handdator

Visa fullständig version : Kallt badrum, vad kan man kräva av sin brf

mrpekk
2009-01-03, 20:45
Hej!

Mitt badrumsgolv är alltid väldigt kallt, där det är som kallast ligger temperaturen kring 8-9 grader. Jag undrar om jag kan ställa några krav på min bostadsrättsförening att åtgärda detta eftersom det är föreningen som bekostar och reglerar värmen i huset. Undrar även om det ligger på mitt eller föreningens ansvar att åtgärda trasiga (vatten)element.

Tacksam för svar!

Francois
2009-01-03, 22:16
I vår förening, och i de flesta, tror jag, tar föreningen ansvar för elementen. Kolla med din styrelse, de borde ha ett svar på denna fråga.

Apropå golvet i badrummet har jag inget bra svar. Alla boende ska behandlas lika i föreningen, så om du skulle lyckas få föreningen att åtgärda värmen i ditt golv, kan alla i föreningen kräva samma sak. Det kan vara nåt att tänka på.
I vår förening har vissa boende renoverat sina badrum själva (vi har inget höghus, vi har radhus), och vissa har installerat golvvärme. De boende får bekosta själva badrumets renoveringen samt golvvärmen.

j.a
2009-01-04, 11:08
Ni bör kunna kräva att styrelsen mäter temperaturen så att ni får ett oberoende utlåtande. Sedan skall ni jämföra detta med Socialstyrelsens allmänna råd om temperatur inomhus SOSFS 2005:15. Häri framgår att golvtempertur under 18 C är indikation på att något är fel m.m.

Fastighetsägaren är skyldig att se till att temperaturen inte medför olägenhet för människors hälsa (9:3 Miljöbalken) och dessutom skall denne fortlöpande kontrollera och motverka att sådan olägenhet uppstår (26:19 MB)

Socialstyrelsen - Temperatur inomhus (http://www.sos.se/sosfs/2005_15/2005_15.pdf)

mrpekk
2009-01-05, 14:45
Tusen tack för era utförliga svar! Det kändes meningslöst att kontakta vicevärden när jag inte visste vad jag kan ställa för krav på min bostadsrättförening, men nu vet jag ungefär vad som gäller.

Återigen: tack, och god fortsättning på det nya året!