handdator

Visa fullständig version : Missbruk av besöksparkering i vår brf

starshipp
2008-12-30, 00:37
Jag vet inte hur många av er som har upplevt samma problem men situationen som driver mig till vansinne ser ut så här: Vi har 6 besöksplatser i föreningen och det förväntas av våra boende att man ska hyra en fast P-plats (kostar 200 i månaden). Vi har som regel 5 timmars parkering med P-skiva och har kopplat till ett P-bolag som ser till att detta efterlevs.

Men i praktiken är det som så att besöksparkeringen upptas jämt av våra boende som antagligen tycker att det är bekvämt att parkera nära huset där man bor. Då är det bara att ställa fram P-skivan och parkera vilket innebär att besöksparkeringen börjar tappa sitt ändamål. Vi är fler medlemmar som har tagit upp frågan med styrelseledamöter men de är väldigt passiva.

Vad kan vi göra? Säg inte bara att vi ska ta upp frågan på årsstämman (då det är långt till dess).

Det är få saker som kan få mig ur balans men det här är någonting som verkligen gör mig arg. Vet inte om jag irriterar mig mer på de som missbrukar parkeringen eller styrelsens passivitet.

Francois
2008-12-30, 09:56
Vi har samma problem i vår förening. Däremot har vi inte kopplat någon bevakningsbolag (det tycker jag är slöseri med medlemmarnas pengar) och vi har inget p-skivatvång.

Hur funkar det för er om en boende får besök under en hel helg? Får inte gästen parkera på gästparkering under hela helgen? Förstår inte hur ni resonerar.

För att svara på sin fråga: jag är ordförande i föreningen, och går runt då och då och kollar vilka bilar finns på gästparkeringen. Jag knappar in deras bilnummer i min mobil och skickar ett sms till bilregistret. Sen vet jag nästan alltid om det är en besökare eller en boende som parkerat. Om jag ser att en boende har parkerat upprepade gånger, gör jag ett personligt besök. Den boende brukar då skämmas att han/hon blir tillsagt, och slutar använda gästparkeringen. Men sen flyttar det in nya folk, och det blir problem på nytt, så detta är ett evigt jagande. Tråkigt.

Jag tycker att det ändå är fel att bötfälla boende som parkerar på gästparkering. Man kan tänka sig ett läge då en boende får besök av sin gammalfarfar som har det svårt att gå. Då parkerar den boende sin egen bil på gästparkeringen, och lämnar sin egen plats (som ligger närmare) till sin besökare. Helt ok, tycker jag.

Så mitt svar är: personligt besök.

starshipp
2008-12-30, 16:17
Du gör mycket bra som i egenskap av ordförande pratar personligt med dem som missbrukar parkeringen. Det är just det som är problemet i vår förening, styrelseledamöterna är så mesiga att de inte vågar säga något. Det är jag och ett par till av de som bor i området som har fått prata med vissa missbrukare (kanske lite starkt ord). Men det ser inte jag att det faller under vår uppgift på riktigt.

Visst skulle ingen reagera om ens gamla farfar skulle komma på besök och att man ställer sin bil på besöksparkeringen temporärt men hur ofta kommer denna person på besök egentligen? Här snackar vi om personer som bokstavligen varje dag ställer sin bilar på besöksparkeringen.

Vi vill inte behöva införa P-automater för att det är bara några personer av ett par hundra som missköter sig men på något sätt måste vi lösa det här.

Apropå långtidsbesökarna så har vi löst detta genom att befria några outhyrda platser i garaget åt långtidsbesökare. Man hämtar nyckel hos den ansvarige för garageuthyrning och behäller den under de dagar som man har sin besökare. Att anlita P-bevakning har inte kostat oss någonting då vi har ett avtal som säger att intäkter av böter tillfaller dem.

Francois
2009-01-05, 11:20
... Det är jag och ett par till av de som bor i området som har fått prata med vissa missbrukare (kanske lite starkt ord). Men det ser inte jag att det faller under vår uppgift på riktigt.

Det du skriver är en fråga som jag funderat på mycket. Ska styrelsen göra allt, eller är det fritt fram för de boende att ta egna initiativ? Jag tror på det senaste, om sund förnuft råder. Självklart kan en medlem förankra sitt initiativ hos styrelsen först. Men i det fall det redan finns tydliga regler, som t.ex. om parkering, är det fritt fram av engagerade medlemmar att se till att reglerna efterlevs, anser jag.

Admin
2009-01-05, 16:20
Det du skriver är en fråga som jag funderat på mycket. Ska styrelsen göra allt, eller är det fritt fram för de boende att ta egna initiativ? Jag tror på det senaste, om sund förnuft råder. Självklart kan en medlem förankra sitt initiativ hos styrelsen först. Men i det fall det redan finns tydliga regler, som t.ex. om parkering, är det fritt fram av engagerade medlemmar att se till att reglerna efterlevs, anser jag.

Men det är ju ändå så att det är styrelsen som sitter på både makten och resurserna.

Det är också styrelsen, inte medlemmen, som kan sätta upp regelverken för parkeringen.

Så jag tycker nog att det i denna fråga vilar ett väldigt tungt ansvar på styrelsen, och ett väldigt, väldigt litet ansvar på den enskilda medlemmen.

Sedan finns det naturligtvis många andra exempel på där medlemmar kan avlasta styrelsen på olika sätt.

Francois
2009-01-05, 20:40
Om en medlem ser en felparkerad bil med föraren i närheten av bilen, borde en medlem informera att bilen är felparkerad. En lat medlem gör inget, en engagerad medlem kontaktar styrelsen och meddelar att det finns en felparkerad bil. En engagerad medlem med civil kurage säger direkt till föraren att han inte får parkera där. Om det fanns lite fler av den tredje sorten medlemmar skulle livet vara lättare för alla i föreningen.

Admin, jag tror att vi är överens ändå. Medlemmar ska inte hitta på egna regler, men de får gärna ta sitt ansvar på att reglerna efterlevs. Inte sant?

Igår klagade jag på min granne för att han har tomgång i 10-15 minuter varje morgon (vi har -8/-10 grader i Stockholm just nu). Nu har han slutat. Jag tog mitt ansvar på ett bättre sätt än att anmäla honom till kommunen, tycker jag.