handdator

Visa fullständig version : Svår bostadskris i Malmö... eller kanske inte?

Admin
2008-10-28, 02:24
I SDS (http://sydsvenskan.se/malmo/article383219/Svar-hyreskris-hotar-Malmo-om-ett-par-ar.html) idag kan vi läsa att en svår hyreskris hotar Malmö;
Minskad efterfrågan har fått bostadsbyggarna att stoppa byggstarten för 600 planerade bostadsrätter i Malmö.
Nästa år kan det bli så illa att totalt byggstopp råder, med flera tusen stoppade bostäder.
Men å andra sidan varnar HSB Malmös VD för en svår bostadskris och säger att det står 8.000 i kö för en bostad i Malmö.
I och för sig är en kö inte samma sak som en efterfrågan eller ett behov, men visst känns det då som att det i alla fall finns en viss efterfrågan?

Boverket säger att det finns en stor ungdomskull som ska flytta hemifrån. Även här känns det då som att det kommer att finnas en efterfrågan, eller?

Även en hög invandring ges som exempel på att det finns en efterfrågan.

Alltså,
- en lång, ringlandes bostadskö,
- en ungdomskull som vill flytta ut från mamma och pappa,
- en hög invandring.
Som jag ser det, tre goda exempel på en tydlig efterfrågan.

Men är egentligen inte problemet något annat än vad som sägs?
Det är kanske inte en bristande efterfrågan på bostäder, så som hävdas, som är problemet.

Det är i stället det överflöd av lyxiga lägenheter som byggs, som är problemet.
Jag har svårt att tro att så många varken av dem som för första gången "bygger bo" eller av de kanske inte så penningstarka invandrarna som inte ens kan få ett arbete i arbetslöshetens tider, är ute efter en bostad som de först måste punga upp några miljoner kronor för och där de sedan måste betala 8.000 - 10.000 kr i månaden för sitt boende.

Om de privata hyresvärdarna äger 70 % av alla hyresrätter i Malmö så kan man räkna ut att det måste vara en ganska lönsam affär med hyresbostäder.

HSB Malmö säger att det inte går att bygga utan att "stoppa till pengar".
Det vet jag inte om jag vill tro på. Det är nog beroende på hur man räknar och hur/vad man bygger.
Jag tror mer att man fikar efter subventioner... alla vill nu bara ligga lågt och vänta på statsbidrag, i stället för att förhasta sig och kanske missa dessa bidrag.

Jag kan bara hoppas att om staten subventionerar byggande så ska inte lyxlägenheterna subventioneras med en enda krona!

Man måste nog bygga så att de som vill bo har råd med detta!