handdator

Visa fullständig version : Vad ska byggföretagen göra för de drabbade?

Maija
2008-11-20, 16:21
Det pågår ett stort antal byggprojekt över hela landet. I många av dem är bara hälften av lägenheterna sålda. Priserna sattes för ett eller flera år sedan. Desom skrev på då harsedan fått se se värdet på sitt befintliga boende halveras samtidigt som kreditgivningen stramat åt. Läget är minst sagt extremt. Och ingen tror väl att denna värsta kris sedan depressionen under 20 och 30-talet ska vända i det närmaste..

Vad gör byggföretagen? Hur ska de hantera detta?
En marknadsanpassning krävs förstås, men hur gör man? I projekt där runt hälften av lägenheterna är sålda kan man ju inte sänka priset endast för de osålda?
Alternativet för byggföretagen är väl att hyra ut osålda lägenheter. Men det blir inte heller billigt. Och kanske föga polulärt i föreningarna bland dem som köpt sina lägenheter.

Och vad gör man med alla dem som nu inte kan sälja och därmed inte betala?

Har hört att en del byggföretag överväger åtgärder. Skanska erbjuder tydligen senarelagt tillträde. Jag har för mig att jag läste om något företag som medger ångerrätt när det föreliger särskilda skäl.

Vore intressant att höra vad ni kloka säger om denna märkliga situation! :14:

clabbe
2008-11-20, 16:30
Byggföretagen försöker väl var och en hitta den lösning som är mest lönsam på kort och lång sikt för deras del. Inget byggföretag är ju någon välgörenhetsorganisation utan har som mål att få bästa avkastning på sina tillgångar till fördel för ägarna.
Precis som all annan kommersiell verksamhet är byggande en risk och för en del byggföretag kanske risken är större än att den går att hantera.

Varför tycker du att man inte kan sänka priset på osålda lägenheter? Det gör man ju med t.ex. bilar.

Maija
2008-11-20, 16:35
Jag tror faktiskt inte att man får sänka priserna på bara delar av lägenhetsbeståndet i ett och samma projekt. Man måste väl revidera den s k ekonomiska planen först? Ja jag vet inte, men jag tror inte att man kan jämföra med bilar?

Admin
2008-11-20, 16:49
Det kan kännas orättvist om grannen får betala mindre för en likadan bostadsrätt, men vad är alternativet?

Är det bättre om bostadsrättsföreningens medlemmar delar på kostnaden för osålda och helt outnyttjade bostadsrätter?

Det där med "ångerrätt när det föreligger särskilda skäl" är nog mest om man har andra köpare på vänt. I tuffare tider som idag så är nog byggföretagen hårdare med att låta köpare ångra sig. Som vi konstaterat innan så är dessutom "särskilda skäl" odefinierat och kan betyda vad som helst (men i huvudsak lär det handla om höga prisstegringar).

Maija
2008-11-20, 16:59
Oj, jag är ny här. Detta kanske har diskuterats på annan plats som jag missat?

Myggan
2008-11-20, 17:04
Om efterfrågan är zero så är den väl zero?
Priserna har varit minst 50% för högt över en längre tid.
Detta som händer nu är bara bra i det långa loppet.
Priserna måste ner på en realistisk nivå.

Den realistiska nivån kommer om ca 6-7 månader då vanligt folk får flytta ut i skogen utan tak över huvet och 1 mille i skuld!

Hårdt men sant!

Maija
2008-11-20, 17:09
Men efter alla dessa hjälpinsatser åt alla håll kan man väl knappast skicka ut vanligt folk i skogen. Det blir ett ramaskiii.

Admin
2008-11-20, 17:57
Oj, jag är ny här. Detta kanske har diskuterats på annan plats som jag missat?
Jag tog upp just detta i din tidigare tråd om havsutsikten, men jag har även skrivit om detta i det tidigare forumet (minns inte exakt var).