handdator

Visa fullständig version : Oärligheten lyser igenom

Tommy
2008-04-02, 13:18
När jag läser denna fantastiska historia i SDS så är det en sak som slår mig, och det är hur oärliga de verkar vara, hela bunten inom HSB. Den ena lögnen efter den andra kastar de ohämmat ur sig. De verkar vara så vana att ljuga att det bara går på automatik, utan att de ens tänker på att det kanske inte går lika lätt att lura media som att lura medlemmarna.

Det står i Sydsvenskan (http://sydsvenskan.se/lund/article312585.ece) att HSB Skåne diskuterat om styrelseordföranden kunde sitta kvar, men den stora frågan måste väl ändå vara om styrelsen kan sitta kvar i en så här korrupt organisation?

Styrelsen har godkänt en fallskärm på nästan 5 miljoner kronor till VD Roy Hansson, och det förekommer lyxbilar till höger och vänster. Nu senast så är det en massa mygel runt efterträdaren Britt-Marie Larsson och vi har säkert inte sett slutet på historien.

Vad har resten i styrelsen som de vill försöka dölja?
Hade det inte varit bättre för dem själva om styrelseledamöterna bekände färg och nu öppet berättar om sina mörka sidor, innan SDS avslöjar det ändå?

Finns det ingen insyn alls i HSB för medlemmarna?
Det måste ju vara den bristande insynen som är grunden för att det kan gå till så här inom HSB.

Är detta en mentalitet som genomsyrar hela HSB?
Ska medlemmarnas pengar användas för att skapa rika styrelseledamöter och VD:ar? De gör inget för medlemmarna, men de frossar i medlemmarnas pengar, och allt verkar bara gå ut på att försöka få så stor del av kakan som möjligt till sig själv innan de pensionerar sig.

Det är kanske dags att göra en grundlig revision av samtliga HSB-avdelningar?

Jerry
2008-04-05, 11:54
Jag instämmer i det du lägger fram, men med min efarenhet av Riksbyggen, så är det min åsikt att dessa kooperativa bostadsorganisationer, är totalt skrupelfria, och kan ta till vilka metoder som helst för att för att "sko sig själva".

Ett citat från en tidigare anställd vid Riksbyggen; "Riksbyggen är inte till för medlemmarna, utan tvärtom" slut citat.

Jag förmodar att detta även gäller för HSB.:16:

Admin
2008-04-05, 12:11
Ja, du har alldeles rätt, Jerry.
Ingen tvekan om att samma mentalitet råder inom HSB.

Jag har försökt ändra detta motto till som det ska vara, dvs;
"HSB är till för medlemmarna, och inte tvärtom",
men det krävs många medlemmar som ställer ställer sig på "barrikaderna" och kräver detta!
Annars lär det inte hända mycket.

Dert bör skrivas in i HSB:s (mf.l) stadgar, i kod för föreningsstyrning, på bostadsorganisationens webbplats, etc.

Jag ska kanske upprepa detta motto efter varje inlägg jag skriver, som ett slags mantra, för att försöka påverka alla läsare att tänka i rätt riktning?

HSB är till för medlemmarna, och inte tvärtom

Ove Mollvik
2008-04-05, 13:59
Finns det ingen personlig grund för en ömsesidig öppen och ärlig respekt och tillit mellan styrande och medlemmar så faller hela organisationen vilken form den än har. En ledare, VD eller kung bör inte jämföras med någon annan i församlingen utan måste kunna erbjudas en ersättning motsvarande den värsta fienden som kan tänkas finnas utanför demokratin eller överordnad egna församlingens hedersprinciper.
Korrupta ledare som nu missbrukar sin ställning med privilegier, fallskärmsavtal osv. bör fortfarande ändå ses som människor med samvete. Fastän hedersbefriade och med rent kriminellt beteende så kan ingen ha valt att vara så cynisk av naturen till att utnyttja medmänniskor menar jag.
Smartare än att moralisera över våra misslyckade ledare som vi själva av bekvämlighet tillsatt så bör vi tillsammans med dem istället fortsätta att ta reda på hur vår verkliga gemensamma och mest dolda fiende är organiserad.
En överstatlig makt håller annars på att spela ut oss mot varandra är den erfarenhet jag råkat få av diverse turer ända till högsta instans. Ingen i ansvarig ställning orkar längre stå för annars självklara rättsprinciper och värden verkar det som.
Ove Mollvik