handdator

Visa fullständig version : Elpriser

stephan
2008-09-29, 19:00
Elpriser
Nu slås det hårt på trumman för höga energipriser.
Bara idag står det i ett 20-tal tidningar från senaste "Nils Holgersson" utredningen.

Samtidigt blåser HSB och andra organisationer upp att de är experter på detta, och har lösningar för alla bostadsrättsföreningar som betalar för energiutredningar, investeringar etc.

Än en gång siffror är siffror (statistik kan tolkas som man vill).
Oftast undanhåller man de siffror som inte är lukrativa för sina egna syften.

Jag vill här visa elpriser sedan avregleringen.
Detta gäller den tredjedel av elkostnaderna som utgör förbrukningskostnader.

Därtill kommer Nätkostnader och som russinet i kakan skatt moms och certifieringsavgift (några ören per KWH) som är det senaste påslaget för oss konsumenter.

Kostnaden för en KWH på elbörsen.
augusti 2008 61,30
augusti 2007 25,04
augusti 2006 61,94
augusti 2005 29,13
augusti 2004 29,80
augusti 2003 30,70
augusti 2002 20,80
augusti 2001 19,61
august i2000 6,38
augusti 1999 11,90

Visst har det senaste året skett den ökning media går ut med, men var står det att kostnaden var lika hög nu som år 2006?

Årsprisetper KWH i genomsnitt under samma period.
2008 44,84 8 av 12 månader
2007 28,01
2006 44,53
2005 27,64
2004 25,60
i2003 33,20
2002 21,10
2001 12,04
i2000 11,94

Noterat: elpriserna har ökat med 960% om man jämför augusti månad år 2000 med samma månad i år.

Det står och redovisas väldigt sällan om hur nätbolagen höjer sina fasta nätkostnader.
Men här gäller väl gungor och karuseller, sådan makt som bland annat Vattenfall har?

Adressen till Nordiska elbörsen som endast beskriver förbrukningspriset.
Nord Pool (http://www.nordpool.com/system/flags/elspot/area/sweden/)

stephan
2008-09-29, 19:26
Adressen som jag hänvisade till gick till Nord Pools första sida.

För att jämföra priser som jag har gjort klickar man på Montly prices.

Denna sida visar verkligen att det är just en börs som styr elpriserna.
Stora svängningar förekommer, ibland kan priset stiga eller sjunka med 100% på bara en månad.

Tillexempel är elprisets "all time high" från december 2002, 66,82 medan genomsnittet det året var 25,20.
Vad hände? Brast dammen?

Fundering: hur många styrelser lägger ner lika mycket tid på energiavtal som föreningens låneavtal?

Eller överlåter man detta till "experterna" HSB, Riksbyggen och SBC som kan teckna "förmånliga kollektivavtal" med Vattenfall och allt vad energibolagen heter?

siffror i öre per KWH.

Francois
2008-09-30, 09:33
Jag är efter att sänka våra elkostnader. I min förening kommer jag att lägga en proposition på stämman i november att investera i ett vindkraft. Jag ahr skrivit en power-point presentation om detta. Ska försöka lägga den på forumet på nåt sätt ikväll.

Dessutom vill jag gärna sänka vår förbrukning. Men det mesta vi har är utomhusbelysning. Jag har försökt se om det fanns lågenergilampor, men hört att man behöver byta lampsockel och att det skulle bli för dyrt. Har inte undersökt vidare sen dess...

Francois

stephan
2009-09-28, 11:53
http://nwt.se/hammaro/article563201.ece

Man kan ju undra hur HSB planerar egentligen.

"Att elen skulle bli gratis trodde också HSB, och bestämde sig för att satsa på egen vindkraft. Ett projekt de nyligen lade ner, då skatten blir ett för stort hinder. "

Detta är HSB i ett nörskal? Hoppa på vad som helst för att senare kolla vad som gäller.

Men so What, det är ju bara oengagerade HSBmedlemmar som betalar...

tette
2010-03-31, 18:34
http://www.nordpool.com/system/flags/elspot/area/sweden/

statistiken visar att elpriset för februari 2010 var 94 öre KWH, jämfört med 2009, 2008 samma månad innebär det en ökning med mer än 200%.

Vilka har drabbats?

föreningar med rörligt elpris, hur vanligt är det?

Vilka föreningsstyrelser har elpriser högt upp på agendan vid styrelsemöten? Är det här som HSB, SBC och Riksbyggenrepresentanterna kommer med goda råd?

tette
2011-04-05, 21:21
Detta var ett ämne som det tillochmed här på forumet talas tyst om.
Varför kan man undra om man tittar på hur elpriser springer i höjden.

Organisationerna går ut och blåser i bälgen men gör inte ett dugg för att skapa debat/protest hos sina medlemsföreningar, varför.
Jo det är väl så att Riksbyggen, HSB, SBC tjänar på att föreningaar får problem som det kommer bli med högre energikostnader.

Först sålde man ut energin för 10-12 år sedan till framförallt Franskägda företag, sedan höjde man förbrukningskostnaderna och införde certifikat o andra avgifter. Nu måste man tjäna ännu mer då går man på den "fasta delen" det vill säga nätet.

Elen borde väl som mycket annat stanna på en avgiftsnivå allteftersom det bör bli billagare att framställaq energi med ny teknik?
Men så funkar det inte när konsumenterna "tiger still".

Men så länge varje brf sitter i sitt skal organisationerna skiter i brf medlemmarna så får marknaden "skinna konsumenterna".

cheferna som får bra betalt (Vattenfall har nog samma system som de utländska ägandet där vi inte har insyn) är värda sina pengar?
Eller som jag säger vi konsumenter är lättlurade.

tette
2011-06-21, 20:43
HSB o Riksbyggen de kooperativa företagen som skall stå för medlemmarna fungerar ungrfär som uttrycket "musen som röt".
Lejonet blir inte speciellt rädd?

HSB o Riksbyggen säger sig på sina stämmor att de skall hjälpa boende och påverkaa politikerna.

Ja Reinfeldt o övriga styrande blir nog inte speciella rädda när bostadskolosserna säger att vi "Holgerssongruppen" har jämfört elprishöjningar och de har stigit mycket.

Annat uttryck som passar på hsb o Riksbyggens politiska påverkan är.
"nyttan är som en piss i missisippi".

Inga uppmaningar till sina föreningar att protestera eller något annat som kan ge resultat.

FÖR SANNINGEN ÄR JU I SLUTÄNDAN ATT RIKSBYGGEN OCH HSB SPEKULERAR I VINST I 5 AV FÖRENINGARNAS OMSÄTTNINGAR, VILKET I SLUTÄNDAN BLIR JU HÖGRE KOSTNADER DESTO STÖRRE VINSTER GÖR DE.
EeLLER SOM HASSE O tAGE SA "SUG UT DET GOTTASTE".

tette
2011-08-26, 22:11
http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article13531807.ab

skäms aftonbladet och den som "hittat på" denna artikel.
"Minimedia
Karin Holmberg"

Höjningen av nätavgiften är 0.2%.
sedan börjar man svamla.
"På Vattenfall har man också märkt av en tydlig ökning av folk som väljer fast pris. En undersökning, som Vattenfall ligger bakom, visar att den svenska elkunden till 51 procent väljer fast elpris och 33 procent rörligt pris. 75 procent av bolagets egna kunder väljer ett fast elpris."

Betyder detta att 100-51-33=16 % inte väljer pris alls?

Någon som kan berätta hur mycket den troliga höjningensskatt o momspåslag blir för den enskilde?:D

tette
2011-10-19, 17:56
Först kom "får man ta hunden med sig...."
Nu kommer den nya moderna försäkringen.
"om du råkar ut för något och inte kan betala elräkningen så försäkrar du dig för det".
Min fråga blir då får man dta med sig elkaminen till kojan i skogen?

Myggan
2011-10-24, 10:21
http://elen.nu/

:3:

Nybörjare
2011-10-24, 11:34
Någon som kan berätta hur mycket den troliga höjningensskatt o momspåslag blir för den enskilde?:D

Tjoho!

Fick fakturan för landet från Vattenfall - juli tom sept. Det måste ju uppenbarligen handla om gungor och karuseller. Priset för elnätskostnaden var dubbelt så stor som för elhandelskostnaden (fattades 2:13 kr).

Skulle vara kul att veta hur utvecklingen för elnätskostnaderna ser ut för de olika bolagen. Funderar på varför de inte utsätts för konkurens. Det fungerar ju via alla andra nät och kablar.

Får nog skaffa eget kraftverk med sol, vind och bergvärme. :4:

Myggan
2011-10-27, 11:34
Om man tittar på elpriset i Sverige så varierar den i Oktober mellan 6,8 öre den 6/10 och som högst 11/10 43,0 öre i spotpris. Sedan räknar du baklänges hela Oktober och får ett snittpris som sätts den 1/11 och gäller som rörligt pris en månad framåt.Snittet för September blev 29,8 öre och gäller således hela Oktober.
Varför kan inte vanliga konsumenter få timpriser som industrin?
Jag vill att jag ska få värma upp min villa för minsta pris till alla tider på dygnet.
När det gäller fastpris så räknas den ut på ett förmodat pris över en längre tid framåt och ligger idag dagens datum 25 öre över rörligt pris.
Fram för timpris och att elpriser ska upplysas via radio och tv precis som aktiepriser och valutapriser.
Varför trycker inte hsb på elbolagen om dagspriser eller timpriser när man har så många medlemmar i ryggen?
Kör diskmaskin,tvättmaskin mm när strömmen ligger som lägst.