handdator

Visa fullständig version : Aprilskämtet som blev verklighet

Admin
2008-04-02, 09:51
Jag skrev igår ett litet aprilskämt (se detta inlägg (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=316)) om HSB Skåne.

Well, idag så tycks vissa bitar av det jag skrev i aprilskämtet ha infriats.
I SDS (http://sydsvenskan.se/lund/article312950.ece) kan vi idag läsa att styrelseledamoten Britt-Marie Larsson (nytillsatt vice ordförande, tidigare högsta chef på HSB Nordöstra Skåne), som fick styrelsens förtroende att agera taleskvinna för HSB Skåne, själv dragit på sig unika förmåner.

Britt-Marie fick i samband med en omstrukturering en inkomstökning med 350.000 kr till över en miljon kronor. Kort därefter hoppade Britt-Marie Larsson (59 år) av och fick tack vara denna lönehöjning under en kort period ett rejält lyft av sin pension.

Återigen får vi höra infantila förklaringar. Britt-Marie Larsson försöker skylla inkomstökningen på att hon plockade ut 311.000 kr i semesterersättning!

Dessutom har hon innehaft en tjänstebil i fyra år efter efter att hon lämnat sin post, innan hon köpte loss den till långt under marknadsvärdet.

Det är ju ställt bortom allt rimligt tvivel att hela styrelsen är insyltade i det som pågått under lång tid i HSB Skåne. Hur kan en enda av dem ha mage att sitta kvar?
Det visar på en total brist på respekt för medlemmarna.

Det är ju inte frågan om när de andra styrelseledamöternas agerande ska avslöjas, bara när. För varje dag som de sitter kvar i styrelsen så riskerar naturligtvis alltfler bevis att undanröjas.

Om inte samtliga i styrelsen omedelbart lämnar sina poster så måste HSB Skånes medlemmar (och inte minst styrelser och allra mest fullmäktigeledamöterna) begripa att de måste kalla till en extrastämma där styrelsen plockas bort, även om det bara är en månad kvar till dess att nyval sker.

Det enda skälet jag kan se till att ledamöterna sitter kvar är just för att de vill försöka dölja sina spår så mycket som möjligt inför den revision som nu kommer att genomföras.

HSB Skåne måste också avslöja vem som ska göra revisionen.
Görs den av BoRevision eller Ernst & Young (HSB:s allierade) så kommer revisionen inte att vara vatten värd.