handdator

Visa fullständig version : Ordförande i brf stängt av medlems epost - Lika rättslagen?

andersson
2008-10-06, 17:12
I vår förening, Brf Palsternackan, har vår ordförande stängt av min mailadress från föreningens dator. Detta har han gjort efter en del mailande om att vi medlemmar har upptäckt att det kommer privatbilar med släp och lastar av sopor i vårat soprum,med en nyckel som vi medlemmar inte har tillgång till!!! Är tacksam för synpunkter.

Är detta med mailadressen något att taga upp med tingsrätten kanske?

Kan man som medlem kan bli avstängd från föreningens dator, som jag är delägare i?
Det försvårar att skicka in skrivelser och dylikt

Admin
2008-10-06, 18:27
Du behöver i och för sig inte någon mailadress som hör till föreningen eller något speciellt system. Det finns mängder med mailadresser att få (gratis som Hotmail och Yahoo men även ett stort antal som man får betala lite för).

Så det är kanske inte något att lägga krut på, även om du definitivt borde skriva en motion om detta så att alla i din förening får reda på vad som hänt och att styrelsen tvingas stå till svars för sitt handlande. Men visst låter det annars som ett brott mot likhetsprincipen (utan att vi vet alla detaljer).

Hoppas du skriftligen till hela styrelsen också ifrågasätter att andra externa personer har tillgång till föreningens lokaler. Ger styrelsen inget tillfredsställande svar där så är det också anledning till en motion i ämnet.

Sedan är det väl högst olämpligt med ett mailsystem som någon annan i styrelsen, eller övrigt i föreningen, har kontroll över. Det låter mycket farligt i mina öron.

stephan
2008-10-06, 19:14
Om det är Palsternackan i helsingborg det gäller, så heter ju ordföranden Sven Andersson, titel säkerhetsrådgivare.

Han kanske tillämpar sitt gebit?

Admin
2008-10-06, 21:48
Är det sant?
Ordförande i din brf är till yrket säkerhetsrådgivare, och sedan tar han sig friheten att stänga av enskilda medlemmar (på eget bevåg?)?

Vi vet alldeles för lite om denna historia, men om det är så att din brf har en dator/server som utnyttjas gemensamt av föreningen, men där du som enskild medlem blivit avstängd från denna utan saklig grund så är det naturligtvis inte förenligt med likabehandlingsprincipen.

andersson
2008-10-07, 10:18
Orsaken att min mailadress stängdes av från föreningens dator är nog att jag krävde att ordföranden utredde vilken av styrelsen som har delat ut nycklar till soprummet.

Vicevärd-sysslan har styrelsen tagit bort. Vid en eventuell felanmälan är vi hänvisade till en telefonsvarare. Att det är någon i styrelsen som har tillgång till nycklar är inte så svårt att räkna ut. Men ordföranden valde att mörka vem denna person är. Ordföranden, som titulerar sig som säkerhetsansvarig, kan väl inte ha några svårigheter att reda ut detta?

stephan
2008-10-07, 12:38
Ja min rubrik verkar vara ett ofta förekommande sätt för styrelser att använda när man kritiserar usla styrelser.

Stå på dig.

Utanför ämnet men mycket intressant skulle vara om du kunde skriva lite om vad föreningens senaste investeringar nytt elssystem 3-fas 400v och passage bokningssystemet handlar om.

Är beslutna tagna på föreningsstämma?
Kostnaden som beskrivs i årsredovisningen 2007.

Omgyggnad elssystem 3 200 000kr på 126 lägenheter.

En väldans massa pengar per lägenhet.

Intressant värre med anledning av HSB:s klimatsmartpaket" som de kommer föreslå sina föreningar framöver.

andersson
2008-10-07, 16:24
Hej! Du verkar vara insatt i våran förening. Är det andra forums-medlemmar som har ventilerat våra problem? Den summa som du nämnde inkluderar lite mer som stämman har beslutat om. Nämligen: Ändring av befintlig belysning på gårdarna,men ordföranden lade till med belysning i vårat skogsåmråde under träden plus belysning under träd på gården och fasadbelysning Denna extrabelysning kom som en överaskning för oss medlemmar! Enligt stämmobeslutet så röstade vi för starkare belysning på gårdarna inget annat.
Att lämna över ett beslut till denna styrelse är ett lotteri!!

MVH Björn