handdator

Visa fullständig version : Vid misstanke om 2:a handsuthyrning av bostadsrätt utan tillåtelse?

Peak81
2008-10-13, 17:22
Jag sitter med i styrelsen i en Brf och jag undrar hur man går vidare vid misstanke om att en lägenhet hyrs ut i 2:a hand utan tillstånd?

Mvh: Marcus

totiki
2008-10-13, 17:51
Skaffa vetskap. Informera borättinnehavaren om er vetskap och kräv att de rättar till förhållandet snarast. Det är det första man gör. Sedan får ni handla utefter det svar ni får på ert agerande.

schrapet
2008-10-13, 17:55
Vi hade en olovlig 2:a handsuthyrning för ca 13 år sedan och ordföranden knackade helt enkelt på och frågade ut den som "bodde" i lägenheten. I det fallet sa hyresgästen rakt ut att den hyrde i andra hand helt o vetandes om att bostadsrättshavaren inte hade någon tillåtelse från styrelsen.

Admin
2008-10-13, 18:12
Jag tror de förslag du fått här är den väg man måste gå.
Dvs direkt kontakt, även om det är en måttligt rolig uppgift att anklaga någon.

Man kan också kontrollera var bostadsrättshavaren är mantalsskriven.
Eller kolla hitta.se om bostadsrättshavaren har ett telefonnummer som går någon annanstans, vilket kan ge en bra indikation.

Peak81
2008-10-13, 18:47
jag testar dörrknackningen i ett ödmjukt manér :)

Tack för tipsen!

totiki
2008-10-14, 11:43
Ja gör det. Det är väl bästa idén.

Verkar som vi får se mer av detta;
Andrahandsuthyrning av hus ökar kraftigt (http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/artikel_783409.e24)

I slutet av artikeln kan man läsa detta:
"Regeringen vill göra andrahandsuthyrning lättare och från årsskiftet ska det därför bli lättare att hyra ut sin hyreslägenhet i andra hand vid studier eller vid utlandsvistelse. I en proposition som kom i slutet av september föreslås ett tillägg till jordabalken som innebär att andrahandsuthyrning ska godkännas om hyresgästen studerar på annan ort eller långvarigt vistas utomlands.

Samtidigt föreslås det att tiden för att kunna anmäla oskälig hyra förkortas från två till ett år. Målet är att andrahandsuthyrningen och rörligheten på bostadsmarknaden ska öka."