handdator

Visa fullständig version : Badrumsrenovering i brf, offertförfrågan, mall - Tips om hantverkare anlitas


Admin
2008-09-21, 19:58
Här följer ett exempel på hur en offertförfrågan inför en badrumsrenovering kan se ut.


Offertförfrågan badrumsrenovering
1.
Omläggning av golvklinkers (10x10) och omkakling av väggar (kakel, 15x15), med fuktskydd.
Inkl. borttag av upphöjning under badkar.

Vägg: 11 kvm (egen uppskattning).
Golv: 3 kvm (egen uppskattning).

Pris inkl. kakel/klinkers (vägg + golv) enligt standard: ___________ kr.

Pris exkl. kakel/klinkers (köps/beställs av brh): ___________ kr.

Ev. övriga tillkommande kostnader i samband med detta:
Åtgärd: ______________________________________________ Kostnad: __________ kr.

1b.
Vitvaror: Samma som idag.
Vaskskåp: Samma som idag.
Badrumsskåp: Samma som idag.
Återuppsättning av badrumsskåp, toarullehållare, handdukshängare.
Blandare/duschblandare: Samma som idag.

2.
Fuktmätning: _______ kr.
Uttorkning/avfuktning: Kostnad per dag vid ev. behov av torkning pga fukt: ________ kr.

3.
Utbyte av badrumsdörr med karmar och tröskel exkl. dörr: _________ kr.
Dörrförslag (gärna med vent.lucka inbyggd i dörr): ________ kr.

4.
Glasblock (1 rad ca. 3 – 4 block ca. 10 djup) infällda i vägg mellan badrum & kök: _____ kr.

5.
Jordfelsbrytare (inkl. inkoppling/kabeldragning): ________ kr.

6.
Strömuttag i badrum (inkl. inkoppling/kabeldragning): _________ kr.

7a.
Handdukstork: ________ kr.

7b.
Elpatron till handdukstork (inkl. inkoppling/kabeldragning): ________ kr.

8.
Bila bort golvbrunn med rör och flytta till annan plats under badkar: _______ kr.
a) Golvbrunn + rör: ________ kr.
b) Arbetskostnad: ________ kr.

9.
Elvärme i golv: _______ kr.

Alla priser ska vara inkl. moms.


Beräknad tidsåtgång för arbete (startdag – slutdatum) exkl. ev torktid: _______ dagar.

Beräknad tid som dusch ej kan användas: _______ dagar.

Ev. övrig info av vikt för kostnader och renoveringsarbete:



Det är viktigt att gå ut och få priser från minst tre olika företag.

Ovanstående förslag har jag tagit fram för de i min brf som vill fixa till sina badrum i samband med det pågående stamrörsarbetet.

Tyvärr vill inte föreningens styrelse ens hjälpa till att samordna en upphandling för detta arbete. Det innebär självklart att medlemmarna förlorar stora pengar på styrelsens bristande engagemang här.

Har du något bra tips i samband med badrumsrenovering så skriv gärna om det här.


Se även;
Renovering av badrum (http://hotpot.se/hsb-badrumsrenovering-offert-foerfraagan.htm)

Stambyte och badrumsrenovering (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=1690)

Vattenskada - vems är ansvaret? (http://hotpot.se/hsb-vattenskada.htm)

Vattenskada/badrum (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=1380)

Hjälp! Vattenläcka från grannen! (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=2514)

Stamrör? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12)

stephan
2008-09-21, 21:08
2.
Fuktmätning: _______ kr.
Uttorkning/avfuktning: Kostnad per dag vid ev. behov av torkning pga fukt: ________ kr.


Ja, att detta är en viktig post att ta med i kalkylen vid badrumsrenovering har jag erfarenhet av.

Medlemmarna i brf Väduren fick betala 256 000 kr för avfuktning vid EN vattenskada.
Och revisorn från Öhrlings bara skrattar när jag skickade fakturakopia till honom.

Francois
2008-09-21, 23:43
Visst vore det bra om styrelsen kunde/orkade samordna renovering av ytskiktet i badrum, men detta kan medlemmarna göra själva (samordna alltså).
Man ska inte glömma att styrelsen jobbar mest ideellt.

Mitt råd:
Om styrelsen inte hinner med det du önskar att de gör, föreslå att du gör det själv. Styrelsen är inte alls någon 24 t/dygn-tillgänglig-arbetskraft som ska ställa upp för varje medlems önskemål, tyvärr...

Admin
2008-09-22, 01:02
Det hör inte till ämnet, men ok.
Om styrelsen inte hinner med det du önskar att de gör, föreslå att du gör det själv. Styrelsen är inte alls någon 24 t/dygn-tillgänglig-arbetskraft som ska ställa upp för varje medlems önskemål, tyvärr...
Jag kan bara prata för mig själv och min brf i detta fall (vilket också var just vad jag gjorde i mitt första inlägg här), och då kan jag säga att styrelsen i min brf inte arbetar ideelt. Det är ett högavlönat uppdrag.

Vad sedan gäller att jag själv ska göra det som styrelsen av naturliga skäl borde ha gjort i egenskap av det uppdrag de har (och som jag kan konstatera att också många andra styrelser gör), så visst kunde jag själv samordna detta.

1.
Men för det första så lägger jag redan ner långt mycket mer tid på denna förening - utan att få en krona för detta - än vad hela styrelsen gör tillsammans, trots styrelsens höga arvode.
Tycker du jag dessutom ska ta över styrelsens andra fåtal arbetsuppgifter också?

2.
För det andra så har styrelsen mycket bättre förutsättningar än jag att samordna badrumsrenovering för medlemmarna, inte minst eftersom styrelsen redan har alla kontakterna med entreprenören, m.fl.

3.
För det tredje så är detta inte något som är särskilt tidskrävande. Det mesta arbetet ligger i att ta fram en mall för offertförfrågan. Och denna mall finns i det första inlägget under detta ämne.

4.
För det fjärde så har styrelsen resurserna för informationsspridning (arbetskraft, kopiator, papper, etc), och jag tycker det är bättre att föreningens resurser nyttjas för föreningen än att mina privata resurser används för detta (mer än vad redan är fallet).

5.
För det femte så har styrelsen i samarbete med entreprenören lurat medlemmarna att tro att de får rabatt.
När jag får information om badrumsrenoveringen så är den redan genomförd i nästan hela fastigheten. Jag kan inte åstadkomma underverk, hur gärna jag än önskar.

Medlemmarna får betala runt 100.000 kr per lägenhet för att renovera sitt badrum. Bara omkaklingen med billigaste material utan något annat (inte ens avfuktning) kostar 52.000 kr. Det är snarare omvänd rabatt. Medlemmarna missar en rabatt på ungefär 30 % - totalt närmare 1 miljon kronor - jämfört med om styrelsen engagerat sig i att samordna beställningarna.

Den som samordnat en upphandling av badrumsrenovering kunde ha fått ett arvode på 10.000 kr i timmen, och det hade ändå varit en god affär att samordna upphandlingen.

6.
Styrelsen har ett krav på sig, enligt regelverket, att arbeta för medlemmarnas bästa rent ekonomiskt. Badrumsrenovering är inget undantag från denna regel. Det finns faktiskt inga undantag alls från denna regel.

För övrigt önskar jag att det under detta ämne fortsättningsvis endast diskuteras badrumsrenovering!

Admin
2008-09-30, 19:24
Nedanstående företag är vad jag hittat vid en snabb sökning på företag i Skåne (samt hela Sverige) inom kakel och badrumsrenovering. Jag har ännu inte testat någon av dem (men det kommer jag att göra) så jag kan i detta skede inte säga om de är bra eller dåliga.

Kom gärna med tips om du har förslag på någon som är billig och bra på badrumsrenoveringar.

Rush - Kakel Måleri & Golv
Omläggning av tegeltak Fasadrenoveringar Ny & Omputsning Murning All utvändig målning Tillbyggnad, ombyggnad Fönster och dörr...
Ystadvägen 18, 214 30 MALMÖ (Skåne)
Hemsida: http://www.robokakel.se/ (http://www.robokakel.se/)
E-post: rush@robokakel.se (rush@robokakel.se)
Annons: Badrum Malmö
Tel 073-7033247
Kontaktperson: Robert Pawlak


Oxie Kakel & Klinker
c/o Svensson, Lergodsvägen 131, 238 40 OXIE (Skåne)
Div, golv och badrumsrenoveringar
E-post: svensson_christer@yahoo.se (svensson_christer@yahoo.se) (Yahoo-adress ???, känns oseriöst)
Tel 040-219510, 0708-320828
Fax 040-219510
Mob 0708-320828
Kontaktperson: Christer Svensson

Yndells Kakel & Klinkers
Augustenborgsgatan 10 D, 21447 MALMÖ (Skåne)
Hemsida http://www.kakel-klinkers.com/ (http://www.kakel-klinkers.com/)
E-post: yndells@hotmail.com (yndells@hotmail.com) (hotmail-adress ???, känns oseriöst)
Tel 0736-226197
Kontaktperson: Martin
Det verkar som om detta företag är oseriöst!
Se följande inlägg; Se upp för "Yndells Kakel & Klinkers" i Malmö (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8926)

Wihlborgs Plattsättning HB (Infosida)
Krusegatan 48, 21225 MALMÖ (Skåne)
Hemsida: http://www.wihlborgs-platt.se/ (http://www.wihlborgs-platt.se/)
E-post: info@wihlborgs-platt.se (info@wihlborgs-platt.se)
Tel 040-937060
Fax 040-937060
Mob 0704-716667
Kontaktperson: Lars Wihlborg



Svenska Kakel Helsingborg AB
Lindaregatan 1, 26035 ÖDÅKRA (Skåne)
Svenska Kakel erbjuder bl.a. ett komplett sortiment av kakel och klinker för kök och badrum. Vi är en av landets större importörer av byggkeramik, med egna anläggningar i Malmö och Helsingborg i Skåne samt Halmstad och Göteborg.
Hemsida: http://www.svenskakakel.se/ (http://www.svenskakakel.se/)
E-post: info@svenskakakel.se (info@svenskakakel.se)
Tel 042-329460
Fax 042-205135
Kontaktperson:


Svenska Kakel Malmö AB
Stenyxegatan 31, 21376 MALMÖ (Skåne)
Svenska Kakel erbjuder bl.a. ett komplett sortiment av kakel och klinker för kök och badrum. Vi är en av landets större importörer av byggkeramik, med egna anläggningar i Malmö och Helsingborg i Skåne samt Halmstad och Göteborg.
Tel 040-312840
Fax 040-462151
Hemsida: http://www.svenskakakel.se/ (http://www.svenskakakel.se/)
E-post: info@svenskakakel.se (info@svenskakakel.se)
Kontaktperson:


Dahldéns Plattsättnings AB
Högaliden 3, 21618 LIMHAMN (Skåne)
Dahldéns plattsättning AB är ett av de ledande plattsättnings företagen i Malmö regionen, med avtal med de ledande entreprenad företagen.
Tel 040-511250
Fax 040-511252
Hemsida: http://www.dahldensplatt.com/ (http://www.dahldensplatt.com/)
E-post: info@dahldensplatt.com (info@dahldensplatt.com)
Kontaktperson:

Lundqvist renoveringar
http://www.lundqvistrenoveringar.se/ (http://www.lundqvistrenoveringar.se/)

Limhamns kakel och byggservice
http://www.limhamnskakelobygg.com/ (http://www.limhamnskakelobygg.com/)


Dörrjänst AB
http://www.dorrtjanst.se/Page20.aspx (http://www.dorrtjanst.se/Page20.aspx)


P-O. J.s Allservice
http://badrum.nu/ (http://badrum.nu/)

Bygga Badrum
http://www.byggbadrum.se/ (http://www.byggbadrum.se/)


Offert online
http://www.johan-co.com/ (http://www.johan-co.com/)

Bello
www.bello.se (http://www.bello.se/)


http://www.bygghemma.se (http://www.bygghemma.se/)

http://webbgallerian.com/ (http://webbgallerian.com/)

Admin
2008-11-06, 16:59
Eftersom jag själv planerar att renovera mitt badrum i samband med stambyte så har jag sammanställt lite tips. Servicestart rekommenderas att testa när det gäller att hitta hantverkare. Nedan följer en länk till information om badrumsrenovering som sedan, i sin tur, leder till fler praktiska länkar;

Badrumsrenovering (http://hotpot.se/hsb-badrumsrenovering-malmoregionen.htm)

Företagen på ovanståede sida avser Malmöregionen (som tydligen sträcker sig ända upp till Stockholm... och i något fall Norrland), men var och en kan göra en sökning via Servicestart till det område man bor i.

Jag kommer att redovisa resultatet av den förfrågning jag har gjort.

Exempel på offertförfrågan för badrumsrenovering (http://hotpot.se/hsb-badrumsrenovering-offert-foerfraagan.htm)

totiki
2008-11-06, 17:42
Det finns mycket man kan tänka på eftersom det är en stor investering som ska räcka många år innan den utförs igen.

Det kanske viktigaste ur den aspekten är att firman som utför badrumsrenovering finns kvar 10 år framöver. Så att man kan få rättelse ifall det skulle behövas. Reklamationsrätten är inget värd om firman gått i konkurs.

I Stockholms län har konkurserna ökat med 53 procent under oktober månad. Framför allt är det småföretag som går i putten. Restauranger, företagstjänster och byggföretag leder den dystra ligan. I byggbranschen handlar det framför allt om mindre underentreprenörer med mellan 2 till 5 anställda, enligt Roland Sigbladh som är marknadschef på kreditupplysningsföretaget UC som tagit fram statistiken.

Admin
2008-11-06, 18:19
Ja, jag vet inte (ännu) hur många års garanti man får, men visst vill man att företaget man anlitar ska finnas kvar. Fast det finns ju aldrig några garantier för det.

Vad jag noterat som är lite lustigt är att det är så många som säger att man kan renovera badrummet själv om man är lite händig, och det sättet spara en hel del pengar. Försäkringsbolagen säger/skriver uttryckligen att man kan renovera själv, och t.o.m. ger praktiska tips till hemmafixare hur de ska gå tillväga vid renoveringar.

Och jag som trodde att det var så viktigt att anlita "supercertifierade" företag för badrumsrenovering!

Om det är så många företag som faller ihop nu så känns det som lite läge att badrumsrenovera, när det borde vara enklare att kunna pressa priset.

totiki
2008-11-06, 18:23
Man måste skilja på reklamation och garanti.

Ett större företag, om än dyrare, har större möjlighet att finnas kvar under de 10 år man kan reklamera deras renovering.

Det är klart att det går att förhandla sig till ett bättre pris just nu. Frågan är väl om det är värt det?

Lita inte på försäkringsbolagens uttalanden i denna fråga!!!

totiki
2008-11-07, 11:14
Med anledning av Stephans inlägg från en annan tråd; "Det kanske är bättre att ifrågasätta innan arbeten påbörjas?"

Här har man ändå fått klart för sig missförhållanden innan jobbet var klart, men det gick särdeles illa p g a. släktingen som betalade egenmäktigt.

Dessutom lät det extra dyrt, 90.000:- + material för renovering.

Uttalandet om att "då sätter jag hellre firman i KK än betalar tillbaka" eller advokatens ord; "statens fordringar kommer före så jag lägger ner ärendet" är inställningar man inte vill höra.

Jag har förstått att de flesta byggföretag klarar våtspärren och allt därefter bra. Problemen brukar ligga i grundjobbet före våtspärren. Dessa problem har en tendens att inte visa sig förrän efter ett antal år. Man har använt billigare eller fel material, inte putsat om väggen där det släppt, o s v.

Dagens moderna hantverksskicklighet eller yrkesstolthet verkar sikta på tiden för reklamationsrätten. Vad det gäller mobiltelefoner har Ericsson tillstått detta i domstol och fått rätt, exempelvis. Innebörden för ordet kvalitet förändras successivt. "Kvalitet" kan idag betyda yta och inte hållbarhet.

Där man tidigare sagt att ett badrum ska hålla i 20 år får man kanske tänka om nu. Det är 10 som gäller. Fast man ska kanske också skilja på badrum och duschrum, för där det finns ett badkar håller jobbet längre än där det är en dusch det är frågan om. Slitaget och fukten är i det närmaste dubbelt större i ett duschrum.

Det här betyder också rent ekonomiskt att man måste tänka på att ens duschrum kostar ca. 10.000:- om året att använda mot ca. 5000:- för ett badrum. Nu går det åt mer vatten i badkar men går det åt för 5000:- om året mer vatten? Dessutom kan man duscha i ett badkar också.

Man glömmer lätt denna kostnad, man bygger ju inte om duschrummet så ofta. Men det är likvärdigt med att byta kyl & frys en gång om året.

Admin
2008-11-10, 11:44
Totiki ger ett bra tips på information om hantverkare och konkurser, (DI, 2009);
Vad händer om hantverkaren går i konkurs? (http://di.se/Artiklar/2008/11/9/25882/Vad-hander-om-hantverkaren-gar-i-konkurs/)

Ring kronofogden och fråga om företaget har betalningsanmärkningar. Om svaret är ja - undvik
Ring Bolagsverket. Kolla om verket har något att anmärka på. Ett seriöst företag skickar exempelvis in sina redovisningar i tid. Fråga också hur länge bolaget har varit verksamt.
Se också till att hålla inne med de pengar som du har rätt att hålla inne med. Uppstår exempelvis förseningar, begär förseningsvite.
Om ni inte har avtalat om förseningsvite har du ändå laglig rätt att få ersättning för de kostnader som du kan styrka att du fått på grund av förseningen. Om fel uppstår har du rätt att hålla inne med motsvarande vad det kostar att åtgärda felet.
Blir det konkurs, ta direkt kontakt med den som har ställt ut ett så kallat färdigställandeskydd. Det kan vara din bank eller ditt försäkringsbolag.


Undvik att betala i förskott. Betala efter att arbetet är utfört.
Men är det inte så att de flesta vill ha en del i förskott, t.ex. 1/3 av anbudssumman?
Frågan är om man kan förhandla bort detta krav?

Förvissa dig om att entreprenören har en allriskförsäkring som täcker skador. Försäkringen är en skyldighet om ni har avtalat om att ABS 05 ska gälla, men kontrollera för säkerhets skull.
Inte heller ett så dumt tips!