handdator

Visa fullständig version : Vägras inträde i brf Trollstigen i Hultsfred

skepparn1964
2008-11-05, 23:05
Hej!
Jag och min särbo ska flytta in i en bostadsrätt i Hultsfred som vi har köpt.
Men styrelsen vill ej godkänna oss pga att de inte tror att vi skulle klara av hyran...
Vi har en gemensam årsinkomst på 490000kr, min särbo har inga prickar på sitt uc jag har 6 st på totalt 33000 som idag bara är 21000 och som i februari kommer att vara 0. Jag har bott i mitt hus i 17 år de två första åren blev det problem då min dåvarande sambo blev arbetslös och vi hade 17 % -iga lån på huset mao en kallhyra på 7800, det var då allt annat blev eftersatt och gick till fogden. från 2000 separerade vi och jag har levt ensam med min son sedan dess och hade huset + alla skulder själv som då låg på ca 300000 kr, jag har mao betat av 279000 + betalat alla amorteringar å ränta på huset i 8 år. nu kommer hyran på brf att ligga på 4900kr/månad + drift och det tror inte styrelsen att vi klarar av. I dag lägger vi ca 10000kr/månad och det är inga problem. Styrelsens krav på oss är 1. skaffa intyg på att vi är fast anställda vilket vi båda har varit i 10 år. 2 visa kvitto på att det resterande är betalt hos fogden innan man kan bli godkänd. DETTA ÄR PERSONANGREPP.
Styrelsen har också påpekat att min särbo kommer att veckopendla å det var inte ok det heller.

Jag har påvisat att föreningens egna lagar går emot statens lagar för de går inte efter lagen 1991:614 2 kap utan påstår att de har lovat de boende i föreningen att vägra alla som de inte tror kan klara hyran. Men det är så att de vill bara ha "fint" folk som ska få bo där. Men hur fina är de när de ej kan lagarna själva.

Jag skulle bli väldigt glad om det kunde skrivas lite i detta forumet som riktar sej till just denna styrelsen för jag vet att de läser detta forum.

mvh
Skeppar 1964

Henric Lellky
2008-11-06, 00:03
Mitt förslag är att du gör en grundlig skriftlig redogörelse för dessa omständigheter som du beskrivit samt på ett tydligt sätt visar att ni kommer att klara av den ekonomiska biten framöver.

Det är ju en dålig signal till föreningen att du har dessa anmärkningar, oavsett hur de har uppstått och vad de beror på, o.s.v.

Det som gäller för dig är att övertyga föreningens styrelse att risken att ni inte kommer att kunna betala avgiften är minimal... mer än att någon på detta forumet ska "hytta med näven" åt dem. Jag tror knappast att det har någon större positiv effekt på deras beslut vad någon skriver i detta forum, inte heller din text här lär hjälpa dig där du refererar till att de inte vill bevilja medlemskap av annan anledning än era ekonomiska förutsättningar (brist på social status?). :13:

mäklare
2008-11-06, 01:40
Är beslut taget, lämna ett brev till föreningen där du förklarar bakgrunden samt erbjuder att erlägga deposition för 3 månaders avgift fram tills allt är reglerat hos fogden. Anmäl till hyresnämden.

Admin
2008-11-06, 06:24
Till Henric:
Det är tråkigt att du är av denna negativa inställning till ett unikt forum där såväl bostadsrättshavare som styrelseledamöter och andra förtroendevalda hjälper varandra att komma ur mer eller mindre svåra situationer och lär varandra vad som är rätt och fel.
Det är lite svårt att förstå hur du tänker.
Du kommer ju emellanåt med riktigt bra synpunkter här i forumet, så det känns synd att du sedan förstör detta positiva intryck med din "negativism" till upplysta medlemmar och till att medlemmar i brf:ar nu för första gången i Sveriges historia har någon att vända sig till utan att behöva anlita dyra advokater för varje liten fråga.

Jag tycker inte vi ska eftersträva oengagerade, viljelösa medlemmar som bara lägger sig platt varje gång en styrelse trampar dem på tårna eller hoppar på deras mage, utan det behövs helt enkelt mer kunskap och engagemang. Det är min förhoppning att detta forum bidrar till detta, och det är i alla fall vad jag arbetar för.

Till Skepparn1964:
Ta ingen notis om Henrics syrliga kommentar här. Det är naturligtvis helt självklart att även den mest medlemsfrånvända styrelse tar intryck av synpunkter om vad som egentligen gäller och av att medlemmen inte står ensam.
Så "hytt" gärna med näven. Det har du all rätt till!

Detta forum läses även av media, så en styrelse som beter sig illa riskerar att få svara i media på varför de gör som de gör, och det tror jag inte en styrelse finner riktigt lika lätt som att konfrontera en enskild medlem, där styrelsen ofta utnyttjar att medlemmen inte har kunskap om vad som egentligen gäller.

Det skulle vara intressant om du återgav exakt hur styrelsen formulerat sina skäl skrifltigt för anledningen till att ni nekas medlemskap.

Jag tycker du ska följa mäklare:s mycket utmärkta förslag här ovan.
Och om inget annat hjälper så är det, som "mäklare" säger, hyresnämnden som får ta föreningens styrelse i hampan.

Till styrelsen i fråga
Till den styrelse som nekat Skepparn1964 med särbo medlemskap vill jag först och främst säga att de grunder på vilka föreningen kan neka någon medlemskap måste enligt lagen (som jag tidigare förklarat) stå angivna i föreningens stadgar och följa vad lagen tillåter (lag 1991:614, 2 kap). I annat fall så saknar styrelsen rätt att neka Skepparn1964 medlemskap.

Exakt vad står det i föreningens stadgar?
Jag gissar att det antingen inte står något alls eller att det är den allmänna standardformuleringen som lagts in.

Utifrån vad Skepparn1964 redogör för här och utifrån vad lagen säger så vill jag bestämt hävda att föreningen omöjligen kan neka Skepparn1964 medlemskap i föreningen.

Notera också att en styrelse riskerar att bli dragna inför rätta för diskriminering om medlemskap nekas på felaktiga grunder. Så en styrelse kan inte bete sig hur som helst.

En årsinkomst på nästan ½ miljon kr är långt, långt mer än vad som behövs för att kunna betala avgiften på under 5.000 kr/månad. Jag kan garantera att detta också är vad Hyresnämnden kommer att komma fram till, om det skulle behöva gå så långt.

Vad det sedan gäller skulderna så är det så att en stor del av Sveriges befolkning hamnar i ekonomiska svårigheter förr eller senare. Det är inget man ska straffas dubbelt eller flerdubbelt för, och styrelser i bostadsrättsföreningar ska inte se sig som någon form av överdomstol. En styrelse som tar sig sådana friheter är ute på djupt vatten, och riskerar dessutom att bli personligt skadeståndsskyldiga.

Det är bra om styrelsen värnar om medlemmarna - om det är så - men styrelsen kan inte frångå regelverket. Genom att styrelsen inte följer regelverket så drabbas inte bara de som söker medlemskap och säljarna, utan även alla övriga medlemmar i föreningen.

Styrelsen har ingen rätt att kräva att Skepparn1964 och särbo är fast anställda, även om nu så är fallet! Skepparn1964 är inte det minsta skyldig varken att i förtid betala av den mindre kvarstående lilla skulden, eller visa något kvitto på att detta är betalt, för att han ska kunna beviljas medlemskap. Den information som styrelsen själv kan inhämta (och vad jag förstår redan har inhämtats) är fullt tillräcklig för att kunna konstatera att medlemskap ej kan nekas i detta fall.
Notera också att det inte någonstans i lagen krävs att den sökande ska behöva bevisa sin "oskuld". Bevisbördan ligger alltså, precis som det undersökningsarbete som görs, på styrelsen.

Att styrelsen sedan dessutom använder Skepparn1964:s särbos veckopendling som ett skäl för att neka medlemskap till Skepparn1964, är allvarligt. Styrelsen måste förstå att detta omöjligen håller varken nu eller i en ev. rättslig instans senare! Men jag förmodar att styrelsen innerst inne själv förstår detta, och att det mest var menat som ett sätt att skrämmas så att de sökande skulle ge upp sitt försök att beviljas medlemskap.

Om det skulle stämma att styrelsen lovat de boende i föreningen att vägra alla medlemskap som de inte tror kan klara hyran så kan jag bara kraftigt understryka att det är av noll och intet värde. Det är lagar och stadgar som gäller, inte något allmänt/personligt tyckande i en styrelse.

Avslutningsvis skulle jag vilja säga att styrelsen i stället borde vara imponerad av en medborgare som lyckats betala av en skuld på 300.000 kr. Hur många lyckas med det... på så kort tid? Jag är i alla fall mäkta imponerad över detta. Skepparn1964 ger intryck av att vara en mycket rekorderlig person, men jag är inte riktigt säker på att föreningen förtjänar en så god medlem!

Se bl.a.
Kreditprövning/kreditupplysning av ny medlem överflödig (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=4190)

Betalningsanmärkning - vad gäller? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=2223)

Hur lång tid ska det ta att godkänna? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=4709)

Lagar och stadgar (http://hotpot.se/lag-stadgar/)

skepparn1964
2008-11-06, 10:05
Tack för ditt svar Admin.
Jag har inte fått någon skriftlig förklaring utan de ringde upp mej när de hade styrelsemöte och talade då om för mej precis så som jag berättade i mitt första inlägg
Jag har ringt å talat med hyresnämnden i Jkp och där sa de att jag skulle ge dem en vecka att förklara sej och om de nekar då så skulle de ta tag i det hela.
Jag har levt mina senaste 8 år väldigt sparsamt för att kunna göra mej så skuldfri det bara går, och nu när jag har sålt mitt hus så har jag för första gången sedan 1992 ett + på 98000kr det har jag oxå förklarat för styrelsen men det räcker inte ändå.

skepparn1964
2008-11-19, 13:05
Jaha ja nu går det en runda till då.
Igår kväll hade styrelsen möte och tog då upp vår ansökan, och med lite hopp från vår sida att det skulle vara ok nu så ringde jag upp styrelseledamöterna för att fråga om ett svar. Tror ni jag fick det nä då, svaret blev stör oss ej på arbetet och ej heller på fritiden, du får ett skriftligt svar om några dagar.... Allt för att förhala, lägenheten är tom, affären är uppgjord, men inget godkännande från styrelsen.
Men skam den som ger sig jag har redan skickat in ärendet till hyresnämnden och det låter positivt där, det är bara det att styrelsen har 2 veckor på sig att komma med en förklaring, där efter blir det en sittning med nämnden om nu inte svaret mot förmodan är positivt från styrelsen, men efter de tvära svaren jag har fått idag är ju ett avslag att vänta. Det skall bli väldigt trevligt att se motiveringen i så fall.

Fortsättning följer
Mv.
Skepparn 1964

Admin
2008-11-19, 14:29
Det verkar ju vara en trevlig styrelse som beter sig sådär. En styrelse måste nog ha förståelse för att en medlemssökande person vill ha ett snabbt svar. Bara tråkigt att en styrelse med dagens regelverk kan dra ut på processen så att den medlemssökande kan åsamkas ekonomisk skada.

Styrelsen skapar mest bara problem för sig själv om de försöker neka dig medlemskap.
Jag har full förståelse för att en styrelse vill försöka värna om sin förening, och det är självklart berömvärt, men en styrelse måste ändå följa regelverket och borde enligt min mening dessutom bete sig vänligt mot dem som söker medlemskap.

Det är inte särskilt roligt för en styrelse att behöva sitta framför hyresnämnden och försöka förklara sitt agerande, så det bästa för alla parter vore nog att inte dra ut på detta och i stället bevilja er medlemskap.

Och skulle styrelsen komplicera det för sig så hoppas jag du lägger ut styrelsens skriftliga motivering här så vi alla kan se hur denna styrelse tänker.

skepparn1964
2008-11-19, 15:11
Nu har jag fått skriftligt svar.....

”Protokollsutdrag Styrelsemöte 2008-11-18

Bostadsrättsföreningen Trollstigen

§4 Styrelsen tog upp xx och xx ansökan om medlemskap för behandling. Styrelsen beslutade att föreningen skäligen inte bör godta den sökande som bostadsrättinnehavare, varför ansökan om medlemskap avslås.

Styrelsen bostadsföreningen Trollstigen

Rätt utdraget ur protokoll vidimeras

Ulf Solgren.”

Ja Det var det hela det???? inte ens en motivering?

Admin
2008-11-19, 15:25
Tråkigt när en styrelse beter sig så här illa. Genom att t.o.m. vägra ge en motivering för sitt avslag så visar styrelsen på hur illa de sköter sitt förtroendeuppdrag.
Det är maktfullkomligheten i ett nötskal. De har ingen skälig motivering för sitt avslag, och väljer därför hellre att inte ge någon motivering alls än att ge en motivering som de vet inte håller. Alltför vanligt beteende!

Genom att styrelsen missköter sina uppgifter på detta sätt så tillför de inte precis något till föreningen.

Men då är det i alla fall grönt för Hyresnämnden att ta tag i detta.

skepparn1964
2008-11-19, 15:35
:1: Jag skickade iväg anmälan redan i söndags så styrelsen har redan idag fått brev från hyresnämnden och har nu 14 dagar på sej att yttra sej och komma med en motivering.:1:

Francois
2008-11-19, 22:08
Hej skepparn1964

Jag hoppas verkligen att denna styrelse kommer att få ångra djupt hur de beter sig med dig. Att de inte ger en motivering är under all kritik.
Sen hoppas jag verkligen att du verkar för att byta ut styrelsen, när du slutligen fått flytta in. Spelar ingne roll om de är duktiga på andra område, medlemmar med en sådan attityd ska inte få sitta i en styrelse.

skepparn1964
2008-11-19, 22:15
Ja det tråkiga med denna förening är mycket som man kan läsa här, och att byta ut styrelsen vore gött men det är bara 11 bostäder i föreningen så det är inte lätt. Men man får hoppas att det är sista gången de gör på det här viset, för det är inte första gången, man har skrämt iväg andra oxå så pass att de ej har vågat söka inträde.

mäklare
2008-11-19, 23:48
Ja det tråkiga med denna förening är mycket som man kan läsa här, och att byta ut styrelsen vore gött men det är bara 11 bostäder i föreningen så det är inte lätt. Men man får hoppas att det är sista gånge de gör på det här viset, för det är inte första gången, man har skrämt iväg andra oxå så pass att de ej har vågat söka inträde.

Hur diskuterar säljarna, känner de att det är ok att styrelsen medvetet försöker förstöra deras försäljning?

skepparn1964
2008-11-20, 10:03
Säljarna är lika trötta som vi på styrelsen, men oxå lika envisa som oss för man kan misstänka att det ligger en hund begraven någonstans, typ att föreningen vill överta lägenheten och sälja den till ett lägre pris till någon de känner. Den lägenheten som jag nu köper är den modernaste och mest påkostade av dem alla. Helrenoverad 07

Då säljarna begärde att få papper om överlåtelse mm så fick de bara den handlingen som man överlåter lägenheten till föreningen. Så det har varit jävelskaper från början.

Mv
Skepparn1964

clabbe
2008-11-20, 11:28
Vad är det för galna idéer isåfall? Säljaren kan ju sälja till vem som helst och styrelsen kan rimligtvis inte underkänna gång på gång. Ska säljaren tröttas ut och kapitulera för utpressning eller vad?

Admin
2008-11-20, 11:40
Problemet är att styrelsen har just denna makt. Styrelsen kan vägra medlemskap och på olika sätt hindra köpare. Jag skulle misstänka att endast en liten del av dylika fall går vidare till hyresnämnden. Många väljer helt enkelt att vika sig när de inte beviljas medlemskap, och skaffar sig i stället en bostadsrätt där styrelsen inte beter sig så illa.
Ofta känner de sökande inte heller till sina rättigheter och möjligheter (vilket skepparn1964 gör).

Men nu vill skepparn1964 inte låta styrelsen komma undan så lätt så han driver det vidare till hyresnämnden. Hyresnämnden kommer att gå på de sökandes linje.

Det är också så att om de sökande kan visa på att de drabbats ekonomiskt pga fel som styrelsen begått så har de sökande rätt att utkräva kompensation för detta. Detta skadestånd är personligt för ledamöterna. Därför förstår jag inte riktigt hur styrelsen vågar bete sig som de gör.

skepparn1964
2008-11-20, 12:00
Med all information jag får här från forumet + alla paragrafer i brflagen så måste man ju stå på sej, det är psykiskt jobbigt för mej ,min särbo och för säljaren, men vi får hoppas att vår belöning kommer efter nämndens utlåtande. Tusen Tack för alla trevliga svar. :9:

skepparn1964
2008-12-04, 19:41
Jaha ja nu har styrelsen anlitat en advokat som skall företräda dem i förhandlingen. Och han hänger oxå upp sej på min lilla skuld som är kvar samt att föreningen har dålig ekonomi innan, men de har råd med advokat???
Jaja man får ta tjuren i hornen och visa var skåpet ska stå.

stephan
2008-12-04, 20:19
Man hoppas på att skepparn kan ställa frågan till styrelsen på nästa stämma varför de lägger ner onödiga kostnader på att anlita dyra advokater.

Stå på dig skepparn.

skepparn1964
2008-12-04, 20:58
"Styrelsen har fattat beslut härmed 2008-11-18 vilket sökande har erhållit del av.

Föreningen har svag ekonomi och har varit föremål för ekonomisk rekonstruktion.

Det är för föreningens och dess medlemmar av synnerlig vikt att samtliga medlemmar punktligen och regelbundet senast förfallodag fullgör samtliga sina åtagande mot föreningen."

Ska jag då drabbas för att föreningen haft skit tidigare??? och som jag tidigare påpekat så har jag i 17 års tid alltid betalat lånen på huset på en lön, nu har jag snart en sambo oxå som har nästan lika mycket i lön som jag.

Sedan vet i tusan hur han har fått ihop det hela för det står att jag och säljaren inte blir godkända medlemmar.... hm jag tror nog att säljaren har varit medlem i minst 4 år....

Men jag är rustad upp till hakan så jag har svar på allt å lite till.

Admin
2008-12-04, 21:05
Styrelsens motivering till att inte bevilja er medlemskap förefaller ganska lustig.
Med denna motivering satte styrelsen spiken i kistan, och det blir omöjligt att inte bevilja er medlemskap!

skepparn1964
2008-12-04, 21:06
Det lustiga i detta är att det är advokatens motivering

Per-Anders Bönner Rimmforsa

Han påstår även att jag inte betalar räkningar i tid vilket är en nödvändighet för föreningens fortlevnad, han hakar upp sej på att jag har skulder hos inkassobolag samt fogden, men dem har jag ju avbetalningsplan på.

stephan
2008-12-05, 19:23
Är det konstigt att styrelser i HSB beter sig som de gör?
Man lär sig av "höjdarna".
Det är personer som Ove Schramm som sätter ut reglerna styrelserna sedan följer.

HSB.s chefsjurist i Stockholm uttalar sig.
"Styrelsen har alltid rätt att neka en köpare medlemskap i föreningen."

Bostadsrättsföreningen kan stoppa din inflyttning (http://www.e24.se/pengar24/bostad/artikel_911875.e24)

skepparn1964
2008-12-05, 22:26
Det är skrämmande att läsa å att se hur okunnig han är. Dags att sätta ner foten och få den lilla människan att reagera högljutt.

Francois
2008-12-07, 00:11
Vad händer nu? Ska nämnden göra en bedömning om styrelsens motivering duger eller inte? Kan sen nämden ta ett beslut att medlemskap för dig ska beviljas?

skepparn1964
2008-12-07, 19:29
Vad händer nu? Ska nämnden göra en bedömning om styrelsens motivering duger eller inte? Kan sen nämden ta ett beslut att medlemskap för dig ska beviljas?

Vi kommer att ha förhandling den 10/12 och då blir det jag mot styrelsens advokat.
Och de beslutande är, en jurist från hyresnämnden, en från hyresgästföreningen samt en från hsb eller sbc. Det är de tre som beslutar hur vida vi ska få rätten till att bli medlemmar eller ej.

Mv Skepparn.

Francois
2008-12-08, 08:21
Jag undrar om ert samtal den 10 december ska handla om dina för länge sedan betalningssvårigheter, eller om det ska handla om styrelsen överhuvudtaget har rätt att neka inträde på grunder som de inte har specificerat i sina stadgar?

Undrar också om du kan få skadestånd för detta.

skepparn1964
2008-12-10, 22:42
Idag var det då dags för förhandling. Å ja va ska man säga, det gick nog ganska bra för hyresnämnden försökte att få styrelsen att godta oss men det var ett blankt nej från styrelsen. Deras advokat menade på att det var kultur för mej att inte betala räkningar i tid, och lika så sa han att min blivande sambo var en bulvan, för enlig advokaten skulle det bara vara jag som ska bo i lägenheten, var han nu har fått det ifrån, säkert bara taget i luften precis som allt annat??? Men när det blir så mycket pajkastning som det blev så tror jag det beror på att de känner sej redan slagna å då tar man till vilka metoder som helst. Juristen från hyresnämnden påtalade att vi har 29500 netto varje månad och att det bör räcka när hyran ligger på 4900 + 1500 i drift, men styrelsen ville inte lyssna på det. Jag var för stor risk att ta in som medlem enligt advokaten då föreningen har så dålig ekonomi?? Hyresnämnden frågade varför de inte trodde att vi skulle göra rätt för oss då min blivande sambo har helt rent UC, då svarade advokaten att när vi bor ihop så kan det vara så att det skulle vara jag som bestämmer vad som ska betalas och inte betalas?? då sa jag att nu är du på djupt vatten eller så lever du i 20-talet då gubbarna bestämde allt numera är det ju så att det oftast är delat ansvar eller till och med så att kvinnan bestämmer.. då blev det glada miner i hela salen.
Hyresnämnden spelade in allt vad som sades under förhandlingen vilket i sin tur innebar att de två från styrelsen som dök upp där var helt tysta för att inte göra bort sej. Till slut så blev det så att vi får vänta på domslut tills fredagen den 19/12 kl 14:00, det var lite tråkigt att det inte kunde bli beslut idag, men jag tycker det känns som att det går vår väg, det gäller bara att ha tålamod.
Mv Skepparn

Admin
2008-12-11, 08:23
Jag kunde ha förvarnat dig om att det skulle bli smutskastning på låg nivå. Det är tyvärr så det fungerar när argumenten tryter. Att anklaga dig för att din sambo skulle vara en bulvan blir bara löjligt om man inte kan bevisa detta. En advokat borde veta bättre... en advokat måste förstå att det bara ger en negativ effekt för deras sak, men tyvärr finns det alltför många olämpliga advokater där ute. Från din redovisning här så fanns det alltså inga argument från föreningen, och det gör ju utredningen enkel för hyresnämnden.

Hyresnämnden tar aldrig beslut på plats, men jag ser fram emot att höra (gärna läsa, ord för ord) hyresnämndens utslag den 19:e då du beviljas inträde i föreningen. :4:

Myggan
2008-12-11, 14:46
När Skepparn beviljas inträde i Brf n .
Ska inte styrelsen i vart fall betala ett symboliskt skadeständ?
Skulle sitta fint med 1 kr i skadestånd som blir protokollfört!

Bra kämpat skäpparn!

skepparn1964
2008-12-11, 23:15
Från din redovisning här så fanns det alltså inga argument från föreningen, och det gör ju utredningen enkel för hyresnämnden. :4:

Det enda argument som styrelsen har är ju detta:
"Föreningen har svag ekonomi och har varit föremål för ekonomisk rekonstruktion.

Det är för föreningens och dess medlemmar av synnerlig vikt att samtliga medlemmar punktligen och regelbundet senast förfallodag fullgör samtliga sina åtagande mot föreningen." Med andra ord så skulle vi då inte betala i tid varje månad.

Och det grundar de på att den skulden som är kvar nu hos fogden är för stor. 22109 kvar utav ca 300000.? och jag lever i en kultur i att inte göra rätt för mig? Det är ju bara skrattretande att höra på sådant tjafs.

Advokaten sa oxå till mej att jag skulle passa mej så inte fogden tog köpeskillingen vid husförsäljningen, men jag svarade då att det är ok för den summan som är kvar att betala ska jag ändå betala med en del av vinsten.

Det som jag tyckte var lite lustigt från hyresnämndens sida var att hon efter ett tag sa att vi skulle sätta oss igen efter jag har sålt mitt hus å se att det då är 0kr hos fogden?? Men då sa jag att då sätter du ju oss i en ännu sämre situation om vi då först ska flytta in i en annan lägenhet å byta adress mm som inte är gratis samt att om jag då har betalat allt till fogden då ska bli godkänd i föreningen, ja då står vi där med dubbla hyror i minst 3 månader och åter igen adress å tele flytt, det blir dyrt. Men hon funderade ett kort ögonblick och tog sedan tillbaka sitt förslag.

Men det var det enda som vi tyckte kändes som ett minus för vår del, för övrigt var det mera tryck mot styrelsen från hyresnämndens sida, och just då att vår betalningsförmåga är ganska hög i förhållande till hyran.

skepparn1964
2008-12-19, 14:17
:1:Medlemskapet är nu godkänt Hyresnämnden körde över styrelsen:3:

Jag kommer med hyresnämndens uttalande på måndag då jag får det skriftligt.:6:

Admin
2008-12-19, 14:30
Grattis !!! :10:

Ser med spänning fram emot hyresnämndens skriftliga svar.

Skulle också vara intressant att höra hur styrelsen i din brf reagerar på detta.
Kommer de t.ex. att be om ursäkt?

Kommer de kanske att utnyttja sin position för att försöka förgifta din och din flickväns tillvaro framöver? Vi får verkligen hoppas att de har mer vett än så!

Nu kanske du inte bryr dig om det, du är bara glad att det är över, men det skulle ju vara intressant om du begärde kompensation för de extrakostnader du haft för det här.
Det torde du i allra högsta grad ha rätt till!

skepparn1964
2008-12-19, 14:44
Ja det skulle man ju kräva men i detta läge vi är i just nu så har vi inte haft några extra kostnader, det är bara säljaren som har haft extra kostnader på ca 6500kr. Men skulle de få för sej att överklaga så blir det ju stora kostnader för oss och då räcker det inte med vad föreningen har i kassan.
Ekonomin i föreningen är så svag så att anlita en advokat ( så som de gjorde mot oss) borde vara brottsligt gentemot medlemmarna.

stephan
2008-12-19, 15:13
stort grattis.

:7::7::7:

Ingen ursäkt från styrelsen och även advokaten som uttalade sig så grovt i förhandlingarna mot dig och din närmaste borde resultera i tidningsnotis?

Kan man också hoppas på att detta läses av många så att i en förlägning andra styrelser inser att de inte är egenmäktiga?

Skulle vara intressant att få veta hur många fall liknande ditt som tagits upp i hyrenämnd och Tingsrätt mot brf styrelser tidigare, inte många?

Ännu en intressant fråga är om styrelsen skulle kunna begära att advokatkostnaderna betalas av styrelseförsäkringen?

Sista synpunkten, man kan hoppas på att du nu inte "ställt till det" så att detta medför en avgiftshöjning:1:

Admin
2008-12-19, 15:36
Ekonomin i föreningen är så svag så att anlita en advokat ( så som de gjorde mot oss) borde vara brottsligt gentemot medlemmarna.

Ja, styrelsen skulle naturligtvis själv hanterat detta.
Du får skriva en motion till din nya förenings kommande årsstämma om att styrelsen måste vara mer ansvarsfull med medlemmarnas pengar än att de går så långt som att inför Hyresnämnden anlita advokat samt att styrelsen måste lära sig vad som krävs för att kunna neka någon medlemskap.

Styrelsen i din brf verkar vara lika ansvarslös med anlitandet av advokat som styrelsen i min brf.

Jag skulle gissa att fastighetsförsäkringens självrisk (där försäkringen för styrelsen ingår) är högre än advokatkostnaderna, så det lär inte vara möjligt att nyttja försäkringen för detta.

Jag tror inte heller att hyresnämnden får särskilt många fall om medlemskap eftersom de flesta säkert ger upp snabbt när styrelsen nekar dem medlemskap. Kan tyckas konstigt eftersom det inte är någon kostnad förenad med detta, och det finns därför inget att förlora på detta.

Att man sedan kan skriva in i köpeavtal att det inte ska finnas möjlighet till att få en rättslig prövning av ett eventuellt nekat medlemskap kanske också påverkar.

skepparn1964
2008-12-19, 15:46
Att man sedan kan skriva in i köpeavtal att det inte ska finnas möjlighet till att få en rättslig prövning av ett eventuellt nekat medlemskap kanske också påverkar.

:13:Men om man går efter lagen ( att den till vilken en bostadsrätt övergår skall utses av någon annan än bostadsrättshavaren eller godkännas enligt andra grunder än som gäller enligt denna lag för inträde i en bostadsrättsförening)
så är det ju den som äger bostadsrätten som skall avgöra vem som får köpa lägenheten, då vore det ju märkligt att skriva ett köpekontrakt där man skriver in att det ej går att överklaga.

Admin
2008-12-19, 15:52
Jo, jag vet inte varför det är så, men kanske finns denna möjlighet för att säljaren ska slippa vänta på hyresnämndens beslut, och att säljaren då ska kunna sälja till nästa i kön?

Men det är ju märkligt att man kan förvägras rättslig prövning.

skepparn1964
2008-12-19, 15:57
Bostadsrättsföreningen kan stoppa din inflyttning (http://www.e24.se/pengar24/bostad/artikel_911875.e24)
"Du kan nekas att få flytta in i din nyköpta lägenhet om bostadsrättsföreningen nekar dig medlemskap. Föreningen har alltid sista ordet när en av deras lägenheter säljs."

Med den bedömningen som hyresnämnden nu gjorde så måste ju denna jurist ha helt fel.

Myggan
2008-12-19, 15:58
Stort Grattis skepparn!
Det att föreningen skulle kunde tänkas att överklaga Hyresnämdens beslut finns inte!

Om inte din stryrelse får rådet av juristen att INTE överklaga så är juristen bara ute efter föreningens pengar.

Åter igen-Grattis-Bra Jobbat!:5:

skepparn1964
2008-12-19, 16:10
:7::7::7::7:

Tack ska ni ha alla som har gett goda råd och stöttat oss i vår kamp för medlemskapet.

Jag hoppas att många andra tar lärdom av vad vi har gjort för att få rätt i sak.

Och jag kommer att läsa å följa det som händer här i forumet framöver också, och förhoppningsvis så kan man bidra med något.

mv
Skepparn.

Admin
2008-12-19, 16:18
Med den bedömningen som hyresnämnden nu gjorde så måste ju denna jurist ha helt fel.

Jupp, Ove Schramm på HSB Riksförbund är helt ute i det blå. Inte mycket rätt där inte!

Varning för HSB Riksförbund !!! - Vägra medlemskap (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=5883)

Francois
2008-12-20, 18:55
http://www.e24.se/pengar24/bostad/artikel_911875.e24

Stort grattis till dig skepparn1964!

Men det är förvånande att Hyresnämden gav dig rätt ... på fel grunder! Jo, jag menar att vi nu har förstått (vi som deltagit i detta forum under hösten) att man inte får neka inträde till nya medlemmar på kriterier som inte finns svart på vitt i stadgarna.
Därför är det verkligen beklagligt att varken Hyresnämden eller HSB juristen kan lagen.

skepparn1964
2008-12-21, 12:28
Stort grattis till dig skepparn1964!

Men det är förvånande att Hyresnämden gav dig rätt ... på fel grunder! Jo, jag menar att vi nu har förstått (vi som deltagit i detta forum under hösten) att man inte får neka inträde till nya medlemmar på kriterier som inte finns svart på vitt i stadgarna.
Därför är det verkligen beklagligt att varken Hyresnämden eller HSB juristen kan lagen.

:13: Varför är det förvånande att vi fick rätt i hyresnämnden? Och vilka grunder menar du är fel? De har ju gått efter lagens alla regler och gjort helt rätt.

Juristen Ove Schramm har helt fel det kan jag hålla med om, men hyresnämnden har ju gjort helt rätt.

Admin
2008-12-21, 13:47
Jag kan svara för Francois i denna fråga. :)

Han menade inte att det var förvånande att du fick rätt. Det trodde vi ju alla att du skulle få.
Francois menade att Hyresnämnden i sitt svar inte nämnde (om de nu inte gjorde detta) att det måste stå i stadgarna på vilka grunder som man kan nekas inträde.

skepparn1964
2008-12-23, 00:39
Tack för klarheten. Nä, vi har bara fått svaret att vi är godkända som medlemmar.

Jag har fått protokollet från hyresnämnden och följande står i hyresnämndens utlåtande;

Tvisten ska bedömas enligt 2 kap. 3 § bostadsrättslagen.
Enligt lagrummet får den som en bostadsrätt har övergått till inte vägras inträde i föreningen
om han uppfyller de villkor för medlemskap som föreskrivs i stadgarna och föreningen skäligen
bör godta honom som bostadsrättshavare.
I sistnämnda uttryck ligger bl.a. Att bostadsrättshavaren ska vara i stånd att fullgöra sina
förpliktelser mot föreningen.
Av förarbetena till 1971 års bostadsrättslag framgår också att stor betydelse måste tillmätas en
nytillträdande bostadsrättshavares vilja och förmåga att fullgöra sina förpliktelser gentemot
föreningen när fråga är om prövning av ansökan om medlemskap.

Bostadsrättsföreningen har som skäl att vägra xx och xx
medlemskap i huvudsak åberopat xx ekonomiska förhållanden.
Föreningen har anfört att även om han har förmåga att betala löpande kostnader så synes i sådant
fall viljan ej föreligga. Föreningen har även anfört att det på grund av föreningens svaga ekonomi är
av vikt att medlemmarna fullgör sina förpliktelser mot föreningen punktligt och regelbundet.

Av ingiven kreditupplysning framgår bl.a. att xx har fem betalningsanmärkningar
registrerade. De två senaste (från januari 2008 och januari 2007) avser restfört skattekonto.
Skatteskulden är numera betald. Övriga tre betalningsanmärkningar är från år 2006.
Med anledning av vad som framkommit om hans ekonomiska förhållanden finns det anledning
att ifrågasätta om xx ensam skulle ha förmåga att fullgöra förpliktelserna gentemot föreningen.
Han kommer dock inte att vara ensam bostadsrättshavare, utan han kommer att dela på ansvaret
för förpliktelserna med xx. xx har fast inkomst och inga betalningsanmärkningar registrerade.
Anledning saknas enligt hyresnämndens bedömning att anta annat än att de kommer att ha både
vilja och förmåga att fullgöra sina förpliktelser mot föreningen. Med hänsyn till detta finner nämnden att
xx och xx skäligen bör godtas som bostadsrättshavare.

Hyresnämnden beviljar xx och xx medlemskap i bostadsrättsföreningen Trollstigen.

Igår kväll hade styrelsen möte om huruvida de ska överklaga eller ej men de ville fundera fram till sista december ????

skepparn1964
2008-12-24, 00:22
Klockan 15:00 igår blev lägenheten våran:3:

God Jul på er alla.

Francois
2008-12-24, 08:47
Francois menade att Hyresnämnden i sitt svar inte nämnde (om de nu inte gjorde detta) att det måste stå i stadgarna på vilka grunder som man kan nekas inträde.

Jo, tack Admin, det var precis så jag menade.

Kul Skepparn, grattis.
Hoppas styrelsen får lite sunt förnuft i julklapp, det verkar de behöva.

Jag är intresserad av att diskutera meningen;
"bostadsrättshavaren ska vara i stånd att fullgöra sina förpliktelser mot föreningen",
men jag startar en ny tråd för detta.