handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om denna ombyggnad av min etta?

david.linderborg
2008-09-11, 18:27
http://i35.tinypic.com/2hnyu7p.jpg

Jag bor i etta (bostadsrätt) på 42 kvm. Både vardagsrum och sov/vardagsrum är stora. Jag funderar på massa olika lösningar för att göra om lägenheten till en liten tvåa. Mitt förslag är att sätta upp en vägg i köket (röd linje) för att få ett litet sovrum (190x300). Köket kommer då bli 202x300.

Sen tänkte jag riva ner en bit av väggen mellan kök o vardagsrum (Grön linje) för att där göra en bardisk som man kan sitta vid både i vardagsrum och i kök.

Vid den blåa linjen tänkte jag sätta in en dörr mellan det nya sovrummet o vardagsrummet.

Vad tror ni? Tänker också på att det ska bli en lösning som förhoppningsvis ska löna sig om man nån gång säljer. Tacksam för tips o synpunkter.

Admin
2008-09-11, 20:20
Jag är ingen inredningsexpert och har aldrig bott i en etta så jag är väl inte rätt person att svara på detta. Mycket är också en smaksak från person till person och behov till behov. Dessutom blir det svårt att se en bra lösning utifrån ritningen om inte sängen är markerad (och skalenlig) samt något bord/soffa i vardagsrum. Men eftersom ett sovrum (enligt mig) måste ha ett fönster så begränsas möjligheterna en aning.

Jag skulle vilja ha sovrummet vid klädkammaren och fönstret intill, vilket är en mer strategisk utformning enligt mig. Detta med en lösning så att resten av lägenheten inte blir dåligt utnyttjad. Flytta kök till "Nytt sovrum"?

dick
2008-09-13, 07:30
Hej hopp! Stopp o galopp!

Jag har i första hand ingen åsikt om layouten. Det som jag funderar över är vatten och avlopp, elinstallationer, köksfläkt och bärande väggar samt vad era stadgar säger om vad man får göra i sin lägenhet. Du verkar inte få något fönster i köket, och det kanske inte är så lättsålt. Man kan tycka att det endast är ditt problem (och möjligen nästa köpares) men om en framtida ägare missköter sig och det blir fråga om tvångsförsäljning så är en lägenhet med konstiga lösningar kanske inte alltid så lättsåld. Det kan faktiskt bli så att priserna rasar hejdlöst och att den ombyggnad som då krävs för att få din lägenhet såld inte täcks av de pengar som kommer in vid försäljningen, och då blir det dyrt för föreningen. Man skall komma ihåg att man i en brf bor i en lägenhet som till största delen ägs av sina grannar, och att väsentliga förändringar därför inte bör göras utan deras (eller deras valda företrädare, styrelsens) samtycke.

david.linderborg
2008-09-13, 09:31
Jag har pratat med ordförande i föreningen och det var absolut inga problem att göra de ändringarna jag ville. Jag tror inte väggen är bärande (ska prata mer med en bygginspektör innan jag sätter igång). Fläkten och avlopp kommer vara kvar på samma ställe som det var innan så det är inte heller något problem.

Att det ej är fönster tror jag inte gör så mycket då det kommer vara en stor öppning mellan köksdel o vardagsrum (270 cm i tak, och ca 200 meter bred öppning), så där kommer det komma in mycket ljus i och med att jag har ett fönster i vardagsrummet rakt utanför. Funderar även på att sätta ett avlångt fönster på den röda väggen högt upp typ i glasbetong eller liknande för att det ska vara ännu ljusare. Men tror ni verkligen det behövs?

Jag skulle kunna ta bort den väggen helt (grön) men tänker att det är bra att göra ett lite högre bord där just för att kunna använda det som arbetsyta när man lagar mat och för att få en matplats (sitter man på båda sidor, både i kök o vardagsrum så får man plats 4-6 personer vid det bordet). Kommer även ha plats för matsalsgrupp i vardagsrummet om man vill ha det.