handdator

Visa fullständig version : Motioner - när ska de vara inlämnade?

per_a
2008-10-03, 23:10
Är det någon här som vet när motioner ska vara inlämnade till HSB Malmös årsmöte 2009? På ett seminarium om vattenskador undgick det ingen i en paus att tjänstemännen på HSB Malmö tror inte det kommer så många nästa år.:5:

Admin
2008-10-04, 14:40
Det brukar vara den 31 januari som motionerna ska vara inlämnade till HSB Malmö.

Det ska bli intressant denna gång att se om HSB Malmö kommer att informera i dagspressen om motionsrätten och senaste datum för inlämnande av motioner. HSB Malmö bröt förra året mot stämmans beslut om att HSB Malmö skulle informera om medlemmarnas motionsrätt till HSB. Motionsrätten till HSB är något som HSB hållit väl dolt i alla år, men som nu några få engagerade medlemmar tagit reda på.

Kommer sedan HSB Malmö att informera om medlemmars motionsrätt i såväl HSB:s reklamtidning som på HSB Malmös webbplats?

Vad gäller att HSB Malmös tjänstemän tror att det inte kommer att komma så många till HSB Malmös nästa årsstämma, så skulle det vara intressant att veta hur de resonerat då. Om det var Stellan som sa detta så ska du nog ta det med en nypa salt.

Sedan ska man veta att det är minst lika illa i alla regionföreningar vad gäller fullmäktiges deltagande på HSB-stämmorna. Faktum är att jag tror att HSB Malmö har det högsta procentuella deltagandet (i alla fall de senaste åren) på HSB-stämmorna, med sina i bästa fall runt 50 % av fullmäktige.

Det är alltså ca. 50 % av fullmäktige som borde kickas bara av anledningen att de inte tar tillvara sina medlemmars intresse och ens kommer till stämmorna. De missköter sitt uppdrag rejält, och HSB Malmö håller dem under armarna.

Räknar man sedan in de fullmäktige som aldrig skriver en motion (vilket nästan ingen av fullmäktige någonsin har gjort) och som inte säger ett pip på stämman så ryker ytterliggare minst 25 %.

Kvar är maximalt 25 % som tillför något överhuvudtaget, men tyvärr är det nog en glädjesiffra (speciellt eftersom kanske hälften av dessa 25% är bakåtsträvare). Det är nog snarare bara runt 1 % av fullmäktige som tar sitt uppdrag på allvar.

Det är också tråkigt att de "vanliga" medlemmarna där ute inte förstår vilka konsekvenser detta får för dem, och att de måste sätta press på sina fullmäktigeledamöter så att de verkligen börjar prestera något... eller att de snabbt byts ut.

per_a
2008-10-04, 20:10
Nej, juristen var det inte. En äldre herre och en dam, som jag också tror är anställd på HSB, pratade om att det är tokigt med många motioner. Lite respektlöst kan jag tycka och även om jag inte blandade mig i samtalet, vilket jag borde ha gjort, känns det inte kul när tjänstemännen på HSB har en uppfattning på detta sätt i en för organisationen så viktig fråga. :6:

Admin
2008-10-05, 15:09
Jag vet inte hur det ser ut i andra HSB-regioner (förmodligen likadant), men HSB Malmö är rejält tjänstemannastyrt. Därför tror vissa tjänstemän att de kan ta sig friheter som att säga att motioner är något dåligt (i stället för att framhäva fördelarna med motioner och att fler måste motionera, samt trycka på det uppenbara, dvs att styrelsen fatalt misskött arbetet med behandlingen av motionerna).

Det skulle vara intressant att veta vem det var som yttrade sig så här på "medlemsseminariet" om vattenskador (som inte riktade sig till medlemmar). Den andra juristen, Josefine (blond, yngre), vet jag inget om och Jan är jag helt övertygad om att han aldrig skulle yttra sig på detta vis.

Konfronterar man HSB Malmö så kommer de säkert att förneka detta (i stället för att göra något åt poblemet), så det hade varit bra att veta vilka tjänstemän det är som beter sig så här illa.

Senaste gången HSB gjorde något sådant (dvs som sedan blev känt utanför den "inre kretsen", det inträffar säkert annars mer eller mindre dagligen) var när en tjänsteman i egenskap av sitt uppdrag som HSB-ledamot försökte påverka styrelserna att stänga årsstämman 2008 för alla utom fullmäktigeledamöterna. Hade jag inte fått information om detta och sedan påtalat det för HSB Malmö så hade det kanske blivit som denna tjänsteman och hans allierade ville.

Det finns tillfällen då tjänstemännen på HSB Malmö tillfört saker för medlemmarna, och då tänker jag mest på att några tjänstemän mer eller mindre kört över styrelsen i vissa frågor så att styrelsen tvingats till en ökad öppenhet, men andra tjänstemän använder tyvärr sin makt och sina positioner åt att minska öppenheten.

per_a
2008-10-06, 08:42
Jag hoppas att medlemmarna utnyttjar sin möjlighet att påverka HSB Malmö genom att skicka in motioner. Många av de som togs upp på HSB Malmös stämma i våras bör tas om tycker jag. De har inte ens fått ett riktigt svar eller beslut om jag läser på HSB Malmös hemsida. Går det inte att skicka in dem igen? Den som skickade in förra gången bör kunna göra det igen tycker jag annars kommer de nog aldrig att lära sig något.

Admin
2008-10-06, 11:50
Ja, det är i och för sig lätt att slänga in motionerna en vända till, men frågan är kanske mest vad det tjänar till.

-
Styrelsen har ju visat att den inte tar motionerna på allvar och att styrelsen inte har för avsikt att behandla motioner på ett seriöst sätt.

-
Fullmäktige har visat att de inte verkar för de medlemmar de representerar, bl.a. genom att fullmäktige inte med ett enda ord kritiserat styrelsen för hur illa styrelsen behandlat motionerna, men även i deras attityd till motionerna på årsstämman 2008.

+
Å andra sidan så varnade förbundsordförande Kent-Olof Stigh stämman för att om de valde att göra så som stämman trots allt valde att göra, dvs att köra över motionerna, så skulle bara alla motioner komma tillbaka igen till nästa årsstämma, och då är det dessutom särskilt fastställt i HSB:s eget regelverk (som komplement till lagen) att motioner inte längre kan köras över.

Så HSB Malmö med styrelse och fullmäktigeledamöter torde nu vara inställda på att nästan alla motioner återkommer till årsstämman 2009.

+
Dessutom så är det en ny styrelse. Kanske denna konstellation tar motionerna på mer allvar (även om det ännu inte finns det minsta tecken på att så skulle vara fallet, tyvärr snarare tvärtom)?

+
Dessutom kan styrelsen nu inte skylla på att de haft för kort tid på sig att behandla motionerna, med de minst tre-sex månader som hela organisationen HSB Malmö hade på sig att gå igenom de 200 motionerna till årsstämman 2008. Får de tillbaka motionerna igen så har de då haft nästan 2 år på sig att behandla motionerna. Det borde väl räcka?

Även fullmäktige har nu fått gott om tid på sig att sätta sig in i motionerna till årsstämman 2008, och kanske därmed kommit till lite insikt?

+
Med tanke på vad som hände på HSB Malmös extrastämma nyligen där såväl HSB Malmös styrelse som stämman visade att de inte ens kunde läsa ett enkelt yttrande i en av stämmans två enda motioner (stämman tog ett beslut som inte hade med motionens yrkande att göra) så är det naturligtvis ännu ett skäl för att skicka in motionerna igen. Styrelse och fullmäktige har ju visat att de inte på egen hand klara av att läsa en enkelt formulerad text och ta beslut efter detta.

Ja, vi får se hur det blir. Jag vet inte om jag själv orkar gå igenom denna process igen.

Styrelse och stämma har ju visat med all önskvärd tydlighet att de inte har för avsikt att behandla motioner på ett seriöst sätt. Därmed dödar styrelsen/stämman medvetet allt intresse av att skriva motioner. Det lär knappast bli särskilt många nya medlemmar som bryr sig om att skriva motioner efter vad som hände på årsstämman 2008. När alla vet från början att motionerna man skriver avslås per automatik så har engagemanget effektivt nollställts bland medlemmarna.

totiki
2008-10-06, 11:57
Men medlemmarna kommer nu, med de sämre tiderna, i högre omfattning vilja se om sitt hus, i ordens rätta bemärkelse. Och därför ställa högre krav på sin styrelse än tidigare.

per_a
2008-10-06, 18:02
Vad jag kan se är det bara att skicka in dem igen. Det ska tydligen vara möjligt även med mail. :10:

per_a
2008-10-07, 22:25
De som pratade om motioner var inte juristerna på seminariet utan en kvinna i glasögon som presenterade det hela i början och en äldre herre som jag bara har en svag bild av.

Goran
2008-10-08, 13:51
Det är alldeles riktigt som Admin skriver :
När alla vet från början att motionerna man skriver avslås per automatik så har engagemanget effektivt nollställts bland medlemmarna.
Men det är samtidigt detta HSB Malmö vill och Gud förbjude att så blir fallet !

Med tanke på det sätt som styrelsen besvarade motionerna och fullmäktige beslutade så vore det en katastrof ur demokratisk synpunkt om antalet motioner blev färre än vid förra stämman.

Upp till kamp med hjälp av motioner !! Detta är alla medlemmars rättighet och faktiskt också skyldighet.