handdator

Visa fullständig version : Styrelsen i föreningen bestämmer dina gardiner

Admin
2008-03-17, 20:20
Fantastiska nyheter från bostadsvärlden

Under denna rubrik skrev SDS i helgen om inte bara hur personalen på det kommunalt ägda MKB får en bonus på 350.000 kr för att de snålat in på pengarna för de boende i MKB. Det står även om hur bostadsrättsstyrelsen i Riksbyggen Malmöhus 17 (Albinsrogatan, Malmö) gått till Hyresnämnden för att tvinga en medlem att byta ut sina diskret blåa gardiner till vita.

Detta är problemet med bostadsrätter i ett nötskal. Styrelser lever i tron att de kan bete sig precis hur illa som helst mot medlemmarna. En brf är en oligarki, där ingen medlem ska sätta sig upp mot styrelsen. Den stackars medlem som vågar göra detta kommer att råka illa ut.

Styrelsen har aldrig något att riskera eller förlora (mer än sitt anseende, och det har de då ofta ändå inget till att börja med).

Men medlemmen får själv bekosta sitt försvar och själv lägga sin tid mot styrelsens medlemsbetalda advokater och bostadsorganisationen - som ofta mer eller mindre är ett och samma.

Det finns inget regelverk som skyddar den enskilde medlemmen mot en maktfullkomlig styrelse. Det har bostadsorganisationerna medvetet sett till.
Och bostadsorganisationen står i princip alltid på brf-styrelsens sida mot den enskilde medlemmen, oavsett hur fel styrelsen beter sig (som vi alla kan konstatera utifrån vad media skriver).

Om inte du som medlem pressar regering/riksdag och din bostadsorganisation till att ändra på detta (via motioner, brev, etc) så kommer inget att hända. Du har kanske klarat dig från problem med styrelsen i din brf så här långt. Men vem tror du hjälper dig i morgon när du får problem? Svar; Ingen!

Läs hela artikeln (http://www.skanskan.se/article/20080313/NYHETER/536778471/-/riksbyggen-gardinerna-ska-bort) (Skånskan 2008-03-13)

De blå gardinerna tas ner (http://sydsvenskan.se/malmo/article309426.ece)

Har bostadsrättsföreningen rätt att bestämma vilken färg dina gardiner ska ha? (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_991937.svd)

Hans G Johansson är förbundsjurist på HSB, och säger följande;
– Det finns ingen möjlighet att tvinga någon att byta gardiner.
Även om bostadsrättsföreningen har sådana regler har de inga maktbefogenheter.
De kan inte straffa en medlem som inte följer reglerna.
En liknande fråga som den detta inlägg handlar om har ställts till Riksbyggen;

Rullgardiner på inglasade balkonger

Fråga:
Jag bor i en Riksbyggenförening vars styrelse har ett gammalt beslut på att man inte får ha vilka rullgardiner man vill på sin inglasade balkong. Vi anser att vi har rätt att själva bestämma vilka rullgardiner som vi vill ha på vår balkong. Jag kan förstå att föreningen har synpunkter på om någon vill sätta upp markiser och liknande på utsidan av fasaden men inte insidan av balkongfönstren.
Är nästa steg att styrelsen ska bestämma vilka köksgardiner eller blommor vi får ha i fönstren?
Vi har tittat i stadgarna för att se vad de kan möjligen luta sig mot för att kunna fatta ett sådant beslut men vi kan inte hitta något.

Och så här (vagt) svarar Riksbyggen:

Svar:
Enligt bostadsrättslagen och Riksbyggens normalstadgar för bostadsrättsföreningar svarar bostadsrättsföreningen för bl a fasader och tak. Med anledning av den fördelningen får en bostadsrättshavare inte sätta upp markiser, skärmtak och liknande som fäster i fasaden och sitter på utsidan utan föreningens tillstånd.

Däremot kan jag inte se att föreningen kan bestämma vilka köksgardiner eller blommor som bostadsrättshavaren har i sina fönster.

Detsamma gäller enligt min uppfattning insidan av inglasning av balkongen. Så länge bostadsrättshavaren inte gör åverkan på något som inryms i bostadsrättföreningens underhållsansvar krävs inte föreningens tillstånd.

Här kan dock noteras att fasaden som finns innanför inglasningen fortfarande är föreningens och den har bostadsrättshavaren inte rätt att måla om eller fästa t.ex. amplar och armaturer på.

Den sista meningen är särskilt intressant.
Var regleras detta? Hur många är det som tänkt på detta när de glasar in sina balkonger?
Jag tror praktiskt taget ingen bryr sig det minsta om denna regel utan man behandlar fasaden på insidan av balkongen fritt som man vill och fäster upp vad man känner för.

Är det rimligt att man inte skulle få göra detta?

j.a
2008-03-17, 20:35
Jag håller med dig! Jag tycker dock medlemmen borde stått på sig, nu blev det ingen förhandling i hyresnämnden utan förlikning, det skulle aldrig gå för föreningen att tvinga honom att byta gardiner.

Admin
2008-03-17, 20:57
Jag tror inte heller att varken hyresnämnden eller någon rättslig instans skulle ge styrelsen rätt, men det är ju hemskt att en styrelse i bostadsrättsförening verkligen tror att de kan bete sig så här mot enskilda medlemmar.

Att styrelsen drar ärendet till hyresnämnden visar ju på att styrelsen trodde de skulle lyckas, och uppenbarligen trodde huvudorganisationen Riksbyggen detta också, eftersom det, vad jag kan se, inte funnits några invändningar från dem.

Har det blivit en förlikning? Mellan medlemmen och styrelsen?
Så medlemmen vågade inte låta frågan gå till hyresnämnden, utan gav upp och bytte ut sina gardiner?

j.a
2008-03-17, 21:03
Ja tydligen, jag läste detta på sydsvenskans hemsida:
De blå gardinerna tas ner (http://sydsvenskan.se/malmo/article309426.ece)

Faktum är att t o m Riksbyggens egen jurist har kommenterat ett liknande ärende i deras medlemstidning och gjort samma bedömning som vi gjort här. Dvs att det inte går, så rimligen har styrelsen inte Riksbyggen i ryggen utan är ute på egen hand. Förstår inte varför de inte bara kan ringa RBs rådgivning innan de ger sig in i detta?
Riksbyggen: "Gardinerna ska bort" (http://www.skanskan.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080313/NYHETER/536778471/1057)

schrapet
2008-03-18, 10:15
Jag har tidigare bott i en Riksbyggen förening. Jag tycker dom borde ändra namnet till Riskbyggen istället eftersom de lever mer upp till det namnet. :3:/SP

MrDean
2008-03-18, 14:29
Varför Blir Man Inte Förvånad?