handdator

Visa fullständig version : Medlemmarna får betala för information !!!

Admin
2008-10-04, 14:54
I torsdags höll HSB Malmö ett seminarium om hur man ska förebygga vattenskador. Av HSB Malmös 42.000 medlemmar dök det upp 15 av dessa.

Det är intressant att detta seminarium för medlemmarna är något som medlemmarna måste betala för. Ska verkligen medlemmarna behöva betala för att få veta vad som gäller i en medlemsorganisation?

Är det ett medvetet sätt för HSB Malmö att stänga ute medlemmar från information och bara få styelseledamöter till HSB:s informationsmöten och seminarier?

Jag har innan seminariet ställt bl.a. följande frågor till HSB Malmö;
- Vem har tagit beslutet att medlemmarna ska betala för information?
- Hur många betalade själv för detta seminarium?

Jag vet att det är HSB Malmös styrelse som bestämt att medlemmarna ska betala för att få veta hur man kan skydda sig mot vattenskador, men jag vill ha detta svart på vitt. Styrelsen lever ett mycket undanskymt liv och vill dölja så mycket som möjligt av vad de gör och vilka beslut de tar.

Så här skriver HSB Malmö om seminariet;

Premiärseminarium för HSB Malmös medlemmar

Hur kan jag som medlem förebygga vattenskador och därmed spara pengar?

Det var temat när HSB Malmö torsdagen den 2 oktober, bjöd in medlemmar till ett drygt två timmar långt seminarium på HSB MedlemsCenter.

Föredragshållare var HSB Malmös två jurister, Stellan Håkansson och Josefine Persson, samt HSB Malmös medlemsrådgivare Jan Lindau. De pratade hur man som bostadsrättshavare kan förebygga vattenskador, vem som ansvarar för vad när skadan är skedd, återställningsarbetet samt försäkringsfrågor.

– Seminariet blev mycket uppskattat, säger Lena Nilsson, som var ansvarig för evenemanget. Hon nämner att de 15 deltagarna var nöjda med både innehåll och föredragshållare. Det var första, men troligtvis inte sista, gången som detta seminarium anordnades i HSB Malmös regi.

HSB Malmö vågar inte uppge vem som skirivt ovanstående om seminariet, och artikeln är inte heller daterad!

Eftersom HSB Malmö nu (helt unikt inom HSB) gjort så att vissa artiklar kan kommenteras på HSB Malmös webbplats så har jag gjort detta och skrivit följande;

Hur många av "alla" de 15 deltagarna var medlemmar som betalat själv, och hur många var styrelseledamöter där medlemmarna i dess brf står för avgiften?

Är det HSB Malmös nya öppenhet att medlemmarna ska betala för information om vad som gäller?

Tycker HSB Malmö att HSB Malmö gjort något bra nu när det finns 15 medlemmar av 42.000 som vet vad som gäller (om ens så är fallet)?

Varför skriver HSB Malmö här inte något om vad som kom fram på detta seminarium?

Varför spelar inte HSB in seminarier som dessa och lägger ut dem på webben så att alla medlemmar kostnadsfritt kan få veta vad som gäller?

Admin
2008-10-05, 16:47
Det är rent ut sagt kränkande när HSB Malmö kallar ett dylikt seminarium för "medlemsseminarium". HSB Malmös styrelse vill inte att medlemmarna ska få information, och ett sätt att styra detta är att ta ut en avgift för informationen.

Det HSB gör lär sig brf-styrelserna av.

Tänk om en brf-styrelse, som ska starta upp ett projekt för stambyte i föreningen, i kallelsen till informationsmötet uppger att det kostar medlemmarna 100 kr per medlem att få komma till detta "medlemsmöte"?

HSB Malmö gör så till medlemmarna, varför skulle då inte brf:arna kunna göra det till sina medlemmar?

Admin
2008-10-31, 07:26
Det kom som sagt bara 15 deltagare till HSB Malmös seminarium om hur man ska förebygga vattenskador. Detta eftersom HSB utestängt medlemmar, genom att kräva tillräckligt hög avgift för att intresset skulle falna.

Så många fler tror jag inte heller det kom till HSB Malmös temakväll "Om det brinner" (inte heller detta för medlemmarna), även om HSB Malmö här inte ville redovisa hur många som dök upp.

När HSB (som jag får förmoda är HSB Skåne) anordnar information om brandfrågor i Ystad (utan begränsningar för vem som fick komma av HSB:s medlemmar) så dök det upp 100 bostadsrättshavare på stormötet i Folkets Park.

Stort intresse för brandfrågor (http://www.trelleborgsallehanda.se/article/20081030/SJOBO/232427027/1079/SKANE/&/Stort-intresse-for-brandfragor)

HSB Malmö borde öppna upp sig lite så att fler kan få information, i stället för bara samma gamla vanliga personer alltid.

totiki
2008-10-31, 09:03
Admin, du lade ut en checklista "Före, under och efter Brand". Det var en mycket bra sammanställning som jag tror var från HSB.
Du har ingen likadan gällande vattenskador?

Denna typ av checklistor är mycket bra och till stor hjälp för brf:er runt om i detta landet tror jag.
Jag skall själv inkomma med en gällande befarad grundvattensänkning så snart den är klar.

Admin
2008-10-31, 09:11
Ja, checklistan är det tjänstemännen på HSB Malmö som sammanställt efter seminariet om den stora branden här i Malmö i ett HSB-hus.
Checklista i händelse av brand ! (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=4812)
Detta ska HSB Malmös tjänstemän ha beröm för. Här talar vi om den medlemsnytta som vi annars alltför sällan ser några spår av.

Efter seminariet om vattenskador så blev det tyvärr ingen checklista som resultat, men jag ska höra med HSB Malmö om de inte kan ta fram en sådan också.