handdator

Visa fullständig version : Skapa ett underforum för HSB-frågor, dvs olika regionföreningar, klander m.m.

j.a
2008-11-16, 13:09
Vad säger ni om att skapa ett underliggande forum med frågor som rör HSB och HSBs olika riksföreningar (Malmö, Skåne m.m.), klander av stämmor m.m.

Så kan alla dessa diskussioner hamna på ett ställe istället för att sammanblandas med specifika frågor om enskilda bostadsrättsföreningar.

Admin
2008-11-16, 13:25
En god tanke, men problemet är bara att det är närmast omöjligt att avgränsa frågor, vilket vi tydligt kan se i nästan varje ämne här. En fråga leder till en annan osv, och allt går in i vartannat.

T.ex. så kanske man kan tycka att HSB-ledamotsfrågan bara berör HSB-brf:ar, men så är det inte. Frågan är identisk för alla Riksbyggen-föreningar. Sedan kan vi se att HSB-ledamotsfrågan vävs ihop med stambytesfrågan. Bara som ett litet snabbt och aktuellt exempel. Jag hade inte kunnat beskriva problemet med HSB-ledamoten utan att exemplifiera det med stambytet, med mindre än att lägga flerdubbelt så lång tid på att försöka dela upp ämnena och dubblera informationen. Dessutom finns det mycket i HSB-ledamotsfrågan som är av precis lika stort värde för de utan någon extern ledamot.

Samma problem för klanderfrågor.

Jag har i innehållsförteckningen (http://hotpot.se/hsb-index-forum.htm) (använd gärna detta) försökt strukturera upp ämnena i olika kategorier, och även om detta också är en helt omöjlig uppgift - inte ens om jag skulle göra en kategorisering på inläggsnivå - så tror jag det är en bättre metod (även om det kan ta ett tag innan jag hinner lägga in nya ämnen/inlägg) än flera separata forum.

Eller?

j.a
2008-11-16, 14:25
hm så sant! Jag har inte sett den innan, det börjar bli mycket information nu så något sådant verkar bra.

Admin
2008-11-16, 14:39
Ja, problemet är bara att detta index är mycket resurskrävande, eftersom det ligger ett tungt manuellt arbete bakom, och jag hinner bara uppdatera det när det finns lite tid över (vilket sällan finns). Indexet tar mer tid än hela övriga forumet att administrera.

Sökfunktionen kan användas också, men problemet med sökfunktionen är att jag måste ställa in 30 olika parametrar så att resultatet av sökfunktionen blir så bra som möjligt, och jag har inte haft tid att finjustera dessa parametrar. Därför är ännu så länge indexet jag lagt upp i vissa fall bättre.
Sida 1 i indexet innehåller huvudsakligen HSB-inlägg samt övergripande bostadsrättsfrågor och sida 2 innehåller huvudsakligen problem som kan inträffa för bostadsrättshavare och styrelser, alltså frågor på en lite mer nära nivå.

Glömde säga en sak innan.
Ämnet;
Hur ett stamrörsbyte INTE ska genomföras i en brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=5027)
har en specell funktion.
Målet med detta ämne är dels att det ska förbättras för HSB:s 530.000 medlemmar avseende HSB-ledamoten. och även för Riksbyggens medlemmar och deras Riksbyggen-ledamot!
Men ämnet är också till för att det ska bli en lagändring avseende rör/ledningar, och att alla brf-stadgar (oavsett om det är HSB.Riksbyggen, SBC eller privat brf) ska förändras, eftersom att det är helt ohållbart som de ser ut idag.
Två flugor på smällen. :)