handdator

Visa fullständig version : HSB erbjudanden - Ej förmånligt?

stephan
2008-11-05, 22:57
Medlemserbjudande från HSB

jag gick in på HSB Stockholms hemsida och kollade 2 erbjudanden.
En spis och ett kylskåp.

Är detta medlemsrabatt????

Från HSB Stockholms hemsida
Electrolux EKC 60052 Varmluftsspis
Varmluftsspis från Electrolux, finns både i 60 & 70 cm bredd, nu även i 70 bredd och 230 volt.
7 990 kr

Från Elgigantens hemsida
EKC60052
Elegant, Insightdesign spis med ståldesign som ger dig perfekt insyn i ugnen och full kontroll över matlagingen.
7 290kr

Från HSB Stockholms hemsida
Husqvarna Opal QR 2089
Rymlig Kyl från Husqvarna, höjd 180 cm, nyttovolym 361 liter.
6 890 kr

Hemsida Kelkoo
Husqvarna QR2089 är ett kylskåp med kapacitet på 361 liter . Energiklass är A och detta kylskåp är 59,5 cm brett och 180 cm högt.
Från 6 795 kr till 6 890 kr

Henric Lellky
2008-11-05, 23:13
Vad ingår i respektive priser?

Kostnaderna för frakt, installation, hämtning av gamla vitvaran o.s.v. är inte helt ointressanta när man köper nya vitvaror och ska jämföra priser på olika ställen.

Efter att jag skrev ovanstående så gick jag in för att se vad de tar för dessa "kringkostnader" i hsb-butiken och alla 3 ingår tydligen fram till och med 21/11.

http://www.hsbbutiken.nu/se/netset/files3/web/P01.m4n?id=4927_

Elgiganten tar 249 kr för att ta hand om din gamla spis och 499 kr för att leverera hem den nya. Det står inget om vad de tar för installationen, ej heller om de kan göra det.
Ditt gamla kylskåp tar de inte hand om utan det får du själv forsla bort till kommunens miljöstation.

Admin
2008-11-06, 06:54
Hällspis Elektrolux EKC 60010

HSB tar 7.490 kr för denna spis + normalt 450 kr för leverans (Stephan, var har du hittat priset 7.990 kr?).
Elgiganten tar 7.290 kr för spisen + 499 kr för leverans + 249 kr för bortforsling av den gamla spisen: Totalt 8.038 kr.Så om dessa priser stämmer, och man bara utgår från detta, är HSB 500 kr billigare än Elgiganten för just denna produkt.

Men då ska man veta två saker.

Det är en jämförelse mellan en produkt där den ena parten har en tidsbegränsad kampanj och den andra inte.
Jag har aldrig köpt någon spis/kyl/frys utan att ha kunnat pruta rätt bra, så gott som alltid har jag helt prutat bort avgiften för leverans och bortforsling.Bara så att man tänker på alla delar här.

Min erfarenhet från det jag handlat är att det alltid i slutänden blivit dyrare att handla av HSB.

Till det specialuppdrag du fått i HSB Malmö, Henric, kan du ta med dig att priserna ska bli bättre.
Och ett sätt för att priserna ska bli bättre är att HSB gör större upphandlingar och förhandlar fram bättre priser (med tilhörande nödvändig medlemsinformation).

Vissa företag har t.ex. 50 % rabatt eller mer på vissa produkter på On-Off.
HSB-medlemmar skulle kunna få t.o.m. mer än 50 % rabatt!

En medlemsfråga:

Kan styrelsen bestämma var vi ska köpa våra vitvaror (diskmaskin, kylskåp, spis)?

Fråga. Vitvarorna i vår bostadsrätt är i bedrövligt skick. Men när vi skulle köpa nytt sa styrelsen att vi var tvungna att köpa vitvarorna på ett bestämt ställe, som var det allra dyraste. Reparationsfonden räcker då inte långt. Samma varor finns på andra ställen för lägre pris. Kan styrelsen bestämma var vi ska köpa våra varor?

Svar: Nej, styrelsen kan inte bestämma att ni ska köpa vitvaror eller annan inredning till lägenheten på något bestämt ställe. Ni kan själva välja hur och med vilken standard ni ska inreda er egen bostad så länge lägenheten hålls i gott skick.

stephan
2008-11-06, 08:14
Ja HSB har 0 i leverans men....

Leverans till ytterport eller grind, OBS - ej inbärning (0 kr)
Leverans och inbärning (450 kr)