handdator

Visa fullständig version : Vems ansvar är nycklarna? - Bokningstavla tvättstugan i brf

tractors
2008-11-07, 10:27
I vår privata BFR har vi i utanför tvättstugan en Wascator bokningstavla.
Varje hushåll har en egen bokningsnyckel för bokning av tvättid och datum.
Funkar bra men nu har det uppstått ett litet problem.
En nyinflyttad medlem påstår att säljaren av lgh inte lämnade ngn bokningsnyckel. En annan medlem rapporterade skadegörelse på den låsta bokningsnyckeln. Styrelsen har nu beställt nya. Vem skall betala. Några i styrelsen anser att den kostnaden kan föreningen ta medan andra tycker att det är bostadsrättshavarens kostnad.
Själv är jag av uppfattningen att bostadsrättshavaren skall ta kostnaden. Slarvar jag bort en portnyckel får jag själv skaffa en ny. Om ngn saboterar min cykel i cykelkällaren får jag själv ta kostnaden. Inga stora pengar men många bäckar små...

Admin
2008-11-07, 12:35
Det är inte helt enkelt.

Normalt sett tycker jag det är helt självklart att den som slarvar bort nyckeln också får stå för kostnaden. Något annat vore väl helt orimligt?

Föreningen borde haft ett skriftligt regelverk för detta, så att alla vet vad som gäller, men vad jag förstår så finns inte detta nu.

Om föreningen inte har ett regelverk för vad som händer om någon slarvar bort nycklar till fastigheten så tycker jag att föreningen ska stå för denna kostnad fram till dess att alla medlemmar fått ett regelverk.

Men jag är tveksam i just detta fall...

Har en medlem inte blivit upplyst av föreningen om att det finns en speciell nyckel som köparen ska få av säljaren så får föreningen stå för det (alltså om det inte är en självklar nyckel, som nyckel till källare/vind)

totiki
2008-11-07, 12:51
Den här typen av nycklar kan ha en deponeringsavgift. Det gör det enklare för säljaren att komma ihåg att återlämna/överlämna nyckel till köparen. Säg 1000:-

tractors
2008-11-07, 13:13
Tack Admin. Det är inte så enkelt men jag har ändå för mig att den som ansöker om medlemskap har en omfattande undersökningsplikt. Vi svenskar är vana att kräva information om allt. Nog kan man väl kräva att en blivande medlem informerar sig om vad som gäller? / Tractors

schrapet
2008-11-07, 13:18
I vår tvättstuga saknas bokningstavla med nycklar. Vi har en anslagstavla där vicevärden häftar upp ett stående A3 papper innehållande månadens alla dagar. Varje dag är inrutad med 4 rader. Den som vill boka tvättid går ner och skriver upp sig på ledig tid. Fördelen med detta system är att man kan se vem som tidigare använt stugan ifall man finner det ostädat. Det har funkat i 19 år utan klander:5:/SP

stephan
2008-11-07, 13:53
Är inte detta ett självklart fall vem som begär ansvaret?

Styrelsen har det fulla ansvaret att se till att ALLA nycklar och andra ting tillhöranden lägenheten återlämnas av den som säljer.

I detta fall skulle säljaren fått betala det det kostar att återställa de problem som uppstår på grund av ett nyckel är borta.

mäklare
2008-11-07, 15:03
Styrelsen har det fulla ansvaret att se till att ALLA nycklar och andra ting tillhöranden lägenheten återlämnas av den som säljer.

Nu är det väl ändå säljaren som har det fulla ansvaret att överlämna samtligt till köparen.

Så köparen får rikta krav gentemot säljaren, att föreningen skulle betala för att någon boende har slarvat bort sina prylar är skrattretande.

Kravet kan antingen vara att han ska leta fram cylindern, alternativt betala föreningens kostnad (som debiteras köparen) att ordna fram en ny.

Vill han inte göra än det ena eller det andra, så är det bara bita i det sura äpplet. Finns i princip inget att göra isf, att försöka processa juridiskt om en cylinder i 300:-klassen är rättshaveri.

stephan
2008-11-07, 15:11
Hur skall köparen veta vilka nycklar som finns till den köpta lägenheten?

Det vet endast en serisö styrelse, som har haft om nycklekvitteringar.

Därav måste väl styrelsen (läs: ofta förvaltaruppdrag) se till att alla nycklar återlämnats innan nya ägaren kan ta över lägenhet?

Men i mäklarnas värd fungerar det inte på det riktiga sättet.

De tar inget ansvar utan vill så snabbt som möjligt få betalt för sitt arbete.

Francois
2008-11-07, 15:44
Det är inte helt enkelt.

Har en medlem inte blivit upplyst av föreningen om att det finns en speciell nyckel som köparen ska få av säljaren så får föreningen stå för det (alltså om det inte är en självklar nyckel, som nyckel till källare/vind)

Kan inte hålla med detta. Styrelsen kan inte informera medlemmarna om allt. Medlemmarna ska få fråga om de inet vet. Så är det i resten på livet också. Om du kör bil eller båt är det din skyldighet att känna till trafikreglerna.

Jag tycker också att den boende ska betala för skadade eller borttappade nyklar.

Myggan
2008-11-07, 16:37
När man säljer så ska det finnas lika många nycklar som när du flyttade in.
I annat fall så får säljaren betala nytt lås med tillhörande nycklar.
Kolven måste bytas då det annars finns risk att obehöriga har fått tag på en nyckel.
Så kostnaden/ansvaret ligger på säljaren.

Admin
2008-11-07, 16:49
Jo Francois, jag får hålla med dig... kanske mäklaren hade det mest kompletta svaret?

Köparen får ansvara för att alla nycklar finns. Borde stå i kontraktet?
Finns inte alla nycklar så måste köparen rikta krav till säljaren, som ju måste ha det verkliga ansvaret.

Med det problemet att om säljaren inte bryr sig efter köpet så blir det ändå köparen som får ta smällen.

I min förening fungerar det som i Schrapets.
Det fungerar trots att denna förening är lite konstig på olika sätt, men tvättstugenycklarna tror jag aldrig försvunnit fast de (vissa av dem, andra öppnas med källarnyckeln) hänger på bokningstavlan.

mäklare
2008-11-07, 20:01
Hur skall köparen veta vilka nycklar som finns till den köpta lägenheten?

Det vet endast en serisö styrelse, som har haft om nycklekvitteringar.

Därav måste väl styrelsen (läs: ofta förvaltaruppdrag) se till att alla nycklar återlämnats innan nya ägaren kan ta över lägenhet?

Hur ska någon vet vilka nycklar som tillverkats?

Sen kan man fundera på om en borttappad nyckel är en säkerhetsrisk gentemot köpare. Om inte. Inget fel.

Säljaren är skyldig att lämna över samtliga nycklar. Men vem ska kunna kontrollera det, helt omöjligt.

Är man orolig som köpare, så gör man själv ett låsbyte.

Är man orolig som förening, för gemensamma utrymmen, så skaffar man brickor eller nycklar med id-chip. Eller försöker administrera det ett nyckeregiseter över gemensamma nycklar...

Saknas det nyckel enl någon administration, får köpare vända sig mot säljaren.

Det är knappast mitt ansvar som mäklare att sköta nyckelhanteringen. Säljaren ska lämna över samtliga nycklar i hans besittning, punkt.

Om det är av vikt för köparen, så får han undersöka hur många nycklar som finns. Alternativt byta lås själv.

Snart är jag full :4:

Francois
2008-11-08, 12:04
Jag håller med dig, mäklare.

Tycker att vad Stephan skrev:

är ganska kränkande. Jag tycker inte om det att man kränker en yrkesgrupp på detta sätt.

När jag köpte min brf, behövde jag ringa mäklarne ganska många gånger efteråt (dte fanns inget sån bar forum då, det var 1999), och mäklaren ansträngde sig verkligen för att hjälpa mig med olika frågor.

Det enda som han inte gjorde rba, tycker jag, var när jag ställde fråga:
Borde jag göra en besiktning?
Fick jag svaret:
Det är helt upp till dig.

Egentligen det räta svaret är "ja", man ska alltid göra en besiktning när man köper en villa/brf. kan inte se att det kan vara bra att inte göra det.