handdator

Visa fullständig version : Förvaltningsberättelse i brf

totiki
2008-11-18, 11:01
Med anledning av inlägg på andra trådar vill jag starta detta ämne.

Olika föreningar av diverse storlekar har ju lite varierande sätt att lösa ekonomiska frågor. Små föreningar gör en hel del självförvaltning exempelvis.

Jag tycker att dessa borde ta upp det i sin förvaltningsberättelse. Dels för att det kan vara viktig information till en ev. köpare, dels för att visa på hur man sänker årsavgiften för sina medlemmar genom detta förfarande. Det är ju helt klart en konkurensfördel, eller nackdel, för vissa intressenter och man visar klarare upp sig för likasinnade. Och en motivation för medlemmarna att medverka i föreningsarbetet.

Om jag ser till vår egen lilla brf. så sparar vi på förvaltning, trädgårdarbete, städning in nästan 30% av vad årsavgiften skulle vara genom att uträtta detta på egen hand.

Någon som har fler åsikter?

stephan
2008-11-18, 13:00
Iden med bostadsrättsföreningar från början var att medlemmarna skulle bestämma, dels genom att själva hjälpa till.

Hur dj.a snett har´det inte gått?

Inte många "hjälper till"? många okompetenta styrelser överlåter det mesta till förvaltare, som inte är sena att ta över styrelsemakten.

De allra flesta förvaltare inte minst HSB och Riksbyggen och brf Vädurens förvaltare ADEX (värst av de alla) är kapitalister som hellst ser till att deras bolag drar in pengar.
Tror nån att de arbetar för föreningens medlemmar?

Om någon HSB eller Riksbyggenförenings styrelse kommer på tanken att det kanske skulle vara bättre att anställa egen personal, får de snabbt höra vilket ansvar styrelsen tar och hur svårt detta är.

Jag kan garantera att en utredning skulle visa på att de "välmående" bostadsrättsföreningarna är föreningar som "tänkt till" och anlitar egen anställd personal som verkar under styrelserna och för medlemmarna.

Visst jag vet att detta kan vara svårt för specilellt mindre föreningar, men även där finns det lösningar. Några mindre föreningar kan "gå ihop" och anlita samma förvaltare.

Hur många föreningar är inte "låsta" genom att man idag inte har ett eget dataförvaltarsystem? Vilket gör att det är svårt att byta förvaltare?

Idag finns det massor av människor som skulle kunna sköta föreningens förvaltning mycket bättre än de har idag. Ofta finns resurserna inom föreningens medlemmar, men med dagens arvodessystem får de flesta föreningars medlemmar styrelser de förjänar.

Någon kanske lyfter fram att "någon" någongång har missbrukat förtroendet, men det är vad HSB och Riksbyggenförvaltning gör hela tide,

Glöm ej heller ADEX, värst av de alla.

totiki
2008-11-18, 13:22
Jag känner till en förening i Stockholm på ca. 100 lgh. De har en adjungerad deltidsanställd beredare av ärenden. Sköter upphandlingar, håller ett öga på ekonomin, är allmänt behjälplig för styrelsen o s v. En pensionerad ekonom och administratör.
De är mycket nöjda.

Francois
2008-11-18, 14:08
Mitt email och telefonnummer går att hitta på vår hemsida (jag är ordförande), så om en eventuell ny medlem har frågor om förvaltning eller om vad som helst om föreningen. kan de kontakta mig eller nån annan i styrelsen. Det mesta finns ändå redan på hemsidan.
Det händer ganska ofta att intresserade kontaktar mig.

j.a
2008-11-18, 14:57
Hos oss knackar folk på min dörr lite då och då och undrar över saker. Trasiga lampor o dylikt byter folk ut själva. Någon fixade t o m en dörr där gångjärnet lossnat. Gården har vi en löst sammansatt grupp som ansvarar för, klippning och kratta löv m.m. Det fungera bra på det hela taget.

I dagsläget ser jag absolut inget behov av en "teknisk" förvaltare för våra drygt 50 lägenheter. Ekonomisk förvaltning har vi däremot köpt av SBC, det skulle gå att hantera själv (har man gjort tidigare) men det finns ingen som har tid. Trappstädning har vi också ett företag som sköter.