handdator

Visa fullständig version : Heder åt admin

stephan
2008-10-29, 21:25
Detta forum har nu funnits några år.
Ringarna på vattnet om sanningen om de stösta koopertativa bostadsorganisationerna sprids.

Jag tror många bostadsrättshavare nu fått veta många sanningar som förut varit mycket väl dolda och hemliga.

HSB, Riksbyggen SBC har varit enormt skickliga på att bara visa den goda sidan i sina organistaioner. Men sanningarna börjar komma ikapp.

Jag vill tacka admin för hans enorma slit och tidskrävande arbete med att skapa demokrati och upplysning i denna tidigare så hemliga marknad.

Ett bevis på framgången visar sig om ni går in och tittar på nedan sida.

http://sv.wikipedia.org/wiki/HSB

kolla extern länk.

schrapet
2008-10-31, 14:17
Bäst att låsa in servern i bankvalv innan "maffian" tar den :10:/SP

totiki
2008-10-31, 14:31
:10:
Jag instämmer i hyllningskören. Önskar också att alla checklistor och lathundar kan samlas på ett lättfunnet ställe.

Myggan
2008-11-03, 13:23
All den kraft,tid och kunskap du lägger ner på detta forum tycker jag att du ska ha lite ärsättning för!
Varför inte i nån form av betald medlemskort?
Jag menar inte att du ska flå oss på pengar:1:,men vi alla begriper ju att ditt arbete kostar dig pengar,tid och kraft!
Utan detta forum så hade vi alla gått runt och irrat i evigt mörker!
Medlemskort kan ju skickas via e-post (för att hålla nere omkostnader).

Vad tycker ni andra?
Är Admin värd en liten peng?
:5:

totiki
2008-11-03, 13:50
Jag är ju djävligt snål alltså. Kassör.

Sen vill vi ju kanske ha så många medlemmar och besökare som möjligt här på forumet. Och medlemskort funkar eventuellt som en broms för det.

Vi kanske kan göra något annat trevligt för Admin vid tillfälle. Att starta hyllningskören var ju en bra början. Vi kanske kan träna in en sång också. Det där med stämmor ...kan komma senare.

Admin
2008-11-03, 13:57
Jag tackar för ditt erbjudande Myggan, men jag behöver ingen ersättning för det arbete jag lägger ner. Att se att det sker förbättringar är tillfredsställelse nog.

Men jag skulle behöva några sekreterare. :13:

Och här i forumet så bidrar ju alla.
Ju fler frågor som ställs desto lättare blir det att identifiera problemen och hitta lösningar.
Och ju fler synpunkter som förs fram från alla som skriver i forumet desto bättre, eftersom det är så mycket jag och andra inte tänker på förrän man får fler infallsvinklar.
Och ju fler som för fram de många olika problemen i bostadsorganisationerna (som tyvärr intresserar medlemmar mindre än deras egen brf, trots att det är bostadsorganisationen som är ursprunget till många av problemen och/eller där många brf-problem skulle kunnat lösas) desto bättre.

Det är synd att många inte börjar reagera förrän de hamnat i knipa själv. Då kan det ofta vara för sent.

Men det är som sagt viktigt att tänka längre än sin egen brf.

Det kanske allra viktigaste man som medlem i HSB kan göra är att skriva motioner (eftersom fullmäktige inte gör detta)!

Makthavare måste påverkas. Från så många olika håll som möjligt.

Alla som drar sitt strå till myrstacken är värda beröm!

Jag kan inom parantes här nämna att jag nu efter snart ½ år fått svar på mina frågor som jag ställt till HSB Malmö; Frågorna HSB fasar för !!! (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=4596)
Jag fick lite kritik här i forumet för dessa frågor, men jag ska försöka att snart lägga in svaren jag fått, och då kanske det lite successivt klarnar varför jag ställde just de frågor jag ställt.
Svaren visar nämligen på de grundläggande problem som finns i organisationen, och som är viktiga att det görs något åt om det ska gå att komma vidare.

Men blir vi riktigt många registrerade forummedlemmar i framtiden så kanske vi kan samla ihop pengar till ett stort party för oss alla i stället? :66:

Chilli
2008-11-03, 17:01
:10:
Jag instämmer i hyllningskören. Önskar också att alla checklistor och lathundar kan samlas på ett lättfunnet ställe.

Instämmer också i hyllningskören.
Grämer mig bara att jag inte hittade hit tidigare.

Admin ska ha tack för detta forum :-)

Francois
2008-11-03, 20:01
Varje dag hanteras på detta forum viktiga frågor som rör många i landet, på ett närmast professionelt sätt, och detta tack vare Admins envishet och arbete!

Admin
2008-11-03, 20:24
Tack, tack!
Men alla som skriver i detta forum bidrar till att inte bara hjälpa sig själva, när så är fallet, utan även att hjälpa andra. Ni är alla superviktiga med era synpunkter, frågor och kommentarer. Allt ni skriver kommer förr eller senare att tillföra hjälp och lindra problem för väldigt många andra.

Det glädjer mig mycket att det finns engagerade personer där ute som du Francois, Stephan, Myggan, Totiki, j.a., Schrapet, Tractors, Clabbe, Dick, etc., etc, bara för att nämna några i hastigheten.

Det finns ett stort behov av stöd i alla de svåra frågor som finns runt bostadsrätter, och samtidigt som vi bygger upp vår egen kunskap så hjälper vi många andra på vägen.
Det är en process som kommer att fortsätta i "evighet" eftersom vi alla måste bo, och bostadsrättter kommer att finnas kvar ett tag till. Även om bostadsrätter ersätts av äganderätter så kommer de flesta av dagens problem bara att rakt av föras över till äganderätter. Dvs boendeformerna kanske förändras, men problemen består... tyvärr.

Vi kan nog alla räkna med att få klappar av tomten till jul !http://hotpot.se/Bild2/santa_1.gif

stephan
2008-11-11, 13:58
Snart visar sig finanskrisens spår i HSB.
Som vanligt agerar man "trögt".
Detta får ni fundera ett tag på vad jag menar.

Men det finns de som ställer upp för kooperativet HSB.

http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=38835&a=139017

Admin
2008-11-11, 17:17
Jag kan tillägga att detta demokratiseminarium inleddes av Gun-Britt Mårtensson (HSB Riksförbunds ordförande fram till för ungf 1½ år sedan) och sedan berättade K.G. Jönsson (SDS) några skräckexempel som han fått höra när han skrivit om bostadsrättsföreningar. K.G. bor själv i en privat brf med en styrelse som tydligen inte är den roligaste.

Jag kan också tillägga att Gun-Britt Mårtensson och jag redovisade våra ståndpunkter avseende offentliga styrelseprotokoll. Gun-Britt höll envist fast vid den gamla skolans lära att det inte är bra om medlemmarna får se vilka beslut som tagits i styrelsen (min förhoppning är att Gun-Britt kommenterar detta inlägg), medan jag företrädde den mer liberala idén att medlemmarna helt självklart ska få läsa styrelseprotokollen (med undantag av personliga uppgifter och för stunden känsliga avtalsuppgifter).

Jag önskar att det funnits ett seminarium som enbart handlade om denna fråga om öppna styrelseprotokoll, för faktum är att det finns inte, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas några hållbara skäl för att medlemmarna inte ska få veta vilka beslut som tas i föreningen. Punkt slut!

HSB medlemmar har de styrelser de förtjänar (http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=38835&a=139017)

Förtjänar du den nuvarande styrelsen i din bostadsrättsförening? Vad kan HSB Malmö göra för att väcka medlemmarna?

Demokrati är fel?
Bra att du håller med om det SDS skrivit om mig idag. Men Eva, vad är det du menar jag har fel i?
HSB har precis som SDS idag tagit upp den viktiga demokratifrågan, och jag förstår inte hur du menar att HSB gjort fel i att värna om medlemmarna?
Blir det fel med demokratin om en medlem kommer till tals som "allena rådande"? Men som du kanske märkt så har HSB till denna artikel en kommentarfunktion (i sann demokratisk anda). Den du skrivit i. Du får komma till tals minst lika mycket som jag om du vill.
Så Eva, vad har du nu att säga om demokratifrågan (vilket jag personligen tycker är betydligt viktigare än polemik som inte leder till något)?
#10 - 2008-11-16 - 16:22

Ta lärdom
Sydsvenskans artikel i Hemma kring demokratiseminariet andas den balans jag och säkert många med mig har efterlyst av HSB på denna sida. Därför är det glädjande att åtminstone tidningen återger seminariet balanserat. Läs artikeln, den berättar vad det handlade om och visst får Anna-Karin rätt och Tryggve fel.
Även om föreningsdemokrati inte är lätt blir det fel med demokratin om en medlem alltid ska komma till tals som allena rådande.
#9 Eva - 2008-11-16 - 15:00

Spaltmeter?
HSB ger på intet sätt utrymme för en medlem som tycker på ett viss sätt. Det är i stället så att det är en av organisationens viktigaste frågor som för en gångs skull (för första gången) fått utrymme.
Man kan inte alltid sticka huvudet i sanden, och det är märkligt att det finns förtroendevalda som är så rädda för att medlemsfrågor behandlas. Det handlar inte om vad jag tycker, utan det handlar om vad som är bäst för medlemmarna. Det goda boendet!
Finns det ingen som i stället har något att tillföra vad gäller de viktiga frågor HSB Malmö ställer här?
#8 2008-11-13 - 10:30

Balans
Jag tycker att Anna-Karin har rätt så till vida att artikeln borde vara mera balanserad. Som det är nu ger HSB spaltmeter åt en medlem som tycker på ett sätt.
#7 Eva - 2008-11-12 - 22:36

Min kommentar till Evas inlägg: Det är både tragiskt och komiskt att det finns dylika människor som har så lite kontakt med verkligheten.

Gnällmöte?
Det är tråkigt att Anna-Karin uppfattar det som hon gör. När nu det historiska inträffat med ett seminarium där medlemmar kan lyfta fram de frågor som är viktiga för dem så kanske man inte ska kritisera detta demokratiska agerande från HSB. Frågan är vad det handlade om så mycket mer? Visst skulle HSB kunna skriva om när Gun-Britt berättade om despoter eller om K.G:s historier om maktfullkomliga styrelser, men det hade ju bara understött precis vad mötet handlade om. Att berätta om hur det fungerar i verkligheten är inte gnäll. Att motsätta sig att detta för en gångs skull sker, är däremot vad jag skulle vilja definiera som gnäll. Men nu är vi som sagt utanför ämnet, och jag hoppas att frågan kan återgå till vad den egentligen handlade om, eftersom det är så viktigt för medlemmarna.
#6 - 2008-11-12 - 16:35

Det handlade om så mycket mer
Det är tråkigt att HSB istället för att berätta om de bra föredrag detta möte bjöd på med de olika föredragshållarna enkom ger sken av att styrelsen är dåliga.
Jag hade önskat att det för balansens skull fanns lite text om vad förre ordföranden i HSB Gun-Britt Mårtensson eller Sydsvenskans K G Jönsson talade om, för att inte glömma HSB Malmös Börje Nilsson.
Det är inte fel på min styrelse, men det innebär inte att demokratin både kan stärkas och utvecklas på flera områden.
Skäms HSB som vinklar ett bra seminarium till att framstå som ett gnällmöte.
Det fanns många bra inlägg på mötet och alla utgick inte ifrån att nuvarande styrelse är dålig långt ifrån.
#8 Anna-Karin - 2008-11-12 - 16:01

Min kommentar till Anna-Karins inlägg: Hon och jag var definitivt inte på samma seminarium, och jag undrar var Anna-Karin virrat bort sig?

informera mera!
Självklart är det inte bra att så få medlemmar är aktiva, själv skulle jag kunna tänka mig att aktivera mig, litegrann, men behöver då få information om hur när och var.
#7 Linn - 2008-11-11 - 20:14

HSB kan...
Egentligen tycker jag inte att HSB ska ägna sig åt att väcka medlemmarna, men nu har vi hamnat i ett läge som närmast kan beskrivas som kritiskt, där alla - dvs alla; medlemmar, styrelser, HSB - förlorar på att minst 90 % av medlemmarna är väldigt okunniga o/e oengagerade. Jag har aldrig varit på någon av HSB arrangerad mässa eller seminarium som jag varit missnöjd med. HSB är ruggigt duktiga på detta (med undantag för introduktionskursen för styrelseledamöter som är beklämmande dålig/meningslös, och som tyvärr aldrig förbättras). Därför är jag säker på att om HSB bara bestämmer sig för att ta medlemmarna i kragen så kan HSB väcka medlemmarna ur sin dvala.
Jag tror det måste göras något innan ägarlägenheter och kooperativa hyresrätter får för starkt fotfäste. Jag tycker det är bra med alternativ, men inget kan bli bättre än bostadsrätt, under förutsättning att det fungerar och att medlemmarna är engagerade.
#6 - 2008-11-11 - 19:25

Information/seminarium vad medlemskapet betyder och hur man kan påverka arbetet/styrningen i sin förening.
Informera om att det är medlemmarna som beslutar och styrelsen som verkställer beslutet som den boende fastslagit på tex stämman.
Hur man avsätter en styrelse, hur viktigt det är med en fungerande valberedning mm.
Får man HSB Malmös medlemmar engagerade så kommer kooperationens grundtankar.
#8 Micke - 2008-11-11 - 16:42

Äntligen
HSB öppnar sig?
Hoppas att "väckarklockan"! ringer ofta och länge för medlemmarna i HSB.
Bra gjort HSB att öppna er ur "skalet".
Är detta första chansen en medlem kan "tycka till" på en HSB hemsida sedan HSB Stockholm hade ett medlemsforum för några år sedan?
#7 stephan - 2008-11-11 - 15:46

Väckarklocka
Om man bor i bostadsrätt så måste man förstå vad detta innebär. Det är en kooperation och kooperationens grundtankar (samverkan, gemensam idé, inflytande, aktivt deltagande, etc) är väl värda att hålla fast vid. En förutsättning för att en kooperation ska fungera är engagerade medlemmar. Detta finns det på tok för lite av. Varje år tillsätts/omväljs en styrelse och sedan lutar de flesta av övriga medlemmar sig tillbaka och tror att nu behöver de inte prestera något förrän till nästa årsstämma (av de få som överhuvudtaget bryr sig om att gå på stämmor). Så är det inte. Det som är mångas största investering genom livet måste man bevaka löpande. Annars straffar det sig. Inte minst ekonomiskt!
#6 - 2008-11-11 - 15:26

stephan
2008-11-11, 19:46
Ett fång :7::7::7: för att det finns människor som vill väl hjälpa andra.

Myggan
2008-11-11, 21:51
Stort DIPLOM till Admin!

stephan
2008-11-13, 15:51
http://www.e24.se/e24special/finanskrisen/fastighetsfrossan/artikel_860421.e24

Även de gamla kooperativa lerfötterna HSB och Riksbyggen :D:D har försökt återta de under 80-talet förlorade marknadsandelarna.

masu
2008-11-16, 13:20
Instämmer även jag. Tack Admin för ditt arbete!! Känns som en tröst i mörkret!
Tillsammans kan vi kanske påverka, min dröm är ett starkare skydd för den enskilde i en bostadsrätt.

Tommy
2008-11-20, 13:08
Jag vill också instämma i hyllningskören. Admin är en hjälte som outtröttligt ställer upp för medlemmarna och som tycks lyckas hålla sig vid gott mod trots allt han utsätts för och trots att han bara vill väl för alla. Det måste ta mycket tid och kraft att på detta osjälviska sätt stå upp mot "övermakten". Från vad jag kan läsa i forumet så ger det resultat också. Även inom HSB-organisationen, med flera, verkar det hända en hel del. Kanske mest inom HSB Malmö just nu, men det kan spridas som ringar på vattnet Att lagar och stadgar var så ofullständiga och svårbegripliga hade jag ingen aning om tidigare, men här kan man ju helt plötsligt få en hel del utvecklat och förklarat. De skydd som finns för medlemmarnas säkerhet är kanske inte många, men de få som finns är viktiga. Hur många kände till dessa innan tillkomsten av denna site?
Många bostadsrättsföreningar tänker sig kanske för lite extra idag innan de uppför sig illa mot medlemmarna, för det är kanske inte så skoj för en styrelse att lysa med sin dumhet i detta forum där medlemmarna nu har en möjlighet att reda ut begreppen och få reda på vilka rättigheter de har. :10:

Jag tycker att Admin borde nomineras till "Svenska Hjältar". Det är ett program på TV3 som hyllar svenskar som offrar sig för sina medmänniskor. Vem passar bättre för detta än Admin? Nominering av hjälte görs här; http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article3265702.ab

stephan
2008-11-20, 14:09
Stämmer in till 100% med föregående skrivare.

Att lära gamla hundar sitta är ett vanligt ordspråk.

Men tränar man väldans mycket så går det?

Med detta vill jag jämföra Admin med "ceasar, mannen som talar med hundar".

Med detta vill jag också likna Svensk Mediabevakning av HSB, Riksbyggen och doldisen i dessa sammanhang SBC.

Under årtionden skrevs inte ett negativt ord om "kolosserna på lerfötter"
Det skulle till "härdsmälta" och liknande för att någon journalist skulle skriva några rader. SE:

http://www.fokus.se/2008/05/hardsmaltan-i-hsb/

Idag uppmärksammas mindre "ärenden" men fortfarande är det mest positiva saker som det skrivs om "kolosserna".

HSB uppvaktar regeringen.
HSB klimatpåverkar.
HSB fortsätter bygga trots kris. = samhällsinsatser????

Sanningen: HSB m.fl. spelar "lotto" med medlemmarnas pengar.

Tänk om någon journalist skulle "gräva lite" om följderna för medlemmarna.

Tillexempel hur HSB använder de 270 000 000 kr som HSB bör ha reserverade i trygga obligationer, eftersom det är deponerade medlemspengar.
Hur mycket "medlemslottopengar" som ligger nere i pågående lyxprojekt.

Nej, istället skrivs det om att ingen kunde förutse finanskrisen, trots att det alltid händer med mer eller mindre oregelbundna intervaller.

Börja bygg kojor istället istället för att ha visioner om att alla människor kan köpa en lägenhet för 3 miljoner.
Då får fler "tak över huvudet".