handdator

Visa fullständig version : digitala fakturor


stephan
2008-11-09, 08:36
Erfarenhet från systemet med digitala fakturor slulle vara kul att höra om.

HSB är enligt de själva bra på detta?
Men kanske har lite problem med annat?

http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=368&a=132937

Francois
2008-11-09, 15:43
Riksbyggen har ett datasystem som heter Elefant (tror jag) för elektroniska fakturor. Jag har hört att det fungerar bra.

stephan
2008-11-09, 16:25
http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=38590&a=123606

stephan
2008-11-09, 16:39
Elektronisk fakturahantering

HSB skriver:
Elektronisk fakturahantering är ett system som innebär att alla papperskopior på fakturor försvinner.

Är detta så bra?

Är inte risken att styrelser delegerar attesterandet av fakturor till någon datakunnig, och kanske även att en ensam styrelseledamot delegeras till att attestera?

Eller ännu värre förvaltaren får uppdraget?

stephan
2008-11-09, 16:52
Detta "hittar" man under Riksbyggens reklam för digitala fakturor.

"Fakturahantering
Kontrollen av inkommande fakturor försummas många gånger idag på grund av att tiden inte räcker till. Vi sköter hela hanteringen med kontering och bokföring samt går tillsammans med kunden igenom fakturan så att den är korrekt på alla punkter."


Fakturor försummas många gånger idag på grund av att tiden inte räcker till.

När jag läser detta blir jag som bostadsrättshavare lite rädd?

Men då vet jag också att några i brf Väduren styrelse har totalmissat detta med fakturor, genom att låta en förvaltare och ordförande attestera enorma fakturor, som ingen annan i styrelsen fick vetskap om.
Inte ens om arbetena gjordes eller inte..........

Maria_S
2009-11-05, 22:11
Vi har övergått till digitala fakturor och det funkar ganska bra. Vi har flera personer i styrelsen som kan attestera fakturor så det inte finns risk för att endast en person har tillgång till fakturor. Även de utan attesträtt kan se vilka fakturor som betalats. Systemet man använder är väldigt användarvänlig och ni kan få en system- genomgång från HSB respresentant.
Fördelen är också att man har tillgång till resultat- och balansräkning, och allt ekonomisk information om din förening. Om man tittar på siffrorna regelbundet så har man bättre uppfattning om vad som pågår och hur ni har det ekonomiskt i föreningen.
Om det finns endast fåtal datakunniga styrelsemeddlemmar så kan ni kanske be dem visa de övriga vilka fakturor attesterades. :5:

MikHo
2009-11-06, 07:33
Har man personer i styrelsen som är datakunniga, nu räknar jag all de som regelbundet brukar maila eller surfa på internet och äger en egen dator (inte bara datorn som barnbarnen använder när de är på besök :) )
Så finns det all vinning med digital hantering av fakturor, många gånger så handlar det mycket om människans inneboende latmask (sitter i ryggmärgen om någon undrar) personer som "försöker" nå andra i styrelsen genom att promenera mellan lägenheterna men sedan finns ingen hemma.... efter ett antal gånger så "orkar" man inte utan man börjar tumma på reglerna.

Jag lider själv av den och för att ta ett konkret exempel så var jag "ansvarig för posthämtning" när jag var ledamot i styrelsen. Första tiden gjordes det en gång i veckan, efter hand så blev det 1 gång varannan vecka ... det var ju ändå mest räkningar (30 dagars betalningstid) eller reklam som kom.....
men så något fåtal gånger per år så kommer det någon viktig post som skulle varit bra om det behandlats direkt.

För att knyta tillbaka ill digitala fakturor så kan man enkelt involvera flera som attesterar fakturorna, man ser var fakturan finns i kedjan och så vidare....

Många fördelar men också ett nytt sätt att arbete, en del har pro svårigheter att förändra det som varit i 20 eller fler år ......