handdator

Visa fullständig version : ROT-avdrag för stambyte i brf

Trickelina
2009-01-03, 20:07
Min brf funderar på ett stambyte, har inget klart än. Ingen är insatt i ämnet så vi kommer att behöva mycket hjälp.
Nu funderar vi på om det nya ROT-avdraget går att använda? Jag har läst på en del men hittar inget om detta. Det verkar som det bara är den enskilde lägenhetsägaren som får göra avdraget, stämmer det?

Jag tycker det verkar märkligt om man inte skulle kunna få ROT-pengar till ett stambyte.

Tacksam för svar av någon kunnig person.:10:

Francois
2009-01-03, 22:08
Det stämmer att ROT-avdrag inte gäller brf:ar, det gäller bara villa- och bostadsrättsägare.

Admin
2009-01-03, 22:20
Jag tycker det verkar märkligt om man inte skulle kunna få ROT-pengar till ett stambyte.
Ja, som Francois säger så är ROT-avdraget för enskilda bostadsrättshavare, inte för föreningar. Kan tyckas konstigt, men det finns ett flertal saker som man undrar över när det gäller ROT-avdraget. Hyregästföreningen är t.ex. ganska upprörd över att ROT-avdraget inte gäller för hyreshus. ROT-avdraget kom till "över en natt", och var nog inte så väldigt genomtänkt.

Men ROT-avdraget går utmärkt att använda för t.ex. badrumsrenovering som är högst lämpligt att göra i samband med stambyte.

Se även bl a;

Nytt rotavdrag - all information om rotavdraget och regeringens stimulanspaket ! (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=5927)
Allt om ROT-avdraget (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=7173)
Lagförslag om ROT-avdrag (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=6732&highlight=ROT+avdrag)
Tolkning av Rotavdraget (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=5950&highlight=ROT+avdrag)

Francois
2009-01-03, 22:36
Men ROT-avdraget går utmärkt att använda för t.ex. badrumsrenovering som är högst lämpligt att göra i samband med stambyte.

Du menar väl: "... om den boende betalar", inte om föreningen betalar för renoveringen av badrum.

stephan
2009-01-03, 22:42
Om en bostadsrättsförening fungerat som den borde, skulle nog rotavdraget kunnat utnyttjas vid t ex ett stambyte?

Nu har ju bostadsrättsföreningar inte blivit som det var tänkt från början, anledningen kan bara skrivas HSB, Rksbyggen och SBC. Dessa bostadsrättsorganistioner har inte fullföljt det som var meningen från början med bostadsrätter?

Medlemmar i en bostadsrättsförening skulle köpa en rätt i en brf och gemensamt se till att denna ekonomiska förening tog fördelar av detta. Men så blev det ju inte. Styrelserna manipulerades till att tro att "vi är ett HSB-kollektiv" och ska sörja för HSB-organisationen, och vips var idén med brf:er i händerna på HSB.

Kan man hoppas på att nuvarande generation tänker till och inser att en brf, är till för medlemmarna och inte organisationen? Med detta menar jag att en ekonomisk förenings medlemmar nog kan finna lösningar som gör att ett stambyte gynnar medlemmarna och inte HSB.

Ett stambytesavtal kan skrivas i princip hur som helst?

Finns det någon vaken styrelse i en brf så kan nog rotavdraget komma till nytta för de enskilda bostadsrättshavarna, istället för att cheferna på HSB fortsättningsvis ska kunna leasa BMW:ar och åka på OS-resor.

Admin
2009-01-04, 07:49
Du menar väl: "... om den boende betalar", inte om föreningen betalar.

Ja, självklart. Jag skrev inte att föreningen betalade, men jag kanske kunde varit lite tydligare där.

Föreningen kan under vissa förutsättningar tvinga medlemmarna att renovera sina badrum, men för att ROT-avdraget ska gälla så måste varje enskild bostadsrättshavare debiteras för renovering av dennes badrum.

j.a
2009-01-04, 11:04
Dessutom vill jag minnas att avdraget för bostadsrättshavare endast får avse sådant som denne har underhållsansvar för enligt lag och stadgar. Därför går det inte att göra avdrag för sådant som faller på föreningen att underhålla.

Man kan heller inte utöka underhållsansvaret hos den enskilde bostadsrättshavaren till att omfatta sådant som föreningen ansvarar för och som uttryckligen framgår av bostadsrättslagen.