handdator

Visa fullständig version : Besparande energi O2?

totiki
2008-09-04, 12:02
Jag har hört om O2 energi som säljer "vindandelar".
Efter att ha kollat deras hemsida framstår det som ett av de bästa alternativ som finns för Brf:er. Vad det gäller att få återbäring på investerat kapital.

10% skattefri ränta om året för en budgetpost man i alla fall inte klarar sig utan. 10 års avskrivning och man har dubbla summan tillbaka. Man kan även återta sina andelar under tiden om man vill. Och efter avskrivningen är det givetvis en "ren", ursäkta det ofrivilliga skämtet, vinstaffär.
Även om risken finns att Grön el inte kommer att subventioneras framöver, är risken för att fossila bränslen kommer att belastas med ytterliggare avgifter, större.

Men det finns givetvis en baksida med detta också. Det är ett risktagande att investera i företagsandelar. Att kalla dessa för andelar istället för aktier är en smaksak och betyder nog mest att man inte har någon röst på deras stämma.
Det är väl också tveksamt om styrelsen får handla med denna typen av papper (riskfyllda).
Var gränsen går vet jag inte. Jag har sett exempel på föreningar som har köpt fonder och både vunnit och förlorat på det. Andra föreningar tillåter inte denna typ av papper. Det finns nog regler, men gränsen är luddig.

Francois
2008-09-04, 15:04
Styrelsen borde visst inte köpa andelar i någonting. Med detta är en typisk fråga som stämman ska ta ställning till. Jag tänker själv ta fram ett sådant förslag till vår stämma.

Privat har jag köpt andelar för 10000 kwh (i Vindpark Vänern (http://www.vindparkvanern.se/)), och jag har för mig att jag har därmed blivit medlem i en ekonomisk förening. Jag har då en röst på deras stämma.

Annars instämmer jag med totikis inlägg.

Francois