handdator

Visa fullständig version : Besparing vid byte av förvaltare i brf

Erni
2008-12-10, 23:30
Hej!

Jag undrar hur mycket en bostadsrättsförening kan tjäna på att byta förvaltare. I dagsläget sköts all ekonomisk och teknisk förvaltning av HSB.

Förutsättningarna är som följer:

Antal lägenheter: 40 (en fastighet)
Total yta: 3000 kvm
Nuvarande årlig kostnad för fastighetsskötsel och städning: 210 000 kr
Nuvarande årliga förvaltningsarvoden: 110 000 kr

Frågor:
1) Verkar detta vara rimliga kostnadsnivåer?

2) Hur mycket kan man spara på teknisk respektive ekonomisk förvaltning?

3) Finns det något företag som har ett helhetserbjudande med både teknisk och ekonomisk förvaltning till konkurrenskraftiga priser? Har hört att SBC ska vara bättre, kan någon verifiera det?

Tack på förhand!

stephan
2008-12-11, 00:28
SBC är samma skrot o korn som Riksbyggen och HSB.

Efter 5 års förvaltning vet jag vad jag talar om. Brf Väduren skötte de så dåligt att de betalade tillbaka 125 000kr för utebliven skötsel.

När vi sedan ställde in betalningarna sista 2 månader då det inte blev bättre, använde de fullmakten styrelsen tecknat och "plockade ut pengarna".

Tyvärr så sket nuvarande styrelse i detta och lät SBC behålla pengarna utan strid, och framförallt utan att informera medlemmarna om den tidigare reserverade förlusten på 260 000kr.

Svårt att säga om kostnaderna är bra eller dåliga, men prova att ta in anbud från "uppstickaren" ISS.

Det viktiga i en mindre förening är nog inte hur mycket man tjänar på ett billigare avtal utan kvaliten.

Och här är HSB och SBC inte bra.

Jag gläds fortfarande av minnet från en helsida i Dagens nyheter från 1995.

Rubriken löd.
Stor bostadsrättsförening i Haninge, medlemmarna tjänar över en miljon på att säga upp HSB på alla avtal.

Det var speciellt trädgårdavtalet som kostade 1 740 000kr per år hos HSB, medan Pangea tog över för cirka en miljon. dessutom höjdes kvaliten med minst 30%.

clabbe
2008-12-11, 09:25
Jag håller delvis med Stephan, det är absolut inte säkert att de stora är bra. Det bästa är nog att be om offerter från några olika förvaltare, kanske en stor och två mindre. ISS som nämns av Stephan verkar vara intressant tycker jag.

Admin
2008-12-11, 09:36
Jag kan först säga att er HSB-brf definitivt kan göra besparingar, frågan är bara hur mycket.

Hur stora besparingar föreningen kan göra beror på hur bra ni gör en upphandling av tjänsterna.

Jag kollade lite snabbt på arvodessidan (http://hotpot.se/hsb-arvode-styrelse-per-lgh.htm) (som nu även innehåller driftskostnaderna för alla föreningar i HSB Malmö, du kan kolla runt själv, det är bara att klicka på tecknen i kolumen under "C").
Det verkar som en brf i er storlek som regel har en förvalningskostnad för den administrativa biten som ligger på runt hälften jämfört med din brf (alltså även med HSB).
Men sedan beror det naturligtvis vad som ingår i förvaltningen.
Om du redovisar vad som ingår i förvaltningskostnaden för er brf så blir det betydligt lättare att ge ett utlåtande.

Att svara på om 210.000 kr är i rätt nivå för fastighetsskötsel och städning är helt omöjligt. Det låter lite högt i mina öron för en såpass liten brf, men det beror också helt på vad som är avtalat. Även här är det endast möjligt att ge ett utlåtande om du redogör för exakt vad som ingår.

Men med en bra upphandling är det helt klart att ni kan sänka kostnaderna en bra bit. Då bör definitivt ISS, som Stephan nämner, vara med i upphandlingen. HSB sänker som regel priset bara man nämner ordet "upphandling".

Francois
2008-12-11, 10:38
Förutsättningarna är som följer:

Antal lägenheter: 40 (en fastighet)
Total yta: 3000 kvm
Nuvarande årlig kostnad för fastighetsskötsel och städning: 210 000 kr
Nuvarande årliga förvaltningsarvoden: 110 000 kr

Frågor:
1) Verkar detta vara rimliga kostnadsnivåer?

2) Hur mycket kan man spara på teknisk respektive ekonomisk förvaltning?

3) Finns det något företag som har ett helhetserbjudande med både teknisk och ekonomisk förvaltning till konkurrenskraftiga priser? Har hört att SBC ska vara bättre, kan någon verifiera det?

Tack på förhand!

Hej
Vi har de sista två åren ändrat på all förvaltning i vår förening (70 lght).
- vi har bytt från Riksbyggen till MBF för ekonomisk förvaltning (från 85000 till 62000 kr)
- vi har tagit bort helt den tekniska förvaltningen (besparing 90000 kr). Jag tycker att ni ska fundera vad ni har någon teknisk förvaltning till.
- vi har radhus/parhus. Vår vicevärd kostar 48000/år + sociala avgifter.

totiki
2008-12-11, 10:40
Det vore bra att veta er årsomsättning också.
Jag vet inte om detta är den bästa metoden att mäta men den ger ändå en tydlig fingervisning.
Ifall förvaltningskostnaderna överstiger 15% av årsomsättningen är de på tok för höga. Redan vid 10% bör man leta efter möjliga besparingsåtgärder för förvaltningen. Ett billigare alternativ brukar vara att låta styrelsen sköta överlåtelser och handaha bokföringen.
På det viset får föreningen in överlåtelseavgifterna istället för att förvaltningsbolaget skall ta ut maximalt belopp av köparen för detta, vilket ytterliggare spär på deras vinst. Det kan dessutom avskräcka eventuella köpare i dessa tider.

Jag håller med Francois angående den tekniska förvaltningen. Se över den. Kolla vad ett jourserviceavtal kostar. Det kan vara bra för krisutryckningar. I övrigt brukar det gå att handla upp till bästa pris det som inte är av kriskaraktär.

Francois
2008-12-11, 10:47
Det vore bra att veta er årsomsättning också.
Jag vet inte om detta är den bästa metoden att mäta men den ger ändå en tydlig fingervisning.
Ifall förvaltningskostnaderna överstiger 15% av årsomsättningen är de på tok för höga. Redan vid 10% bör man leta efter möjliga besparingsåtgärder för förvaltningen. Ett billigare alternativ brukar vara att låta styrelsen sköta överlåtelser och handaha bokföringen.
På det viset får föreningen in överlåtelseavgifterna istället för att förvaltningsbolaget skall ta ut maximalt belopp av köparen för detta, vilket ytterliggare spär på deras vinst. Det kan dessutom avskräcka eventuella köpare i dessa tider.

Här förstår inte vad du menar totiki. Omsättning har inget med detta att göra. Spelar ingen roll om den ekonomiska förvaltaren skickar ett inbetalningskort med 2000 eller 6000 kr som belopp. Eller du får förklara din tanke lite närmare.

Jag vill också varna för att styrelsen ska ta över del av den ekonomiska förvaltning. En ekonomisk förvaltare använder ett datoriserat program för bokföring. Allt sker automatiskt numera, bokslut kan ses löpande via Internet. Jag har svårt att se att det kan bli en fördel att styrelsen ska blanda sig i bokföringen. Men det kanske kan fungera, jag vet inte.

Erni
2008-12-11, 11:29
Stort tack för alla svar!

Omsättningen ligger på ca 1,5 miljoner kr.

Vad gäller den ekonomiska förvaltningen så har styrelsen lagt ut allting till HSB, dvs. all löpande bokföring, årsredovisning, fakturabetalning, hyresinbetalningar, pantregister, administration av parkeringsplatser (ca 50 st) etc.

Vad gäller den tekniska förvaltningen så inkluderar det främst skötsel av mark och fastigheten, städning av alla gemensamma utrymmen, snöröjning (hyfsat stor parkeringsplats), samt avhjälpande av akuta fel via HSB-jouren.

Reparationer och planerat underhåll inkluderas ej.

schrapet
2008-12-11, 11:47
Min förening har mindre än 30 lägenheter. För 10 år sedan sa vi upp alla avtal med Riksbyggen och gick sedan helt ur 3 år senare. Vi tecknade ett ekonomiskt förvaltningsavtal med en lokal privat förvaltare i hemorten. Teknisk förvaltning sköts av styrelsen och trappstädning av en städfirma. Besparingen föreningen gjort på förvaltning ligger på över 50 %. Min erfarenhet av helhetsförvaltning är dålig, om högerhanden vet vad vänsterhanden gör så kan de samarbeta och hålla varandra om ryggen vilket blir dyrt i slutändan. Håller man, ekonomi, trappstädning, snöröjning m.m isär så blir priset och kvalitet bättre.:5:/SP

j.a
2008-12-11, 11:57
Hej Erni,

Jag tycker det låter som ni kan göra stora besparingar.

Är ordförande i en förening på ca 50 lägenheter + lokal. Vi använder SBC för ekonomisk förvaltning (bokföring, överlåtelser, pant, fakturor m.m.) och har ingen särskild teknisk förvaltare (byter själva en lampa ibland samt har en trädgårdsgrupp, visade sig att det inträffar så lite "fel" på 50 lägenheter att det är enklare att ringa hantverkare när det väl händer).

Vi gjorde en upphandling förra sommaren där vi tog in offerter från ca 8 st bolag och kan konstatera att kostnaderna för ekonomisk förvaltning då låg mellan 38000-48000 kr (ex moms). Vi valde att fortsätta med SBC, de låg i den högre delen av prisintervallet men genom upphandlingen pressade vi ner dem till en bättre prisnivå.

Det låter därför som ni kan spara mycket på att göra en upphandling, är ni dessutom villiga att överge extern teknisk förvaltning har ni verkligen sparat pengar.

totiki
2008-12-11, 12:16
Både ja & nej, Francois. Man kan alltid höja årsavgifterna så att förvaltningskostnaden kommer under 10%.

I detta fallet verkar det överstiga 20%. Då bör kassören ringa i varningsklockorna och frågan måste upp på styrelsens bord.
Har vi för låga årsavgifter, går det att sänka kostnaderna? Man får se till helheten.
Går det att få billigare lösningar till de olika förvaltningarna. Kan vi sänka lånekostnader, energikostnader. Är delvis självförvaltning en lösning på något problem.

Har valberedningen någon uppgift om medlemmarnas kompetens?
Kan & behöver vi utbilda någon i föreningen för att ta över någon kostnadskrävande post (ekonomi/förvaltning).
Finns någon ekonom i föreningen som kanske har detta dataprogram redan och en kollega som kan fungera som revisor till ett mer rimligt pris? Är det värt att köpa in dataprogrammet istället för att hyra det på årsbasis av förvaltaren.
Finns det kompetens vad det gäller den tekniska förvaltningen inom föreningen.

Finns det byggjobbare eller servicepersonal som kan göra specifierade offerter för det man söker och hålla koll på att man verkligen får det man betalar för.

Är det läge att bilda arbetsutskott för de olika delarna av föreningens skötsel för att avlasta styrelsen från beredningsjobb & offerter, så styrelsen kan sköta andra uppgifter (kanske delar av förvaltningen) och ta välgrundade pålästa beslut.

Vid avlastning, kan styrelsen tänka sig att sänka sitt arvode?

En bostadsrättsförening är ett företag.
Och det har aldrig gått någon effektiviseringsvåg genom Brf:erna, det kan vi vara överens om.
Man måste driva Brf:en längs företagsliknande teorier ifall man vill kunna hålla kostnaderna nere. Man kan alltid köpa in allt till för hög kostnad och höja årsavgifterna därefter. Det är den enkla lösningen.
Men är det så styrelsen och medlemmarna vill ha det?
En bra fråga för varje årsstämma att ta ställning till.

Ser j.a:s inlägg här nedan. En tydlig fingervisning om att förvaltningskostnaden vid upp handling ligger mellan 10-15%. Denna kostnad växer med åren när man håller sig till samma förvaltningsbolag och de känner att de har försteg. De ökar sina marginaler för att förening betraktas som "kassako" av deras ekonomer. Från att ha varit ny potentiell kund. En uppgradering på förvaltningsbolaget, men en nedgradering för föreningen.

Erni
2008-12-11, 12:27
j.a. - tack det konkreta exemplet!

Hur mycket kostade den ekonomiska förvaltningen innan upphandlingen? Hur mycket pengar sparade ni?

totiki
2008-12-11, 14:39
Det här kan vara intressant. Idag i DI kan man läsa om att energianalytikerna talar om "lågkonjunkturrabatt". En bra fråga att ställa vid varje upphandling nu. Det kommer säkert snart att användas inom alla branscher.

Håller på att förhandla om fastighetsförsäkringen och skall använda detta uttryck, få se vad det leder.

PS: "lågkonjunkturrabatt" gav genast på ett telfonsamtal 20% rabatt hos det konkurerande försäkringsbolaget. DS.

stephan
2008-12-11, 15:49
Något som är mycket viktigt att hålla koll på när det gäller HSB, Riksbyggen och SBC är vad de tar ut för extra arbeten.
Det vill säga sånt som enligt deras mening inte ingår i det avtal som gäller.

Här är de experter, vilket ofta kostar föreningarna en hel del.

Jag gjorde en koll på HSB:s extra arbeten under några år på 90talet, resultatet var skrämmande.

För att ta ett exempel dibiterades under ett år nästan 1000 plastsäckar, 3 om dagen vad de gjorde med dessa framgick ej.

Glödlampor och annat material debiterades också i stora mängder.

Svårt för en styrelse att hålla koll på.

j.a
2008-12-11, 17:34
Innan upphandlingen tror jag vi låg på 50 kkr per år så jag tycker det låter som ni betalar oerhört mycket, särskilt eftersom ni har färre lägenheter än vad vi har?

Vi har hamnat på ca 41000kr/år vad jag kan minnas rakt av. Dessutom lyckades vi pressa in flera tjänster i detta arvode som normalt kostar per timma. Tex uppsägning av medlemmar, omförhandling av lån m.m. Många av dessa tjänster använder man mycket sällan därför tyckte jag att det var rimligt att ta in dem, tror att vi aldrig använt dem för att säga upp en medlem. (tror inte att man någonsin sagt upp en lägenhet här dock)

Erni
2008-12-11, 17:41
Tackar j.a.!

Här verkar definitivt finnas pengar att spara.

Är det någon som har fler konkreta exempel på resultatet av en upphandling?

Gärna specificerat på:

- Typ av förvaltning
- Pris innan upphandligen
- Pris efter
- Förvaltare innan upphandlingen
- Förvaltare efter

Texas5059
2010-05-12, 16:11
Hej,
En förening i din storlek skall för adm. förvaltning inte kosta mer än
ca 36 000:-.
Fastighetsskötsel = per timmar - antal timmar beroende på vilka uppgifter som tilldelas och för tekn. förv. detsamma men torde inte kosta mer än
ca 45 000:- inkl. 10 årig underhållsplan. Jag kan rekomendera om du skickar ett mail.
:13:

Alex
2017-01-18, 11:57
Finns det någon som har erfarenhet av att sköta en mindre BRF (33st) helt utan en förvaltare? Det blir väl lite mer administrativa sysslor för styrelsen, lite som att sköta ett företag?

henrikO
2017-01-19, 09:02
Finns det någon som har erfarenhet av att sköta en mindre BRF (33st) helt utan en förvaltare? Det blir väl lite mer administrativa sysslor för styrelsen, lite som att sköta ett företag?

Det är säkert fullt möjligt, och skulle innebära en enorm besparing. Tyvärr stupar det på att merparten av boende i en Brf. inte förstår vad de köpt. De flesta har "köpt en lägenhet för att bo". De är inte alls intresserade av att göra något eget arbete. Däremot vill alla ändå bo billigt och "man" borde förstås jobba för att sänka alla kostnader så avgiften kan sänkas och värdet på lägenheterna kan öka astronomiskt. Men när det kommer till kritan vill ingen göra något. Möjligen att en del vill kverulera lite men de brukar tystna fort om de erbjuds möjlighet att engagera sig och komma med konkreta förslag och bidra med arbete. Risken är att de "administativa sysslorna" övergår till att styrelsen själva får göra jobbet i slutändan.

Garfunkel
2017-01-20, 03:36
PS: "lågkonjunkturrabatt" gav genast på ett telfonsamtal 20% rabatt hos det konkurerande försäkringsbolaget. DS.

Och då fick ni med bostadsrättstillägget för alla lägenheter på köpet?

Många "skuttar" på försäkringsidan kan ge fantastiska erbjudanden. Dock är inte allt som glimmar guld!

Det gäller att jämföra allt det finstilta med 100 procentig nogrannhet.
Ansvarsförsäkring för styrelse, ansvarsförsäkring halkolyckor mm. mm.

Garfunkel
2017-01-20, 03:45
Tyvärr stupar det på att merparten av boende i en Brf. inte förstår vad de köpt......
Men när det kommer till kritan vill ingen göra något. Möjligen att en del vill kverulera lite men de brukar tystna fort om de erbjuds möjlighet att engagera sig och komma med konkreta förslag ....

Det skulle krävas någon form av "bostadsrättskörkort" för att få köpa en Br.
Med skriftlig examination gällande vad som gäller och krav på innehavaren av nyttjanderätten! :5:

Kursbok finns!
http://www.blinfo.se/bocker/min-bostadsratt__14429

Kunskapens börda äro icke tung att bära!

Gusten
2017-01-20, 09:42
Det skulle krävas någon form av "bostadsrättskörkort" för att få köpa en Br.
Med skriftlig examination gällande vad som gäller och krav på innehavaren av nyttjanderätten! :5:

Nej det kommer aldrig att bli något lagkrav på särskild examen för att få bo i bostadsrätt.

Alex
2017-01-21, 22:04
Och då fick ni med bostadsrättstillägget för alla lägenheter på köpet?

Många "skuttar" på försäkringsidan kan ge fantastiska erbjudanden. Dock är inte allt som glimmar guld!

Det gäller att jämföra allt det finstilta med 100 procentig nogrannhet.
Ansvarsförsäkring för styrelse, ansvarsförsäkring halkolyckor mm. mm.

Stämmer det att ordf. kan bli skyldig till vållande om t.ex. en istapp trillar och skadar en person?

Alex
2017-01-21, 22:08
Det är säkert fullt möjligt, och skulle innebära en enorm besparing. Tyvärr stupar det på att merparten av boende i en Brf. inte förstår vad de köpt. De flesta har "köpt en lägenhet för att bo". De är inte alls intresserade av att göra något eget arbete. Däremot vill alla ändå bo billigt och "man" borde förstås jobba för att sänka alla kostnader så avgiften kan sänkas och värdet på lägenheterna kan öka astronomiskt. Men när det kommer till kritan vill ingen göra något. Möjligen att en del vill kverulera lite men de brukar tystna fort om de erbjuds möjlighet att engagera sig och komma med konkreta förslag och bidra med arbete. Risken är att de "administativa sysslorna" övergår till att styrelsen själva får göra jobbet i slutändan.

Du har rätt att det går satans trögt med engagemanget =) men när det kommer till pengar så börjar folk vrida på sig.
Precis, vad jag tänkte var att styrelsen sköter förvaltningsadmin och för det får styrelsen t.ex. 40% av avgiften? Det borde vara en bra deal för alla.

Garfunkel
2017-01-22, 08:46
Stämmer det att ordf. kan bli skyldig till vållande om t.ex. en istapp trillar och skadar en person?

Enskild ledamot blir inte skyldig. Det är föreningen som kan bli betalningsansvarig.

Ordförande företräder föreningen!

Gäller att kunna skilja sak och person.

Garfunkel
2017-01-22, 08:56
Du har rätt att det går satans trögt med engagemanget =) men när det kommer till pengar så börjar folk vrida på sig.
Precis, vad jag tänkte var att styrelsen sköter förvaltningsadmin och för det får styrelsen t.ex. 40% av avgiften? Det borde vara en bra deal för alla.

VEM skulle köpa en nyttjanderätt i den föreningen? Månadsavgiften måste bli skyhög om styrelsen får en så "flott deal".

Årliga intäkter avgifter 8 milj och styrelsen får 3 200 000 kr för sitt arbete!?!

:3:

Gusten
2017-01-22, 11:47
Enskild ledamot blir inte skyldig. Det är föreningen som kan bli betalningsansvarig.

I denna artikel av Mäklarsamfundet nämns ett fall där två styrelseledamöter blev personligen skadeståndsskyldiga
efter att på felaktiga grunder ha vägrat en köpare medlemskap.

http://www.maklarsamfundet.se/nekat-medlemskap-i-bostadsrattsforening

Styrelsen bör därför se till att ha en styrelseansvarsförsäkring.

När det gäller frågor om straffansvar så finns ju det s,k, istappsmålet där någon i firman som föreningen hade anlitat
fälldes för vållande till annans död.

clabbe
2017-01-22, 11:52

Det finns olika uppfattningar i detta. http://blogg.egrannar.se/2016/07/01/advokaten-svarar-sa-undviker-du-skaka-galler/

Garfunkel
2017-01-24, 10:22
Det finns olika uppfattningar i detta.

Blev ordförande dömd i "hissmålet" som avgjordes i HD?

clabbe
2017-01-24, 10:47
Blev ordförande dömd i "hissmålet" som avgjordes i HD?

Om det är rättsfallet som nämndes i min länk så verkar det inte så. "Högsta domstolen ansåg inte att ordföranden kunde förutsett olyckan, men det är ett omdiskuterat fall."

Alex
2017-01-25, 16:58
VEM skulle köpa en nyttjanderätt i den föreningen? Månadsavgiften måste bli skyhög om styrelsen får en så "flott deal".

Årliga intäkter avgifter 8 milj och styrelsen får 3 200 000 kr för sitt arbete!?!

:3:

Jag menade 40% av förvaltningsavgiften som BRF betalar för admin till t.ex. riksbyggen på ca 50K =D

Garfunkel
2017-01-25, 17:24
Jag menade 40% av förvaltningsavgiften som BRF betalar för admin till t.ex. riksbyggen på ca 50K =D

Ska styrelsen erhålla 40 % av dagens KOSTNAD för Riksbyggens förv./adm.
Så tror jag:
1. Styrelsen säger nej tack!
2. Tror du att det skulle bli en lägre kostnad i slutändan? För du har tydligen glömt att räkna på arbetsgivaravgifter och omkostnader för styrelsen!

Garfunkel
2017-02-01, 07:08
Om det är rättsfallet som nämndes i min länk så verkar det inte så. "Högsta domstolen ansåg inte att ordföranden kunde förutsett olyckan, men det är ett omdiskuterat fall."

Anlita entreprenör med juridiskt hållbart avtal!

http://blogg.egrannar.se/2016/11/25/vilket-ansvar-har-vi-for-sno-och-istappar/

Alex
2017-02-01, 14:35
Ska styrelsen erhålla 40 % av dagens KOSTNAD för Riksbyggens förv./adm.
Så tror jag:
1. Styrelsen säger nej tack!
2. Tror du att det skulle bli en lägre kostnad i slutändan? För du har tydligen glömt att räkna på arbetsgivaravgifter och omkostnader för styrelsen!

Vad är det för omkostnader som kan uppstå?

T.ex. om Riksbyggen idag tar 100K/år för förvaltningen och en person i styrelsen vill sköta denna administrering för 40K årligen. Vilka fler kostnader ska man räkna med?

Garfunkel
2017-02-01, 15:19

T.ex. om Riksbyggen idag tar 100K/år för förvaltningen och en person i styrelsen vill sköta denna administrering för 40K årligen. Vilka fler kostnader ska man räkna med?

Är det fastighetsförvaltning eller den ekonomisk förvaltningen?
Kanske rent av både och?

Alex
2017-02-02, 13:46
Är det fastighetsförvaltning eller den ekonomisk förvaltningen?
Kanske rent av både och?

Mest ekonomisk. De sköter fakturor och redovisning. Inget underhåll/Drift så att säga.

clabbe
2017-02-02, 23:15

Det kan vara kostnader för att skaffa och underhålla bokföringsprogram, datorer samt kompetensen hos personen som ska göra jobbet. Även förvaring av bokföringsmaterialet kan betyda en kostnad.

Alex
2017-02-10, 15:57
Det kan vara kostnader för att skaffa och underhålla bokföringsprogram, datorer samt kompetensen hos personen som ska göra jobbet. Även förvaring av bokföringsmaterialet kan betyda en kostnad.

OK håller med om att det är lite extrajobb och kan vara rätt bekvämt att låta en förvaltare göra det.

Men jag tycker ca 65K/år känns mycket för ek. förvaltning för en BRF på 33lgh + 3 lokalhyresgäster. Vad tycker ni?

Pannrummet
2017-02-10, 22:22
Vi är inte fullt så många lägenheter, dra bort 5 st.
Min förening betalar 47000 kr/år.
Har ingen uppfattning huruvida detta är rimligt men om BRF väljer att låta en
egen kassör sköta ruljangsen så ställ er frågorna:
Vad händer om personen blir sjuk, dör, flyttar eller i värsta fall förskingrar ?
Finns det någon i föreningen som är villig att ersätta kassören om denna faller bort ?

Förvaring av dokument och äldre bokslut gör vi själva på ett betryggande sätt.
Skulle inte komma på tanken att låta förvaltaren göra detta åt oss.

Alex
2017-02-14, 11:07
Vi är inte fullt så många lägenheter, dra bort 5 st.
Min förening betalar 47000 kr/år.
Har ingen uppfattning huruvida detta är rimligt men om BRF väljer att låta en
egen kassör sköta ruljangsen så ställ er frågorna:
Vad händer om personen blir sjuk, dör, flyttar eller i värsta fall förskingrar ?
Finns det någon i föreningen som är villig att ersätta kassören om denna faller bort ?

Förvaring av dokument och äldre bokslut gör vi själva på ett betryggande sätt.
Skulle inte komma på tanken att låta förvaltaren göra detta åt oss.

Ja det går nog alltid att förhandla ner lite och kolla efter andra förvaltare. Fördelen med förvaltare är att de kommer alltid göra det år efter år medans som du säger så har en styrelse omsättning på personal.

Å andra sidan så underlättar dagens datorprogram bokföringen avsevärt. Det viktigaste är ju löpande bokföring, årsredovisningen och få in avgifterna från medlemmarna vilket kan bli drygt om folk är försenade osv.