handdator

Visa fullständig version : Balkonggolv i brf - Vems ansvar?

kubben
2008-11-02, 16:46
I somras bestämde vi oss för att lägga klinker på vår balkong. Då entreprenören påbörjade arbetet hördes protester från vår styrelse. Styrelsen krävde, att vi skulle inkomma med en begäran om tillstånd fär nämnda arbete. I våra stadgar står ingenting om att tillstånd behövs. Vi hävdade, att eftersom en lägenhets balkong kan disponeras uteslutande av den som innehar lägenheten, är balkongen en del av lägenheten. Bostadsrättsinnehavaren väljer ju själv material.

Francois
2008-11-02, 21:05
Du kan mycket väl ha rätt. Men varför helt enkelt inte råga styrelsen nu om de har invändningar? Svårt att tro att de kan komma med något vettigt.

Styrelsen har förmodligen aldrig tagit upp denna fråga om klinker på balkong. Och om balkongen skulle ramla ner, är det styrelsens ansvar. Jag förstår att din styrelse reagerar som de gjort, förmodligen bara av ren förvåning. En styrelse vill gärna undersöka först om det är ok att bygga olika påfund från medlemmar. En styrelse behöver känna att den har kontroll, och om en styrelse låter medlemmar bygga hur de vill och vad som helst, får de snabbt känslan att de tappat kontrollen. Vilket andra medlemmar kan utnyttja och bygga konstigheter.

Låt dem gärna undersöka om detta med klinker på balkong kan vara ett problem. Svaret blir förmodligen nej, och så kan du bygga klart.

Admin
2008-11-03, 06:35
Hmm, det tycker jag inte låter särskilt logiskt, Francois.
Det finns stadgar och lagar för att fördela vad som hör till bostadsrättshavarens ansvar och vad som hör till föreningens ansvar. Det kan inte vara så att så fort en bostadsrättshavare ska tapetsera, hänga upp en tavla eller göra något annat i sin bostadsrätt så ska styrelsen kontrollera, ge sitt tillstånd och/eller styra detta.

Styrelsen har i detta fall krävt att bostadsrättshavaren ska komma in med en begäran om tillstånd för det som hör till bostadsrättshavarens ansvarsområde. Det är helt orimligt! Överförmynderi... eller t.o.m. rena trakasserier av medlem!

Någon måtta får det nog vara på vad en styrelse tar sig till !
Vad jag förstår har styrelsen här inte ens betett sig på civiliserat sätt mot medlemmen.

Om balkongen är så risig att den inte skulle tåla en klinkerbeläggning så är styrelsen skyldig att genast åtgärda alla dessa balkonger. Men så illa är det säkert inte.

Francois
2008-11-03, 08:31
Jag skulle vilja att Admin och kubben sätter sig i en styrelses stol och tänker här.
Tapetsera? Det har man gjort massa med gånger och alla vet att den boende får tapetsera.
Hänga en tavla? Frågan är också utredd och alla vet att den boende får hänga en tavla.
Kakla balkongen? Hur många känner ni har kaklat balkongen? Jag håller med att balkongens ytskick är den boendes ansvar, men jag förstår att det kanske inte är självklart för alla vid första ögonblick. Kanske är styrelsen ny och oerfaren? Jag försöker förklara varför kubbens styrelsen reagerar som de gjorde. En styrelse kan vara så rädd att göra fel, att de vill kanske ha mer koll än det som är nödvändigt. Men jag tycker inte att man ska klandra dem för det. De menar förmodligen väl, och, om kubben pratar med styrelsen kan de säkert ha ett sansat samtal om balkongen och reda ut det hela utan problem.
Men visst, förmodligen har kubben rätt att inte fråga om lov. Men ett samtal för att förklara sina synpunkter är bäst av allt.

Admin
2008-11-03, 09:11
Jag tog i lite med tavelupphängningen och tapetseringen. Jag retades lite ;), men faktum är att det egentligen i praktiken inte är någon större skillnad. Idag kan t.o.m. (vilket jag själv finner märkligt.. för att inte säga lite oroväckande) bostadsrättshavaren hej vilt riva icke bärande väggar i sin bostadsrätt.
Sätt det i perspektiv till en så simpel åtgärd som att lägga klinker på balkonggolvet.

Det var alltså inte kakling av balkong det handlade om, även om det säkert förekommer, och inte heller borde vara något problem. Det handlade om att belägga balkonggolvet med klinkers. Det skulle jag faktiskt själv kunna tänka mig på min egen balkong.

Om man som styrelse är ny och oerfaren så trampar man inte på med elefantskorna. En styrelse ska vara ödmjuk och upplysande mot medlemmarna, inte "allsmäktig".

Med tanke på de två andra sakerna Kubben tagit upp så har jag svårt att se att denna styrelse innerst inne menar väl. Notera dessutom att jag har lite mer information om denna styrelse än vad ni andra som läsare har här, så jag kan nog lugnt intyga att denna styrelse inte är varken särskilt kunnig eller trevlig.

Francois
2008-11-03, 09:33
Jo, en boende har rätt att ta ner eller flytta icke bärande väggar, men han borde fråga styrelsen om tillåtelse för detta, och visa ritningar på hur lägenheten ska se ut efter ombyggnation.

Admin
2008-11-03, 10:06
Jag håller med dig, Francois.
Problemet är bara att om bostadsrättshavaren inte vill göra detta så behöver han inte göra det. Ingen kan tvinga bostadsrättshavaren till varken att upplysa om vilka väggar som rivs eller att denne behöver presentera några ritningar. Jag förstår att lagen ändrats här för att maktgalna styrelser alltför ofta komplicerat detta, men jag hade känt mig betydligt tryggare som bostadsrättshavare om jag vetat att det funnits en kontrollfunktion här. Då syftar jag inte på en lekmannastyrelse, utan helt andra metoder.

Marcer
2009-07-07, 07:52
Jag är lite sent ute med svaret ni pratade om.

En styrelse vill ha koll över din balkongvikt.
Dvs om du ska lägga på massa o fix och klinker kan det påverka
vikten av din balkong, och i längden kan detta bli för mycket tryck.

Det kanske kan skapa problem i framtiden, inte minst om du har en
granne under dig. ;)

Jag kontaktade min styrelse innan jag la klinkers, och då fick jag höra att det
var helt okay, men just vikten som jag lade på kanske kunde påverka negativt.

En annan grej att tänka på, om styrelsen bestämmer sig för att renovera alla
balkonger så kan DU som gjort jobbet bli tvungen att ta bort jobbet igen.
Men jag har kollade upp det med styrelsen att det finns inte med på våra planer på en hel drös med år.

MikHo
2009-07-07, 10:45
Jag kan ju anse att balkongens konstruktion (som Marcer påpekar, vikten) tillhör föreningens ansvar. därav "behöver" styrelsen bli informerad.

totiki
2009-07-07, 10:58
Just frågan om klinker på balkong kan vara lite komplicerad, som jag ser det. För det beror i hög grad på balkongens konstruktion och i synnerhet på materialet den består av.

Klinker, fix och fog fyller inget våtskydd. Utan tvärtom binder det vatten. Det vill säga vattnet får svårare att dunsta uppåt. Detta kan medföra att färgen på balkongens undersida flagnar. Att köldgrader på vintern kan komma att "spränga" loss klinker, fogar och fix.

Jag föreslår istället att man istället använder avjämningsmassa och bygger ett litet fall som får regnvatten att rinna av över balkongens yttersidor. Fallet kan vara nästan hur litet som helst. Sedan primar man detta och målar balkongen med en tvåkomponents epoxifärg. Ovanpå detta kan man då lägga en trätrall t ex.

Klinker kan ju passa bra på en inglasad balkong utan att dessa problem ovan behöver uppstå.

För att återgå till ursprungsfrågan, "Vad gäller?"

Vad det gäller en inbyggd balkong s k. Loggia, så anses golvytan vara en del av lägenhetsytan och i det fallet är det precis som du säger Kubben, det är en del av lägenheten. Detta finns utslag på från den tidigare Bostadsdomstolen. Detta kan ha ändrats, för förhållandet jag refererar till är från 1960 talet.
I fall detta även gäller inglasade balkonger känner jag inte till men det förefaller ju som att det borde vara så eftersom likheten med en Loggia är uppenbar. Men man vet aldrig.

Däremot skiljer sig "vanliga" balkonger från Loggior då de ej räknas in i lägenhetsytan. Det finns även skillnader mellan balkonger som har en balkong ovanför sig och balkonger som inte har det. Så balkonger är ett kapitel för sig.