handdator

Visa fullständig version : Användargrupper

totiki
2008-11-14, 13:37
Jag har en fråga. Detta med användargrupper på forumet, hur fungerar det?

Kan det användas till att göra en lista av namn som är villiga att fungera som påtryckargrupp (lobby) för en bostadsmyndighet till exempel?

Kan dessa då kommunicera med varandra genom gemensamma mail?

Man kan ju tänka sig andra grupper som miljögrupp, energigrupp, hantverkargrupp, bankgrupp o s v. för att stötta varandra med tips om bra eller dåliga saker relaterade till gruppen.

Bara en fundering.

Admin
2008-11-14, 17:16
Det är primärt forumet som ska användas för synpunkter/frågor, och därför finns det ingen sådan speciell funktion för att kommunicera med varandra inom speciella grupper.

Däremot kan jag inom detta system skapa flera olika forum, t.ex. säljes/köpes, miljö, ekonomi, senaste nytt, etc., men nackdelen med det är att det blir jobbigare att leta och hitta ju fler fora det finns. Dessutom går ofta ämnen ihop, och det blir svårt att kategorisera ett ämne, och rätt vad det är så finns det inlägg som passar i t.ex. både ekonomi och miljö, osv.

Tror det blir enklast och bäst att hålla sig till ett enda forum som är generellt för allt inom bostadsrätter (utom möjligen då ett separat köpa/sälja/hyra bostad-forum... fast det finns ju andra som är så mycket bättre att lägga ut sina annonser i).

Jag har skapat några nya grupper;
- Bostadsmyndighet
- Miljögruppen
- Ekonomigruppen
utöver de tidigare;
- Styrelseledamot
- Valberedare

Om man klickar på dig, Totiki, så kan man snabbt se att du är styrelseledamot eftersom du lagt in dig i denna grupp.

Hade du sedan gått med i Bostadsmyndighet (som jag gissar att du är den första som gör nu) så ser man också snabbt att detta är något som intresserar dig.

Genom att klicka på Visa användargrupper (http://hotpot.se/php/vb/showgroups.php) så kan du direkt se vem som är med i vilken grupp.

För närvarande är det mest detta som användargrupperna är till för. Dvs att man ska snabbt kunna se vad någon huvudsakligen är sysslar med och är intresserad av inom bostadsrättsområdet.

Sedan finns det ett antal moduler man kan köpa till för att få in fler funktioner för användargrupper, men jag har tyvärr inte hunnit sätta mig in i dessa, så jag vet inte om de är användbara.

Vad jag kan göra idag är att ge olika behörigheter för olika användargrupper, men ännu så länge har jag inte hittat något användbart för denna möjlighet.
De som går med i en användargrupp (oavsett vilken) får någon extra behörighet i forumet redan idag (t.ex. att de kan registrera förseelser för andra användare och dessutom se andra användares förseelser).

Jag kommer senare göra så att de som bara är registrerade får de lägsta behörigheterna, men så fort man går med i någon grupp (vilken som helst) så utökas behörigheterna. Alltså inte olika behörigheter per användargrupp, utan det enda som krävs för att få max behörigheter (nivån under Admin och moderator-behörighet) är att gå med i en valfri grupp av de som är tillgängliga.

Gruppmedlemsskap (http://hotpot.se/php/vb/profile.php?do=editusergroups) i kontrollpanelen (endast för registrerade och inloggade användare)
Klicka på "Ansök om medlemsskap" för den grupp du vill gå med i och klicka sedan på knappen under; "Ansök om medlemsskap", och vips är du med i en ny grupp.

totiki
2008-11-14, 17:44
Jag hajar. Och kan hålla med dig om att det är bättre med ett fora eftersom alla frågor gäller brf:er.