handdator

Visa fullständig version : Energibesparingar

stephan
2008-09-29, 11:02
VARNING.

Det låter ofta bra när elefanterna trampar på?

Med siffror kan man visa mycket har vi redan kommit överens om här i forumet.se nedan och bedöm själv.
Siemens - Brf Väduren - Besparingar (http://www.siemens.se/sbt/BuildingAutomation_HVAC/ref/ref_vad.asp)

Visst ser det lovande ut, men verkligheten var något helt annat.

Ni skall också koppla detta med ett annat aktuellt ämne på forumet, lägenhetsbesiktningar. (Siemens visade efter en lägenhetsbesiktning på vilka vinster föreningen kunde göra)
Mycket kort beskrivning av verkligheten när Siemens "hjälper bostadsrättsföreningar.

Man kallade det Perfomance contrakt (Tjusigt)
Investeringskostnader för Väduren
1996-2000
cirka 20 miljoner

Detta gällde ventilation, värme och vatten.

Den stora besparningen Siemens visade på var att föreningen skulle tjäna grova pengar på fjärrvärmen

Vad hände: "halva medlemskåren" fick kalla lägenheter.

Efter detta har nu en ny förvaltare dykt upp (känner trogna läsare till) som fick i uppdrag att "bevaka Siemens investeringar".

Av detta "bidde det kejsarens nya kläder" det vill säga ingenting.
Istället föreslog de nya investeringar för 40 miljoner.
Först ta bort alla radiatorer, vispa lite i ventilationskanalen, kostnad minst 12 miljoner. Anledningen var att föreningen inte hade någon godkänd OVK (obligatorisk ventilationskontroll) Detta var år 2005, Väduren har ännu inte någon gockänd OVK.
Därav nya förslag till investeringar.
Nu byta de frånluftsfläktar som Siemens bytte 1998. De skall nu bytas igen för 15,9 miljoner.

Jag är också mycket övertygad om hur de gjorde när de visade de besparningar de garanterade.
De visade styrelsen på mätarställningar från Vattenfalls elfakturor.
Vad de inte sade var att de fakturor som var utgångsberäkningar var av Vattenfall preliminära mätarställningar, medan resultatet var äkta mätarställningar.

Vattenfall fördebiterade cirka 30% för mycket vid denna tid.

Ställ gärna frågor om detta, så skall jag berättade hur verkligheten kommer att se ut för de som "går på" detta nedan.

Passersystemet Bewator Entro samverkar med mätning av el, värme och vatten (http://www.securityworldhotel.com/se/news.asp?type=2&id=42283#)

stephan
2008-09-29, 11:37
Jag kom på en några år gammal historia när jag nu vid frukostbordet tänkte över vad jag skrev om energibesparningarna.
Något som Siemens inte tänkte på när de planerade.

Som de flesta hus är värmen olika beroende var i huset man bor.
När Siemens visade de vid lägenhetsbesiktningarna uppmätta temeraturerna var de högsta 27-28 grader.

Här finns enorma vinster tänkte Siemens?

Men trots ny teknik, flödesutjämning och gud vet allt som gjorde, blev det inte helt bra.

Till historien:
Jag träffade en äldre man som bor på nedre botten och han sa att han numera bara har 18-19 grader i sin lägenhet.

Men det löser jag med att tappa upp skållande hett vatten i badkaret några gånger om dagen, samt att jag investerat i 4 st 2000Watts elelement.

Så tar man igen vad man förlorar på karusellen.

OBS föreningen har gemensam el.

Admin
2008-09-29, 11:41
Det är helt klart att vad Sveriges brf:ar skulle behöva är en samordnande enhet för främst energibesparande åtgärder (och allra främst värme, i andra hand el samt avfallshantering och vatten), men även för system som styr och reglerar värme, el, vatten samt passagesystem.

Det finns så mycket pengar att spara här (förutom att det är bra för miljön) att det knappast går att jämföra med något annat.

Det är sorgligt att HSB, Riksbyggen och SBC inte gått ihop för att starta upp en dylik gemensam energienhet. Att detta inte skett väcker också frågan om medlemmarna och föreningarna är till för bostadsorganisationerna i stället för tvärtom.

Men att ta bort värmen helt som i hälften av Vädurens lägenheter är ju också ett sätt att göra energibesparingar. ;)

Exemplet här ovan med hur det går till när man har gemensam el kan väl inte bättre visa att gemensam el i flerfamiljshus måste förbjudas i lag (vilket förmodligen också lär ske, men det är skrämmande att något så viktigt tar så lång tid). Se även ämnet; "Gemensam el (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3457)".

I min brf så byttes alla termostater ut till ett enkelt vridreglage pga att den dåvarande konsulten sa att det måste göras för att spara energi. Idag, tre år senare, så har föreningen en ny konsult (men samma entreprenör) som säger att vi måste byta ut alla nya reglage till termostater eftersom det fungerar bättre med termostater.

Så kan man hålla på i all evighet och rätta sig efter vad olika inkompetenta konsulter säger. Förlorarna är alltid föreningarnas medlemmar, medan företagen bara blir allt rikare.

Det visar att en samordnande utredningsenhet som kan ge kompetenta rekommendationer är av kritisk betydelse!

Bostadsrättsföreningar är lätta att lura på pengar, det är allmänt känt, eftersom det bara sitter amatörer i styrelserna, som dessutom ofta är tämligen oengagerade.

Se även;

Lägenhetsbesiktningar (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3914)

totiki
2008-09-29, 12:10
Ett vettigt, verkligt, Bostadsutskott eller egen myndighet, som tillhandatog de boendes intressen oavsett boendeform.
Som såg över och moderniserade det regelverk och de stadgar som alla BRF:r lever under i sina olika storlekar och former.
Ställde lite högre krav på långsiktigheten för boende och öppnade upp informationsbehovet till alla presumtiva borättsköpare så dessa inte behöver köpa "grisen i säcken".
Övervakade energieffektiviseringen.

Önskelistan kan göras längre.

Admin
2008-09-29, 13:14
Ja, sällan hade väl något kunnat tillföra så mycket som ett dylikt bostadsutskott !!!

Angående elpris, se;

Lokala monopol saltar din energiräkning
Hushållens kostnader för el och fjärrvärme fortsätter att öka snabbare än inflationen. Samtidigt ökar skillnaderna i landet. För de boende är det stora kostnader, totalt mellan 40 miljarder och 50 miljarder kronor varje år för bostadsrätter och hyreslägenheter.
Klicka här för att läsa hela artikeln (Dagens Industri, 2008-09-29)... (http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008/09/27/303036)

Elpriset sticker iväg (helagotland.se, 2008-09-29)

Kostnaderna för värme, vatten, avlopp, el och sopor har stigit rejält i samtliga kommuner i landet. Framför allt är det elpriset som sticker ut med en ökning under året på över tio procent. På Gotland har el-priset, räknat i kronor per kvadratmeter, höjts med 9,7 procent, från 74:44 kronor till 81:69.
Det framgår av årets Nils Holgersson-rapport som tas fram i ett samarbete mellan HSB:s riksförbund, Hyresgästföreningen riksförbundet, Riksbyggen, Sabo och Fastighetsägarna Sverige.
Årets rapport visar på en sammantagen prisökning av samtliga undersökta nyttigheter på 5,5 procent, uppger TT. I förra årets mätning var ökningen 2,0 procent. För Gotlands del har priset gått upp med 8,2 procent för de sammantagna nyttigheterna, från 291 till 314:91 kronor per kvadratmeter. Samtliga prisuppgifter är inklusive moms.

Se även ämnet; "Gemensam el (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3457)".

stephan
2008-10-03, 13:58
En vanlig HSB undersökning?

HSB följer upp sin deklaration hur duktiga de är på energi med en totalt intetsägande medlemsundersökning.

Undersökningen här nedan, och som finns i senaste numret av HEMMA, HSB.s egen reklamtidning, är ställd till mindre än 0.3% av medlemmarna.

Jag undrar också hur många "vanliga" medlemmar som ingått i bostadsrättsbarometern?

Nej detta är självklart styrelseledamöter som fått frågan.

Inte är det i alla fall Agda 69 år boende i en av HSB:s hyreslägenheter som svarat.

Jag undrar också om Agda hänger med i redovisningen?

Utdrag ur HEMMA

"Av närmare 1500 tillfrågade respondenter i den senaste panelundersökningen anser 84% att det är ganska eller mycket bra om fastighetsskatten stimulerar energibesparande investeringar"

Det fortsätter med
"miljöstyrd fastighetsskatt"

"fastighetsskatten ska präglas av långsiktighet och enighet över de politiska blockgränserna"

"HSB:s klimatmål om att bostadsrättsföreningarnas utsläpp av växthusgaser år 2023 ska ha minskat med 40%."

"HSB:s förslag till grön skatteväxling.
I förslaget om en miljöstyrd fastighetsskatt utgår HSB från en måttligt renoverad och oljeeldad fastighet byggd 1920 eller tidigare.
Miljösmarta åtgärder som från den utgångspunkten minskar utsläppen av växthusgaser och bidrar till ett bättre och uthålligare klimat renderar poäng som i motsvarande mån sänker fastighetsskatten"

Något för styrelserna att ta tag i????????

HSB-medlemmarna vill ha grön växling av fastighetsskatten (http://www.newsdesk.se/pressroom/hsb_riksforbund/pressrelease/view/hsb-medlemmarna-vill-ha-groen-vaexling-av-fastighetsskatten-242570)

totiki
2008-10-03, 14:48
Det finns mycket att säga om energi och elbolag.

Vi har sedan förra året blivit utsatta för Fortums nya giv, Energiboxen.

Detta resulterade, under en period, till fördubblade elräkningar.
Efter nio månaders drivande i frågan har Fortum nu återbetalt ca. 11.000:- för en 6 månaders period.

Historien är den att jag ansåg och påpekade att energiförbrukningen inte längre låg på samma nivå efter införandet av Energiboxen. Efter fyra månader byttes denna ut men, enligt Fortum, inte av denna anledning utan för att de hade svårt att få "mobil" kontakt av densamma. Detta resulterade likväl i att energiförbrukningen gick ner till tidigare nivåer. Trots detta fortsatte Fortum att debitera "beräknad förbrukning" efter den numera utbytta mätaren.
Under ihärdig bearbetning av Fortum i 6 veckors tid, det behövdes tro mig, resulterade detta i en avräkning med återbetalning av ovanstående belopp. Fast Fortum tyckte det var enklare ifall vi behöll det som ett tillgodohavande så de kunde få ytterliggare ränta på beloppet. Det har jag nu också avstyrt då det inte är deras ensidiga beslut att ta.

Så alla ni som står inför införande av Energiboxar, håll koll på förbrukningen. Energibolagen kommer inte att upptäcka detta ifall inte ni gör det.

Jag spär gärna på med denna länken. Fortum är inte ensamma om beteendet.

Anita fick rätt mot elbolaget (http://www.kvp.se/nyheter/1.1321405/anita-fick-ratt-mot-elbo)
Ta strid mot elbolagen - det kan löna sig.

stephan
2008-10-03, 18:02
HSB:s förslag om grön fastighetsskatten.

Jag får det inte att gå ihop.

fastighetsskatten är ju ingen större post för bostadsrättsägare, att föreningarna skulle få lite mindre fastighetsskatt om man gör investeringar i energibesparningar gör varken till eller ifrån anser jag.

Det handlar om så mycket annat i detta fall.

HSB utmanar fastighetsbranschen om klimatsatsning (http://www.newsdesk.se/pressroom/hsb_riksforbund/pressrelease/view/hsb-utmanar-fastighetsbranschen-om-klimatsatsning-242697)

clabbe
2008-10-03, 18:17
I vår förening ska vi betala 1200 per lägenhet i kommunal fastighetsavgift. Det är ju ändå en slant så kan man få ner den så är det bra - fast inte till vilket pris som helst förstås.

totiki
2008-10-03, 18:40
Vattenfall kommer att ta ut höjda avgifter för nätkostnaden. Ett kabelverk de underhållit att underhålla, trots 100 miljarder i vinst de senaste åren.

Privatiseringen av energibolagen är ett historiskt ekonomiskt misstag. I ABC för ekonomisk historia ser man att sedan 1700 talet har de länder som kontrollerat energin, kolet från början, är de som haft den bästa ekonomiska utvecklingen.

Likadant är det nu sedan de privatiserats. Det är energibolagen som går bäst. Och dom tänker inte lägga ut några egna pengar för att underhålla sina nät. Det är en extra kostnad som någon annan får lov att betala.

Det slutar väl med att Stalinisterna tar över kontrollen.

Owen
2008-10-25, 23:49
Medlemmar i en bostadsrättsförening kan knappast med egna åtgärder skydda sig mot prisökningar av energi av vilket slag det vara må. Privatiserar man marknaden måste ju staten eller regeringen klargöra att detta sker under ansvar. Prissättningen får ju inte medföra att hela infrastrukturen kollapsar. Industriföretagen inom massa, papper och sågade trävaror (70% av Sveriges importinkomster) klarar inte de höga priserna.

Som den "Vite riddaren" uppträder Vattenfall och tecknar kontrakt med SCA för ett rörligt elpris om 30 öre per kWh. Vore inte det något för våra bostadsrättsföreningar. Det bär ju emot men prisreglering är det enda verksamma. Det nuvarande hästskojet kan inte få fortsätta.

Det finns ingen möjlighet för privatpersoner att skydda sig mot detta. Det kostar 5 öre att producera 1 kWh vattenkraft och 8 öre för kärnkraft. Allt över 25 öre är rena rånet. Detta är ytterst en politisk fråga.

stephan
2008-10-27, 20:28
HSB Östergötland tecknar RAM-avtal med eGain för att minska sin klimatpåverkan genom Väderprognosstyrning (http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/hsb-oestergoetland-tecknar-ram-avtal-med-egain-249015)

Allt låter toppen.
Det verkar så enkelt, vilket det kanske är???

Men jag skulle nog ändå vilja ha ett exempel vad som händer när en prognos slår fel.

Owen
2008-10-28, 02:45
Det förvånar mig att man inte tar hänsyn till solfläcksaktiviteten. Är denna 0, blir jorden en isklump! Noll koll med andra ord.

tette
2010-10-06, 18:58
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/hsb-klimattaaget-fullt-av-nyfikna-goeteborgare-energifraagan-engagerar-maanga-488522

Information är lite invecklat ibland?

HSB lägger ner mycket medlemspengar för att framstå att de har kompetens och bra föreningar. Men läser man mellan rader blir ovan information.

Mer än 80% av HSBföreningarnahar inte gjort allt för att för göra maximal energibesparningar i fastigheterna.

35% av alla HSB föreningar kommer inte att göra något för att energibespara. i sina fastigheter