handdator

Visa fullständig version : Opartisk syn på badrumsrenoveringar här i forumet

Andreas Lundgren
2008-11-10, 13:39
Hej!

Egentligen hade jag lite frågor om ett stambyte och en badrumsrenovering, hur man kan göra för att alla ska bli så nöjda som möjligt samtidigt som man säkrar husets framtid. Men först kände jag att jag nog för känna forumet på pulsen. Är alla här medlemmar som tycker illa om sin styrelse, eller finns här utrymme för nyanserade diskussioner?

Jag har läst lite inlägg här, särskilt av "Admin", och är ärligt talat lite skeptisk till detta forum. Om nu Admin verkligen är en administratör (?) och hatar bostadsrättsstyrelser, är det då inte svårt att hålla ett opartiskt forum igång? Om du nu redan lägger mycket mer tid på din föreningen än vad styrelsen gör, varför går du då inte med i styrelsen?

Jag sitter med i styrelsen i en HSB-ansluten Brf, och vi har precis börjat inleda en badrumsrenovering. 95% av medlemmarna i föreningen är glada att vi jobbar för vår gemensamt ägda hus, och alla känner sig som likvärdiga medlemmar, inte vi (medlemmarna) och dom (styrelsen).

HSB är ett välkommet inslag i styrelsen. De kan bidra med kontinuitet i arbetet då de sitter med i många år, de kan berätta om hur andra föreningar löst sina utmaningar etc. Trots det så funderar vi på att dra oss ur HSB, och skulle vi i föreninge tro att det gagnar oss att inte vara HSB-anslutna, då går vi helt enkelt ur. Ingen sitter "i HSB:s klor".

Ibland blir det motsättningar mellan vissa medlemmar och styrelsen, och oftast så är grunden att styrelsen måste tänka långsiktigt. Vill man bo en en bostadsrätt så kan man inte bara slita ut huset och sedan lämna det. Vissa saker måste göras för husets bästa.

Jag förstår att det finns medlemmar i styrelser som försöker köra över andra medlemmar i bostadsrättsföreningen, men det finns också många medlemmar som inte alltid tänker långsiktigt på husets bästa. Dock tror jag att de allra flesta känner en gemenskap med de andra medlemmarna i sin förening, även med de medlemmar som har ställt upp på att sköta styrelsearbete under året.

Mvh,
Andreas Lundgren

Admin
2008-11-10, 14:03
Välkommen till forumet, Andreas. Tråkigt om du är lite skeptisk till forumet, men jag hoppas att det förändras med tiden.

Ja, jag är administratör, men nej, jag hatar inte bostadsrättsstyrelser, inte ens styrelsen i min egen brf (även om vissa av ledamöterna i styrelsen inte direkt hör till mina favoriter, av fullt berättigade skäl). Forumet är dock inte till för att diskutera mig, utan i stället för att diskutera problem och lösningar, t.ex. de du har om badrumsrenovering.

Alla här är inte skeptiska till sin styrelse. Faktum är att många här sitter i en styrelse idag, eller har något annat förtroendeuppdrag i föreningen.

Jag tycker du resonerar rätt om HSB. Man ska inte vara med i HSB utan anledning, men man ska heller inte gå ur HSB utan anledning för detta. Är man nöjd med HSB så ska man självklart fortsätta vara medlem i HSB. För vissa fungerar det bra, för andra kanske mindre bra.

totiki
2008-11-10, 14:25
Jag sitter i styrelsen i vår förening (kassör) och har gjort badrumsrenovringar i vår förra förening (ledamot). Samt relinat den nuvarande och håller själv på att renovera mitt eget badrum på egen hand.

Jag är inte skeptisk till detta forum, tvärtom. Här finns flera styrelseledamöter samt enskilda medlemmar som också skriver. Man får se saker och ting från flera olika håll. Uppfriskande.
Man får också klart för sig vilka krav som ställs på styrelserna i olika föreningar, stora som små, somliga ohemula andra berättigade och en del överraskande. Somliga som man får tänka på ett tag innan man kan ta ställning till. Dessutom dyker det upp argument man inte tänkt på och som kan vara fullt berättigade. Så jag är för nyanserade diskussioner.

Man får också en god bild av problem som finns, men som jag inte träffat på ännu. Jag förbereds så att säga inför framtiden. Utöver det samlar Admin ihop olika lathundar, listor och länkar på ett föredömligt sätt som gör det enkelt att söka efter svar på frågor som kan dyka upp i vår förening.

Jag förstår att det kan finnas fördelar med att vara HSB ansluten men också att det finns nackdelar. Det är upp till varje förening att bedöma om kostnaden uppväger nyttan.
Däremot har jag förstått att det inte är så enkelt att gå ur. Tidningarna har visat detta under de senaste åren, bland annat i HSB:s eget kvarter på Flemminggatan.

Visst kan det bli motsättningar inom föreningen och styrelsen skall tänka långsiktigt, det håller jag med dig om. De senaste åren tyvärr har vi sett uppgifter om precis motsatsen. Stora bostadsrättsorganisationer som hjälper föreningar att dölja missförhållanden genom kreativa årsredovisningar m m. Allt för att hålla årsavgiften nere och priset uppe t ex. För detta tar de rätt bra betalt, tycker jag. En sjättedel av årsomsättningen har jag sett exempel på.

Inte heller tycker jag att exempelvis HSB trycker på att föra ut styrelsearbetet till medlemmarna genom att föreslå arbetsgrupper eller kommitteer och driva styrelserna att utveckla föreningarna i ett mer demokratiskt perspektiv och lära sig upphandling och andra ekonomiska aspekter. Utan istället förorda HSB:s enkla lösningar som förståeligt nog också är till för att finansiera HSB:s verksamhet.

Så hur gör man stambyte och renoverar badrum samtidigt?
Det ser ofta olika ut vid varje tillfälle. Det kan bero på så många olika orsaker som, ålder på stammarna, badrummen, hur många som redan renoverat sina badrum och när.
Det bästa är att utgå från stadgarna anser jag.

Det kan ju hända att alla lgh har badrum som är minst 10 år gamla då kan man göra en enkel överenskommelse att föreningen tar hela entreprenaden där en summa sätts för vad standardbadrummet får kosta. Sedan kan varje lgh bekosta dyrare av vad de vill, på egen hand, med separata uppgörelser med det bolag som renoverar. De kanske kan ordna med bra rabatter eller så får man själv se till att det kakel eller badkar man vill ha är levererat och klart för montering när så är dags i ens eget badrum.
Det bolag som renoverar lär ha kontakt med varje lgh och i det fall där önskemålen skiljer sig markant från den kostnad man kommit överens om lär diskussioner föras.

Det finns lika många styrelser och uppfattningar som brf:er i detta landet och Admin skulle säkert med sin erfarenhet bli en alldeles utmärkt ledamot i sin förening. Jag vet inte om han fått frågan? Vet du, Andreas? Och vad han eventuellt skulle svara är en sak mellan honom och valberedningen.

Jag tycker att det är alldeles utmärkt att Admin ställer upp med sitt bollplank för resten av Sveriges föreningar och hans egen förening är väl också välkommen att ta del av den information som finns att hämta här.

Andreas Lundgren
2008-11-10, 16:20
OK, det var trevligt att höra! Jag surfade nämligen in här och blev faktiskt lite skrämmd av många ganska hårda bud och inga visor.

Tack,
Andreas

Admin
2008-11-10, 17:00
Vi är mycket snällare än vad vi ibland kan låta som i detta forum! :34:
Men ibland kan man behöva avreagera sig, och det är kanske bättre att göra det här än att gå ut och vända upp och ner på papperskorgar, eller något. :13:

Till Totiki kan jag säga att jag är valberedningen, och känner att det räcker gott och väl för min del. Jag hoppas att jag gör mycket mer nytta för många fler i detta forum, än om jag skulle sitta i en styrelse. Och visst är styrelsen i min brf varmt välkommen i detta forum, men det lär aldrig hända. Det går tvärsemot deras policy. Styrelsen i min brf bryr sig inte ens om att svara på medlemmars skrivelser (alltså inte bara mina). De skulle aldrig våga föra en diskussion om något och har inget som helst intresse av att involvera någon medlem i de beslut de tar. Sorgligt, men så fungerar det i min brf.