handdator

Visa fullständig version : Bostadsägarnas medlemsorganisation VARNING! VARNING! VARNING!

Admin
2008-03-08, 13:59
En stor varning utfärdas för en nystartad organisation som kallar sig "Bostadsägarnas medlemsorganisation".
Detta är bara en samling charlataner! Låt dig inte luras att betala 1.020 kr/år för att vara medlem i dessa skojares blufforganisation.

De har en webbplats (som inte ska länkas till härifrån) som är i princip kliniskt ren från information, men de uppger följande kontaktuppgifter;

Bostadsägarnas Medlemsorganistation AB (publ)
Org.nr 556739-9935
Hälsingegatan 49
113 31 Stockholm
Tel: 0775 16 16 16
Fax: 0775 16 16 17
Email: info@bostadsagarna.se (info@bostadsagarna.se)

Bostadsägarnas medlemsorganisation registrerades först som "Aktieboken 4607 AB" (2007-10-15).

Jag har inte kontrollerat om det går att nå dem via någon av ovanstående kontaktvägar, men den som vill försöka får gärna göra detta.
Skriv gärna ett mail till dem och ställ lite frågor.

Bostadsägarnas medlemsorganisation ljuger om att de har Fastighetsbyrån, Swedbank, Trygg Hansa, m.fl. som samarbetspartners.

Denna synnerligen skumma aktör påstår sig bistå med hjälp till;
- Köp och försäljning av bostadsrätt
- Renoveringar och ombyggnationer
- Rättsliga tvister
- Stöd och hjälp
- Tillstånd från myndigheter
- Erbjudande om rabatter och förmåner
- Konsultering och förmedling av tjänster
- Rådgivning gällande rättigheter och skyldigheter gällande bostadsrätter.
- Hjälp för blivande bostadsrättsägare
- Elavtal
- Frågor och hjälp vid stambyte
- Råd och hjälp vid uthyrning i andra hand
- Hjälp och juridisk rådgivning
- Tv och Bredbandsavtal till fastigeheten (Admins kommentar: De kan inte ens stava i det lilla de skriver)
- Förmedling av värderingsmän
- Ekonomiska frågor gällande bostadsrätter
- Nyhetsbrev, så att ni kan hålla er ajour med vad som händer på Bostadsmarknaden.

Vad du gör, lita absolut inte på detta!

De gör reklam för sig via flyblad, och endast på detta sätt (bl.a. till HSB-föreningar).
Hur dessa flygblad är utformade är för närvarande okänt.

I styrelsen för Bostadsägarnas medlemsorganisation sitter en Daniel Belevitch (eller Belevitsch?) som också sitter i styrelsen för ett känt IT-skojarföretag, "Interdomain Solutions". Ett företag som med hjälp av hot och utpressning säljer domäner till överpris (se Dagens Industri (http://di.se/Nyheter/?page=/Artiklar/Domaner_saljs_med_utpressning.aspx%3FArticleID%3D2 005%255C10%255C26%255C162389)). Daniel, Philip Belevitch är också VD och firmatecknare i detta domänskojarföretag.

De säger sig ha som mål att få 100.000 medlemmar inom en kort tidsperiod. Men låt oss verkligen hoppas att det inte blir så många som låter sig luras.

Lite mer info kan fås via SVD;
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_899223.svd (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_899223.svd)

"SvD har inte lyckats nå vd Daniel Belevitch, men på företagets telefon svarar Johan Eriksson som är ansvarig för marknadsföringen. Han är förvånad över att övriga aktörer, liksom Konsumentverket, är nyfikna på den nya spelaren."

Någon timme efter att SVD pratat med denna organisation så togs samtliga uppgifter bort från sajten om deras påstådda samarbetspartners.

PS.
Jag kan tillägga att i samband med att "Bostadsägarnas medlemsorganisation" registrerades så gjorde en person som kallar sig "Oskar Karlsson" reklam för denna organisation i mitt tidigare forum.
Jag vet inte vem denna Oskar Karlsson är, men vad jag vet är att han skrev sitt inlägg från Stockholm och under en organisation som kallas "Nostrum Capital AB" (Stockholm). Min gissning är att pseudonymen Oskar Karlsson är Daniel Belevitch.

Kompletterande information:

Som domänskojarföretag där de lägger beslag på domännamn (dvs webb-adresser) med som enda syfte att sedan sälja dem dyrt till de företag som behöver dem så har de flera domännamn för samma sajt.
På motsvarande sätt har de minst två namn för samma organisation. De kallar sig också för "Allmänna bostadsrättsorganisationen".

De har uppenbarligen läst min sajt om bostadsrätter (eftersom de i samband med sin uppstart gjorde lite reklam för sig i ett av mina forum). De har sett att det finns en hel del problem och många utlämnade personer i svåra situationer som är i behov av hjälp och stöd och nu vill de utnyttja dessa för göra sig en hacka.
Jag har noterat att de efter detta också gått ut i andra forum, bl.a. under pseudonymen "Roger Magnusson" (registrerad i mars 2008, då inlägget också skrivits) med följande inlägg;
"Jag tror bostadsägarnas medlemsorganisation kan hjälpa dig med den frågan dom är experter inom det området. Jag blev medlem nyligen och fick svar på mina frågor ganska snabbt".
Detta inlägg tror vi naturligtvis inte på. Inte minst eftersom organisationen själv tvingats erkänna att de inte ens idag har någon sakkunnig i bostadsrättsfrågor.

Med tanke på att dessa skumma filurer gått ut med att de har som mål att komma upp i 100.000 medlemmar inom de närmaste åren så vet man att det finns bara ett sätt att göra detta, och det är att satsa hårt på Stockholm,
Göteborg och Malmö. Klart att det finns mycket pengar att tjäna här, och de måste jobba snabbt eftersom de vet att de kommer att avslöjas när klagomålen mot dem börjar komma in och sedan sprids i media.

Sydsvenskan skriver idag (13 mars 2008) om organisationen, och det är pinsamt hur de gör bort sig i varje fråga.

Mer info om dessa skojare kommer ev. senare här.

Se även;
Varning för Bostadsrättsägarna/Bostadsrättsägarnas Riksförbund (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=16596)

Varning för Riksorganisationen för bostadsrättsinnehavare !!! (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=15309)

Varning för Bostadsrättsnämnden / BRN (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8782)

Skulle ni bli medlemmar om det startades en bostadsrättsbyrå? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=15991)

Ada
2008-03-08, 17:47
Tack för denna upplysning, ska hålla både ögon och öron öppna. Ada.

MrDean
2008-03-10, 09:41
Bra skrivet, och värdefull upplysning.

Admin
2008-03-10, 12:14
Ja, personligen tycker jag att denna form av skurkar är att jämföra med de som rånar värdetransporter. De är helt känslokalla, och är bara ute efter att lura godtrogna människor på så mycket pengar som möjligt och på så kort tid som möjligt.

De kör så länge det håller. Sedan sätter de företaget/organisationen i konkurs, och de pengar de fått in är då "borta med vinden". Ett av många exempel på detta är inom webbhotellsbranschen. Där har det förekommit en hel del webbhotellsföretag i Sverige som bara startar upp, lägger ner och startar upp webbhotell gång på gång.

Detta är varken första eller sista gången det inträffar. Bara dessa domän- och brfskojare kommer att fortsätta många gånger till inom varierande branscher, och sedan finns det många fler än dem som sysslar med dylika saker.

Några tips för att avgöra om en sajt är seriös eller ej.

Kontrollera hur mycket information som finns på sajten.
Är det bara ett par webbsidor med lite text så ska du vara misstänksam.
Känner du igen informationen, dvs tycks den verka vara kopierad från någon annan sajt inom samma område?
Det är inte svårt att göra en flashig sajt (det finns färdiga mallar för detta), men att göra en sajt som ger ett seriöst intryck informationsmässigt är avsevärt svårare.
Var hellre för mycket misstänksam än för lite.
Kontrollera vilka kontaktuppgifter det finns på sajten.
Testa att provringa och provmejla några frågor och se hur snabbt och hur bra svar du får.
Hur välformulerad och välstavad är informationen på sajten?
Skurkar brukar inte alltid vara särskilt duktiga varken på att stava eller formulera sig (men det finns alltid undantag!).
Kontrollera ev. referenser som uppges på sajten.
Vad har andra att säga om det aktuella företaget/organisationen?
Gör lite sökningar i sökmotorerna (Google, MSN, Yahoo).Det finns säkert många fler tips, men detta får räcka så länge. Normalt gör man kanske inget av vad jag skrivit ovan, så det är stort steg om man gör i alla fall ovanstående relativt enkla kontroller.

Strax före jul var jag minuter från att bli lurad själv när jag skulle köpa ett översättningsverktyg (engelska<->spanska) från ett företag i USA, Ectaco (ett av de större företagen inom denna bransch). Lyckligtvis gjorde jag i sista minuten lite efterforskningar på Internet, och upptäckte då hur usla produkter det handlade om. När jag då började ställa lite mer känsliga frågor så förändrades läget drastiskt. Från att t.ex. ha fått svar på mina frågor nästan direkt så tog det nu flera dagar mellan varje svar, och svaren var märkbart undvikande. Den vänliga tonen som fanns inledningsvis avtog också snabbt.
Inte direkt samma typ av skurkar som de här aktuella brf- och domänskojarna, men ändå. Jag sparade 8.000 kr på att göra en grundlig kontroll.

Internetbedrägerier är väldigt, väldigt vanligt redan idag. Och det kommer bara att öka framöver, så var alltid försiktig. Skurkarna blir mer och mer avancerade, och det enda sättet att undvika att bli blåst är att vara så försiktig som möjligt.

Dido
2010-12-08, 13:25
Tack Admin! Väldigt bra att du har ögonen på skaft för det här lurendrejeriet!Jag skickar vidare i min lista.

Admin
2010-12-08, 14:01
OBS!
Föregående inlägg (innan Didos inlägg) var från en forumspammare från Lettland som hijackat ett svenskt IP hörande till "Sweden Foretagsmaklarna Skandinavien Ab". De har tydligen dålig säkerhet i detta företag... eller så är de skojare.
Hur som haver slank användaren igenom spamkontrollen i detta forum, men är nu tillintetgjord samt rapporterad till världens alla spamskydds-system.

Vad sedan gäller skojarfirman Bostadsägarnas medlemsorganisation så har de lagt ner och deras webbadress har tagits över (enligt VD:n som jag fick ett mejl från) av en seriös organisation.

Men det kommer att dyka upp många nya lurendrejerier på nätet om bostadsrätter, så var försiktig !!!