handdator

Visa fullständig version : Problem i Uppsala

ChristianP
2008-12-09, 22:46
Jag bor i en brf i Uppsala med allvarliga problem. Fastigheten är gammal, från 1880-talet, ett tungt stenhus i tre våningar plus vind. Två uppgångar, ett gårdshus som från början har varit "lokum" och stall, men nu är tvättstuga med en vindslägenhet. Föreningen (SBC) bildades på 1980-talet.
När jag flyttade hit för knappt fem år sedan var huset ett lite förnämt reservat, nästan ett museum, med lugna. äldre medlemsfamiljer.
De senaste åren har dock allt ändrats. Nu domineras föreningen av ett litet gäng skräniga ungdomar som använder den annars underbara innergården till fruktansvärda supgillen nästan varje sommarkväll. Alla vi andra är helt undanträngda av dessa obehagliga typer som svirar till klockan två varje natt, skriker, skränar och uppför sig på det mest vidriga sätt. Ordföranden är något äldre (ca 45), men ingår i supgänget (jag tror han är alkoholist, liksom hans fru). De uppför sig vidrigt och min fru som inte är från Sverige är djupt chockerad över deras uppträdande (hon utsätts dessutom nästan dagligen för främlingsfientliga gliringar av supgängets medlemmar).
Ett ytterligare problem i huset är en av de få kvarvarande äldre familjerna. Mannen i familjen (ca 75-80 år) uppför sig som en dominerande översittare och påminner om en åldrad skolgårdsmobbare, eller en mini-Stalin (jag tror han är gammal officer). På stämmor och möten dominerar och domderar han, avbryter talare och kontrollerar allt med en blandning av mötesmanipulation och halvt framsagda hot. Han sitter i styrelsen men är inte ordförande (men han fjärrstyr ordföranden med sina översittarbeteenden).
Det sista som har hänt är rent fruktansvärt. Vi har en lägenhet på vinden och intill vår lägenhet finns en helt outnyttjad torkvind. Vi har fört samtal med föreningens ordförande under någon tid om att bygga ut vår lägenhet mot vinden och tog i september fram ett arkitektförslag. Men då uppträder plötsligt och oväntat tre av ungdomarna på scenen, allierade med den åldrade skolgårdsmobbaren. De har tydligen avundsjukt fått för sig att de också vill bygga ut sina lägenheter, men bara inte nu utan kanske, eventuellt, möjligen i en avlägsen framtid. För att bygga ut sina lägenheter måste dock ett antal förråd flyttas (förutom andra komplicerade problem som måste lösas). Nu har dessa riktigt ondskefulla människor slagit till och vid en extra föreningsstämma (som vi begärt) stoppat vårt förslag! Vi fick bara fyra röster; vår egen, plus tre röster av de sista vidsynta, intellektuella och välutbildade familjerna i huset. De andra elva röstade emot. Ett par röstade emot för att de har fått för sig att om det brinner i trapphuset ska man kunna fly till det andra trapphuset över torkvinden (vilket är en myt, enligt räddningsverket ska man stanna i lägenheten om det brinner i trapphuset). Men skrikungdomarna, ett par kompisar till dem och den åldrade översittaren röstade emot enbart för att stoppa oss och skapa ett "reservat" för sina framtida (och mycket ovissa utbyggnader). Det är så lumpet och motbjudande att jag omöjligt kan tränga mig in i hur deras halvkriminella hjärnor fungerar. De tror och hoppas nu att vi ska flytta och att de därefter ska kunna komma åt den tomma vinden. Men vi tänker inte ge upp, trots att vi behöver mer yta (vi har en tvåårig son som är i akut behov av ett eget sovrum). Så länge vi är kvar ska vi göra allt vi kan för att blockera supgängets utbyggnadsplaner. De kan kanske få ihop tvåtredjedels flertal för sitt projekt, men jag vet att det inte skulle överleva ett besvär till hyresnämnden.
Men detta löser förstås inte det långsiktiga problemet med skränungdomarna, den försupna ordföranden och den åldrade mobbaren.
Någon som kan ge råd om hur situationen ska hanteras?

Admin
2008-12-10, 00:22
Jag ska kommentera detta mer senare, men har här ett litet allmänt tillägg.

Man ska inte bara stanna i lägenheten om det brinner i trapphuset.
Man ska till och med stanna i lägenheten om det är rök i trappuppgången (och man inte är 100 % säker på att sträckan är kort nog att ta sig ut genom att hålla andan hela vägen och att sikten räcker).

En lägenhet är ett block som står emot brand förvånansvärt länge!

j.a
2008-12-10, 10:34
Det finns förstås några saker man kan göra med bostadsrättslagen m.m. som stöd.

Men frågan är, är det verkligen i denna fastighet ni vill bo och investera ytterligare i (utbyggnad m.m.)?

Francois
2008-12-10, 10:56
Gänget som stör kan du polisanmäla för störning.

Styrelsen kan du försöka byta ut. Du kan försöka hitta några som du komemr överens och ni kan försöka bli styrelsemedlemmar.

Angående vinden, tycker jag inte att du har mer rätt än den andra att ta över den. Hade du tänkt betala en högre avgift om du tog över vinden? Det ska du behöva göra. Det är i alla fall stämman som bestämmer om du kan få vinden, och det får du inte. Beslutet av stämman är giltig.

Admin
2008-12-10, 13:23
Framförallt skulle jag vilja säga att det inte finns någon anledning att tolerera främlingsfientlighet. Spela gärna in vad de säger, och gör sedan en anmälan om detta. Det borde göra dem i alla fall lite mindre benägna att bete sig så illa.

ChristianP
2008-12-10, 14:49
Angående vinden, tycker jag inte att du har mer rätt än den andra att ta över den. Hade du tänkt betala en högre avgift om du tog över vinden? Det ska du behöva göra. Det är i alla fall stämman som bestämmer om du kan få vinden, och det får du inte. Beslutet av stämman är giltig.

Självklart har jag inte mer rätt än andra att ta över vinden, men poängen är att de andra vill inte bygga ut nu, utan kanske, eventuellt, möjligen någon gång i framtiden, medan jag vill bygga nu, omedelbart. Under tiden, medan de väntar, vill de skapa ett reservat och hindra all annan utbyggnad. Dessutom utesluter våra planer inte varandra. Med lite kreativitet, minskade vindsförråd, användning av källarförråd och andra ytor som blir över, så är det fullt möjligt att få in även deras planer i ekvationen. Och självklart ökar avgiften om jag tar över vinden. Avgiften är relaterad till andelstalen, som är relaterad till ytan. Dessutom skulle föreningen tjäna en rejäl engångssumma om jag köper vinden.

ChristianP
2008-12-10, 14:54
Men frågan är, är det verkligen i denna fastighet ni vill bo och investera ytterligare i (utbyggnad m.m.)?

Konstigt nog, ja. Det känns som om det som händer nu är något tillfälligt i detta hus 126-åriga existens. Läget är perfekt, krypavstånd till centrum och centralstationen, en underbar innergård (om det inte vore för den alkoholiserade kamarillan som ockuperar den var och varannan sommarkväll). Jag tror att vi försöker övervintra och hoppas att lådvinsgänget flyttar.

clabbe
2008-12-10, 15:33
Det är självklart frustrerande när man själv har en lysande plan för expansion och tycker att det inte finns några rationella skäl för någon att motsäga sig, samtidigt som en majoritet motsäger sig detta. Likväl är detta föreningsdemokratins spelregler, får du inte dina grannar med dig i tillräckligt hög grad får du helt enkelt acceptera det.
Vill du kunna styra och ställa helt efter eget huvud får du väl köpa dig en villa.

Francois
2008-12-10, 22:04
Dessutom utesluter våra planer inte varandra. Med lite kreativitet, minskade vindsförråd, användning av källarförråd och andra ytor som blir över, så är det fullt möjligt att få in även deras planer i ekvationen.

Jag förstår din poäng. Det är inte demokratiska beslut du är emot, men brist på sund förnyft hos vissa grannar. Jag kan se att dina planer är ändå rimliga, men det kommer att bli oehört svårt för dig att få supgrannarna på bättre tankar.
Jag ser tre saker som du kan försöka göra:
- polisanmälan mot bus och främligfientlighet.
- om du anser att styrelsen inte behandlar dig väl som den ska (lika bra som alla andra), eller om du tycker att styrelsen inte sköter dig, borde du prata med Hyresnämden. De kanske kan göra någonting mot den sittande styrelsen. Jag vet inte vad riktigt (kanske andra vet på detta forum), men ta gärna ett samtal med dem, och berätta dina problem. Hör vad de kan göra för dig.
- hittade "allierade" bland dina förnyftiga grannar. Ni kan kanske försöka komma in i styrelsen på nästa stämma. Men akta dig att gå in i styrelsen bara för att tjäna ditt eget mål.

ChristianP
2008-12-11, 18:03
Men akta dig att gå in i styrelsen bara för att tjäna ditt eget mål.

Självklart. En punkt som de andra med utbyggnadsplaner retar sig på är att jag har påpekat för dem att de har utnyttjat sina egna styrelseplatser för att skapa bättre förutsättningar för deras egna förslag. De förnekade i det längsta att det fanns jävsregler som skulle hindra dem från att delta i beredningen eller ta beslut om utbyggnadsärenden så länge de själva hade aktiva förslag till utbyggnad.

Francois
2008-12-11, 22:38
Om en boende som också är styrelseledamot har en fråga uppe på styrelsemöte (en fråga som rör enbart honom, t.ex. bygga ut, mm), hamnar denna ledamot i en jävsituation. Han ska självklart svara på eventuella frågor, men ska sen lämna lokalen för att inte påverka styrelsens beslut.

Jag är övertygad att det finns sådana regler.

Nån som orkar leta efter ett paragrafnummer?

Din styrelse ska självklart inte arbeta för att ta fram ombyggandsförslag som enbart gynnar dem själva. Det är nog brottsligt, ingen medlem i föreningen får gynnas mer än de andra.

Admin
2008-12-11, 22:45
Det är helt korrekt som du säger, Francois.

Detta står tyvärr inte i de ytterst bristfälliga lagarna/stadgarna, men det är ungefär så tolkningen av lagarna görs rent generellt, även av domstolarna.

ChristianP
2008-12-12, 12:45
Om en boende som också är styrelseledamot har en fråga uppe på styrelsemöte (en fråga som rör enbart honom, t.ex. bygga ut, mm), hamnar denna ledamot i en jävsituation. Han ska självklart svara på eventuella frågor, men ska sen lämna lokalen för att inte påverka styrelsens beslut.

Jag är övertygad att det finns sådana regler.

Nån som orkar leta efter ett paragrafnummer?

Lagen om ekonomiska föreningar, 6 kap 10 §: "En styrelseledamot eller verkställande direktören får inte handlägga frågor rörande avtal mellan honom och föreningen."

Bostadsrättslagen har inga egna regler om föreningens ledning utan hänvisar till lagen om ekonomiska föreningar, 6 kap. En bostadsrättsförening är även en ekonomisk förening.