handdator

Visa fullständig version : Hur HSB (inte) svarar på frågor!

Admin
2008-10-18, 18:12
Med anledning av mitt föregående inlägg;
Frågorna HSB fasar för !!! (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=4596)
där jag tog upp att HSB inte svarar på frågor, så vill jag även redovisa de frågor som HSB svarat på. Tyvärr är dessa svar inte svar, och det är medvetet som HSB hela tiden glider undan frågorna.

HSB behandlar medlemmarna på ett respektlöst sätt
I en mailkonversation med HSB har jag i en mailsekvens med 64 mail försökt få svar på varför en medlem inte ska kunna få en papperskopia av protokoll/röstlängd.
I stället för att svara på denna fråga så väljer HSB på ett synnerligen respektlöst sätt att i stället svara på frågor som inte ställts eller att som en papegoja upprepa saker som inte på något sätt hör till saken.

Hur kan en så enkel fråga vara så svår för HSB att svara på?

Huvudfrågan i den 64 mail långa mailkonversationen är;

Vad är skälet för att en medlem inte ska kunna få en papperskopia av röstlängden från HSB Malmös stämma? Det visar sig till slut att HSB Malmö medvetet ljugit, och försökt lägga skulden på HSB Riksförbund för att HSB Malmö inte vill lämna ut en papperskopia av röstlängden.

Medveten strategi från HSB att behandla medlemmar illa!
Det är svårt att tolka detta på annat sätt än att det är en medveten strategi från HSB:s sida att undvika svara på frågor på alla sätt som är möjliga, och det tar sig ofta löjeväckande uttryck.
I stället för att HSB svarar sanningsenligt och korrekt på frågan direkt så tar det över 50 mail innan det blir svar på i alla fall någon liten del av de enkla frågor som ställts, även om själva huvudfrågan fortfarande ej ens berörts med ett svar från HSB.

HSB motiverar inte sina beslut!
HSB tar med jämna mellanrum beslut som är helt absurda, och detta gör HSB utan att bry sig om att motivera varför HSB gör som de gör. Så länge det inte finns någon som ifrågasätter HSB så fungerar denna taktik utmärkt. HSB kan köra över alla medlemmar på alla sätt som de känner för. Att HSB tillåts göra detta utan att medlemmarna kräver en förklaring till HSB:s agerande är skrämmande!

Luddiga svar ger bara tidskrävande och onödiga följdfrågor.
HSB:s sätt att svara gör bara att varje liten fråga är ytterst tidskrävande och besvärlig att få svar på. Alla parter förlorar på detta.

Arroganta svar från HSB
HSB är van att vara herre på täppan, och HSB är därför extremt arrogant i sina svar och i sitt beteende gentemot medlemmarna... deras arbetsgivare.

Nedvärderande behandling av medlemmarna i HSB
HSB:s sätt att behandla medlemmarna är ytterst nedvärderande. Trots att medlemmarna är HSB-tjänstemännens arbetsgivare så behandlar dessa tjänstemän medlemmarna som om de inte är något värda. Tjänstemännen på HSB har under så många år varit vana att kunna göra som de vill och kunna behandla medlemmarna hur illa som helst, utan att det fått några konsekvenser för tjänstemännen. Det måste bli ett slut på detta, och medlemmarna måste visa att dylik behandling av HSB inte tolereras.

HSB-tjänstemän som inte sköter sitt arbete ska avskedas
I ett normalt företag så hade anställda som betett som HSB:s tjänstemän avskedats. Inom HSB har man aldrig haft några krav på sig att behandla medlemmarna på ett värdigt sätt och därför har dagens situation uppstått där medlemmar behandlas mycket illa av HSB. Det enda sättet att komma till rätta med detta problem är att HSB-tjänstemän som missköter sig avskedas.

HSB-styrelse stödjer HSB-tjänstemännens arrogans mot medlemmarna!
Sitter det sedan en inkompetent styrelse som tolererar att tjänstemännen på HSB behandlar medlemmarna illa så blir det inte bättre.

Ett exempel
På nedanstående webbsida kan du se den långa och tidskrävande mailkonversation jag haft med HSB i mina försök att få svar på frågan varför en medlem inte kan få en papperskopia av protokoll/röstlängd;
HSB vill inte besvara frågor från medlemmarna (http://hotpot.se/hsb-malmo-bengt-skanhamre.htm)
Det är en skrämmande läsning, men det är symptomatiskt för hur ett slutet HSB fungerar, och har fungerat i alla år.