handdator

Visa fullständig version : Ordinarie föreningsstämma - ordförande

tractors
2008-04-13, 17:54
Finns det någon lag eller är det möjligen praxis som säger att man på föreningsstämman har en extern ordförand?

Admin
2008-04-13, 18:55
Man får, enligt praxis (lagen säger inget om detta), ha precis vilken mötesordförande man vill.

Som regel blir det dock den mötesordförande som styrelsen föreslagit och som står på styrelsens sida fullt ut.

Dock bestämmer stämman, så om någon medlem är förutseende kan man ta med sig någon annan som alternativ till styrelsens förslag... eller välja någon av medlemmarna i föreningen.

Kan nämna att HSB har ett regelverk som i praktiken förhindrar en extern mötesordförande.
Men det är ingen som brytt sig om detta i snart 100 år.

stephan
2008-04-13, 19:26
År 2006 klandrade jag brf vädurens stämma.

Flertal fel hade begåtts bland annat val av styrelse.
(en icke medlem satt 8 månader som firmatecknare bland annat.

Så här skrev styrelsen till medlemmarna.
"Det som gått felaktigt till på föreningsstämman är valet av styrelseledamöter. Ordföranden borde ha frågat på varje person som valdes in i styrelsen om stämman ville tillsätta denna person i styrelsen.
Istället presenterades, förutom valberednings förslag, tre färdiga styrelsesammansättningar. Stämman beslutade att välja en av dessa färdiga styrelsesammansättningar och valde alltså inte varje person för sig till styrelsen."

I samband med att Tingsrätten skulle avgöra klandret kallade styrelsen till en extra stämma. 10 månader efter den klandrade stämman och knappt 2 månader innan ny stämma skulle hållas.

Vädurens styrelse hade för medlemmarnas pengar anlitat advokat avseende klandret. Advokatfirman Åberg & Co AB.

Kan någon gissa vem som satt ordförande på extra stämman?

Just precis Tomas Underskog från advokatfirman Åberg &Co AB.

Lite intressant i detta är att jag på stämman tillfrågade en medlem i föreningen om han inte kunde sitta ordförande. Då han svarade ja, föreslog jag detta.

Stämmans beslut:
"Efter rösträkning noteras att stämman med 125 röster för Tomas Underskog och 84 röster för XXXX väljer Tomas underskog.

Vilket bevisar att inget är omöjligt, även om det är svårt?

Francois
2008-04-14, 18:40
Innan jag var ordförande i min brf, var ordförande i regel alltid stämma-ordförande.
Jag har ändrat på detta, och föreslår alltid en medlem som inte sitter i styrelsen som ordförande. Dte är bättre så, så att man slipper bli anklagad på att "styra" stämman till sin fördel.

Admin
2008-04-14, 18:49
Det är en kanonidé, i alla fall om det låter sig göras.
Att sitta som mötesordförande är sannerligen inte det lättaste. Det är mycket att hålla reda på.

Men om man säger från start inför stämman att det inte är en professionell mötesordförande (om nu inte medlemmen råkar vara detta) och att stämman måste ha förståelse för detta, så skulle det ju t.o.m. kunna vara en rolig grej att sitta som mötesordförande. Då får hela stämman hjälpa till, och det kan vara ett litet sätt att bygga upp intresset för stämmor?