handdator

Visa fullständig version : Mäklarens/säljarens ansvar vid köp av bostadsrätt

Chilli
2008-10-25, 09:16
Vem har ansvar för vad?
Hela min historia i samband med köp av en bostadsrätt i en HSB förening är ett makabert skämt?
Jag känner mig grundlurad av mäklaren. Det finns många saker att ta upp, men jag försöker kortfattat dra det hela här.

Vid överlåtelsepåskrivningen den 12 aug. i år säger jag till mäklaren att "min lägenhet måste säljas först för X antal innan jag kan köpa en ny". Jag skriver dock på överlåtelseavtalet på den nya lägenheten + "ensamrätt" för mäklaren att sälja min lägenhet.

Den 15 augusti får HSB detta papper och jag blir godkänd i min förening (de känner mig väl) den 20 augusti.
Handpenningen ska betalas den 19 augusti och Nordea säger samma sak som jag:" x´s lägenhet ska säljas först för kr XXX innan h*n kan köpa den nya". Nordea betalar ingen handpenning på den nya lägenheten.

När mäklaren kollar min lägenhet säger jag att torktumlaren (ny) ska vara kvar.
Tiden går, knappt någon kommer på visiningen och jag tänker då att "ok, jag stannar kvar i lägenheten" och börjar förlika mig med tanken.
Mina polare frågar om jag skrivit på nåt kontrakt och jag säger NEJ.

Mäklarens annons på hemnet har felaktigheter som jag påpekar.
Mäklaren ändrar, men ändrar inte allt. (bl.a är torktumlaren med, dvs att den ska ingå)
Nya visningar ingen kommer.

Jag ber att få kolla lägenheten igen (den jag vill köpa)
I den finns det ett bubbelkar. Jag frågar mäklaren om det fungerar.
Mäklaren säger :" Jag utgår från det"
Jag menar: "kan du ta reda på det?"
"Ja" säger mäklaren.

Jag frågar vad som gäller nu, om jag inte får sålt (obs! säljarna har inte fått handpenning) och vi är inne i mitten av september och inflyttning är senast den 1 oktober!

Mäklaren hasplar ur sig nåt om skadestånd som jag får betala, "står i kontraktet".
Jag menar "vilket kontrakt?
"I överlåtelseavtalet" säger mäklaren

Då visar det sig att han glömt skicka/ge/ mig detta och jag får det den 25 september!
Efter detta ber jag honom precisera skadeståndskravet och poängterar att han inte skrivit in att min lägenhet måst säljas först.
Han kan inte precisera vad skadeståndskravet innebär eftersom han "aldrig varit med om det förr".

Många otrevliga turer med mäklaren, möten och kränkningar av mäklaren.
Han har plötsligt en "säker köpare" "men du måste sänka priset".
Jag känner mig tvungen att sänka priset och Nordea går in och höjer lånen mm.
Då visar det sig att den "säkra köparen" inte alls tänker köpa min lägenhet och där står jag igen.
Jag ringer min förra mäklare som fixar en köpare till lägenhet, men priset måste ner.

Jag har absolut inget att sätta emot, det priset jag från början ville ha och ställde som krav till mäklaren är bara att glömma.

Igår var jag och skrev på kontraktet på banken och affären genomfördes.

Jag frågade säljarna och mäklaren om bubbelkaret, "vem som installerat det, elen, om det var proffsgjort (behörig elektriker) om det fanns en jordfelsbrytare mm.
De garvar allihop och skojar om "sista bubblet" och mäklaren är knallröd i ansiktet och alldeles svettig.

Jag får inget svar.

Senare på kvällen var vi till den nya lägenheten.
Då visar det sig att sladdarna till bubbelkaret är avklippta!!! dom sk ekluckorna i köket (annonsen) är av eklamninat, samt en garderob var bortplockad.

Så vem är ansvarig? Är det säljarna eller mäklaren?
Jag är alldeles knäckt av denna affär, både känslomässigt och ekonomiskt.

Vill bara påpeka att jag för 1-2 v sedan kontaktade mäklarens chef, men han har inte brytt sig om att svara.

totiki
2008-10-25, 11:29
Ja, det verkar vara en riktigt soppa.
Vilken var mäklaren? Du behöver inte nämna namn. Det vore huvudsakligen roligt att veta om ERA är inblandat?

Myggan
2008-10-25, 11:40
Tycker du ska nämna namnet på mäklaren så ingen annan råkar ut för denna rufflare!
Mäklaren borde ju tillhöra mäklarsamfundet och jag tycker du ska anmäla denna mäklare.
Han kan ju inte få fortsätta på detta vis?

Chilli
2008-10-25, 16:00
Han jobbar på/för/ Södermäklarna, är född 50 och har varit mäklare i tio år.
Vad han gjort innan framgår inte. Han bor i Hölö och har ett vilande mäklarföretag med sin fru.

Hänger gärna ut honom bara det inte får konsekvenser för mig?

Mer som hänt idag:
Jag var över till min nya lägenhet med en "representant" från en annan HSB-förening (jag har bott här i omgångar och är välkänd med gott rykte:-).

Denna "representant" tillhör gruppen som besiktar våra lägenheter här och han menade att det förmodligen var fuktskador i badrummet. (brunt nere i ena hörnet av badrummet där badkaret/bubbelkaret står.)

På måndag ska jag ner till förvaltningskontoret.

Om det visar sig att det är fuktskador och badrummet får rivas, VEM står för den kostnaden? Nog är det väl säljarna? Eldragningen i badrummet var inte heller godkänt, enligt "representanten".

Och JA, jag ska anmäla mäklaren så fort köparen av min lägenhet skrivit på pappren den 4 november.

mäklare
2008-10-26, 01:38
JAG SKRIVER MED FETSTIL, DÅ JAG INTE ORKAR ORDNA MED CITERING VID VARJE STYCKE. OBS ATT MINA SVAR INTE NÖDVÄNDIGTVIS ÄR KORREKTA ELLER FULLSTÄNDIGA, UTAN I BÄSTA FALL VÄGLEDANDE.

Hela min historia i samband med köp? av en bostadsrätt i en HSB förening är ett makabert skämt?
Jag känner mig grundlurad av mäklaren. Det finns många saker att ta upp, men jag försöker kortfattat? dra det hela här.

Vid överlåtelsepåskrivningen den 12 aug. i år säger jag till mäklaren att "min lägenhet måste säljas först för X antal innan jag kan köpa en ny", Jag skriver dock på överlåtelseavtalet på den nya lägenheten + "ensamrätt" för mäklaren att sälja min lägenhet.

Jag anser att mäklaren agerat försumligt, i strid mot god fastighetsmäklarsed då han inte hörsammat ditt krav eller önskemål. Han borde medverkat till en klausul om villkor för köparens försäljning av nuvarande bostad.

Den 15 augusti får HSB detta papper och jag blir godkänd i min förening (de känner mig väl) den 20 augusti.
Handpenningen ska betalas den 19 augusti och Nordea säger samma sak som jag:" x´s lägenhet ska säljas först för kr XXX innan h*n kan köpa den nya". Nordea betalar ingen handpenning på den nya lägenheten.

Jag antar att det handlar om ett handpenningslån.

Tiden går, knappt någon kommer på visiningen och jag tänker då att "ok, jag stannar kvar i lägenheten" och börjar förlika mig med tanken.

Ointressant

Mäklarens annons på hemnet har felaktigheter som jag påpekar.
Mäklaren ändrar, men ändrar inte allt. (bl.a är torktumlaren med, dvs att den ska ingå)
Nya visningar ingen kommer.

Ointressant

"Ja" säger mäklaren.

Delvis ointressant

Jag frågar vad som gäller nu, om jag inte får sålt (obs! säljarna har inte fått handpenning) och vi är inne i mitten av september
och inflyttning är senast den 1 oktober!

Mäklaren hasplar ur sig nåt om skadestånd som jag får betala, "står i kontraktet".

Då visar det sig att han glömt skicka/ge/ mig detta och jag får det den 25 september!

Antar att du skrev på först, och samtliga handlingar skickades till säljarna för påskrift?

Efter detta ber jag honom precisera skadeståndskravet och poängterar att han inte skrivit in att min lägenhet måst säljas först.
Han kan inte precisera vad skadeståndskravet innebär eftersom han "aldrig varit med om det förr".

Ointressant. (skadeståndskrav kan ställas för alla kostnader som säjaren får, tom mellanskillnaden mellan köpeskilling och ny köpeskilling vid omförsäljning. Kan bli "obegränsat" stort. )

Då visar det sig att den "säkra köparen" inte alls tänker köpa min lägenhet och där står jag igen.
Jag ringer min förra mäklare som fixar en köpare till lägenhet, men priset måste ner.

Ointressant. Många som fått sälja för mindre än vad de tänkt sig i dagens marknad.

Jag har absolut inget att sätta emot, det priset jag från början ville ha och ställde som krav till mäklaren är bara att glömma.

Du menar tillträde, då ni skrev på en likvidavräkning. Affären gjordes i september, eller vad du nu skrev. Betalningen skedde "igår".

Jag frågade säljarna och mäklaren om bubbelkaret, "vem som installerat det, elen, om det var
proffsgjort (behörig elektriker) om det fanns en jordfelsbrytare mm.
De garvar allihop och skojar om "sista bubblet" och mäklaren är knallröd i ansiktet och alldeles svettig.

Jag får inget svar.

Senare på kvällen var vi till den nya lägenheten.
Då visar det sig att sladdarna till bubbelkaret är avklippta!!! dom sk ekluckorna i köket (annonsen) är av eklamninat, samt en garderob var
bortplockad.

Så vem är snvarig? Är det säljarna eller mäklaren?
Jag är alldeles knäckt av denna affär, både känslomässigt och ekonomiskt.

Vill bara påpeka att jag för 1-2 v sedan kontaktade mäklarens chef, men han har inte brytt sig om att svara.

När det gäller felen, så är det alltid en osäkerhet kring hur sådana spörsmål faller ut om man drar det till sin yttersta spets, domstol. Beroende på vad som står i objektsbeskrivningen, vilket är det vägledande dokumentet. Men jag tror du har rimliga chanser till att få rätt gentemot SÄLJAREN när det handlar om bubbelkaret, speciellt om den näms som "bubbelbadkar" i objektsbeskrivningen. Eklaminatluckorna borde du sett. Garderoben är förlorad, om den inte var platsbyggd. OM det nu inte råkar stå "garderob" i objektsbeskrivningen, då har du en möjlig chans att få ersättning.

När det gäller försäljningen av din egen bostad, så är södermäklarna med i mäklarsamfundet. I mäklarsamfundets avtal, så måste man medvetet ta bort villkor om köpares försäljning av egen bostad. Dvs mäklaren har inte bara varit försumlig, utan medvetet satt dig i en svår situation. Du kan med största sannolikhet inet räkna med några pengar iom att det inte går att visa på ekonomisk skada. Mäklaren får ev en varning. Det blir ord mot ord. Anmälan sker till fastighetsmäklarnämden. FMN.

EDIT: jag blev lite osäker om man måste medvetet ta bort villkoret om försäljning av köparens bostad... är hyffsat säker.

Francois
2008-10-26, 12:56
Väldigt intressant att du (mäklare) skriver "Det blir ord mot ord.". Varför då? Kan du inte förvänta dig att mäklaren erkänner felen har ha begått? Ska man anta att mäklarfolk har i grunden en oärlig syn på verkligheten?

Jag förstår inte varför du skriver att det är ointressant att mäklaren struntar att skriva att en torktumlare också ingåt i lägenheten. Självklart att mäklaren gjort fel här också.

Också fel av mäklaren att beskriva laminatluckor som ekluckor. Köptaren har väl rätt att få sänkt pris om objektet i verkligheten är i sämre skick (på olika avseende) än vad det står i beskrivningen.

Här kommer en sanning: eftersom mäklararna får betalt av säljaren, ska man aldrig lita på att en mäklare är 100% ärlig mot en köpare. Det finns säkert ärliga mäklare, men det är nog dumt att utgå att mäklaren man har att göra med som köpare, är ärlig. Så naiv ska man inte vara som köpare, det kan kosta en mycket pengar.

Jag förstår inte varför du, mäklare, skriver "Delvis ointressant" som svar. Det visar ett konstigt syn på en uppgift. Kommentera det som är intressant istället. Att du tycker att en del av en uppgift inte är intressant (utan att nämna vilken del) är nog ... irrelevant.

Chilli
2008-10-26, 15:40
Jag anser att mäklaren agerat försumligt, i strid mot god fastighetsmäklarsed då han inte hörsammat ditt krav eller önskemål. Han borde medverkat till en klausul om villkor för köparens försäljning av nuvarande bostad.

Jag antar att det handlar om ett handpenningslån.

Jag svarar mäklare:
Jupp, handpenningslån.

Ointressant

Jag svarar mäklare:
Nej det kan inte vara ointressant, eftersom det ska stå i annonsen om tex torktumlaren INTE följer med. Det står ofta att "torktumlare/tvättmaskin medföljer ej".

"Ja" säger mäklaren.

Delvis ointressant

Jag svarar mäklare:
Nope, inte ointressant eftersom jag vill veta om den fungerar el. inte.
Fungerar den inte, ska det stå i annonsen.

Jag frågar vad som gäller nu, om jag inte får sålt (obs! säljarna har inte fått handpenning) och vi är inne i mitten av september
och inflyttning är senast den 1 oktober!

Antar att du skrev på först, och samtliga handlingar skickades till säljarna för påskrift?

Jag svarar mäklare:
Samtliga handlingar? Finns inga "samtliga handlingar". Det fanns ett papper, ett överlåtelseavtal. Det avtalet får jag i min hand den 25 september.

Ointressant. (skadeståndskrav kan ställas för alla kostnader som säjaren får, tom mellanskillnaden mellan köpeskilling och ny köpeskilling vid omförsäljning. Kan bli "obegränsat" stort. )

Jag svarar mäklare:
Borde inte mäklaren upplysa mig om denna paragraf?
Handlar det inte om "Omsorg" för köparen? Ställer jag en frårga som finns i ett överlåtelseavtal vör han enligt mig kunna svara på frågan och inte hänvisa till att "vänd dig till en advokat". Borde inte mäklaren gått igenom överlåtelseavtalet med mig innan jag skrev på?

Ointressant. Många som fått sälja för mindre än vad de tänkt sig i dagens marknad.

Jag svarar mäklare:
Problemet är ju självklart detta också, men det som är det största problemet är ju att mäklaren genom att inte skriva in klausulen tvingat mig till denna affär, något som jag absolut inte hade genomfört om han skrivit in klausulen.

Du menar tillträde, då ni skrev på en likvidavräkning. Affären gjordes i september, eller vad du nu skrev. Betalningen skedde "igår".

Jag svarar mäklare:
Nej, jag menar kontraktet samt att pengarna betalades ut till säljarna.
Nej, affären gjordes inte i september, den genomfördes i fredags.

När det gäller felen, så är det alltid en osäkerhet kring hur sådana spörsmål faller ut om man drar det till sin yttersta spets, domstol. Beroende på vad som står i objektsbeskrivningen, vilket är det vägledande dokumentet. Men jag tror du har rimliga chanser till att få rätt gentemot SÄLJAREN när det handlar om bubbelkaret, speciellt om den näms som "bubbelbadkar" i objektsbeskrivningen. Eklaminatluckorna borde du sett. Garderoben är förlorad, om den inte var platsbyggd. OM det nu inte råkar stå "garderob" i objektsbeskrivningen, då har du en möjlig chans att få ersättning.
Jag svarar mäklare:
Jag är inte insatt i detta med eklaminat el. ek.
Hade jag fått, vilket jag bad om, en ytterligare visning innan kontraktet skrevs hade jag haft med mig två proffs, en elektriker och en besiktningsman (vänner till mig). Då hade detta med eklamnat/ekluckor uppdagats.
Hallen/köket är ombyggt så garderoben från hallen var flyttad in i ett av sovrummen. Den garderoben plockade dom bort.
Glöm inte att den var där på visningen + att jag betalt hyra för hela oktober!

När det gäller försäljningen av din egen bostad, så är södermäklarna med i mäklarsamfundet. I mäklarsamfundets avtal, så måste man medvetet ta bort villkor om köpares försäljning av egen bostad. Dvs mäklaren har inte bara varit försumlig, utan medvetet satt dig i en svår situation. Du kan med största sannolikhet inet räkna med några pengar iom att det inte går att visa på ekonomisk skada. Mäklaren får ev en varning. Det blir ord mot ord. Anmälan sker till fastighetsmäklarnämden. FMN.

EDIT: jag blev lite osäker om man måste medvetet ta bort villkoret om försäljning av köparens bostad... är hyffsat säker.

Talade idag med revisorn i vår förening (kompis till mig)och enligt honom så är det säljarens ansvar, dels bubbelkaret (avklippta sladdar) + om det nu i morgon visar sig att det är fukt och mögel i badrummet.

Säljarna säger:" vi har bara bott där 2 år, vi har inte gjort något åt lägenheten".
Så om badrummet ska "saneras" kommer detta att kosta dem skjortan + vad jag förstod idag så kan jag inte bo i lägenheten under tiden badummet saneras och avfuktas.

Jag håller på att bli "galen" av detta.

Francois
2008-10-26, 18:15
Kan du inte försöka lämna tillbaka lägenheten och få tillbaka dina pengar? D.v.s. om du har din gamla lägenhet kvar.
Eftersom du ändå inte hade skrivit på kontrakt den 25 sep, borde du ha ångrat ditt köp. Nu är det kanske för sent, jag vet inte.

Admin
2008-10-26, 19:17
Well, eftersom köp av bostadsrätt inte regleras i jordabalken (1970:994) utan en bostadsrätt räknas som lös egendom och regleras därför i köplagen, så får man gå till denna lag för att se vad som gäller.

Konsumentköplagen
I konsumentköplagen (1990:932) står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara. I lagen finner du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då har rätt att kräva av säljaren. Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag.

Rätt att avbeställa varan
Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig.
Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Han har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader han har haft i samband med beställningen, exempelvis fraktkostnader.

Felaktig vara
För att säljaren ska ansvara för fel på varan krävs att felet är ett ursprungligt fel som fanns redan när du köpte varan. Fel som visar sig inom sex månader efter det att du köpte varan anses alltid vara ett ursprungligt fel som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig.
Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller genom vanvård.
Om det har gått mer än sex månader sedan köpet så är det du som måste bevisa att varan var felaktig vid köpetl.

Reklamation
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet.
Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste också förklara varför du anser att varan är felaktig.
Du bör reklamera varan högst två månader efter att du upptäckt felet. Fel som uppstår inom två år efter det att du köpte varan kan du reklamera. Efter två år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som gäller längre än två år.

Dina rättigheter när det är fel på varan
I första hand har du rätt att få varan utbytt eller reparerad.
Om inte säljaren reparerar eller byter ut varan inom skälig tid har du rätt att kräva prisavdrag eller att häva köpet.
För att du skall ha rätt att häva köpet krävs att felet är av väsentlig betydelse för dig.

Kan tyckas märkligt att det är konsumentköplagen man måste vända sig till för att se vad som gäller när man blivit lurad på en bostadsrätt, men de mycket stora brister som finns i det svenska rättssystemet gör att det tyvärr är så här illa.

Se även;

Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa! (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=64)

Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8600)

Vad gäller vid försäljning/överlåtelse? (http://hotpot.se/hsb-saelja-bostadsraett.htm)

Överlåtelse, förvärv av bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8602)

Överlåtelse, övergång av bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8601)

Överlåtelse- och pantsättningsavgift (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8609)

Överlåtelse, övergång av bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8601)

Sälja bostadsrätt utan mäklare (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8691)

Chilli
2008-10-26, 21:40
Konsumentköplagen

Rätt att avbeställa varan

Felaktig vara

Reklamation

Dina rättigheter när det är fel på varan

Pust, man måste ju vara advokat/jurist/ för att förstå vad som står.

Finns det möjlighet för mig att backa ur hela affären trots att lgh_affären gjordes upp i fredags?
Eller vad menas med "fel på varan"? kan man applicera det på eklaminatluckorna och bubblekaret+eldragningen el. vad??
Förstår inte riktigt.

Den 4 november är det meningen att köparen av min lägenhet ska skriva på och betala min lägenhet.

Admin
2008-10-27, 00:29
Nej, du kan inte referera till eklaminatluckorna och inte heller bubbelbadkaret (som väl är lätt att dra igång) och eldragningen. Detta eftersom du har en undersökningsplikt och som jag skrev tidigare så måste felen vara av väsentlig betydelse.

KÖPARENS UNDERSÖKNINGSPLIKT
Som jag nämnt så omfattas köp av bostadsrätt av köplagens regelverk och inte av jordabalkens regler (som gäller för köp av fastigheter).
Däremot kan bl.a. fastighetsmarknadens praxis och jordabalkens regelverk ha en viss inverkan på hur reglerna tolkas.
Har köparen före köpet underlåtit att undersöka bostadsrätten så är det svårt att åberopa fel som köparen borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder. Enligt köplagen får köparen inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet. Detta innebär att du måste undersöka lägenheten innan du undertecknar överlåtelseavtalet! Det rekommenderas att anlita en besiktningsman.

SÄLJARENS SKYLDIGHETER
Säljaren ansvarar för de löften och utfästelser som ges.
Ersättningsskyldighet för säljaren kan inträffa om en klart uttalad och specificerad utfästelse lämnas (till vilket generella uttalanden och allmänt lovprisande inte räknas) och inte infrias.

Det är en sak att få kompensation för brister (vilket du bör kunna få), men en annan att ha rätt att häva köpet.
Och vad gäller garderoben, så om den inte var fast monterad som en del av lägenheten och inte uttalat att den skulle finnas kvar så kan man inte bara förutsätta att den följer med bostadsrätten (precis som "mäklare" påpekat).

PS.
Du kan bo i en lägenhet där badrummet renoveras/avfuktas. Det är inga problem. Men du har kanske bara inte tillgång till dusch (och ev toalett en kortare tid) under dessa veckor.
Det är heller inte alls säkert att det är säljaren som behöver stå för detta. Undersökningsplikten innebär att man även måste kontrollera om det finns fuktskador.

Om undersökningsplikt (och dolt fel) för köpare av bostadsrätt;
Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa när du ska köpa bostadsrätt! (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=64)
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8600)
Felaktiga uppgifter vid köp av bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12986)
Försäljarens ansvar vid försäljning av bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=16133)
Överlåtelse/försäljning av bostadsrätt - vad gäller för brf? - HSB - Vad gäller vid försäljning/överlåtelse?
Mäklare felaktigt utlovat stambyte i brf - undersökningsplikt? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=562)
Ansvar efter försäljning av bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11758)
Ersättning från granne pga vattenskada i brf, vad gäller? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11395)
Vem betala rörmokare i ombyggd lokal? Undersökningsplikt för ombyggnad? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12215)
Hur fullgöra undersökningsplikt av bostadsrätt? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11098)
Fuskbygge, omfattande renoveringar och inkompetent styrelse i brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3359)
Vem ska ta kostnad för vattenskada i badrum i bostadsrätt? Dom i HD (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=1380)
Det luktar mögel i badrummet. Vem har ansvaret att kontrollera det i en brf? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13853)
Renoverat badrum i brf har grova fel - Golvbrunn ej enligt normer (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=15130)
Modifierat (felaktigt) badrum i nybyggd brf - Vems ansvar? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=9645)
Vattenskada i badrum, sättning i huset, vad gäller i en brf? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12854)
Avgiftshöjning 25% för stambyte i brf utan att stambyte genomförts (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3225)
Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen och särskilt avtal med brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=10851)
Fuktskada i vindsförrådstak - vems ansvar där förråd ej är kopplat till lgh i brf? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13092)
Uteplats i brf utnyttjanderätt vs köpt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=10755)
Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11730)
Målning av fönster i brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12902)
Utlovad havsutsikt finns ej (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=5460)
Lokal eller lägenhet! (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=15696)
Installation av nytt TV-uttag i lgh (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12569)
Hur länge ansvarar jag för renoveringen av badrum? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11868)
Störande granne i brf dolt fel? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13372)
Vad ingår i mäklarens upplysningsplikt? - Svenska Dagbladet (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11928)
Massor med fel efter köp av bostadsrätt- Vad har jag för rättigheter? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=10154)
Samma andelstal i brf men olika avgifter? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13009)
Tips från den nakna mäklaren (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=15906)
Ombildning från hyresrätt till bostadsrätt - lån förening vs. medlem (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=14184)
Sälja bostadsrätt utan mäklare (http://hotpot.se/hsb-saelja-bostadsraett.htm)

Sälja bostadsrätt utan mäklare (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8691)
Mäklarens/säljarens ansvar vid köp av bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=4801)
Avgift chockhöjdes - mäklare stäms - Sydsvenskan (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=14343)
Vems ansvar är nycklarna? - Bokningstavla tvättstugan i brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=5118)
Hur ett stamrörsbyte INTE ska genomföras i en brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=5027)
Avgift för besiktning av fastighetsskötare vid flytt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13777)
Protokollsutdrag i brf, rätt att få detta för det som rör en själv? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12276)
Vattenskada, element, avlopp, ledningar - vem ska betala vad vid skada i en brf? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=10672)
Köp av bostadsrätt följt av hot om avhysning (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11468)

Kallt badrum i BR utgjorde dolt fel som berättigar till ersättning - Dagens Juridik (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13004)
Felinlagt golv i bostadsrätt. Vems ansvar? Dolt fel? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12852)
Kakelplattor trillar spontant ned i brf - Gäller köplagen? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=10366)
Läckage från tätskikt, dolt fel i brf? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11609)
Fukt i badrum pga fel av BRF (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=9170)
Fuktskada hos grannen, vems ansvar? Säljarens? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=4996)
Stambytt eller inte i brf, ansvar, ersättning (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=10)
Förlikning om fel i bostadsrätt - Dagens Juridik (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11581)
Styrelsen ljög om avgiftshöjning i brf vid köp av lägenhet (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=14335)
Vatten under golv i nyköpt brf-lägenhet, vems ansvar? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13387)
Vem ansvarig för kostnad för fuktmätning vid ev. skada av tak i brf - Fuktskada (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11448)
Badrum renovering, kvitto saknas innan tillträde - vad göra för att minska risk? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11260)
Rökkanaler i bostadsrätt - Vem äger rätt att använda denna? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12238)
Varning för Veidekke, eller hur en önskedröm blev en mardröm (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=15359)

mäklare
2008-10-27, 00:47
Läs det här om ansvar:

Köparens rättigheter & skyldigheter (http://www.maklarsamfundet.se/upload/Köpa%20&%20sälja/Pdf/Köparens%20rättigheter%20och%20skyldigheter.pdf)

När man talar om köparens undersökningsplikt syftar man oftast på den undersökning av
en fastighet eller bostadsrätt som köparen ska göra, för att få en uppfattning om den
blivande bostadens skick. Fel eller brister som man skulle ha kunnat upptäcka vid en
omsorgsfullt genomförd undersökning, får man sedan inte åberopa mot säljaren för att få
nedsättning av köpeskillingen.
Beträffande fastigheter gäller reglerna i Jordabalken 4:19.
Jordabalken utgår från att det pris som förhandlas fram mellan köpare och säljare gäller
det skick som köparen har anledning att förvänta sig med hänsyn tagen till
undersökningsplikten. Lagreglerna utgår ifrån att köparen själv undersöker bostaden,
men de allra flesta anlitar idag en särskild besiktningsman för överlåtelsebesiktning.
Missar man något vid en egen undersökning - och det är lätt gjort - får man ju själv
också bära det ekonomiska ansvaret.
Om det framkommer dolda fel i fastigheten, dvs. fel som inte köpare eller säljare kände
till eller man inte hade anledning att förvänta sig, har köparen möjlighet att kräva att
säljaren återbetalar en del av köpeskillingen. Utgångspunkten för beräkning av det
belopp köparen i sådana fall kan kräva av säljaren är skillnaden i fastighetens
marknadsvärde, med och utan det åberopade felet. Man tar alltså inte hänsyn till vad det
skulle kosta att åtgärda felet. Det ligger också på köparen att själv kontrollera uppgifter
om fastigheten hos de kommunala myndigheterna, såsom att fastigheten har uppförts i
enlighet med givna byggnadslov. Fastighetsmäklaren ger alltid råd och information i
dessa frågor.
Beträffande bostadsrätter gäller köplagens regler om köparens undersökning före köp.
Dessa innebär att en köpare inte får åberopa fel som han antas ha känt till vid köpet.
Säljaren ska för att skydda sig mot krav från köparen uppmana köparen att noggrant
undersöka bostaden och oavsett om köparen väljer att undersöka eller inte, får köparen
inte åberopa fel som borde ha framkommit vid en undersökning.

Lite mer:
Ansvarsfördelning vid bostadsköp (http://www.fmf.se/radtips/pdf/ansvarsfordelning.pdf)

När du skrev på överlåtelseavtalet, träffade du säljarna då?

Nedan har jag punktat upp de dokument som är vanligt förekommande vid försäljning. Detta pga av att du måste veta vad du har gjort, och skrivit på innan du börjar slå på någon stortrumma. I nuläget råder bara en begreppsförvirring och många olika frågeställningar.

Skrev du på ett överlåtelseavtal på ca 2-3 sidor, ca 15 paragrafer. Som både du och säljare, samt mäklare signerade på varje sida, samt skrev under med fullständig namnteckning på sista sida?

Skrev du på en objektsbeskrivning(ca 2-3 sidor). Objektsbeskrivningen är en bilaga till kontraktet, och brukar i huvudsak innehålla annonstexten. Alltså informationen om själva objektet, objektbeskrivningen.

Upprättade ni en boendekostnadskalkyl (1 sida), eller skrev du på "avstående från boendekostanadskalkyl"

Skrev du på något som heter depositionsatal (1 sida), en bilaga till överlåtelseavtalet (köpekontrakt) som reglerar handpenningens insättande på mäklarens konto. Eller var tanken att handpenningen skulle sättas direkt in på säljarens konto?

Visade du legitimation vid något tillfälle, förslagsvis vid överlåtelseskrivningen?

Ovanstående är punkter/dokument som sker i de flesta affärer/kontraktskrivningar. Steg 2 är tillträdet, när man tar över lägenheten och gör den sista betalningen.

På tillträdet ska ni träffas för att skriva under en uppställning av betalningsströmmarna. (2-3 sidor)

Bla är regleringen av månadsavgiften med (hyran som många kallar det...). Du skriver att du betalat avgiften för oktober... säljaren är ansvarig för avgiften till tillträdet, och du som köpare efter tillträdet. Om tillträdet sker tex den 15e i en månad så måste man reglera den, om inte endera part vill "bjuda" på de pengarna...

vissa mäklare använder även ett dokument som heter "överlåtelsebevis, som ett sista dokument för att allt är "klart". Detta dokument är iof onödigt, 1 sida.

Nej, du kan inte backa affären.

Chilli
2008-10-27, 08:01
När du skrev på överlåtelseavtalet, träffade du säljarna då?
Nej.

Nedan har jag punktat upp de dokument som är vanligt förekommande vid försäljning. Detta pga av att du måste veta vad du har gjort, och skrivit på innan du börjar slå på någon stortrumma. I nuläget råder bara en begreppsförvirring och många olika frågeställningar.

Denna mäklare är en oerhört förrvirrad person och när han ska förklara något så kan han inte förklara det, utan rör till det. Han tittar ner i marken, är röd som en gris och "jiddrar". I hans rum har han en extrastol, förmodligen för besökare, men i den stolen har han sin portfölj och han tar inte bort portföljen utan man får stå bredvid stolen! Han irrar runt på kontoret och kan alltså inte sätta sig ner 5 minuter och prata. Samma gäller vid mina telefonkontakter med honom. Han avbryter mig hela tiden och jag får inte tala till punkt, innan han säger att han ska iväg.
Jag försökte få till stånd ett trepartssamtal (telefon) med honom, men han avböjde. Det verkar som han bara klarar av ett möte med en person, dvs så det inte finns vittnen.

Skrev du på ett överlåtelseavtal på ca 2-3 sidor, ca 15 paragrafer. Som både du och säljare, samt mäklare signerade på varje sida, samt skrev under med fullständig namnteckning på sista sida?
Ja.
Nej
Jag skrev bara på ett överlåtelseavtal den 12 augusti, men detta lästes inte upp för mig.

Ingen hade skrivit på när jag skrev på. Detta överlåtelseavtal gick sedantill säljarna (som skrev på) och därifrån fick det tydligen till HSB (15 augusti) och jag fick det den 25 september.

Inga signaturer finns, inte heller mäklarens namn/namnteckning el. signatur/- Säljarna och jag har skrivit våra namn på överlåtelseavtalet men ej mäklaren.

Skrev du på en objektsbeskrivning(ca 2-3 sidor). Objektsbeskrivningen är en bilaga till kontraktet, och brukar i huvudsak innehålla annonstexten. Alltså informationen om själva objektet, objektbeskrivningen.
NEJ

Upprättade ni en boendekostnadskalkyl (1 sida), eller skrev du på "avstående från boendekostnadskalkyl"?
JA. jag fick kopia av det i början av oktober.

Skrev du på något som heter depositionsatal (1 sida), en bilaga till överlåtelseavtalet (köpekontrakt) som reglerar handpenningens insättande på mäklarens konto. Eller var tanken att handpenningen skulle sättas direkt in på säljarens konto?
Nej, ingen bilaga.
I överlåtelseavtalet finns det inbakat detta med handpenning och att mäklaren kvarhåller handpenningen, men inget separat papper skrevs på.

Visade du legitimation vid något tillfälle, förslagsvis vid överlåtelseskrivningen?
Nej, inte vad jag minns.

Ovanstående är punkter/dokument som sker i de flesta affärer/kontraktskrivningar. Steg 2 är tillträdet, när man tar över lägenheten och gör den sista betalningen.
Jag har under årens lopp köpt/sålt flera lägenheter här i området. Har alltså flyttat runt här en del och har aldrig tidigare råkat ut för detta.

På tillträdet ska ni träffas för att skriva under en uppställning av betalningsströmmarna. (2-3 sidor)
Handpenningen betalades den 17 oktober, då jag var på banken, dock kunde inte banken göra så mycket mer.

Det fanns ett tillägg med förlängd tillträdesdatum . Detta papper skrevs den 4 oktober och säljarna vägrade först skriva på det. Till slut skrev dom på det förrförra veckan och då betalades handpenningen ut- till mäklarens konto.
Jag fick inget besked av mäklaren om att handpenningen betalats ut, det var banken som ringde mig.

Bla är regleringen av månadsavgiften med (hyran som många kallar det...). Du skriver att du betalat avgiften för oktober... säljaren är ansvarig för avgiften till tillträdet, och du som köpare efter tillträdet. Om tillträdet sker tex den 15e i en månad så måste man reglera den, om inte endera part vill "bjuda" på de pengarna...
Suck. Den 20 augusti blev jag ju godkänd av HSB föreningen, och i september dök hyresavierna upp i mitt namn. Jag betalade alltså dubbelhyra för hela oktober. Tillträdet var ju från början den 1 oktober i överlåtelseavtalet: Det skrevs ett tillägg till detta avtal där man då sköt fram tillträdesdatumet till den 31 oktober. Jag var enligt HSB (södertörn) tvungen att betala hyra för oktober om inte en annuleringen skedde från mäklaren. Jag bad honom annulera det men han gjorde inte det.

Turerna är alltså många och mina inlägg här är ju bara en bråkdel av vad som hänt!

vissa mäklare använder även ett dokument som heter "överlåtelsebevis, som ett sista dokument för att allt är "klart". Detta dokument är iof onödigt, 1 sida.

Nej, du kan inte backa affären.
Du skriver om undersökningsplikt av lägenheten.
Jag bad om en sista visning och hade då tänkt ta med mig elektriker och besiktningsman. Denna sista visning nonchalerade mäklaren, han hörde inte av sig.

När jag efteråt var i lägenheten ( den nya) efter att vi alla träffats på banken, dvs den 24 oktober (fredags) och skulle låsa igen ytterdörren, visade sig att jag fått nycklar till ytterligare en lägenhet. Nu sitter jag på tre par nycklar, på tre olika adresser men alla är (port) nr 13 och sen är det 5tr, 6tr,och 7tr!!

Admin
2008-10-27, 16:45
"mäklare" kan säkert detta bättre än jag, men som jag ser det är de "brister" i lägenheten inget som du kan kräva att köpet går tillbaka för.

Den undersökningsplikt du har gäller innan du skriver på överlåtelseavtalet.
Om du inte får undersöka lägenheten på det sätt du vill ska du inte skriva under överlåtelseavtalet (i alla fall inte utan reservationer om detta, i så fall).

Det verkar som allt inte gått riktigt rätt till i samband med dina kontakter med den aktuella mäklaren, och det är väl där, som jag ser det, som du har dina största chanser... även om jag har svårt att se att det ska räcka för att häva köpet.

Har du ett tillägg till överlåtelseavtalet där tillträdesdatumet skjutits fram som du säger, så räcker detta för att du ska slippa betala avgiften för oktober (om det är undertecknat av säljaren). Vilket datum du blivit godkänd av föreningen har ingen betydelse för detta.

Chilli
2008-10-27, 17:33
Har du ett tillägg till överlåtelseavtalet där tillträdesdatumet skjutits fram som du säger, så räcker detta för att du ska slippa betala avgiften för oktober (om det är undertecknat av säljaren). Vilket datum du blivit godkänd av föreningen har ingen betydelse för detta.

Tillägget skrevs den 4 oktober (har inte just nu pappret framför mig)- Affären skulle göras upp senast den 31 oktober. Jag betalade avgiften (hyran) för oktober.

Nu har iaf säljaren och jag kommit överens ang. bubbelkaret, inkoppling, mm.
Mäklaren har även blåst dem. När handpenningen skulle betalats dvs den 19 augusti var säljarna bortresta o kom hem 30 augusti. Då visste de ännu inte att handpenningen inte var betald. Mäklaren hade sagt till både Nordea och mig att säljarna sa att det var ok, att de kunde vänta med handpenningen.
Detta är alltså inte sant. De var inte ens i Sverige under den perioden som mäklaren påstått att han varit i kontakt med dem.

Nåväl: Förvaltaren från min "nya" förening var upp till min köpta lägenhet i dag och mätte fukten + kollade elen. Han skakade på huvudet men menade att det inte fanns mätbara fuktgenomslag i badrummet.

Nu återstår bara mäklaren och hans felaktiga annons med "ekluckor" som är
alltså eklaminat.
Mäklaren skrev ett mail till mig idag(svar på mitt) att det som står i objektbeskrivningen gäller.

QUE?
Går det att försöka pressa ner hans arvode?

Säljarna vill nu också anmäla mäklaren så jag o de kommer att träffas och gå igenom alla turer- efter det att jag flyttat in, vilket sker i morgon.

Jag ber att få tacka er som engagerat er i min affär. Synd bara att jag inte upptäckte forumet tidigare!:8:

mäklare
2008-10-27, 19:58
Tillägget skrevs den 4 oktober(har inte just nu pappret framför mig)- Affären skulle göras upp senast den 31 oktober. Jag betalade avgiften (hyran) för oktober. Nu har iaf säljaren och jag kommit överens ang. bubbelkaret, inkoppling, mm.
Raskt marscherat, grattis.

Mäklaren har även blåst dem. När handpenningen skulle betalats dvs den 19 augusti var säljarna bortresta o kom hem 30 augusti. Då visste de ännu inte att handpenningen inte var betald. Mäklaren hade sagt till både Nordea och mig att säljarna sa att det var ok, att de kunde vänta med handpenningen.
Detta är alltså inte sant. De var inte ens i Sverige under den perioden som mäklaren påstått att han varit i kontakt med dem.
Här kan jag faktiskt förstå mäklaren, han har en köpare (du) som inte kan betala handpenningen enligt avtal... samtidigt är säljarna på semester... Det hade knappast varit någon till gagn att dra igång en process där säljarna blir oroliga/etc genom att dra igång en process som går ut på att driva in pengarna från dig

eller vad tycker du?

Nåväl: Förvaltaren från min "nya" förening var upp till min köpta lägenhet i dag och mätte fukten + kollade elen. Han skakade på huvudet men menade att det inte fanns mätbara fuktgenomslag i badrummet.

Nu återstår bara mäklaren och hans felaktiga annons med "ekluckor" som är alltså eklaminat.
Mäklaren skrev ett mail till mig idag (svar på mitt) att det som står i objektbeskrivningen gäller.
QUE?
Ja, que? Du hade ju inte skrivit på någon objektsbeskrivning. Be han skicka över en signerad sådan.

Går det att försöka pressa ner hans arvode?
Går och går, anything goes. Han borde vara villig att släppa till för att slippa problem. Om han förstår att han har problem dvs.

Säljarna vill nu också anmäla mäklaren så jag o de kommer att träffas och gå igenom alla turer- efter det att jag flyttat in, vilket sker i morgon.
Säljarna kan oxå anmäla, men vad är de upprörda över?

Chilli
2008-10-28, 07:00
Raskt marscherat, grattis.
Jo, jag brukar vara snabb, kan vara både positivt och negativt!

Här kan jag faktiskt förstå mäklaren, han har en köpare (du) som inte kan betala handpenningen enligt avtal... samtidigt är säljarna på semester... Det hade knappast varit någon till gagn att dra igång en process där säljarna blir oroliga/etc genom att dra igång en process som går ut på att driva in pengarna från dig.
Eller vad tycker du?
Jag tycker att mäklaren borde sagt att de är på semester, att han inte får tag i dem. Det jag ogillar hos denne mäklare, är alla lögner. Han ljuger sig röd och svettig! Han skulle kanske ha kunnat skicka dem ett SMS och frågat!

Ja, que? Du hade ju inte skrivit på någon objektsbeskrivning. Be han skicka över en signerad sådan.
Jag har ju en objektbeskrivning här, som jag fått av mäklaren och där det står ekluckor. Det är alltså en annonsfolder, A4 - lixom ett häfte, där allt står. Där står även fel elförbrukning.

Mäklaren mailade mig igår:
...för övrigt gäller förhållandena på kontraktsdagen med hänvisning till den objektbeskrivning som upprättats och skrivits under av parterna.

Går och går, anything goes. Han borde vara villig att släppa till för att slippa problem. Om han förstår att han har problem dvs.
Tror knappast han förstår problemet!

Säljarna kan oxå anmäla, men vad är de upprörda över?
Över hans lögner som han serverat dem hela tiden!

Vet inte om jag nämnt det i nåt av inläggen, men när säljarna gav mig nycklarna i fredags så gav mig mäklaren också nycklar, dels till min lägenhet men även till en annan lägenhet, som varken är säljarnas el. min.

Har kollat upp nycklarna och den lägenheten är nyligen såld. Han har tabbat sig även här. Jag har kvar nycklarna, tänkte att mäklaren skulle få jobba litet och undra vart nycklarna tagit vägen innan han får dem.

Hur sjutton kan han bete sig så här? Nollkoll alltså.

Strax kommer flyttgubbarna :-)

Chilli
2008-11-01, 19:10
Jag skrev här om dagen följande:

"Har kollat upp nycklarna och den lägenheten är nyligen såld. Han har tabbat sig även här. Jag har kvar nycklarna, tänkte att mäklaren skulle få jobba litet och undra vart nycklarna tagit vägen :-) innan han får dem."

------------
Nu har jag flyttat in. Har gått husesyn (lägenhetssyn) och hittar en hel del småfel, gäller elen. Jag tilläts inte göra en besiktning av lägenheten när handpenningen var betald, inte heller har säljarna gett mig någon som helst info om lägenheten, de har inte varit här tillsammans med mig etc, så ringde jag upp dem om elfelen. Säljaren blev förbannad och slängde på luren i örat på mig. När det gäller upplysningsplikt från säljaren så har de över huvud taget inte pratat med mig. Dialog hade vi ang. bubbelkaret, där de snärjde in sig i någon lögn och jag la ner det hela.

I torsdags skulle jag gå och kasta sopor. Träffade vår förvaltare och bad honom visa hur "bricksystemet" funkar. Jag hade tidigare försökt själv men fick inte dörren att öppna sig. Förlvaltaren tar brickan till miljörummet och försöker öppna med den, men se, det går inte. Brickan är blockerad och tillhör en annan lägenhet på en annan adress. Han tar brickan och dagen efter får jag en ny, "reservbricka". På dagen ringer säljaren upp mig och ber om ursäkt för hans humör och då frågar jag om dom öht bott i lägenheten. Tänkte på detta med sophantering. Han berättar då att han har köpt en bricka till tvättstugan som ska funka till miljörummet. Han frågar om jag vill ha den. Jag menar att den ska återlämnas till förvaltaren.
Ok, jag får låna den och senare på dagen får jag en resevbricka av förlvaltaren. Här har alltså mäklaren åter igen gett mig en fel nyckel.

När jag sedan håller på att städa min gamla lägenhet (den 30/10) ringer det på mobilen. Då ringer köparen och frågar om han kan få nycklarna till lägenheten den 31/10. Jag undrar varför, eftersom affären ska göras upp den 4 november och att han då får nycklarna.

Killen (jättetrevlig, ung) säger att "mäklaren sa att han ska ha nycklarna den 31/10".

Jag blir som ett frågetecken och menar att "du får gärna komma o titta på lägenheten men jag kan ju absolut inte ge dig några nycklar, du har ju inte betalt lägenheten, bara handpenningen." Han ger sig.

Den 31/10 vid 11.00 är jag klar med städningen. Killen, köparen ringer och säger att mäklaren skrivit ett HYRESAVTAL som han(köparen) vill att vi ska skriva på, så kan han hyra min lägenhet tills den 4/11.
Jag blir fullständigt stum.

Det framgår då i samtalet att köparen för länge sedan betakt in 500 kr till HSB och att mäklaren glömt att säga att killen också ska betala in 250 till brf där han köper lägenheten och att det sedan ska tas beslut om han godkänns som medlem.

Detta innebär att han fortfarande inte är godkänd av brf-föreningen och att affären troligen inte slutförs den 4/11, som det står i "överlåtelseavtalet".

Ytterligare en miss från mäklaren.

Jag måste ju lösa mitt lån den 4/11 och tänker sjuttsingen inte sitta och betala extrapengar till banken för att mäklaren "glömt informera köparen...."

Jag fick se "hyresavtalet" igår och jag bara säger STÖÖÖÖÖN vad är detta för något??

Killen, köparen, hade med sig den förre mäklaren (hans vän) han som sålde lägenheten till mig (mycket bra mäklare) och han sa att det var ett olagligt papper och att vi absolut inte ska skriva på något, vilket vi inte gjorde heller.
Självklart var köparen besviken. Jag gick igenom lägenheten med honom, alla vitvaror mm och vår kontakt var bra.

Men, denna mäklare...? Som jag skrivit tidigare så är detta bara en bråkdel av det som hänt det jag skrivit om här.

Mäklarens tabbar kan inte vara medvetna, det måste vara nåt fel på honom.
Jag tror inte att en mäklare medvetet kan snärja in sig i sådana här otroliga sjuka "historier", att t.ex flera gånger ge mig fel nycklar. Jag har snart nycklar till alla nr XX lägenheter i våra olika föreningar här. Det måste vara nåt fel på mannen. Han är fullständigt förvirrad och har varit det ända från början!

Jag har skickat mäklaren mail ang. ekluckorna men har inte fått nåt svar mer än att "det som står i objektbeskrivningen gäller" (där står det ekluckor).

Mina vänner säger att dom inte förstår att jag orkar, men vad har jag för alternativ? Hoppa från balkongen, eller?

Admin
2008-11-01, 21:12
Den 31/10 vid 11.00 är jag klar med städningen. Killen, köparen ringer och säger att mäklaren skrivit ett HYRESAVTAL som han(köparen) vill att vi ska skriva på, så kan han hyra min lägenhet tills den 4/11.
Jag blir fullständigt stum.

Det framgår då i samtalet att köparen för länge sedan betakt in 500 kr till HSB och att mäklaren glömt att säga att killen också ska betala in 250 till brf där han köper lägenheten och att det sedan ska tas beslut om han godkänns som medlem.

Detta innebär att han fortfarande inte är godkänd av brf-föreningen och att affären troligen inte slutförs den 4/11, som det står i "överlåtelseavtalet".

Ja, vilken galen historia du råkat ut för. Naturligtvis är detta hyresavtal från mäklaren olagligt. Kan du inte be om en kopia av detta och lägga ut här... eller skicka till mig, så lovar jag att sudda bort personuppgifter innan jag lägger ut det.

Mina vänner säger att dom inte förstår att jag orkar, men vad har jag för alternativ? Hoppa från balkongen, eller?
Man måste hävda sin rätt ibland. Om alla bara lägger sig platt vid minsta möjliga motstånd så får t.ex. mäklare som den du råkat ut för fortsätta obehindrat och drabba en stor mängd andra människor. Hur bra är det?

mäklare
2008-11-02, 01:12
Jag förstår inte riktigt heller vad mäklaren sysslar med.

Nu vet jag att det finns rätt många mäklare som går in i väggen, har problem med alkohol etc. Sista tidens omsättningsminskning, dvs uteblivna löner etc kan sätta oerhörd press på den enskilda individen. Gemene man förstår inte under vilka villkor vi mäklare jobbar under, och under sista året har det lagts enorm press på oss iom att de flesta jobbar uteslutande på 100%-ig provisionslön. Finns lixom inte tid eller pengar för sjukdom eller missade affärer...

Men det förklarar inte hans "kreativa" lösningar på saker och ting... samtidigt är det motsägelsefullt, för han kan knappast pysslat med detta under alla år han varit verksam...

Å andra sidan verkar inte säljarna varit helt 100 heller...

Bästa är att anmäla, så får någon utomstående granska hela förloppet. En mäklare som balanserar på gränsen för galenskap behöver någon som säger stopp innan det gått för långt.

mäklare
2008-11-02, 01:21
Jag är inte helt med på de där 250:-

Medlemskapsavgiften till HSB, antar HSB Stockholm förstår jag. Att köparen måste vara medlem där för att kunna bli medlem i föreningen.

Men vad är de 250:- till för? Står de med i stadgarna? HSB har väl inte det i sina normalstadgar?

Föreningars överlåtelseavgifter brukar debiteras antingen köpare eller säljare, men efter medlemskapsansökan är avgjord.
Varför ska någon betala en förening något, innan han är medlem?

Är jag helt förvirrad i natt eller????:14:

Myggan
2008-11-02, 01:30
Vet inte om det är kostnad för att skriva kontrakt?
I NV Götaland debiteras 1000kr för att HSB skriver ett kontrakt i 2 ex + 500/pp i medlemsavgift.

Admin
2008-11-02, 06:15
Varför skulle det vara en kostnad för att skriva kontrakt?
Det ingår i mäklarens provision.

Varför ska HSB skriva kontrakt? Det är ju mellan säljaren (ev. via mäklare) och köparen?
Vem debiteras tusen kronor för detta?

I NV Götaland kostar det 500 kr per person i deposition, men sedan tillkommer medlemsavgiften på 210 kr/år (vilket kan vara irriterande för de som köper en bostadsrätt t.ex. i december och ändå får betala full medlemsavgift för årets sista dagar... i någon enstaka region reducerad till halva medlemsavgiften om köp sker efter juni).
Se Stor prisskillnad mellan de olika HSB-regionerna för medlemskap i HSB! (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=4611)

Kommentar till "mäklare".
Jo, i dessa dagar är det säkert inte lätt, men det är ju under en förhoppningsvis kort övergångsperiod. Gissningsvis är det relativt snart tillbaka i de gamla rutinerna, och då kommer det helt plötsligt bli en rusch av försäljningar av alla som avvaktat med att byta bostad.

Vad gäller de 250 kronorna så kanske det avses den överlåtelseavgift (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8609) som föreningen har rätt att ta ut (även om den brukar ligga på en högre nivå), och som du nämner? Men om denna avgift tas ut innan medlemskap beviljats så måste något vara fel!

Chilli
2008-11-02, 08:11
Vad gäller de 250 kronorna så kanske det avses den överlåtelseavgift (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8609) som föreningen har rätt att ta ut (även om den brukar ligga på en högre nivå), och som du nämner? Men om denna avgift tas ut innan medlemskap beviljats så måste något vara fel!

Brf förvaltas av Riksbyggen, så kanske de har någon deal? Nu vet ju jag inte om det stämmer det köparen sagt, dock har jag svårt att tro att även han skulle hitta på något sånt, dessutom var ju hans bästa vän med när jag visade lägenheten och den bäste vännen är själv mäklare (bra sådan) så det stämmer nog att köparen betalt 250 kr, men frågan är till vem han betalt denna summa? Jag fick först uppfattningen att det var till mäklaren, men i denna röra kan även jag missuppfatta saker och ting.

Jag ska kontakta ordföranden till min gamla förening och kolla vad som gäller.
Själv har jag inte betalt ett ena öre här till min "nya" förening, men denna förening förvaltas? av HSB- Södertörn, så ?

Myggan
2008-11-02, 13:00
I NV Götaland betalar Brf ägaren (säljaren) 1000kr i överlåtelseavgift som är avdragsgillt i deklarationen + att de nya HSB-medlemmarna betalar 500x2 (om bägge vill äga) + en kollektiv medlemsavgift som är höjd till 300 per lägenhet.

Förr i tiden så var överlåtelseavgiften lägre + att HSB-kontoret hjälpte till vid försäljning/köp (alla papper + pengar sköttes av HSB-kontoret)

Nu efter höjning betalar du 1000kr för 2 A4.:1:

Admin
2008-11-02, 16:45
Jag har fått hyreskontraktet från Chilli.
Mäklarens andrahandsuthyrning för 6 dagar utan styrelsens tillstånd!

Man undrar hur mäklaren tänkt där!
"Hyreskontrakt korttid"? Har jag aldrig hört talas om. Låter som att denna mäklare gjort detta några gånger förr.

"Parterna har enats om att inte inhämta hyresnämndens godkännande för uthyrningen" !!!
Vad är detta för skum formulering som mäklaren vill att parterna ska skriva under ???
Föreningens godkännande då?

Detta är ett farligt kontrakt eftersom det kan leda till att man blir av med sin bostadsrätt om man medvetet eller av okunskap skriver under detta.

http://hotpot.se/Bild4/hyreskontrakt.jpg

Jag skulle vilja rekommendera dig Chilli att anmäla denna mäklare till FMN (Fastighetsmäklarnämnden) som är den myndighet som övervakar fastighetsmäklarna. Det är bara en av hundra missnöjda kunder som går vidare och anmäler mäklaren till FMN, och då innebär ju detta att det finns en hel del mäklare på marknaden som kan ställa till med stor skada.

Jag läste att det bara kom in 371 anmälningar till FMN år 2007 trots att var tionde kund har klagomål på sin mäklare (vilket blir en hel del räknat på de runt 380.000 parter som är inblandade i fastighetsaffärer varje år).

FMN borde heta Fastighetsmäklarmyndigheten, och kanske byter de namn på sig framöver.

Chilli
2008-11-02, 17:38
Jo, jag ska anmäla honom. Det intressanta i detta sk kontrakt är ju även att mäklaren inte ens varit i kontakt med mig ang. upprättandet av kontraktet.
Sen står det nåt om att hyresgästen inte får hyra ut i andra hand + att hyra ej utgår.
Köparen betalar alltså hyra fr.o.m 1 november!

Och vaddå andrahandskontrakt när det gäller hyresgästen? Jag som ägare till lägenheten måste ju först kontakta styrelsen och fråga om tillstånd för andrahandsuthyrning etc.

Som jag skrivit tidigare, något är fel med mäklaren. Jag har svårt för att tro att han är gör detta medvetet, sabbar för sig själv, för det är ju det han gör, tabbe efter tabbe och tur är att jag skrivit ner alla turer, datum mm så jag har ganska mycket på fötterna (som jag ser det).
Jag upplever nästan att detta hyreskontrakt gränsar till en kriminell handling (tar jag i nu?).

Sen har vi ju också detta med de sk ekluckorna och att jag inte tilläts kolla lägenheten (med besiktningsman+elektriker) innan jag flyttade in.

Tack för hjälpen Admin :8:

mäklare
2008-11-03, 21:48
observera att det finns inget bevis att det är mäklaren som föreslagit andrahandsuthyrningen. Kontraktet är, vad jag kan se, ett standardiserat hyreskontrakt som är i 2 ex, uthyrare och hyresgäst. Han kommer inte sätta sitt namn på det där kontrakten, han har heller inget uppdragsavtal för uthyrning. Så bevisläget är ord mot ord. Och frågan är vad som ska bevisas, jag ser eg inget hinder för dig att hyra ut, självklart ska tillstånd från styrelsen finnas... men det är inte mäklarens problem eller skyldighet, han är ju rent formellt inte ens inblandad...

Men det är klart, ser ju lite konstigt ut med ett hyreskontrakt som löper över tillträdesdagen... jag är definitivt ingen som kan hyreslagstiftning, men det borde inte vara några problem då hyresgäst och köpare är samma person.

Du kan ju räkna med att den där mäklaren kommer ljuga sig blå. Jag rekommendrar att du endast har mailkommunikation med honom.

Dessutom vill jag friskriva:6: mig från allt jag skriver, då det uppenbarligen är massvis som jag inte kunnat/orkat/önskat förstå. Tex vad anledningen till 2handsuthyrningen var öht. :13:

Chilli
2008-11-03, 23:31
Det är ju mycket smart att det inte på nåt sätt framgår att det är mäklaren som skrivit kontraktet, men köparen som jag träffade och som hade med sig detta kom med sin kompis-mäklare, vars kund köparen är (invecklat?) och denna mäklare såg detta hyreskontrakt som kompisen (köparen) hade. Så vi är tre stycken personer som vet att det är mäklaren, min mäklare som skrivit detta.

Han får ljuga sig blå, det finns så mycket emot honom så hans lögner håller inte och exakt som du säger, kontakten sker nu enbart via mail.

Inte sjuttsingen hyr jag ut utan tillstånd från föreningen. Hyreskontraktet är bara nåt mäklaren kommit på när han snabbt försökt lösa nåt annat problem han skapat för köparen, tex att köparen ska betala hyra för november månad. Detta finns också vittnen på, bl.a banken.

Tillträdesdagen är framflyttad. Har talat med riksbyggen idag och de har alla papper där och dessa går i morgon till brf, vars ordförande lovade mig igår att godkänna köparen "snabbt". Att det blev framskjutet beror på att mäklaren gjort ytterligare en tabbe.

Jaha och mina lån som skulle lösas i morgon.

Jag fick ett skumt (lögnaktigt) mail igen av mäklaren där han snubblar över sina egna ögner, men han svarar inte på frågan om hyreskontraktet.

Han skriver så här och jag höll på att brista ut i skratt, Läs det rödmarkerade.

> Vi inväntar fortfarande svar från föreningen på medlemsansökan,
> vilket innebär att medlemskapet ej är löst och kontraktet är behäftat med ett svävarvillkor.
> Jag klargjorde tydligt för parterna, att tiden mellan kontraktsdag och tillträdesdag var väl knapp och att vi kanske skulle tvingas flytta fram tillträdesdagen.

Detta han skriver är bullshit. Han har inte klargjort för "parterna" någonting, iaf inte för mig. Datumet 4 nov, för kontraksskrivning sa han på banken till min bankkvinna som sa att jag skulle skriva in det i almanackan.

mäklare
2008-11-04, 23:44
Detta han skriver är bullshit. Han har inte klargjort för "parterna" någonting, iaf inte för mig. Datumet 4 nov, för kontraksskrivning sa han på banken till min bankkvinna som sa att jag skulle skriva in det i almanackan.

Han har rätt i att det är ett sk svävarvillkor, och att tiden mellan kontraktskrivning och tillträde är kort. Från 24/10-4/11 om jag förstått det rätt. Praxis brukar vara min 1 månad för att hanteringen ska kunna skötas av styrelsen under normala styrelsemöten, i de fall som man genomför med en kortare tid så skulle jag gissa att alla mäklare upplyser om risken att det kan ta längre tid... vore faktiskt märkligt om han missade det.

Faktum är att det inte bara är bra/nödvändigt att upplysa om något sådant, utan tom be säljaren att ligga på/böna och be styrelsen att godkänna köparen som medlem. Som säljare är det lättare att få hjälp av sin styrelse med snabb handläggning, än vad det är som "bespottad" mäklare. I teorin räcker det med att ordförande och en till styrelsemedlem skriver under, behöver inte ta mer än ett par minuter...

Han borde även förklarat begreppet svävarvillkor vid kontraktsskrivningen, det är alltså ett icke uppfyllt villkor som ska uppfyllas, villket är avgörande för affären ska fullföljas. Om inte köparen blir godkänd så sitter du löst till... men det händer väldigt sällan. Tex borde du haft ett svävarvillkor om försäljningen av din egen bostad...

Chilli
2008-11-05, 22:07
Han borde även förklarat begreppet svävarvillkor vid kontraktsskrivningen, det är alltså ett icke uppfyllt villkor som ska uppfyllas, villket är avgörande för affären ska fullföljas. Om inte köparen blir godkänd så sitter du löst till... men det händer väldigt sällan. Tex borde du haft ett svävarvillkor om försäljningen av din egen bostad...

Exakt.
Hela denna affär är en svävaraffär.
Mina frågor jag ställt till mäklaren sedan augusti har jag inte fått svar på.

Nya turer idag, men jag vill inte trötta ut er. Mäklaren har åter igen gjort tabbar!

Kan jag vägra betala hans mäklararvode?
Kan köparen och jag göra upp affären utan mäklaren på köparens bank alltså?

Admin
2008-11-05, 22:18
Du och köparen kan göra upp affären utan mäklarens inblandning nu, men du kan säkert inte vägra betala mäklarens arvode. Då skulle du med all säkerhet bli skadeståndsansvarig, och det står säkert exakt vad som gäller avseende detta i det kontrakt du tecknat med mäklaren.

Chilli
2008-11-15, 12:48
Nu är då äntligen min affär också klar.

Kontraktskrivningen på banken nu den 13 november var det mest absurda jag har varit med om- och jag lovar er, som fd musiker har jag upplevt många absurda situationer.

Mäklaren slängde pennor och papper mot mig. Betedde sig som en bortskämd 10-åring. Bankmannen(kvinnan) tänkte stoppa hela affären pga gap och skrik.
Jag försökte ställa frågor till mäklaren men han förstod inte mina frågor.

Hans vilande fastighetsbolag har 5 anmärkningar enl. allabolag.se men mäklaren hävdade att han inte hade något (mäklar)bolag. Bl.a sa han att jag läst för många deckare.

Situationen på banken blev så absurd så jag till slut började asflabba och bankkvinnan, vars första lägenhetsaffär detta var, var alldeles chockad.
Köparen satt tyst.

Jag ringde upp min kompis på mobilen och lät mobilen vara på så hon kunde
"vittna" dvs bekräfta för mig att jag inte höll på att bli galen!

Mäklaren nekade till att han skrivit ihop hyresavtalet, trots att köparen fått det av honom.

Har suttit och påtat med min skrivelse, dock fattas själva köpekontrakts"händelsen". Skrivelsen blir oerhört lång pga att detta pågått sedan den 12 augusti.

Nu behöver jag litet hjälp!:9:

Vad är de viktigaste punkterna som ska tas upp? Alltså vad är god mäklarsed?
Enl. Mäklarsamfundet (som jag talat med 3 ggr) är det bl.a
omsorg
handlingsplikt
rättsläge

Finns det fler punkter??

stephan
2008-11-22, 16:34
Mäklare

Läns- och kammarrätten tycker inte det är fel att mäklare säljer lägenheter i bostadsrättsföreningar de är medlemmar i.
Vad säger det?
Jo att hela bostadsrättsbranschen är kass rättsligt sätt.
Men det är ju inte så konstigt om man vet hur lagar om detta kom till.

I samarbete med Sossarna fick HSB och Riksbyggens chefer ta fram lagförslagen, som sen godkändes av Riksdagen med en klapp på axeln. Och kanske några trevliga julmiddagar?

Två fastighetsmäklare varnas (http://www.nt.se/ekonomi/artikel.aspx?articleid=4518495)

dick
2008-11-27, 07:19
Det skulle ju vara intressant att höra lite mer här, men oavsett hur det går så visar det ju lite av det sjuka med hela systemet med mäklare. Den som behöver ett ombud vid överlåtelsen är ju köparen och inte säljaren. Mäklarna kan säga vad de vill, men de betalas av säljaren och har intresse av att priset blir så högt som möjligt, att så få fel och brister som möjligt kommer uppp till ytan och att försäljningen går så fort som möjligt.

Sjukt var ordet. En annan syn på saken är ju att mot de vilsna okunniga köparna står säljare som backas upp av mäklare och banker som alla har intresse av att driva upp priserna. Säljaren tror kanske att även han är en vinnare, men ofta behöver han ju köpa en annan bostad, och då blir han blåst. Även om många gjort sig en hacka på sin bostad så är de stora vinnarna på bostadsspekulation svinpälsar som mäklare och banker. (Fan, nu satt jag här och blev lite upprörd. ;-)

Chilli
2008-11-28, 07:18
Det skulle ju vara intressant att höra lite mer här, men oavsett hur det går

Mäklaren är anmäld till FMN. Blir han fälld så kan jag tydligen kräva skadestånd via ARN.
Jag har också blivit intervjuad av en tidning och förmodligen kommer reportaget nästa vecka.

Chilli
2008-12-04, 09:02
Nu är artikeln publicerad i en av våra "förortstidningar". Finns att läsa på nätet.
Rätt bra artikel, dock ganska kortfattad, alltså då min del i artikeln.
Blir han fälld så kan jag kräva skadestånd, vilket jag kommer att göra.

Mäklaren har två anmälningar på sig + att det kommer ytterligare än, nämligen säljaren till min(denna) lägenhet.

mäklare
2008-12-05, 00:27
Menar du 1 sen tidigare, plus din och senare no 3 från säljaren?... eller blir det 4 tutti...

Att man blir varnad som mäklare är inget som känns speciellt jobbigt för vår del, alla mäklare skulle bli varnade om FNM skulle granska. Helt omöjligt att jobba 100% by the book, men att bli anmäld 3-4 ggr är ju helt klart uppseendeväckande.

Själv har jag aldrig blivt anmäld, om nu någon undrar. Men det är oftast en tidsfråga.

totiki
2008-12-05, 09:49
Jag vill inte jaga mäklare, har mest goda erfarenheter, men i dessa tider när diverse fastighetsbyråer går i KK kanske det inte är så kul att ha 3-4 anmälningar i CV:et. Så viss påverkan bör det ha.

Chilli
2009-11-25, 00:53
2008-12-05, 19:58
Det är alltså 2 nu som anmält honom + det blir en till som kommer att anmäla honom.

Tycker det är ganska trist att man som mäklare inte tar det allvarligt att man blir anmäld, eller att man inte tycker det är spec. jobbigt.
Det är säkert inte någon som "på kul" anmäler en mäklare, utan det ligger säkert mycket bakom en anmälan och borde tas på allvar, annars kan man ju skrota även detta system. Men folk verkar inte bry sig- att försätta andra människor i knipa eller "lura" dem på pengar, verkar inte spela nån roll.
Så resonerar empatistörda sociopater/psykopater!

Det är *inte* försvarbart att den här sortens storsvindlare ska få fortsätta sin verksamhet. Jag tycker det är skandal. Hela min tillvaro, den ekonomiska är åt h-vete pga mäklaren.

Jag tror inte alls att "alla mäklare skulle bli varnade". Tycker tyvärr din attityd är ganska nonchalant. Även om man inte jobbar "by the book" så måste man iaf ha en social kompetens och en mäklare har ingen som helst rätt att behandla mig som något "hunden släpat in".

Har jobbat X antal år inom tung/psykos/öppen psykiatri och inte ens där har jag mött patienter/klienter med den problematiken denna mäklare har. Den här typen av personer möter man inom socialtjänsten/missbruksvården, eller inom kriminalvården.

Jag känner mig grundlurad av mäklaren. Det finns många saker att ta upp, men jag försöker kortfattat? dra det hela här.

Såja! Länge sedan jag skrev något i forumet- men det beror på att bl.a väntat på svar från Fastighetsmäklarnämnden ang. att jag anmälde mäklaren i oktober 2008.

Svaret kom idag "Fastighetsmäklarnämnden meddelar XX en varning"

För mig känns det som ett steg i rätt riktning. Nu kan jag ju ingenting om de här turerna, men eftersom jag är en envis rackare samt inte bara lämnar saker ogjorda, så kommer jag i morgon att ta reda på hur man går vidare.

Mäklaren nekade till flera olika saker- trots att jag har vittnen- nåja, samt att FMN inte tog upp flera saker som jag då tycker var mycket viktiga.

Mina frågor är:
1) Vad innebär detta för mäklaren, jag menar egentligen? Kollar folk upp om mäklare har varnats?

2) Hur går man vidare? Jag räknar med att jag blev av med ung 200.000 kr i denna affär - på ett bräde- , samt att jag idag sitter på lån som jag aldrig hade tagit i "normala" fall, och jag skulle heller aldrig ha försatt mig i denna ekonomiska sits, om inte mäklaren "fört mig bakom ljuset", som h*n gjorde.