handdator

Visa fullständig version : Utträde ur HSB

stephan
2008-10-03, 09:50
Totiki skrev under ämnet tvist med styrelse detta

"Jag har läst om ett flertal fall bl a. i Stockholm där föreningar bryter sig ur HSB. Jag förstår att det är ett hästarbete för dem som driver frågan att genomföra detta. Synd att man inte läst någon uppföljning om hur det gått efteråt. Dom som suttit i dessa styrelser måste lärt sig en hel del och dragit många erfarenheter som andra skulle kunna dra nytta av.
Det skulle behövas en av dom på det här forumet."

1. Jag tror ingen förening har ånrat sig, som gått ur HSB.
2. Skulle något gått snet hade med garanti HSB blåst upp detta stort.
3. Jag har läst på föreningars hemsidor som i och med utträdet ur HSB också anlitat andra entreprenörer " nu har vi bättre skötsel till halva kostnaden".
4. Man skall också veta att det var inte så länge Tvånget att tillhöra HSB försvann.
5. Tvånget finns kvar i många föreningars stadgar ännu, men vem bryr som stadgar?

totiki
2008-10-03, 10:07
Eftersom det verkar som att det kommer att bli brist på pengar under några år framåt kommer behovet att sänka kostnaderna öka inom alla föreningar.
Det kommer att vara en bra grogrund för utbildning av bostadsrättsfrågeintresserade medlemmar.
Och intresset hos gemene man kommer säkert att öka i samma takt som den personliga ekonomin ansträngs.
Skall det göras är det ett bra läge att starta nu. Innan oktober månads slut skall motionerna i många föreningar vara inne för att vara giltiga till stämman i vår.

Admin
2008-10-03, 10:27
Intressant iakttagelse.
Jag tror också att en svacka i konjunkturen kan väcka i alla fall några medlemmar ur deras bostadsrättsdvala.

Bara ett litet PS.
Brf:arna har olika tider för senaste datum avseende inlämning av motioner (beroende på när de har sitt redovisningsår).

Men för dem som har den 31:e oktober som sista inlämningsdatum för motioner (då stämman förläggs i jan-feb) så är det bara att fatta pennan nu och skriva så det glöder.

Motioner är ett av de bästa sätten att skapa en bättre brf och en bättre ekonomi för sig själv.