handdator

Visa fullständig version : Avgift - Överlåtelseavgift i brf

brabrod
2008-10-01, 13:34
Vi har en förvaltare som sköte våran ekonomi. Det kostar oss 15000:-/år och det är ju OK detta har han gjort iflera år och i många hus. Han tar 15000: för varje hus. Nu på ett möte sa han att han tänker ta 600:- i avgift för varje som säljer sin lägenhet. Han tycker att han för göra en del då. Jag frågade om inte det ingick i hans 15 000:- men det gjorde det tydligen inte.

Min undran är kan han ta ut den avgiften och vart kan man läsa det någon stans? Väldigt tacksam för svar.

//Ny ordförande

Admin
2008-10-01, 13:52
Det ska finnas ett avtal med vad som gäller mellan föreningen och förvaltaren, och om avgiften ska accepteras av föreningen är helt avhängigt avtalet som finns mellan de två parterna idag.

Det är alltid mycket viktigt att det finns ett avtal mellan förening och förvaltare som tydligt reglerar vilka uppgifter förvaltaren har. Ju konkretare detta avtal är desto bättre för föreningen, och inte minst för styrelsen.

I detta avtal ska det t.ex. stå om ifall hantering av överlåtelser ingår i förvaltningskostnaden eller om det är en tillkommande kostnad för varje överlåtelse.

Annars är det ju en fri marknad, och kan ni hitta en förvaltare som är billigare (men i övrigt i alla fall inte sämre) så kan naturligtvis föreningen byta till denna förvaltare.

Personligen tycker jag inte det är rimligt med 600 kr för att hantera en lägenhetsöverlåtelse men jag vet att det finns förvaltare som tar ut 500 kr från säljaren och 500 kr från köparen, alltså 1.000 kr totalt för en överlåtelse.

Jag har sett att säljare av en brf (bl.a. inom HSB) debiteras en överlåtelseavgift med 2,5 procent av basbeloppet, 1.025 kr för 2008. Vissa bostadsrättsföreningar har fattat beslut att debitera köparen överlåtelseavgift. Oavsett nivån på överlåtelseavgiften så ska den vara till för att täcka kostnaden för överlåtelsen. Dvs om förvaltaren sköter överlåtelsen så ska den överlåtelseavgift tas ut som förvaltaren tar för detta uppdrag. Föreningen ska varken tjäna eller förlora på affären.

PS.
Det underlättar ofta om man fyller i de grundläggande uppgifterna i sin profil i detta forum.
Ibland beror svaren som ges här på om man bor i SBC, HSB, Riksbyggen eller privat brf och/eller hur många lägenheter brf:en har.

totiki
2008-10-01, 15:29
I vilket fall bör han ha betalt för sina kostnader som kreditupplysning exempelvis.

Är det bara fråga om en överlåtelse i månaden kan man tycka att ingen överlåtelseavgift behöver utgå. Men är det ett stort hus (100? lgh) och ett flertal överlåtelser i månaden, kanske en full arbetsdag, så är väl en överlåtelseavgift inte helt orimlig. Storleken är väl en förhandlingsfråga.

Admin
2008-10-01, 15:32
I vilket fall bör han ha betalt för sina kostnader som kreditupplysning exempelvis.

Ja, men just när det gäller kreditupplysningen så kan man som regel hoppa över denna.

stephan
2008-10-01, 15:33
600:- i avgift för varje som säljer sin lägenhet.?

De flesta föreningar har väl i sina stadgar att föreningen kan ta ut upp till 2,5% av ett basbelopp för en överlåtelse?

clabbe
2008-10-01, 16:41
Ja, men just när det gäller kreditupplysningen så kan man som regel hoppa över denna.

Jag kanske missförstår men vad jag vet är betalningsanmärkningar eller risk för att inte kunna betala månadsavgiften en av de få grunder som finns för att kunna förvägra någon medlemskap i en brf-förening.

Görs inte kreditprövning kan man råka väldigt illa ut med boende som inte kan betala avgiften.

Admin
2008-10-01, 17:10
Nejdå, du missförstod inte.
Det är en fråga som det uppstått tidvis lätt glödande diskussioner om i det gamla forumet. Men jag återkommer i denna fråga om kreditprövning i ett nytt ämne lite senare (så avvakta gärna med fler kommentarer i detta ämne - dvs själva kreditprövningen, inte brabrod:s inlägg - tills vidare).

totiki
2008-10-02, 10:48
Fast det har väl inte så stor betydelse.
Jag menar att de kostnader som en överlåtelse innebär, oavsett vad man anser om värdet av en kreditupplysning eller inte, skall inte den som sköter jobbet behöva stå för. Detta gäller en förvaltare lika väl som en enskild styrelsemedlem.

Ett problem med överlåtelser idag , även om det lugnat ner sig tillfälligt, är den uppdrivna hastighet som mäklarna vill göra sina affärer. Det kan faktiskt vara så att man redan planerat sin tid denna vecka till något annat, semester i Thailand är kanske att hårddra det men ni förstår nog vad jag menar.

Det skall väl inte vara omöjligt för varje förening att i sin tur besluta om överlåtelseavgifter som täcker förvaltarens utlägg.
De som bor en längre tid i en förening skall väl inte finansiera överlåtelseavgifterna för alla hoppjerkor?

Håll er till ämnet.