handdator

Visa fullständig version : Jordbävning i södra Sverige

Admin
2008-12-16, 08:45
En lite läskig upplevelse att vara med om ett jordskalv på 4,5-5 på Richerskalan i morse, som varade under 5 sekunder. Det är i alla fall för mig första gången att uppleva detta. När man känner hur hela huset gungar till så att man själv följer med i gungningen, och att saker i lägenheten rör på sig, så är ens första tanke om huset är på väg att rasa.

Det väcker osökt frågan hur bostadsrättsföreningar, med ibland väldigt många boende, förberett inför mer allvarliga jordbävningar och liknande katastrofsituationer.

Jag skulle gissa att det ligger på runt noll procent av föreningarna.
Sådant som händer i andra länder kan väl aldrig hända här... eller?

Eftersom jordskalv av denna kraft kan orsaka sprickor i fasader så gäller det nu att föreningarna kontrollerar detta, och sedan uppstår frågan om fastighetsförsäkringen täcker skador efter jordskalv. Brukar det inte vara så att försäkringarna har ett antal friskrivningar där en av dessa gäller just skador pga jordskalv?

totiki
2008-12-16, 12:10
Vanliga villa- och fastighetsförsäkringar täcker skador på byggnader till följd av jordskalv, förutsatt att skalvet hade en styrka på minst 4,0, förklarar Tor Adell, ansvarig för presskontakter hos Länsförsäkringar Skåne.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008\12\16\3 16422%26SectionId%3DEttan%26menusection%3DStartsid an;Huvudnyheter

"I princip är det försäkringstagaren som ska kunna påvisa ett orsakssamband", säger han.

I den mån jordskalv eller översvämningar blir vanligare kommer säkert försäkringsvillkoren att ändras i enlighet med de villkor som gäller där detta är vanligen förekommande, förmodligen.
Detta var dock det kraftigaste på 104 år i Sverige, så ännu kan det kanske inte påvisas någon trend.

Men översvämningar har blivit vanligare under de senaste 15 åren såvitt jag har förstått. När försäkringsbolagen begärt in underlag för fastställande av avgiften vid pågående upphandling har dock ännu ingen fråga angående översvämning uppkommit.

Admin
2008-12-16, 13:58
Jag befann mig ett par km västerut från epicentrum och det var en lätt kuslig upplevelse.
Jag undrar vad som avses med att skalvet ska ha en styrka på minst 4,0... jag förmodar att det avser 4,0 där fastigheten befinner sig. Det undrar jag om man har koll på... men det går kanske att räkna ut.

Tor Adell medger att det kan bli ett bekymmer att i efterhand klarlägga när till exempel en spricka på en byggnad har uppstått. En eller annan försöker kanske ta chansen att gratis få åtgärdat en skada som funnits sedan tidigare.
"I princip är det försäkringstagaren som ska kunna påvisa ett orsakssamband", säger han.

Det var ju snällt av försäkringsbolaget att lägga denna bevisbörda på försäkringstagaren när detta som regel är omöjligt för någon att bevisa.

Bostadsrättsföreningarna kanske skulle upprätta rutiner för detta, t.ex. att fastigheternas fasader fotograferas och dokumenteras årligen?

Jo, vattenmängderna har tveklöst ökat under de senaste åren i Europa, även om vissa säger att detta alltid gått i "vågor" (vilket jag är lite tveksam till, speciellt med tanke på hur mycket polerna har smält bort de senaste åren).