handdator

Visa fullständig version : Inbrott i förråd !

Ullis E
2008-04-04, 23:39
I huset där jag bor finns en stor källarlokal ( skall även funka som skyddsrum) med alla förrådsutrymmen i föreningen. Vi har under att par veckor nu haft flera inbrott. Tillsaken hör att dörren in mot förrådet inte har haft något hel låskolv ( har varit så i flera månader ) Har även hört av andra boenden att första ytter dörren inte gått att låsa. Ordföranden i föreningen vet om detta sen länge! Kan ni svara på vems försäkring som skall täcka detta? Och får en tung dörr till ett skydds rum vara utan låskolv ??? Eller skall dom enligt lag gå att låsa. Nu går ju även denna dörren in till våra förråd ! Vet någon vad som gäller?

Tack på förhand !

stephan
2008-04-05, 09:58
Helt klart styrelsens ansvar att se till att det inte är lätt att komma in och göra inbrott i källarförråd.

Jag kan här parallellt säga vad man lär sig om styrelseansvar på HSB kurser.
Där tar de upp exemplet med att en lampa är trasig i källaren. Du som boende går till ditt källarförråd och ramlar och skadar dig, DETTA ÄR OCKSÅ TYRELSENS ANSVAR.

Admin
2008-04-05, 12:45
Jag skulle gissa att det är som Stephan säger, dvs att det är föreningens försäkring som ska täcka detta. Men jag är ingen försäkringsexpert eller skadereglerare, och detta är inte precis ett solklart fall, så det är inte lätt att svara något konkret.

Låter som att det är en fråga försäkringsbolagen får utreda inom sig själva?

Jag tror inte det finns någon lag att en dörr till ett skyddsrum måste ha en låskolv. Det finns massor med skyddsrummsdörrar utan lås (de flesta?).

Men, det är som sagt inom styrelsens ansvarsområde att se till så att medlemmarnas förvaringsutrymmen är tillfredställande skyddat från inbrott.

Ullis E
2008-04-05, 23:23
Grannen har pratat med ordföranden ! Vi har alla velat ha ett fungerande lås i dom 2 dörrar som finns ! Han svar är otroligt för mig ! Han svar är att det är samma nyckel till båda dörrarna ( har alltid varit så ) så därför har man inte brytt sig om att byta när låset krånglade, utan man tog helt enkelt bort låskolven. Vet inte hur han tänker...men en inbrottstjuv använder förhoppningvis inte nycklar utan måste ta sig in på annat sätt. 2 låsta dörrar är betydlig svårare än 1 ??? Eller ?????

Francois
2008-04-06, 10:42
Hej Ullis

Föreningen har en försäkring, och så har alla medlemmar (får man hoppas). I det fallet du beskriver, om en boende vill ha en ersättning för gods som försvunnit från förrådet, borde han/hon prata med sitt eget försäkringsbolag först och berätta om läget med dörren. Då kan försäkringsbolget kolla sina finstila villkor och bestämma om de tycker att ansvaret ligger på föreningen. Om de tycker det (osannolikt), borde medlemmen kräva ersättning av föreningens försäkringsbolag.