handdator

Visa fullständig version : HSB-styrelser som tillsatts på politiska grunder och som saknar all kompetens

Admin
2008-04-11, 09:38
I SDS (http://sydsvenskan.se/lund/article315267.ece) idag kan vi läsa om inkompetensen inom såväl HSB Malmö som HSB Skåne.

Gunnar Ek, bolagsexpert på Aktiespararnas Riksförbund, säger följande;
Det är bedrövligt att se hur flera HSB-styrelser gått miste om betydande värdestegringar. Greg Dingizian är en begåvad affärsman som vet hur man jobbar med HSB-styrelser som tillsatts på politiska grunder och som saknar all kompetens när det gäller fastighetsverksamhet.

Vi ser nu hur HSB Malmös valberedning försöker fylla upp HSB Malmös styrelse med socialdemokrater - denna gång t.o.m. rena politiker som Birgitta Nilsson - i stället för att hitta någon med kompetens för uppdraget, och då inte minst inom fastighetsverksamheten.

Det kan inte få fortsätta på detta sätt. HSB Malmö ska inte vara en partipolitisk organisation där alla direkt sorteras bort som på det minsta sätt har åsikter som inte är uttryckligen vänsterinriktade. Styrelsesammansättningen måste i stället grundas på kompetens och engagemang. Något som dagens valberedning inte tar det minsta hänsyn till, vilket framgår med all önskvärd tydlighet.

Om ett par veckor är det årsstämma inom HSB Malmö. Denna stämma kommer att gå till historien på många sätt, men låt oss alla hoppas att den blir historisk även i det avseendet att fullmäktigeledamöterna sätter ner foten och tar avstånd från såväl valberedningen som valberedningens förslag på förtroendevalda.

Efter vad jag avslöjat om HSB Malmös valberedning måste det nu stå helt klart för alla att den här valberedningen är en fullständig katastrof för HSB Malmö.

Vi kan alltså förutsätta att om valberedningen föreslagit någon så är denna person inte lämpad för uppdraget, och fullmäktigeledamöterna måste därför sortera bort så många som möjligt (90-100 %) av valberedningens förslag. Och självklart får det efter HSB Malmös årsstämma inte finnas en enda ledamot kvar från dagens styrelse.

HSB Malmö har en världsunik paragraf (§21 i HSB Malmös stadgar) som säger att stämman inte får föreslå någon annan än de som finns med på valberedningens lista. Ska HSB Malmö överleva ett år till så måste fullmäktige nu bryta mot denna paragraf och på stämman ta fram nya förslag på ledamöter som inte sänker HSB Malmö och slösar bort alla medlemmarnas pengar.

OBS! §21 i HSB Malmös stadgar går att bryta mot utan att riskera något. Detta eftersom denna paragraf - godkänd av det precis lika inkompetenta HSB Riksförbund - står i strid med lagen. Lag går alltid före stadgar.

Nu är det allvar!

Fredde
2008-04-23, 17:00
Politiskt oberoende sägs det att HSB skall vara-pyttsan-det finns väl ingen av kvinna född person som tror på detta. Tänk om man kunde avskaffa denna partibok som man en gång gjorde med motboken med gott resultat. Oberoende av politiker vore något att sträva efter inte minst inom HSB Malmö. Då endast då kan man blicka fram mot en ljusnande framtid. Kanske redan i år.

MrDean
2008-04-24, 10:52
Tror mer och mer att Hsb Malmö skulle trivas i nordkorea. Vilket fall som helst skulle de tas emot med öppna armmar.

stephan
2008-11-04, 18:32
Undrar om det kommer gå lika bra för f.d. HSB chefen Örbäck som det gör för f.d.f.d.???

Han har i alla fall inga höga tankar om hur HSB förvaltar medlemspengarna???

Utdrag ur nedan artikel
Det är bedrövligt att se hur flera HSB-styrelser gått miste om betydande värdestegringar. Greg Dingizian är en begåvad affärsman som vet hur man jobbar med HSB-styrelser som tillsatts på politiska grunder och som saknar all kompetens när det gäller fastighetsverksamhet. Styrelseledamöter är allmänt kloka personer men det räcker inte när man har att göra med så pass slipade affärsmän, säger Gunnar Ek, bolagsexpert på Aktiespararnas Riksförbund när han får ta del av HSB Malmös och HSB Skånes fastighetsaffärer under de senaste åren.

Själv låter Greg Dingizian bitter när han talar om åren i HSB Malmö.
– Jag kallar det för wienerbrödskorruption, säger han, och berättar om smutskastning och amatörmässigt ledarskap.
Branschfolk som Sydsvenskan talat med bekräftar hans bild av att HSB Malmös och HSB Skånes tidigare ledningar inte uppfattats som tillräckligt professionella.

OBS: någon som vet vad han menar med wienerbrödskorruption.
:D wienerbrödskorruption :3:

http://sydsvenskan.se/lund/article315267.ece
http://www.projektnytt.se/Artikel.aspx?type=1&id=3536
Pia Andersson ny VD för Annehem Fastigheter AB (http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/pia-andersson-ny-vd-foer-annehem-fastigheter-ab-publ-250989)

stephan
2008-11-05, 12:56
http://www.byggvarlden.se/jobb_karriar/article451674.ece

Vilken chef i ordningen lämnar nu HSB?.

Så många kan inte ha fel?

Det är nog så att dö högre cheferna nu ser att HSB äker kana.

Hur mycket kommer inte alla planerade lyxprojekt att kosta framöver?

Men för HSB är ju detta en baggis?
Med så många medlemmar i kooperativet blir det ju inte så mycket "per skalle".

Admin
2008-11-05, 13:17
Unni var chef för den administrativa förvaltningen på HSB Malmö.
HSB Malmö ska minskas med 16 tjänstemän pga ekonomiska svårigheter. Fyra av dessa har vad jag förstår i all hemlighet lämnat organisationen sedan en tid tillbaka (HSB Malmö har inte velat informera vilka dessa fyra var).

Återstår nu 11 tjänstemän, och förhandlingarna med dessa pågår... och lär ta ett tag.

Sedan får vi se efter detta vilka som är kvar.

Det verkar i alla fall som att de högre cheferna i HSB inte har särskilt svårt att hitta nya jobb.

OBS! Som vanligt lyser informationen på HSB Malmös webbplats med sin frånvaro.
Inte med ett ord nämns Unnis nya jobb utanför HSB (och hon står fortfarande med bland de ytterst få tjänstemän som presenteras på HSB Malmös webbplats). Information om det som händer i HSB kommer från överallt utom från HSB.

Personligen tycker jag att tjänstemännen i HSB Malmö borde gå ner i lön.
I alla fall ner till den lönenivå som gäller i Stockholm. Så hade kanske fler kunnat stanna kvar?
Löneskillnaden mellan HSB Malmö och HSB Stockholm motsvarar väl drygt ett 20-tal tjänster.
Dvs om HSB Malmö legat på samma nivå som den lönenivå som gäller i Stockholm skulle man kunnat nyanställa 4 stycken i stället för att kicka 16 tjänstemän.

Efter att denna fråga diskuterats här så valde HSB Malmö att lägga ut information om att Unni slutar;
Unni Sollbe slutar sin anställning

Unni har fått ett erbjudande som hon haft svårt att tacka nej till.

Den 1 februari tillträder hon tjänst som regiondirektör för Akademiska Hus i Lund med en total förvaltningsyta av ca 500 000 kvm. Synd om oss men desto roligare för Unni och Akademiska Hus.

Som kompletterande information vill vi meddela att rekrytering av ny förvaltningschef har redan påbörjats.
http://www.hsb.se/hsb/road/Classic/shared/images/px.gif
Nils-Lennart Gustafson (nisse.gustafson@malmo.hsb.se) 2008-11-05
Eftersom hon ska ersättas externt så är det tydligen fortfarande 12 tjänstemän, utöver de tidigare 4, som HSB Malmö ska minska sin styrka med.

stephan
2008-11-05, 18:03
http://www.lerumstidning.com/visa_mernyheter.asp?id=8606

Sista meningen i denna artikel får mig rysa.

"Kostnaden för att delta är 830.000 kronor, som kan fördelas på de tre år projektet pågår."

Visst vet jag att planera för att bygga hus är dyrt, men.....

Hur många lyxprojekt ligger just nu och "tickar" stora pengar hos HSB???

Det vill ingen veta?

Hittills har det varit lätt för HSB att gömma exploaterings och planeringskostnader när de färdiga lyxlägenheterna sålts för miljonbelopp, men nu.....

Kan föreningarna vänta sig högre medlemsavgifter, bospararna lägre räntor och sist och minst vi vanliga medlemmar högre medlemsavgifter??

lg56
2008-11-05, 21:59
Att högre chefer på HSB kan få andra arbeten är bra. Det visar att organisationen har kompetens tycker jag. :5:

Sedan är det väl inte konstigt om det inte har kommit ut vilka som ska sluta, om det blir några, förhandlingarna är säkert inte slutförda...:10:

Admin
2008-11-05, 22:11
Mja, det kanske i stället visar att de med kompetens lämnar "det sjunkande skeppet" så som Stephan säger.

Att högre chefer sedan kan få jobb på andra ställen anser jag heller inte visar att organisationen har kompetens. Alla de andra då?

Sedan kan vi ta HSB Skånes Ann Irebo (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3895) som exempel. Där vi i SDS kunde läsa att hon banat väg för sitt nya jobb genom att fixa ett avtal mellan HSB och hennes nya arbetsgivare. Inte snyggt. HSB-cheferna skor sig på de apatiska medlemmarna.

Naturligtvis är det inget konstigt i att det inte kommit ut vilka som ska sluta så länge förhandlingar pågår. Om du syftar på vad jag skrev så tror jag du missförstod mig.
Jag avsåg de fyra som redan har lämnat HSB. Om de inte arbetar kvar på HSB så är väl förhandlingarna avslutade, tolkar jag det som.

stephan
2008-11-07, 09:39
HSB Centrala Värmland
info@cvarmland.hsb.se

Felanmälan tel: 054-198410
Måndag-Fredag 08.00-12.00 och 13.00-15.00
Felanmälan på övrig tid - endast fel av katastrofkaraktär

Vilka felanmälningar hör till kategorin katastrofkaraktär???????

stephan
2008-11-24, 11:27
I finanskrisens spår sker varsel, omorganisationer besparningar etc.

HSB travar på som vanligt, tills det blir katastof, då vaknar man och vips har som vanligt medlemmarna blivit lidande.

HSB Projektpartner där HSB:s högsta höns sitter i chefsposition, förlorar för var dag som går stora medlemspengar, men vem bryr sig i HSB-toppen?
HSB toppen är ju samma person.
Nej HSB:s gamla metoder körs till dödagar, det vill säga "stöööööörsta mööööjliga tystnaaaaaaaad". Medlemmarna fattar ju ändå inte sådana frågor?

Det är ju ändå "bara medelmmarna som blir drabbade i slutändan".

stephan
2009-05-28, 20:08
Bort med VD:n tycker styrelsen, men ingen vill uttala sig varför.
http://lt.se/nyheter/1.463958