handdator

Visa fullständig version : Helhetsåtagande eller delad förvaltning - vad är praxis i brf?

Erni
2008-12-12, 23:14
Hej,

Styrelsen i min förening menar att det finns mycket stora fördelar med att ha en förvaltare som sköter allt, dvs. både ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning och fastighetsskötsel.

Jag kan självklart förstå att det är enkelt att ha en motpart som man kan vända sig till i alla frågor, men jag misstänker att det också medför högre kostnader.

Hur brukar bostadsrättsföreningar göra? Anlitar majoriteten en förvaltare eller brukar man separera ekonomisk och teknisk förvaltning?

Mackis
2008-12-13, 11:44
Hej.
Vår förening har valt att separera förvaltningarna.
Det har visat sig vara den mest kostnadseffektiva lösningen.

Vi har fått fast pris på det mesta, så vi slipper alla överaskningar.

Mvh
Mackis

Francois
2008-12-13, 19:23
Hej Erni
Det finns inget rätt eller fel här.

Allt handlar om vad man vill ha. Vår egen styrelse var ganska lam för några år sedan. Då köpte vi allt från Riksbyggen: ekonomisk förvaltning, teknisk förvaltning samt vi hade en representant i styrelsen som hade svar på det mesta. På så sätt var det bekvämt. Styrelsen behövde aldrig lära sig någoning efter som alla "rätta" svar serverades packade och klara från Riksbyggens representant. Det funkade, men det kostade en massa pengar.

När jag kom in i styrelsen, försökte jag lära mig och ifrågasätta. Då insåg vi snabbt att Riksbyggen utnyttjade sin ställning för att suga ut pengar från oss (på olika sätt) (det mesta finns att läsa på Sanningen om Riksbyggen (http://hotpot.se/riksbyggen.htm)).

Nu för tiden köper vi den ekonomiska förvaltningen från MBF, men resten gör vi själva. Detta innebär att styrelsen idag arbetar mer än vad styrelsen för 5 år sedan gjorde. Vid varje vattenskada blir vi inblandade, vi letar över leverantörer själva istället för att låta Riksbyggen välja åt oss (vi tjänar massa pengar på det), vi är alltså mycket mer kunniga, och aktiva nu än tidigare.

Vad vill sin styrelse? Orkar ledamöterna engagera sig? Vad är deras vision? Jag tycker att allt börjar där: har man en vision, har man ett mål att ändra saker och ting. Utan vision blir det svårt att gå framåt.