handdator

Visa fullständig version : Årsredovisning

tractors
2008-11-06, 16:18
I vår föreningen har vi ordinarie föreningsstämma mellan den 1 mars och sista juni. På stämman skall Årsredovisningen presenteras. Den skall (?) vara underskriven av samtliga ordinarie ledamöter samt revisorn.
Fråga. En av våra styrelsemedlemmar blev på ord föreningsstämman i juni
invald som suppleant. I september blev han på en xtra stämma invald som ordinarie. Skall även han, trots ngt kortare tjänsgöringstid, nu nästa år skriva under Årsredovisningen?

Admin
2008-11-06, 16:26
Alla som är ledamöter på dagen för underskrivandet av årsredovisningen ska skriva under årsredovisningen.

Det är problematiskt eftersom det kan innebära att underskrift sker av någon som inte varit med och ta fram årsredovisningen och som inte vet lika bra som övriga ledamöter vad som hänt innan han tillträdde.

Bolagsverket ska kontrollera detta när de får in årsredovisningen, men jag kan berätta en liten hemlighet. Bolagsverket bryr sig inte vem som skriver under. Jag vet inte om de ens gör någon koll överhuvudtaget, trots att det är deras skyldighet.

Det finns tydligen ingen som kontrollerar Bolagsverket i sin tur, och då tycker de tydligen att det kan strunta i att kontrollera att årsredovisningarna är korrekta enligt regelverket, innan de arkiveras.

totiki
2008-11-06, 16:35
De enda som egentligen är intresserade av årsredovisningen numera, efter att fastighetsskatten är borttagen, är banken. De vill veta hur säker deras säkerhet är.
Utöver banken är det väl bara medlemmarna och eventuella köpare som har intresse.

Man skickar dessutom aldrig in någon till Bolagsverket, det gäller väl bara AB (pub) skulle jag tro. Vad det gäller skatteverket kanske de begär in från de allra största brf:erna, men det är tveksamt.

stephan
2009-04-06, 09:23
http://www.brfarsta.se/dokument/PDF/Arsred2007.pdf

Efter att jag uppskattningsvis tittat i 1000 årsredovisningar i brf:er senaste åren fann jag till slut denna.

EN FÖRENING SOM HAR MED BUDGET FÖR INNEVARANDE ÅR I SIN ÅRSREDOVISNING.

:10::10::10: Är inte detta mycket bra information för den "vanliga" bostadsrättsägaren att på ett lätt sätt hänga med i föreningens ekonomi???