handdator

Visa fullständig version : Swedish auctions

totiki
2008-11-02, 12:29
Bara Sverige Swedish auctions har.

I Frankrike säger säljaren till mäklaren vad denne vill ha för lägenheten. Sen är det upp till mäklaren att försöka få ut det priset av marknaden. Sedan kanske säljaren blir tvungen att acceptera ett lägre bud.

Lite osäker om Danmark men har för mig att det finns ett "tak" relaterat till utgångsbudet.

Ni som känner till fler typer av försäljningsförfarande från andra länder. Lägg till!

Den svenska modellen har fått mycket kritik för att den fungerar som en pump och trycker in mycket luft i marknaden. Folk rycks med o s v. utan att riktigt se till vad de har råd med.

Bankerna i sin tur höjer panten p g a. ökande priser och så bildas en spiral som föder sig själv. Tills bubblan spricker och så börjar allt om från början igen.

Vad tycker ni? Är den svenska modellen bäst?

j.a
2008-11-02, 13:00
Jag tycker mäklarens roll som oberoende mellanman måste tas bort. Det är bättre att varje part har en egen företrädare. (mäklare eller annan)

Sedan vet jag inte om det svenska systemet med bud är bra eller dåligt, i USA har jag för mig att man träffas som på en auktion och budgivningen sker vid ett tillfälle. Det är dock i just USA som det funnits mest "luft" i fastighetspriserna. Men detta beror tror jag snarare på de svåröversiktliga subprime-lånen i kombination med låg ränta.

Francois
2008-11-02, 20:52
I Frankrike är det köparen som betalar mäklaren, tror jag.

Jag tycker också illa om det svenska systemet. Mäklaren ställer sig självklart alltid på köparens sida, eftersom säljaren betalar. Det vore bättre om båda partner delade på mäklararvoden.

Budvigning borde också tas bort. Som det sker idag, kämpar flera familjer mot varandra för ett objekt som de har fått beskrivet av en mäklare som får betalt av säljaren. Det är inte ovanligt att mäklaren tänjer vid sanningen när det gäller kostnader och skickt av objektet, i syfte att få ett så högt belopp som möjligt.
Jag tycker också att det är fel att mäklaren får ett arvode som en procendel av försäljningspriset. Förhållandet mellan arbete och arvode blir inte rättvis.

schrapet
2008-11-03, 12:50
Jag har sålt ett flertal av min Brf:s uthyrda lägenheter till nya medlemmar. Jag tycker att mäklarens roll i samband med lägenhetsköp är lite överdrivet. Det stora jobbet ligger egentligen i att visa lägenheten till spekulanter och det kan ju bli många om objektet är intressant. Överlåtelsepapper, pantsättning och kreditupplysning kan förvaltaren hjälpa till med för en blygsam summa i sammanhanget.
Som privat säljare är man tyvärr portat från mäklarnas egen hemsida så det får bli Blocket.se eller dagstidning för att kunna nå ut på marknaden. Många privatpersoner tror förstås att de får ut mer om de säljer via mäklare och det kan vara sant i vissa fall men i dessa nya kristider kan man tjäna på att spara in på dryga mäklararvoden./SP