handdator

Visa fullständig version : Online värdering av borätter i Stockholm

Johan
2008-03-07, 11:32
Hejsan!

Jag och min tjej har gjort en sida där man kan värdera en lägenhet / bostadsrätt. Sidan finns på www.hempris.se (http://www.hempris.se) och man fyller i en mängd uppgifter om sin lägenhet såsom t.ex. yta, avgift, antal rum, stadsdel, gata och sedan en massa mer subjektiva saker såsom hur bra utsikt lägenheten har, om badrum / kök är nyrenoverade, om det är en vindsvåning, et.c. När man fyllt i alla dessa uppgifter klickar man på en knapp så värderas sedan lägenheten baserat på historiska försäljningar inom samma stadsdel/gata och de uppgifter man fyllt i.

Sidan fungerar än så länge endast för Stockholms innerstad, men vi jobbar på att få den att fungera för hela Sverige.

Titta gärna på sidan och ge oss tips på hur den kan förbättras. Det vore spännande att höra era synpunkter på vilka egenskaper hos lägenheter som är de viktigaste och som bäst avgör värdet.

Tacksam för synpunkter!

Med vänliga hälsningar
Johan

Admin
2008-03-07, 14:27
Ett mycket bra initiativ.

Men man skulle gärna vilja veta alla beräkningsgrunderna.
Är det bara baserat på statistik från tidigare försäljningar och de parametrar som anges i formuläret?
Då skulle man vilja veta hur varje parameter påverkar resultatet, eftersom t.ex en balkong kan vara nästan inget värd om den den är 2 kvm och vetter mot Stockholms kraftigaste trafikerade gata eller om den är 14 kvm och vetter mot en lugn insynsskyddad grön oas. Etc.

Många parametrar värderas sedan olika av olika personer. En garageplats är naturligtvis bra för dem som vill ha detta. Men vad bryr sig en körkortslös och billös pensionär om detta?

Hur samlas dessa data in? Manuellt?
Det kan bli ett väldigt stort arbete om ni utökar denna värdering till hela Sverige

Sedan får man aldrig glömma bort den absolut viktigaste parametern vid köp av bostadsrätt. Nämligen årsredovisningen. Där kan man få information som drastiskt förändrar vädet på bostadsrätten.

Men... eftersom systemet är som det är idag, så kan tyvärr mycket viktig information döljas även i årsredovisningen. Så en lusläsning av en årsredovisning ska alltid följas av en diskussion med bostadsrättsföreningens styrelse.

Jag gillar att du och din tjej försöker göra livet lite lättare för bostadsrättsköpare, och jag hoppas ni fortsätter att utveckla er sajt.

Se även;
bovarde.se (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=1997)

mäklare
2008-03-08, 02:35
Ett extremt trubbigt verktyg, som givetvis kan nyttjas som 1 del i en större analys av pris.

I övrig har jag inte mkt över för webutvecklare som spamar ned alla forum med sina halvfungerande siter. Intentionerna må va hur goda som helst (till 99,9% kommersiella) men samhällsnyttan av just denna site är negativ om användarna inte ser den som just 1 del i en större analys...

Johan
2008-03-13, 10:31
Ett mycket bra initiativ.

Men man skulle gärna vilja veta alla beräkningsgrunderna.
Är det bara baserat på statistik från tidigare försäljningar och de parametrar som anges i formuläret?
Då skulle man vilja veta hur varje parameter påverkar resultatet, eftersom t.ex en balkong kan vara nästan inget värd om den den är 2 kvm och vetter mot Stockholms kraftigaste trafikerade gata eller om den är 14 kvm och vetter mot en lugn insynsskyddad grön oas. Etc.

Många parametrar värderas sedan olika av olika personer. En garageplats är naturligtvis bra för dem som vill ha detta. Men vad bryr sig en körkortslös och billös pensionär om detta?

Hur samlas dessa data in? Manuellt?
Det kan bli ett väldigt stort arbete om ni utökar denna värdering till hela Sverige

Sedan får man aldrig glömma bort den absolut viktigaste parametern vid köp av bostadsrätt. Nämligen årsredovisningen. Där kan man få information som drastiskt förändrar vädet på bostadsrätten.

Men... eftersom systemet är som det är idag, så kan tyvärr mycket viktig information döljas även i årsredovisningen. Så en lusläsning av en årsredovisning ska alltid följas av en diskussion med bostadsrättsföreningens styrelse.

Jag gillar att du och din tjej försöker göra livet lite lättare för bostadsrättsköpare, och jag hoppas ni fortsätter att utveckla er sajt.

Vad kul att du gillar sidan! Verkligen roligt att få lite reaktioner.

Det stämmer att det är baserat på statistik över tidigare försäljningar. Dock finns ej statistik för alla de parametrar som anges i formuläret så för dessa parametrar använder vi annan data (t.ex. data för hur mycket en balkong typiskt adderar till värdet på en lägenhet).

Sedan finns det, som du korrekt påpekar, en hel del osäkerhet i detta. Det finns olika typer/storlekar av balkonger och de kan vara i söderläge eller mot en hårt trafikerad väg. Ett sätt att hantera detta är givetvis att införa flera olika typer av balkonger i formuläret vilket skulle minska standardavvikelsen (=osäkerheten) i värderingen. Nackdelen med detta är dock att det skulle ta längre tid att fylla i formuläret vilket skulle göra det en aning "jobbigare" att använda. Vad tror du? Man kanske skulle kunna göra två versioner av värderingen - en omfattande värdering och en snabb-värdering?

Vad gäller insamlandet av datan är det ett hästjobb och du har alldeles rätt i att det kommer att vara en hel del jobb i att göra detta för hela Sverige. Jag håller på att göra en "experimentell" värdering för hela Sverige där osäkerheten i värderingen sannolikt kommer att vara ganska stor. Jag har dock underskattat tiden det tar att göra detta så jag är någon vecka försenad.

Den vanligaste feedbacken vi får på värderingen - speciellt från personer som är bostadsrättsägare / styrelsemedlemmar i föreningar - är att vi inte tar in någon information om föreningens ekonomi. Det vore verkligen bra att få in något kring detta, men jag är osäker på vad som är den rätta datapunkten. Vilket mått bör användas? Vilket mått är svårast att "dölja"? Och, vilket mått kan framför allt bostadsköpare lättast få reda på? Jag är tacksam för hjälp här...

Tack för att du tog dig tid att titta på siten. Det är kul att få lite reaktioner så att man vet åt vilket håll man ska utveckla!

Mvh
Johan :13:

Johan
2008-03-13, 10:40
Ett extremt trubbigt verktyg, som givetvis kan nyttjas som 1 del i en större analys av pris.

I övrig har jag inte mkt över för webutvecklare som spamar ned alla forum med sina halvfungerande siter. Intentionerna må va hur goda som helst (till 99,9% kommersiella) men samhällsnyttan av just denna site är negativ om användarna inte ser den som just 1 del i en större analys...

Hejsan!

Du har alldeles rätt i din kommentar. Detta är ingen fullständig värdering, och avsikten är inte heller att det ska vara det. Vår förhoppning är att det ska kunna vara ett snabbt sätt att göra en översiktlig värdering ("1 del i en större analys") för t.ex. köpare som annars bara har utropspriser att gå på.

Tråkigt att höra att du inte gillar idén och att du missuppfattar vårt syfte. Det finns inga banners på sidan, jag betalar webbhotellet/domänen ur egen ficka och faktum är att det tar upp en hel del tid. Uppsidan är dock att det faktiskt är kul att hålla på med det och vi hade redan gjort en hel del av datainsamlingen i samband med att vi skulle köpa en lägenhet själva. Dessutom får vi till största del mycket positiva reaktioner vilket gör det ännu roligare!

Mvh
Johan

Myggan
2008-03-13, 10:53
Klart det är bra att få veta vad "cirkapriset"är!
Om jag är spekulant på en lägenhet i en brf så vill jag ju veta "cirkapriset" så att jag inte går på en mäklare som kör med skenbud osv.
efter att ha kollat i ditt verktyg så vet jag "cirka" vad jag ska betala.
Efter detta så får jag gå vidare själv och kolla så att styrelsen sköter sitt uppdrag och främjar medlemmarnas ekonomiska intressen och gör en kontroll på samtliga i den sittande styrelsen.
Tycker att din tanke är lysande.
Lycka till!:1: