handdator

Visa fullständig version : Vår- och höststädning, köpa sig fri? - Självförvaltning i brf

kicki
2008-11-13, 00:53
Kom just hem och hittade ett brev från styrelsen där det står att de ska "undersöka möjligheterna till att man ska kunna köpa sig fri från vår- och höststädningen..."
Jag har hört att detta ej är lagligt. Stämmer detta? Är det någon som i sådana fall kan tala om för mig var detta står?

I brevet stod det även att högre krav ska ställas på någon som hyr i andra hand såväl på den som hyr ut. Det jag framförallt reagerade på var denna punkt:
"Bostadsrättsägaren ska delta på årsmöten"
Kan man verkligen kräva detta? Låter en aningen svårt att hålla om man t.ex arbetar utomlands under en tid.

Admin
2008-11-13, 08:17
En styrelse kan inte tvinga någon medlem att städa och således finns det inget att köpa sig fri från.

En styrelse kan inte ställa högre krav på den som hyr ut i andra hand än vad lagen tillåter.

Men jag gillar din styrelse som vågar skriva;
"Bostadsrättsägaren ska delta på årsmöten".
Det är förvisso maktfullkomligt, men jag är så förbannad på medlemmars oengagemang att jag nästan anser att det ska vara obligatorisk närvaro vid stämmor.

totiki
2008-11-13, 08:55
Jag vet inte om det skiljer sig med bostadsrättsföreningar men jag kan berätta vad som hände i min båtklubb som också är en förening. Och föreningsverksamhet är som bekant föreningsverksamhet även om det kan gälla olika typer av samfälligheter. Det kan hända att lagen har särskrivningar för brf:er men det känner inte jag till.

I båtklubben infördes arbetsplikt. Det kunde ske genom två stämmor och stadgeändringar som beskrev vad detta innebar. Medlemmarna röstade igenom detta och det innebar också att den som inte fullgjorde sin arbetsplikt fick ett föreläggande om 500:-.

Som sagt var jag är tveksam till om detta går att göra i en bostadsrättsförening. I sådana fall måste detta särskilt stipuleras vid ev. köp/sälj så att köparen är informerad om detta.

Som jag förstår det, har detta ännu inte hänt i er förening och ifall er styrelse skulle försöka hävda detta kan du alltid be om stämmoprotokoll som bevisar att detta skett. Samtidigt informerar du styrelsen om att möjligheten eventuellt finns, förstås.

Admin
2008-11-13, 09:12
Totiki, det låter sig inte göras i en brf att införa arbetsplikt, inte ens om det uppges vid försäljning/köp av bostadsrätt.

Detta är en fråga som alla bostadsorganisationer är helt överens om, och som diskuterats en hel del både i detta forum och de två tidigare forumen här.

Se även;

Städning - Kan styrelsen tvinga medlemmar att delta? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=184)
Vem ska stå för städning i gemensam källare? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3442)
"Städning" av förrådsgångar (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=4944)

kicki
2008-11-13, 10:49
Tack för svar.

Jag måste dock reagera på din sista mening angående stämmor. Det handlar faktiskt inte alltid om oengagemang. Jag har t.ex aldrig kunnat närvara vid någon stämma eftersom mina arbetstider framförallt ligger på helger och kvällar. Men jag skulle gärna medverka eftersom jag anser det viktigt.

En styrelse kan inte tvinga någon medlem att städa och således finns det inget att köpa sig fri från.

En styrelse kan inte ställa högre krav på den som hyr ut i andra hand än vad lagen tillåter.

Men jag gillar din styrelse som vågar skriva;
"Bostadsrättsägaren ska delta på årsmöten".
Det är förvisso maktfullkomligt, men jag är så förbannad på medlemmars oengagemang att jag nästan anser att det ska vara obligatorisk närvaro vid stämmor.

Admin
2008-11-13, 10:56
Jo, jag förstår att stämmotider inte passar alla, men jag riktade inte min kritik specifikt till dig, Kicki, utan rent generellt. Det finns föreningar där det inte kommer mycket mer än styrelsen (och knappt det) till stämmorna.

Samma problem inom HSB-organisationen. Det finns regioner i Sverige (t.ex. Stockholm) där det praktskt taget inte kommer någon alls av de (som regel självutsedda) fullmäktigeledamöterna.

Har man sedan inte möjlighet att gå på stämman så finns det två andra sätt som är lika bra eller bättre, och det är att skriva motioner o/e ge sin röst till ett ombud.

En styrelse kan inte tvinga någon att gå på stämman... som det ser ut idag.
I stället för att plocka fram piskan, så som din styrelse gör, så tycker jag en morot hade varit bättre.