handdator

Visa fullständig version : Stamrörsbyte, HSB-ledamot + Allmänt gnäll

per_a
2008-10-31, 00:21
I detta fall måste jag säga att jag inte håller med admin. Har vi ett rättssystem måste vi lita på det. Jag satt och lyssnade på rättegången i hovrätten flera dagar och måste nog säga att åklagaren hade svårt bevisa någon skada. Dessutom var det så att snubben som var med på videolänken berättade det flera saknade i tingsrätten.

Sedan har HSB tjänat på affären så vad är problemet?:6:

Admin
2008-11-05, 07:27
Eftersom det under ämnet;
Hur ett stamrörsbyte INTE ska genomföras i en brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=5027)
blev en ganska långdragen diskussion om något som inte verkar leda till särskilt mycket, och dessutom är av underordnad betydelse i sammanhanget så flyttar jag över de inlägg hit som mest bara handlar om att ringa styrelsen. Inläggen från pers, per_a, lg56 och Anders Lundberg hör ihop!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det är också mycket, mycket viktigt att i denna historia notera det nära samarbetet mellan styrelse och HSB-ledamot.

En styrelse som beter sig som svin understödjs alltid av HSB-ledamoten.
Det ser vi nu ett tydligt exempel på här.

HSB-ledamoten måste avskaffas.
I alla fall i denna form idag där HSB-ledamoten är part i målet och alltid står på styrelsens/HSB:s sida oavsett hur fel styrelsen gör!

Det finns i praktiken bara ett krav som en HSB-ledamot har enligt det avtal (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3878) HSB-ledamoten skriver under med sin arbetsgivare, HSB.
Det är ärlighet.

Är det någon som kan se det minsta spår av ärlighet i min förenings HSB-ledamot, efter de fakta som jag informerat om här?

HBS-ledamoten gör bara att medlemmar som förtrycks av okunniga, oengagerade och oligarkiska styrelser får det ännu svårare att hävda sig mot övermakten.

per_a
2008-11-05, 08:22
Jag håller med mäklaren. Du förefaller krånglig i ditt agerande. Varför inte ta telefonen och ringa till ordföranden? Det kan väl inte vara så svårt. Sedan kan du nog inte begära att enskilda styrelseledamöter ska svara dig. Styrelsen har väl ett gemensamt ansvar och då måste det bli fel om du ska avkrva svar av enskilda styrelseledamöter? Eller??? förstår jag det rätt är en ledamot från HSB precis som i Riksbyggen en styrelseledamot som inte har mer eller mindre ansvar än de som blivit valda av föreningens medlemmar.

- Kort dn taktik känns omogen! Ta telefonen och ring till ordförande! Det hade jag gjort.:5:

Admin
2008-11-05, 08:43
Jag trodde jag varit tydlig nog... men tydligen inte.

Varför skriftligt är bäst
1. Styrelsen i min brf är inte kommunicerbar! Telefon fungerar därför inte.
2. Styrelsen i min brf tvekar inte för att ljuga rakt upp i ansiktet såväl till enskilda medlemmar som inför alla medlemmar på stämmor. Jag måste således ha skriftligt på vad som gäller.

Telefon mindre krångligt än mejl?
Jag har lite svårt att se logiken i vad du säger. På vilket sätt är skriftliga frågor "krångligt", men inte samma frågor i telefon?
Hur tänker du då?

HSB-ledamoten
Jag kan inte svara på hur det fungerar med Riksbyggen-ledamoten, eftersom jag inte är lika insatt i dennes funktion, men jag skulle kunna tänka mig att det fungerar på motsvarande sätt, med vissa skillnader.

Det är så här. Styrelsens ledamöter har ett gemensamt ansvar, men man ska inte blanda ihop det gemensamma ansvaret med att varje ledamot är helt fri på alla sätt att yttra sig och uttala sina synpunkter samt svara på frågor från enskilda medlemmar. Det är två helt olika saker! Visste du inte det?

HSB-ledamoten sitter i brf-styrelser för att (skenbart) stötta styrelsen i de frågor som styrelsen inte behärskar. I den roll HSB gett HSB-ledamoten kan man därför säga att HSB-ledamoten är den som ska ha mest koll och vara mest kunnig (enligt HSB:s egna ord).

När jag ställer frågor till HSB-ledamoten om varför jag inte får några svar och om jag kommer att få svar, så tycker tydligen du att HSB-ledamoten inte är skyldig att svara på detta. Det är en synnerligen märklig och skrämmande inställning!
Du, som fullmäktigeledamot, borde veta bättre!

Men det är intressant att se att det är så svårt för vissa utomstående att förstå hur det fungerar inte bara i min brf, utan i så många andra föreningar.

per_a
2008-11-05, 09:13
Det kan väl inte vara så svårt att ringa? Menar du att i din bostadsrättsförening går det inte att ringa till ordföranden? Det kan väl inte vara möjligt? Sedan tycker jag fortfarande att du gör det väldigt krångligt för dig. Min erfarenhet är att du kommer ingenstans med ditt skriveri i denna fråga. Utan ett rakt och ärligt svar är att plocka upp telefonen och slå ordföranden ett samtal. :6:

Nu tycks det som om du vill att vi ska tycka synd om dig på dessa sidor? Är det så? Jag tror du kan lösa det enkelt med att ringa eller varför inte, bjud in ordföranden på en kopp kaffe och ställ frågorna direkt vid sittande bord.

stephan
2008-11-05, 09:53
Per a skriver

Krångeljöns
"Jag håller med mäklaren. Du förefaller krånglig i ditt agerande. Varför inte ta telefonen och ringa till ordföranden? Det kan väl inte vara så svårt. Sedan kan du nog inte begära att enskilda styrelseledamöter ska svara dig. Styrelsen har väl ett gemensamt ansvar och då måste det bli fel om du ska avkrva svar av enskilda styrelseledamöter? Eller??? förstår jag det rätt är en ledamot från HSB precis som i Riksbyggen en styrelseledamot som inte har mer eller mindre ansvar än de som blivit valda av föreningens medlemmar.

- Kort din taktik känns omogen! Ta telefonen och ring till ordförande! Det hade jag gjort"

Jag läser att du är HSB fullmäktige.
Då har du troligen gått HSB-kurser, det verkar vara där du lärt dig "hur det skall fungera".

Men välkommen tillbaka till verkligehten.
I brf Väduren har alla ledamöter mobiltelefoner på medlemmarnas kostnad, ingenstans finns dessa nummer tillgängliga så medlemmar kan ringa.
"En ledamot behöver inte svara på frågor" säger du.
Också det en kunskap du fått på en HSBkurs?

I din värld räcker det kanske med att det bara behöver finnsa en ordförande i en förening?

Admin
2008-11-05, 10:07
Det kan väl inte vara så svårt att ringa?
Nej, det är inte svårt "att ringa", men varför ska jag göra det?
Vem tror du det skulle vara bättre för (och varför)? Definitivt inte för mig i alla fall, men i detta fall inte heller för någon annan.
Om varken jag eller ordföranden vill kommunicera via telefon, hur kan du då se detta som ett alternativ?
Jag har förklarat för dig att styrelsen inte är kommunicerbar, och förstår du inte denna enkla sak så hjälper det inte vad jag säger.

Menar du att i din bostadsrättsförening går det inte att ringa till ordföranden? Det kan väl inte vara möjligt?
Se svar ovan.

Sedan tycker jag fortfarande att du gör det väldigt krångligt för dig.
Du vill inte förklara varför du tycker att det är krångligare att skriva än att ringa.
Jag, å andra sidan, har förklarat det "krångliga" i att ringa. Och här står vi och stampar...

Det är snarare du som är krånglig, när du inte vill förstå vad jag säger till dig.

Min erfarenhet är att du kommer ingenstans med ditt skriveri i denna fråga.
Du har ingen erfarenhet av min styrelse, men det har jag.

Utan ett rakt och ärligt svar är att plocka upp telefonen och slå ordföranden ett samtal.
Ett "rakt och ärligt svar" är inget jag ska ge, och det är heller inget jag kommer att få (det har för övrigt aldrig inträffat tidigare). Som jag förklarat.
Varför är du så erbarmligt krånglig av dig?

Nu tycks det som om du vill att vi ska tycka synd om dig på dessa sidor? Är det så?
Ja, visst är det så! :12:

Jag tror du kan lösa det enkelt med att ringa
Lite tjatigt... men, nej!

eller varför inte, bjud in ordföranden på en kopp kaffe och ställ frågorna direkt vid sittande bord.
Jag har förklarat för dig hur det ligger till och du måste nog försöka förstå detta.
Jag kan bara hoppas att du har lite bättre förståelse för medlemmarna i din egen brf, och att du beter dig mer moget mot dem, än vad du visar prov på här.

Därmed lämnar jag denna meningslösa diskussion, men om du har något att tillföra i sakfrågan i stället så gör gärna detta.

Detta ämne är ett av de absolut viktigaste för medlemmarna i de flesta av Sveriges brf:ar, så jag hoppas att diskussionen höjs till några nivåer högre så att det som skrivs under detta ämne verkligen blir till glädje för alla föreningar som kommer att genomföra ett stamrörsbyte.
Det är ingen annan som tar ansvar för att sprida kunskap och erfarenheter vidare om stamrörsbyten (inte ens bostadsorganisationerna), så det finns ett stort behov av mer kunskap i föreningarna om hur man ska gå tillväga för att det inte ska fungera lika illa som i min brf.

Kulan
2008-11-05, 17:53
Men herre Gud. Om det i styrelsen sitter en hög tjänsteman från HSB Malmö tillika informationschef, även om nu titeln har ändrats, som HSB - representant och som inte vill svara eller inte vill förmå ordföranden eller någon annan i styrelsen att svara så är det ju detta som är skandalen. Hur i helvete skall HSB Malmö kunna agera med någon form av trovärdighet efter detta.
Förtroendekapitalet är förbrukat

per_a
2008-11-05, 21:34
Trampade jag fel när jag för en gångs skull inte höll med Admin? Varför skulle större ansvar tilldelas en representant från HSB? Jag vidhåller min uppfattning att Admin kan plocka upp telefonen och ringa till ordföranden i sin förening. Försök inte göra detta till ett problem för HSB Malmö. Bättre kan vi och om jag inte minns fel avslutade Admin diskusionen eller????:10:

Tommy
2008-11-05, 22:29
Per_a, du var mig envis rackare.
Du verkar inte kunna ta åt dig av någon information du får.
Hur svårt är det att fatta vad Admin skriver?
Jag vet inte varför du i varje mening tjatar om något så löjligt som detta telefonsamtal. Om de inte talar med varandra så begriper du väl att det inte är möjligt???
Och om du tycker Admin ska ringa ordföranden, varför tycker du inte att ordföranden kan ringa Admin?
Du resonerar som en överförfriskad sjöbuse.

Du verkar skräckslagen över skriftlig kommunikation, och man undrar varför?
Svarar du inte på medlemmarnas skrivelser i din förening?

Sedan är det väl heller inte så svårt att förstå att HSB-ledamoten har ett särskilt ansvar eftersom denna ledamot är tillsatt på premisserna att denna ledamot ska vägleda de andra.
Är det för att du är HSB-ledamot som du inte förstår detta?

per_a
2008-11-05, 22:48
Fortfarande kan jag inte förstå varför det inte går att ringa...

Sedan det här att ständigt flytta fokus från vad saken gäller till något annat... nu är det HSB representantens fel plötsligt. Jag var nyligen på en kurs i HSB och fick där veta att ALLA i styrelsen har samma ansvar. Basic, inte sant? :D

lg56
2008-11-05, 23:16
Tyvärr är det så att allt, ja nästan allt på dessa sidor, tendera till att vara negativt. Är det inte fel blir det fel, om jag inte minns fel från någon annan sida.

Dessa sidor skulle kunna vara mycket bättre om en liten ansats till diskussion med positiva förtecken fanns. Nu finns inte det, och om någon försöker brottas vederbörande ned systematiskt av Admin som kan hänvisa till allt som är fel överallt. :(

Henric Lellky
2008-11-05, 23:43
Jag håller med "lg56". :5:

Den utbredda negativismen stöter nog bort fler människor från dessa sidor än vad den lockar hit. Det är också ofta samma fåtal personer som hjälper Admin/Trygge att hålla negativismens fana på plats. De som vågar sig på att skriva något positivt om någon organisation eller situation blir oftast föremål för polemik från dessa negativister. ;)

För övrigt så håller jag med "Admin/Tryggve" och "Fredde" i så motto att det inte alltid är lyckat att ha politiker som styrande i en bostadsorganisation, av samma anledning som jag inte tror att det alltid är lyckat att ha med människor som i sitt "civila liv" har en aktiv roll på bostadsmarknaden eller representerar en part på denna.

Admin
2008-11-05, 23:52
Tyvärr är det så att allt, ja nästan allt på dessa sidor, tendera till att vara negativt.
Ledsen om du missuppfattat syftet med denna sajt. Detta är inte en reklamsajt för HSB eller Riksbyggen (det finns redan fullt tillräckligt av intetsägande reklam för HSB och Riksbyggen, där denna reklam bekostas av medlemmarna).
Här löser vi problem och frågor för de bostadsrättshavare som inte har någon annanstans att vända sig i ett land där medlemmarna i bostadsrättsföreningar ofta tycks komma i sista hand, helt i strid med kooperationens grundidé.
Här tar vi tag i de medlemsfrågor som bostadsorganisationerna borde arbeta med, men som de tyvärr har föga intresse av.
Här informerar vi om brister i systemet och försöker påverka så att förbättringar uppnås.

Är det inte fel blir det fel, om jag inte minns fel från någon annan sida.
Jag tror du minns fel.

Dessa sidor skulle kunna vara mycket bättre om en liten ansats till diskussion med positiva förtecken fanns.
Det är ingen som tvingar dig att delta i detta forum, eller?
Och det fina med detta forum är att alla får uttala sig, även du.
Så har du något positivt att säga i stället för att bara vara så negativ till detta forum, så gör gärna det.

Nu finns inte det, och om någon försöker brottas vederbörande ned systematiskt av Admin som kan hänvisa till allt som är fel överallt.
Tråkigt att du tycker det. Det kallas för diskussion.
Fakta kan upplevas besvärande för vissa, men inte desto mindre bör de kanske föras fram i ljuset.
Alla kan inte hålla med alla i allt, men det ska inte hindra någon från att uttrycka sin åsikt.

Till Henric, som var väldigt snabb att stämma in i lg56:s inlägg, vill jag bara säga följande;
Vad oväntat att du håller med lg56 !
Jag förstår att du drömmer dig tillbaka till den tiden i HSB Malmö då ingen visste något om hur det egentligen gick till i organisationen.
Men den tiden är förbi.

Se även;
Nyansering (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3216)

Tommy
2008-11-06, 08:16
Henric, du säger att de som vågar sig på att skriva något positivt om någon organisation eller situation blir oftast föremål för polemik från dessa "negativister".

Jag tycker du är väldigt negativ nu!
Att alla inte håller med varandra och tycker att t.ex. HSB och Riksbyggen är det finaste som finns på denna planet är inte nödvändigtvis samma sak om att det pågår en "ordfejd"... om det nu skulle vara något fel i en ordfejd. Eller hur?

Det låter som att du bara vill att alla ska rätta in sig i ledet och inte kritisera det som fungerar dåligt (eller inte alls). Om nu någon vill tycka att något är fel och skulle behöva förbättras, tycker du inte att dessa personer ska få ha yttranderätt?
Är det bättre att det fortsätter vara fel?

Att jag inte håller med dig nu, är det polemik?

per_a
2008-11-06, 09:49
Om du nu inte får några svar och inte har någon telefon att ringa med ;( s skriv ut ditt mail och lägg i brevlådan hos ordförande.

Jag tror att du förlorar i längden på ditt agerande. Svaren lär nog utebli och varför ska HSB svara på ärenden som rör din förening???

Utan telefon - skriv ett brev då datatekniken tydligen inte fungerar...:10:

Jag är snart böjd att hålla med Henrik och lg56 - det är inte mycket som bidrar till sol på dessa sidor...:12:

Admin
2008-11-06, 10:13
Om du nu inte får några svar och inte har någon telefon att ringa med ;( s skriv ut ditt mail och lägg i brevlådan hos ordförande.
Om du hade läst vad jag skrivit tidigare så har styrelsen fått mina frågor i pappersform också.

Jag tror att du förlorar i längden på ditt agerande. Svaren lär nog utebli och varför ska HSB svara på ärenden som rör din förening???
Som du nu kan läsa från huvudämnet så får jag i alla fall i morgon de svar (skriftligt) som hör till entreprenören.
I övrigt så har jag har inget att förlora på att hävda min rätt. Vad menar du?

Däremot så har vi några hundratusen medlemmar som kan tjäna på att jag klargör vad som gäller med mina frågor här. Det är väl inte så dumt?

Varför ska HSB svara på ärenden som rör min förening?
Menar du allvar med denna fråga?

Utan telefon - skriv ett brev då datatekniken tydligen inte fungerar..
Om du inte fattat detta innan så återigen; det handlar inte om vilket media vi kommunicerar med. Styrelsen svarar inte på brev i pappersform, inte på elektroniska brev och jag skulle inte ha fått svar via telefon i heller (vilket för sjuttielfte gången ändå inte är av intresse för mig av de anledningar du fått dig förklarade).

Datatekniken fungerar utmärkt! Det är mottagaren (styrelsen) som inte fungerar!

Det är sannerligen märkligt att du kan ta denna styrelse i försvar så som du gör, men du har väl dina skäl, kan jag tänka mig.

Jag är snart böjd att hålla med Henrik och lg56 - det är inte mycket som bidrar till sol på dessa sidor...
Tråkigt att du tycker detta bara för att du inte förstår varför telefonsamtal med ordföranden inte fungerar. Som jag skrev till lg56 så är det ingen som tvingar dig att varken skriva eller läsa i detta forum. Jag tycker det är synd om du inte gör det, men upplever du det besvärligt så kanske du ska ägna dig åt något annat som du tycker är "soligare".

Kulan
2008-11-06, 10:28
per-a
Du skriver att det är inte mycket som bidrar till sol på dessa sidor.
Vän av ordning måste då i rimlighetens namn fråga sig varför det har blivit så. Det är ju inte för att det är roligt eller för att djävlas som alla de inlägg som läggs in på denna blogg hamnar där.
Det är ju faktiskt så att folk är irriterade på att ständigt bli nonchalerade och bli behandlade som något som katten släpat in.
Det är ju i detta perspektiv, bl.a. som man skall se HSB - ledamotens roll. Om den lokala styrelsen missköter sig, vilket man väl ändå måste säga i detta fall, så åligger det HSB - ledamoten att agera och se till att medlemmar behandlas på ett värdigt sätt. Det är ju faktiskt så att HSB Malmö är till för medlemmarna och inte tvärtom som det f.n. är.
HSB - ledamoten skall dessutom bevaka att alla medlemmar skall behandlas lika. Eftersom Admin är en engagerad medlem som vill förändra HSB Malmö så bemöts han av ett fientligt sätt. Därmed inte sagt att han alltid skall få igenom sina förslag till punkt och pricka. HSB Malmö:s och den lokala styrelsens agerande strider utan tvekan mot likabehandlingsprincipen. Tror du för ett ögonblick att om den aktuelle HSB - ledamoten, Bengt Skånhamre, skulle ställa motsvarande frågor i sin egen förening, skulle bemötas på det sätt som Admin har blivit bemött.
Det tror definitivt inte jag. Jag vidhåller att HSB Malmö genom sitt agerande har förbrukat sitt förtroendekapital.

Tommy
2008-11-06, 10:39
Per_a, jag vet inte vad som krävs för att du ska fatta, men tydligen är det en hel del.
Du har fått alla skäl som behövs för att varje normalbegåvad person ska förstå varför telefonsamtal inte är aktuellt, ändå upprepar du dig som en gammal upphakad vinylskiva.

Du skriver "Sedan det här att ständigt flytta fokus från vad saken gäller till något annat...", men själv svarar du inte på någon fråga som ställs till dig, precis som tydligen inte heller styrelsen i Admins förening gör. Du flyttar verkligen fokus som en fartblind elefant.

Alltså inte nog med att du bara envist upprepar samma sak hela tiden, du bemöter inte de argument du förses med, och du undviker alla frågor som ställs till dig.
Det enda du genererar är en meningslös polemik i ett forum som annars är så bra befriat från detta.

Jag instämmer också med Kulan. Det är naturligtvis så att medlemmar behandlas olika här. HSB-ledamoten svär sig fri från sitt uppdrag när det verkligen gäller, och det visar på att det inte står rätt till i hur HSB utnyttjar sina "spioner" och företrädare för HSB i styrelserna. Det är ju utmärkt att problemen belyses på det sätt som det görs här med konkreta exempel så att alla kan se att det faktiskt inte fungerar med det HSB-ledamotsssystem som finns idag.

Admin
2008-11-06, 10:53
Jag var nyligen på en kurs i HSB och fick där veta att ALLA i styrelsen har samma ansvar. Basic, inte sant?
Som jag redan förklarat, per_a, du blandar ihop helt olika saker.
Att styrelsens ledamöter delar ansvaret för det som görs i styrelsens föreningsarbete är en sak.
Att HSB-ledamoten ska föregå med gott exempel och se till så att medlemmar får sina viktiga frågor besvarade när styrelsen falerar i sitt uppdrag är en helt annan sak. Dvs HSB-ledamoten ska inte gömma sig bakom styrelsen, så som bl.a. skett här.
Förstår du inte skillnaden?

Det är bra om du gått HSB Malmös grundkurs "Aktivt styrelsearbete" (tydligen i motsats till "inaktivt" styrelsearbete) som hölls den 18/10, men om inte Göran Sjöholm (Styrelseakademin) förklarade detta tydligt nog för dig och de andra kursdeltagarna så får jag kanske kontakta honom och be att han fortsättningsvis förklarar lite bättre vad som gäller.

HSB kommer aldrig självmant att varken avveckla HSB-ledamoten eller börja ställa krav och sätta upp ett tydligt regelverk för HSB-ledamoten.
Inte heller fullmäktigeledamöterna (som du ju själv är) kommer att arbeta för medlemmarnas bästa och ta fram ett fungerande system med HSB-ledamöter, om de överhuvudtaget ska finnas kvar.

Det måste alltså vara medlemmarna som börjar ställa krav på att det ska hända något!

Se även;
Hemligt HSB-dokument - Uppdragsavtal för HSB ledamöter (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3878)

stephan
2008-11-06, 11:39
Jag har tidigare skrivit om hur brf Väduren behandlade motionen om utträde ur HSB.

På gränsen till fel ämne här men när det ändå gränsar i denna debatt skriver jag här.

HSB:s representant tyckte jag inte skulle vara med i besluten som togs av styrelsen, men det var bara jag i styrelsen som tyckte detta. Istället beslutade styrelsen att HSB ledamoten Bo Widerdal skulle tillskriva HSB avseende fördelar med att föreningen skall vara medlem i HSB.

HSB svar från Björn Carlsson avdelningschef, samt Thomas Karlsson Stabschef.

Avseende HSB:s styrelseldamot

"I bostadsrättsföreningens styrelse ingår en ledamöt osh en suppleant från HSB Stockholm. ledamoten utgör ett stöd för bostadsrättsföreningen och är tänkt att fungera som en länk mellan föreningen och HSB. HSB ledamoten har samma ansvar som övriga styrelseledamöter utifrån lagstiftning och stadgar. Dessutom skall HSB.ledamoten ge styrelsen, och medlemmarna, en trygghet i att fattade beslut står i överensstämmande med gällande lagstiftning, stadgar samt likarättspricipen".

Låter bra?

Myggan
2008-11-06, 11:46
Hur kan du sitta här å skriva?
Går det inte bättre att ringa?
Istället för att du sitter här och spyr galla så kan la du ringa Admin?
:D

Henric Lellky
2008-11-07, 03:49
Admin/Tryggve >>

'Admin/Tryggve' wrote:
"Jag förstår att du drömmer dig tillbaka till den tiden i HSB Malmö då ingen visste något om hur det egentligen gick till i organisationen.
Men den tiden är förbi."

Jag har aldrig tyckt att det vore bra om ingen vet om hur saker och ting går till inom organisationen HSB Malmö... tvärtom! Ju fler förtroendevalda som får insikt i hur HSB Malmö och dess olika delar fungerar desto bättre kan dessa förtroendevalda förvalta sina förtroendeuppdrag för medlemmarnas bästa. Och mina drömmar innehåller oftast andra saker än HSB Malmö, får jag erkänna. :1:

Tommy >>

'Tommy' wrote:
"Att alla inte håller med varandra och tycker att t.ex. HSB och Riksbyggen är det finaste som finns på denna planet är inte nödvändigtvis samma sak om att det pågår en "ordfejd"... om det nu skulle vara något fel i en ordfejd. Eller hur?"

Nej, det är inget fel med en ordfejd om det är det man är ute efter. Jag ser dock ingen poäng i att skapa en ordfejd om man är överens i själva sakfrågan, vilket ofta är fallet. :60:

'Tommy' wrote:
"Om nu någon vill tycka att något är fel och skulle behöva förbättras, tycker du inte att dessa personer ska få ha yttranderätt?"

Jo, absolut. Man har rätt att uttrycka sina åsikter. Om man gör detta relativt ofta i ett forum så är det bra om man själv är medveten om att det då brukar gå att se ett mönster i de åsikter som man för fram och om detta igenkännbara mönster lockar eller avskräcker folk till att deltaga. :5:

'Tommy' wrote:
"Är det bättre att det fortsätter vara fel?"

Nej, det är aldrig bra att någonting är fel eller fortsätter vara fel om det kan avhjälpas. Men för att åstadkomma en korrigering av felet som man påtalar så tror jag att det är mer lyckosamt om man försöker vara konstruktiv, positiv och hitta lösningar än om man försöker vara destruktiv, negativ eller fokuserar för mycket på själva problemet/felet.

'Tommy' wrote:
"Att jag inte håller med dig nu, är det polemik?"

Vet ej. Men jag tror att vi är ganska överens i sakfrågorna, eller vad tycker du? :11:

Anders Lundberg
2008-11-07, 07:39
Jag har nu följt debatten från nätkaffe på ett par sidor under min resa i Europa. Väl hemma ser jag att tyvärr är det som någon skrivit bara negativt och problem som spelas upp här. Jag trodde inte det från början utan såg en styrka i att det fanns ett Bostadsrättsforum.

Nu ser jag att det i mångt och mycket är ett forum för Admins egen vendetta mot HSB och vad jag förstår sin egen förening, och det är mycket tråkigt.

Det mesta som skrivs för inte saker vidare utan snarare skapar eller ger upphov till missnöje, elakt förtal, mot enskilda, organisationer eller styrelser och tjänstemän. Det trodde jag inte när jag anslöt mig till dessa sidor.:12:

Sådant måste stävjas och diskuteras och jag ska försöka få så många jag känner att ansluta sig till detta forum för att på ett positivt sätt bidra till en förbättring. För som det är nu är det katastrof med Admins alla påhopp och osakliga inlägg i snart varje fråga. Tyvärr är han inte ensam.

Admin
2008-11-07, 08:06
Nu ser jag att det i mångt och mycket är ett forum för Admins egen vendetta mot HSB och vad jag förstår sin egen förening, och det är mycket tråkigt.
Så är det inte. Alla som är läskunniga kan se hur illa medlemmar behandlas av såväl min brf som av HSB Malmö samt av andra föreningar. Det är inget nytt under solen. Enda skillnaden är att nu börjar det väckas en opinion mot detta, tack vare att det nu finns ett forum där dessa frågor lyfts fram. Om du upplever detta besvärligt så är det tråkigt, men idag har inte bostadsorganisationerna längre ensamrätt på "informationen".

HSB är så livrädd för att mista sin traditionella envägskommunikation att de inte ens upptäckt att de redan gjort det.
Fortfarande saknas kommunikationen mellan medlem och HSB samt ofta mellan brf-styrelse och medlem, men här finns i alla fall medlem-styrelse, medlem-medlem och styrelse-styrelse kommunikation.
Det tog HSB Malmö ungf. 3 artiklar som var möjliga för medlemmarna att kommentera innan HSB nyligen upphörde med denna funktion som försvann nästan lika fort som den kom till.
Inget har alltså blivit bättre sedan HSB Malmö i början av 2000-talet snabbt stängde ner det ena forumet efter det andra till dess att medlemmar inte längre kunde göra sig hörda.

Men detta forum kommer att leva kvar i många, många år till.
Det är redan Sveriges största forum för bostadsrättsmedlemmar, och jag kan lova dig att det inte kommer att minska!

Det mesta som skrivs för inte saker vidare utan snarare skapar eller ger upphov till missnöje, elakt förtal, mot enskilda, organisationer eller styrelser och tjänstemän.
Sanningen är ibland inte så rolig att höra, speciellt inte för dem som betett sig illa. Så är det.
Det mesta (allt?) som skrivs här är framåtinriktat, och hade bara varje fullmäktige lagt en timme om året på sitt uppdrag för att påverka organisationen i rätt riktning så hade HSB Malmö sett helt annorlunda ut idag. Nu finns det tyvärr nästan lika lite engagemang bland fullmäktige som bland vanliga medlemmar, och det får naturligtvis negativa konsekvenser.

Sådant måste stävjas och diskuteras och jag ska försöka få så många jag känner att ansluta sig till detta forum för att på ett positivt sätt bidra till en förbättring.
Tråkigt att du har den negativa inställning du har, men det ska bli spännande att se hur de du känner på ett postitivt sätt kommer att bidra till den förbättring som du anser detta forum skulle behöva.

För som det är nu är det katastrof med Admins alla påhopp och osakliga inlägg i snart varje fråga. Tyvärr är han inte ensam.
Jag ägnar mig inte åt påhopp eller osakliga inlägg. Min tid är mer värdefull än så. Problemet är nog snarare att jag är alltför saklig.
Däremot så kanske du kan precisera ditt tämligen osakliga inlägg här med var jag t.ex. varit osaklig.
Det är alltid lätt att uttala sig luddigt utan att behöva ge något konkret exempel, men det tycker jag är ett ovärdigt beteende som i alla lägen ska beivras.

Jag vet att jag trampar på många ömma tår när jag avslöjar sanningen, jag förstår att några av dessa tår hör till dig, men osakliga kommentarer som de du för fram här kommer inte att göra någon som helst skillnad för någon. Detta forum är inte en HSB-stämma där ingen vågar säga något pga den stora risken att mobbas och trakasseras för att man vågar ha synpunkter.

Jag måste säga att det är förvånande att inte fler fullmäktige i HSB Malmö, i skydd av den anonymitet som detta forum ger, passar på tillfället att gå in och försöka smutskasta såväl forumet som skribenterna. Vi får hoppas vi kan slippa detta så mycket som möjligt, även om det naturligtvis är omöjligt att undvika.

Tacksam om du sedan följer det lilla och mycket enkla regelverket för detta forum (som du godkände i samband med att du registrerade dig) och håller dig till bostadsrättsfrågor.
Det skulle också vara förnämligt om du försöker vara lite mer saklig än i ditt inlägg här ovan.

PS.
Anders, jag gissar att du inte är HSB Malmös styrelseledamot Anders Lundberg, men om du vill kritisera mig så är du välkommen att antingen ringa mig eller mejla mig så kan vi ta en diskussion, och då får du gärna berätta vem du är. Vågar du det?

Micke1
2008-11-07, 09:02
En nöjd person håller alltid en låg profil.
Missnöjd vill gärna berätta vad man anser är fel.
Dessa sidor har hjälp mig i en del funderingar och frågor som jag haft gällande allt från regelverk till olika byggprojekt och lösningar.
Anser att belyser man inte negativa saker så rullar det på och ingen ändring uppstår.
En intressant sak är att tex admin får ofta rätt i de punkter han skriver här i forumet.
Tydligen så är synpunkterna han har inte så dåliga.

Tommy
2008-11-07, 09:22
Jag håller med Micke1.
Inom HSB så ska alla "följa John". Det finns inte utrymme för personer som vågar vara kritiska, eller ens för personer som har åsikter. Det är sorgligt att det är på det viset, och denna "Anders Lundberg", som säkert bara vågar haspla ur sig sitt hat mot detta forum anonymt, är typiskt en av de konservativa bakåtsträvare som organisationen skulle klara sig förutan.

Jag har också lärt mig mycket av detta forum, och jag är mycket glad över att det finns. Sedan förstår jag att personer som Anders Lundberg bara är här för att på sitt osakliga sätt försöka påverka besökarna till att tro att detta är ett meningslöst forum, så att Anders Lundberg-typerna fritt kan fortsätta som de gjort i alla år tidigare.

Det är lustigt hur man kan klaga på osaklighet när man själv är så otroligt osaklig. Hela Anders Lundbergs inlägg osar negativt för att inte säga hat, och det är uppenbart att denna person finner det besvärligt att det finns ett forum där sanningen kommer fram.
Han till och med klagar på att det förekommer påhopp i forumet trots att nästan varje ord i hans eget inlägg är påhopp.

Pseudonymen "Anders Lundberg" kommer aldrig att våga föra en diskussion med Admin. Frågan är om han ens vågar visa sig i detta forum igen efter att han erbjudits denna möjlighet att föra en öppen diskussion. Vi får nog aldrig höra från Anders Lundberg igen, tror jag!

lg56
2008-11-07, 12:28
När jag läser Admins rader ser jag hur fel en enkel sak kan bli. Just detta att inte ringa till ordföranden som medlem verkar korkat. Sedan det här eviga tjatet om att det är HSB:s fel eller någon annan. Det är inte heller någon särskilt bra hållning.

Egentligen visar Admin att det är han som är orsaken till allting och då genom en så enkel sak som att inte kunna ringa eller skriva till sin ordföranden!

Det är låg nivå på detta nu... uttröttningstaktiken står inte HSB för om jag läser rätt det gör ju Admin...:5:

Admin
2008-11-07, 12:51
Jag tycker ring-frågan känns som en uttröttningstaktik, väldigt sömnig blir man.

När jag läser Admins rader ser jag hur fel en enkel sak kan bli. Just detta att inte ringa till ordföranden som medlem verkar korkat.
Du är ytterst ologisk när du klagar på mig för att jag inte ringer ordföranden på den nalle som medlemmarna betalar dyrt för till honom - trots de tydliga argumenten för varför jag inte gör detta -, men du tycker det är helt ok att ordföranden inte ringer mig (dessutom från den nalle som är gratis för honom/föreningen att ringa från).
Hur lyckas du komma fram till detta, rent matematiskt?

Sedan det här eviga tjatet om att det är HSB:s fel eller någon annan. Det är inte heller någon särskilt bra hållning.
Nä, det är ju naturligtvis inte viktigt att framhålla att den HSB-ledamot som HSB tillsätter i föreningarna gör ett uschelt jobb. Det vill vi inte veta något om! :41:

Egentligen visar Admin att det är han som är orsaken till allting och då genom en så enkel sak som att inte kunna ringa eller skriva till sin ordföranden!
Jaha du. Så fel det kan bli !
Kanske du får ta och läsa inläggen lite mer noga innan du uttalar dig!

Det är låg nivå på detta nu... uttröttningstaktiken står inte HSB för om jag läser rätt det gör ju Admin..
Ja, dessa ring-inlägg är verkligen lägre än Glocalnet.
Jag hävdar min rätt i föreningen! Det är ingen uttröttningstaktik. Uttröttningstaktiken får styrelsen stå för helt själv.
Hade styrelsen skött sina uppgifter så hade det först och främst inte blivit fel från början, men om det ändå blivit det så hade problemen varit lösta för länge sedan om styrelsen bara svarat på de grundläggande och mycket viktiga frågor jag ställt till dem.

Den polemik du står för här hör inte hemma i forumet.
Sluta gnäll och försök vara lite konstruktiv i stället!

Jag säger likadant till dig som till "Anders Lundberg".
Vill du diskutera denna fråga vidare så är du välkommen att att ringa mig.
Eller du vill kanske inte ringa mig?

Myggan
2008-11-07, 13:50
Att ha åsikter som medlem inom HSB är i stort sett omöjligt.
Att ha åsikter i detta forum är möjligt.
Finns det nån skillnad i att få yttra sig i tal och skrift och att aldrig få yttra sig?
HSB hotar,skrämmer,utnyttjar,bedrar,stjäl.
Sen kommer det "tullingar"och påstår att det finns för mycket negativism i detta forum!

Samtliga som bor i HSB blir blåsta på pengar alla dagar om året men det ska icke talas om !

Tror faktiskt att debatten måste bli "hårdare"-
Det sitter tjuvar och banditer inom hela HSB och det är för mig en gåta att detta får fortgå!
HSB kommer att inse att detta inte kan fortgå-men tyvärr för sent skulle jag tro-
När HSB går omkull så kommer dom flesta att säga att:"Det hade vi ingen aaaning om"

Sluta med att spekulera bort medlemmarnas pengar!
Sluta med att stjäla medlemmarnas pengar!

Nej HSB återgå till grundtanken att bygga bra och billigt för vanligt folk!

lg56
2008-11-07, 13:58
Så fort en debatt går emot Admin ser vi nu att den ska avslutas och fortsätta på telefon. Om däremot Admin vill föra en debatt kring sina förehavanden i bostadsrättsföreningen där han bor är det ok. Av detta lär vi oss att så länge Admin kan få sympati för sin sak är det bra. Går det däremot emot ska det avslutas och begränsas till ett telefonsamtal.

Admin! Det bör vara tvärtom. Avsluta debatten kring renovering i din förening genom att ringa din ordföranden och lös frågan. Berätta sedan hur det går. Försök inte kväsa ordet genom att uppmanna mig och andra att sluta föra fram våra åsikter här bara för att de går dig emot, och istället övergå till att ringa dig. :16:

Admin
2008-11-07, 16:15
Så fort en debatt går emot Admin ser vi nu att den ska avslutas och fortsätta på telefon. Om däremot Admin vill föra en debatt kring sina förehavanden i bostadsrättsföreningen där han bor är det ok. Av detta lär vi oss att så länge Admin kan få sympati för sin sak är det bra. Går det däremot emot ska det avslutas och begränsas till ett telefonsamtal.
Lite kul att du hakar på tjatet om att jag ska ringa ordföranden, men när jag föreslår att du ska ringa mig för att fortsätta diskusionen (inte avsluta den) så går det inte för sig.

Försök inte kväsa ordet genom att uppmanna mig och andra att sluta föra fram våra åsikter här bara för att de går dig emot, och istället övergå till att ringa dig.
Jag har absolut inte försökt kväsa ordet.
Jag bara bad dig sluta tjata om ringandet och att du skulle följa det lilla regelverket för detta forum.

Nu kommer jag i alla fall att lägga locket på för min del.
Slutringt för mig! :43:

lg56
2008-11-08, 08:14
Lite kul att du hakar på tjatet om att jag ska ringa ordföranden, men när jag föreslår att du ska ringa mig för att fortsätta diskusionen (inte avsluta den) så går det inte för sig.

Jag har absolut inte försökt kväsa ordet.
Jag bara bad dig sluta tjata om ringandet och att du skulle följa det lilla regelverket för detta forum.

Precis så är det! De gånger ett inlägg på dessa sidor går emot Admin då ska debatten vändas vridas och stöpas i ny form. Den kommer helt enkelt upp som ett nytt inlägg på forumet.

Nu kommer jag i alla fall att lägga locket på för min del.
Slutringt för mig! :43:

Så bra och så tråkigt att du inte vågar ringa till din ordföranden. Det tråkiga är att du inte vågar ta dig an problemet du ser utan istället vräker ut en massa ord på dessa sidor som egentligen inte hjälper dig. Istället bidrar de till att visa upp en sida hos dig som inte i längden kommer att hjälpa dig. Snarare stjälpa faktiskt.

så bra då fortsätter debatten på nästa inlägg....:10:

Tommy
2008-11-08, 08:35
Så bra och så tråkigt att du inte vågar ringa till din ordföranden. Det tråkiga är att du inte vågar ta dig an problemet du ser utan istället vräker ut en massa ord på dessa sidor som egentligen inte hjälper dig. Istället bidrar de till att visa upp en sida hos dig som inte i längden kommer att hjälpa dig. Snarare stjälpa faktiskt.

så bra då fortsätter debatten på nästa inlägg....:10:

Lägg av nu lg56 !
Du och per_a verkar vara stöpta i samma form. Ni är precis lika korkade!

Det är helt uppenbart att ni två bara är i detta forum för att förstöra, och tro inte annat än att alla begriper detta.

Era rakt igenom korkade inlägg där ni inte gör annat än att spy galla över Admin och forumet är lika osakliga som osmakliga. Det tillför inget för någon.

Admin, kan du inte stänga av de här nissarna som inte tillför det minsta och som bara är ute efter att sabotera detta annars excellenta forum?

lg56
2008-11-08, 09:40
Vad jag hade önskat är att se hur har beslutprocessen gått till för att utifrån det ta ställning till om det jag fick till mig i min HSB förening. Om hur ett beslut av denna omfattning ska gå till.

Det är kanske presenterat, men jag kan inte se det. Utan istället en massa om vad HSB:s representant ska göra och inte göra. Detta vänder jag mig mot. Det måste vara styrelsen som har ett gemensamt ansvar för renoveringen och jag hoppas att medlemmarna varit med och fattat beslutet...:5:

Admin
2008-11-08, 10:09
Vad jag hade önskat är att se hur har beslutprocessen gått till för att utifrån det ta ställning till om det jag fick till mig i min HSB förening. Om hur ett beslut av denna omfattning ska gå till.
Det går inte att gå in på allt i detalj, men som jag nämnt innan så föregicks stambytet av en stämma där beslut togs som egentligen ingen visste vad det innebar (definitivt inte före stämman, men heller inte under eller efter stämman), och där det inte presenterades alternativ, och i princip inga kostnader, och inga kalkyler.

I kallelsen till stämman lurade styrelsen medvetet medlemmarna genom att ha med en liten punkt där det stod; byte av kall- och varmvattenledningar.
- Inget om att det i stället rörde sig om stamledningar.
- Inget om att det också innebar relining av avloppsrör.
- Inte heller något om att det även innebar byte av alla radiatorer.
Minns inte på rak arm hur många som kom till stämman. Kan kolla upp det senare, men jag tror det var drygt 1/3 av medlemmarna. Detta alltså till stämman om föreningens största investering någonsin, med historiens största påverkan av medlemmarnas boende.
Den majoritet av medlemmar som inte kom till stämman fick ingen information.

Ingen skriftlig information har någonsin förekommit om stambytet från att dessa tankar uppstod inom styrelsen till idag.

När projektledaren för stambytet ringde mig utlovade han skriftliga svar till när vi träffades, men när vi träffades igår så vägrade han låta mig få se dessa skriftliga svar.

Det är kanske presenterat, men jag kan inte se det. Utan istället en massa om vad HSB:s representant ska göra och inte göra. Detta vänder jag mig mot.
HSB-representanten är en mycket viktig del av det hela!

Det måste vara styrelsen som har ett gemensamt ansvar för renoveringen och jag hoppas att medlemmarna varit med och fattat beslutet...
Ja, styrelsen - där HSB-representanten, tillika tjänsteman på HSB Malmö, ingår som styrelseledamot - har det gemensamma ansvaret för föreningen. Så långt är det rätt.

lg56
2008-11-08, 10:42
Det här kring HSB representanten fick mig att ringa till min HSB förening igår och fråga. Det visar sig att det flesta tjänstemännen är ledamöter för HSB i de olika bostadsrättsföreningarna.

Jag har också via juristerna i Stockholm fått veta att denne ledamot har inte mer eller mindre ansvar än övriga styrelseledamöter.

För att kunna ta ställning till om det beslut du hela tiden pratar om är korrekt eller inte måste det rimligtvis finnas en beslutsordning.

Du pratar om två stämmor. Varför fanns det två stämmor? Fick styrelsen bakläxa på den första och kom tillbaka och fick igenom förslaget på den andra?

Som du kanske ser nu har jag raljerat med varför HSB skulle ha ett större ansvar än andra, dvs medlemmarna i föreningen. Så kan det inte vara.

Kom tillbaka och berätta hur beslutet har kommit till så går det att diskutera om det är rätt eller fel. Det gör inte det nu. Det finns alldeles för många lösa bitar som inte hänger samman. :1:

Admin
2008-11-08, 11:12
Jag har också via juristerna i Stockholm fått veta att denne ledamot har inte mer eller mindre ansvar än övriga styrelseledamöter.
Jo, HSB-ledamoten har ett större ansvar än de övriga styrelseledamöterna, men det känner säkert HSB Riksförbunds jurister inte till... vilket framgår eftersom de svarat dig så som du påstår.

Se denna sida;
HSB-ledamotens roll och ansvar i föreningen (http://hotpot.se/php/vb/showpost.php?p=7296&postcount=14)
Där kan du se vilket tilläggsansvar HSB-ledamoten har via det avtal som HSB-ledamoten skrivit under.

Som du kanske ser nu har jag raljerat med varför HSB skulle ha ett större ansvar än andra, dvs medlemmarna i föreningen. Så kan det inte vara.
Men just så är det ändå. HSB-ledamoten sitter där för att bistå med sina expertkunskaper till lekmannastyrelsen. I alla fall är det så HSB bestämt och sagt.

Det här kring HSB representanten fick mig att ringa till min HSB förening igår och fråga. Det visar sig att det flesta tjänstemännen är ledamöter för HSB i de olika bostadsrättsföreningarna.
På följande sida;
HSB-ledamöter i HSB Malmö (http://hotpot.se/hsb-malmo-representant.htm)
kan du se vilka som är HSB-ledamot och i vilken förening.
Jag har inte räknat men en vild gissning på rak arm är att strax under hälften av HSB-ledamöterna (40%?) är också tjänstemän i HSB Malmö. I alla fall definitivt inte fler än hälften.
Av de 101 tjänstemännen (som kommer att reduceras med 12) så är alltså max 50 av dessa även HSB-ledamöter.

För att kunna ta ställning till om det beslut du hela tiden pratar om är korrekt eller inte måste det rimligtvis finnas en beslutsordning.
Vad menar du?
Min brf fungerar med samma regelverk som alla andra brf:ar.
Stämman är föreningens högsta beslutande organ.
Och föreningen lyder under lagar samt föreningens stadgar (i mitt fall HSB:s normalstadgar rakt av, utan ens ett kommatecken förändring).

Du pratar om två stämmor. Varför fanns det två stämmor? Fick styrelsen bakläxa på den första och kom tillbaka och fick igenom förslaget på den andra?
Har jag pratat om två stämmor?
Det är bara en stämma... men jag har kanske pratat två gånger om denna stämma. ;)

Kom tillbaka och berätta hur beslutet har kommit till så går det att diskutera om det är rätt eller fel. Det gör inte det nu. Det finns alldeles för många lösa bitar som inte hänger samman.
Sorry, förstår inte vad du menar eller vad du vill veta.

Några frågor i retur;
lg56, är du medlem i HSB Malmö?
Har du något förtroendeuppdrag, och i så fall vad?
Jobbar du på HSB?
Du har inte fyllt i din profil här i forumet, och det kan vara bra att veta lite mer om den man diskuterar med.

Holger
2008-11-08, 17:08
Man kan bara konstatera att lg56 och per_a ska tacka sin lyckliga stjärna för att detta forum finns till.
Här får deras tokiga inlägg sin plats.

Men frågan är om man kan fortsätta med detta då det definitivt skadar forumets trovärdighet. Jag tror att det är detta som är tanken bakom dessa herrars inlägg.

Det kommer aldrig att lyckas !

HSB:s lakejer borde kanske istället försöka påverka HSB att starta upp ett forum där man som här faktiskt får ge uttryck för sina tankar även om dom i lg56 och per_a:s fall tenderar att övergå i rena rama dumheterna.

kicki1971
2008-11-17, 17:34
Jag tycker att den nye bossen gör rätt när han rör om i grytan! Synd bara att tjejen lämnar, henne har jag träffat och hon är kanon!

Ryktet talar om att en fick snöret???? :D

kicki1971
2008-11-20, 09:27
Det är inte klokt att en bostadsrättsförening ska behöva gå till advokat för att kunna genomföra denna renovering. Finns det medlemmar som inte vill följa beslut är det tyvärr den möjlighet de har.

Fast för dig Admin måste det ändå var en ljusning, styrelsen bjuder ju in till ett samtal. Jag tycker du ska gå på detta. :8:

kicki1971
2008-11-20, 13:11
Admin skriver att de anlitar advokat för att få svar på frågorna? Jag kan inte se det, de bjuder in till diskussion om frågorna och anlitar advokaten för att bli klar med renoveringen. Har de problem men byggfirman eller medlemmarna?

Alltså, hallå, är det inte två saker??:11:

Kommentar från Admin:

Nu är det slutlekt för pseudonymerna Anders Lundberg och kicki1971.
De som varit med ett tag har säkert noterat en viss likhet i de inlägg som gjorts från dessa användaridentiteter.
Ja, de hör naturligtvis ihop.
Precis som de nu avstängda identiteterna pers, per_a, och lg56... som du, Henric Lellky, associerade dig med.
Allt som sagts från ovanstående identiteter har bara varit bluff och enbart i syfte att skada.
Jag vet vem kicki1971 är. Denna person uppger sig bo i en privat brf i Lund, men i själva verket så bor denna stackare i Riksbyggen i Malmö.
Ett tips till kicki1971. Det är uppenbart att hissen inte går ända upp hos dig. Fortsätter du att registrera fler id:n här så kommer jag att polisanmäla dig.
Du är inte välkommen!

Anders Lundberg
2008-11-21, 00:33
Detta känns ändå som ett låg vattenmärke. När det gäller admin kan jag inte riktigt förstå det hela. Här är jag faktiskt böjd att hålla med HSB för en gångs skull. HSB har lämnat svar på allt utom det som rör admin:s förening. Det är nog inte konstigt att de väljer att lägga locket på. :5:

Admin
2008-11-21, 00:56
Detta känns ändå som ett låg vattenmärke. När det gäller admin kan jag inte riktigt förstå det hela. Här är jag faktiskt böjd att hålla med HSB för en gångs skull. HSB har lämnat svar på allt utom det som rör admin:s förening. Det är nog inte konstigt att de väljer att lägga locket på.
För en gångs skull? Jag skulle önska lite mer saklighet från din sida i dina inlägg eftersom det blir lite tröttsamt att bara höra din kritik hela tiden utan att du har några konkreta motiveringar. Med mindre än att man inte är läskunnig eller är helt blind (eller har något motsvarande lyte) så kan alla se att frågorna jag listat inte är besvarade (och då är dessutom inte alla obesvarade frågor listade här).

Att bara klaga på inlägg för sakens skull tillför inget för någon, och hör inte hemma i detta forum. Är det bara för detta du är i detta forum? Om du vill fungera som HSB Malmös utsträckta hand så får du göra detta. Klaga gärna om du vill, men var då i stället saklig i dina argument.

Jag skrev tidigare till dig;

Anders, jag gissar att du inte är HSB Malmös styrelseledamot Anders Lundberg, men om du vill kritisera mig så är du välkommen att antingen ringa mig eller mejla mig så kan vi ta en diskussion, och då får du gärna berätta vem du är. Vågar du det?
och detta gäller fortfarande även om du inte ville svara.

Och återigen vill jag be dig att fylla i dina uppgifter i profilen (http://hotpot.se/php/vb/profile.php?do=editprofile) i forumet.
Uppgifter (utöver personlig information som t.ex. dina intressen) som gör det lättare att föra en diskussion;
- typ av förening (HSB, SBC, Riksbyggen eller privat brf),
- om du innehar någon förtroendepost i föreningen,
- hur många medlemmar i föreningen,
- stad, och
- gärna om du har tillgång till föreningens stadgar.

kicki1971
2008-11-21, 07:51
Jag har suttit nu på morgonen och titta på detta över en kopp kaffe. Kan förstå utifrån mitt jobb att HSB inte ger flera svar och återkommer med varför.:16:

Admin
2008-11-21, 09:13
kicki1971, varför uppger du falska uppgifter?

Nu är det slutlekt för pseudonymerna Anders Lundberg och kicki1971.
De som varit med ett tag har säkert noterat en viss likhet i de inlägg som gjorts från dessa användaridentiteter.
Ja, de hör naturligtvis ihop.
Precis som de nu avstängda identiteterna pers, per_a, och lg56... som du, Henric Lellky, associerade dig med.
Allt som sagts från ovanstående identiteter har bara varit bluff och enbart i syfte att skada.
Jag vet vem kicki1971 är. Denna person uppger sig bo i en privat brf i Lund, men i själva verket så bor denna stackare i Riksbyggen i Malmö.
Ett tips till kicki1971. Det är uppenbart att hissen inte går ända upp hos dig. Fortsätter du att registrera fler id:n här så kommer jag att polisanmäla dig.
Du är inte välkommen!

Myggan
2008-11-22, 01:01
Tur att du har koll på dom :6:
DIPLOM!!!

Henric Lellky
2008-11-22, 13:46
Ojdå!

Först flyttade du runt inlägg så att man inte hittar dem utan tappar tråden i diskussionerna... och nu inför du även censur på dina sidor? :18:

Jag trodde i mitt stilla sinne att du var FÖR den demokratiska principen om yttrandefrihet (oavsett vem man är). :12:

Sen om det är personer som väljer att vara anonyma, vad spelar det för roll, egentligen? Är det inte vad användarna säger/skriver som är viktigt i en saklig debatt?

Har du i likabehandlingsprincipens anda även stängt av alla andra anonyma användare? :14:

Admin
2008-11-22, 14:12
Ojdå!
Först flyttade du runt inlägg så att man inte hittar dem utan tappar tråden i diskussionerna... och nu inför du även censur på dina sidor?
Henric, gör dig inte dum! Du kommer ändå inte att kunna lura någon.
För det första så är jag administratör och jag äger detta forum. Administratören (och ev. moderatorer) bestämmer vilka inlägg som hör hemma var.
För det andra så har pseudonymen "kicki1971" inte bara oavbrutet brutit mot det lilla regelverket för detta forum. Personen ifråga har också ljugit i allt som sagts och på olika sätt försökt föra inte bara mig bakom ljuset, utan även alla andra läsare av detta forum.
Då stängs man av (även om jag valde att låta det pågå under ett antal veckor). Har du svårt att förstå denna grundläggande sak så är det bara att beklaga.
Du kommer att hitta ditt inlägg här och alla andra ovidkommande inlägg du skriver under ämnet "Allmänt gnäll", så ett tips är att leta där i framtiden.
Sorry för att jag tvingats stänga av din kompis från forumet, men det var nödvändigt, även om jag kanske väntade lite för länge med detta.
Gå gärna en kurs i vad ordet "censur" innebär, för där har du tydligen mycket att lära.

Jag trodde i mitt stilla sinne att du var FÖR den demokratiska principen om yttrandefrihet (oavsett vem man är).
Ja, alla som har läst något av vad jag skrivit har fattat för länge sedan att allt jag skriver bygger på demokrati och yttrandefrihet.
Jag har inte tagit bort något inlägg, även om jag naturligtvis borde ha gjort det. Jag har däremot flyttat slaskinläggen till en enda tråd, så att man inte ska tro att man har något att vinna på att bryta mot regelverket.
Henric, ser du att det någonstans står i regelverket;
Skriv osakliga inlägg. Skriv inte om frågor som rör bostadsrätter. Gnäll på andra skribenter i forumet. Ljug om vem du är och om allt annat i skydd av din anonymitet. Etc.?

Är det inte vad användarna säger/skriver som är viktigt i en saklig debatt?
Jo, just det!
Och vilken saklighet har du sett i sociopaten "kicki1971":s inlägg?

Sen om det är personer som väljer att vara anonyma, vad spelar det för roll, egentligen?
Henric, nu får du nog skärpa till dig lite.
Jag vet att ditt syfte här bara är att skriva ordsekvensen "Admin/Tryggve" så ofta som möjligt, och om det ger dig någon form av tillfredsställelse så får du väl göra det.
Men det här är inte en fråga om anonymitet, vilket säkert alla utom du förstått. Det är en fråga om att följa ett regelverk som är så kort och enkelt att något kortare och enklare regelverk knappast finns.

Har du i likabehandlingsprincipens anda även stängt av alla andra anonyma användare?
Någon gräns för korkade uttalanden måste det väl ändå finnas?

Även om du fortsätter bryta mot regelverket, Henric Lellky, så kommer jag emellertid inte att stänga av dig. Så där kommer jag inte att följa likabehandlingsprincipen... jag är nämligen ingen bostadsrättsförening.

PS.
Jag har faktiskt inte stängt av din kompis i Brf Kristinehus helt. Pseudonymen "Anders Lundberg" ligger fortfarande kvar så "kicki1971" kan fortfarande ge sina "synpunkter"... så länge regelverket följs.

Anders Lundberg
2008-11-23, 00:45
Att Admin/Tryggve försöker ge sken av att detta är ett öppet forum är snudd på idioti. Den som andas kritik får känna vinden vina i ryggen. Visst så länge kritiken riktas mot HSB, Riksbyggen eller SBC då går det bra, då blåser det medvind.

Jag kan dock leva med vetskapen att det är så, men tycker det är tråkigt eftersom jag hade hoppats att detta forum var öppet och inte styrt av en ensam själ ute i universum. Det går inte "fortsätta med min munkavel" genom att stänga av vare sig mig eller Lellky. :10:

Jag hoppas att Lellky fortsätter sin kamp! Nåja Admin/Tryggve har säkert ett bra svar även på detta. Diskutera gärna, men styr inte detta forum likt en kommuniststat, för precis så är det nu. :16:

Tompa
2008-11-23, 10:10
Det är kanske så att Anders, Kicki och Henric är en och samma person... Bra att de kan ge ifrån sig sina oartikulerade läten på denna tråd. Men för forumets bästa låt det då stanna här på denna tråd som gott kan placeras längre ned!:D

För en Stockholmskis förefaller det omoget!

Lacka huden grabben!

Admin
2008-11-23, 16:12
Henric är inte samma person som Anders Lundberg/kicki1971/per_a/pers/lg56, men när man läser inläggen så ser man att personen med de många identiteterna resonerar på samma sätt som Henric och de följer varandra åt i forumet.

Jag har inget emot att det "gnälls" så länge det bara är konstruktivt... i alla fall på något sätt. Henrics kompis har inte tillfört något överhuvudtaget, utan har i stället enbart försökt skada på olika sätt, inte minst genom allvarliga lögner (även utanför detta forum). Jag hatar lögner!

Jag håller absolut med dig, Tompa. Gnällspikar behövs och de är alltid välkomna här, men att en person i skydd av sin anonymitet ska fylla upp trådar med sina osakliga och helt meningslösa inlägg, späckade med lögner, och i nästan varje inlägg bryta mot det enkla regelverket, är inget jag kan acceptera. Jag har mycket hög toleransnivå men här har alla gränser passerats, och jag vill helst slippa ägna min tid åt att flytta rena idiotinlägg till denna tråd (och tyvärr kan jag inte styra ordningen på trådarna, utan de visas alltid i kronologisk ordning med trådarna med de senaste inläggen först).

Därav att personen med de många identiteterna är avstängd på livstid, utan möjlighet till benådning. :15: