handdator

Visa fullständig version : Brottsbekämpning

Francois
2008-03-16, 14:17
Hej

Jag funderar på att sätta upp skyltar i området med texten "TV-övervakat område" i syfte att skrämma nattmarodörer som vill år våra bilar. Dessutom kan jag tänka mig installera fakade kameror. Alltås någon riktig övervakning blir det inte.

Får man göra så?
Har det någon effekt?

Francois

MrDean
2008-03-17, 10:13
Jag kan inte ge något svar på din fråga, men kan berätta vad vi i våran Brf gjorde för att förhindra bil inbrott och skadegörelse.

Vid veckoslut och större helger så förekom rätt mycket skadegörelse och inbrott i våra bilar. Styrelsen beslöt att sätta upp strålkastare med rörelsedetektor. Så gjordes också.

Detta har gjort att inbrotten och skadegörelsen på våra bilar har upphört

stephan
2008-03-17, 10:55
Ingen bra ide att "fejka" kameraövervakning anser jag.
Jag vet också att lagen tillåter inte att en förening har skyltar att det övervakas av tillexempel Securitas, om så inte är fallet.

Vad tog GRANNSAMVERKAN vägen?

Poppis för cirka 10 år sedan, i alla fall här i Haninge.

Men det är klart då fanns lokalpolis här som deltog.
Nu har det dykt ypp något annat:
Något som tydligen tilltalar f.d. styrelseldamöter i väduren, då representationen på denna "utbildning" är stor av f.d. ledamöter och engagerade i föreningen.
Sjutton blivande Haningevolontärer?

Utdrag från internet:

"Tisdagen den 15 maj avslutades den första grundutbildningen för blivande polisvolontärer inom Haninge Närpolisområde. Sjutton deltagare har lagt ner tre vårkvällar på utbildningen. Nu återstår en del utvärderingssamtal mellan myndigheten och de utbildade innan dessa kan antas som volontärer för att tillsammans med närpolisen arbeta brottsförebyggande."

Man undrar ju om dessa kollas?.
Med anledning av Kalla faktas avslöjande om vilka som får anställning i skolor och på dagis?

j.a
2008-03-17, 14:37
Tillstånd från länsstyrelsen behövs om man skall sätta upp kameror som når plats dit allmänheten har tillträde. Typiskt sett har allmänheten inte tillträde till tvättstuga, garage etc så för att bevaka dessa behövs normalt inte tillstånd.

Det finns inga särskilda regler om klisterlappar och kameraattrapper så utgångspunkten är att det är tillåtet. Ser man till syftet med tillståndsplikten för kameror på allmän plats är ett skäl att det kan vara integritetskränkande att bli filmad och att detta material sedan sparas. Därför följer med tillståndet krav på hur man får hantera inspelningarna.

Eftersom attrapper inte filmar i verkligheten sparas inget material som senare kan missbrukas. Att sätta upp varning för kameror är i sig inte förbjudet.

Man kan alltid ringa länsstyrelsen och fråga om deras syn på saken.