handdator

Visa fullständig version : Nyansering

Silverfisken
2008-08-30, 18:37
Hej på Er alla!
Mitt första inlägg! Kan dock inte längre låta bli att lägga mig i, och säga mitt hjärtas mening!
Har sedan länge följt inlägg och debatter på detta forum, oerhört intressant men tyvärr ibland lite onyanserat.
Forumet är fantastiskt på många sätt, men det finns flera men!
På detta forum finns en fantastisk och otrolig mängd kunskap och erfarenhet verkar det som i alla fall!
Ta till vara detta unika tillfälle att få ge och ta emot goda råd och kunskap!
Men många medlemmar verkar vara så bittra och förgrämda över sin egen situation, att de inte verkar märka att de går över gränsen för det som ses som acceptabelt för ett sådan här forum!
I stället för att påverka de problem som är aktuella och sin egen situation i en positiv riktning så angriper de organisationer och till och med enskilda personer med namn och firma!
Detta kan aldrig ses som gott undersökande arbete -oavsett vilken avsikt man har, utan verkar mer ge en bild av "gnällspikar och till och med i vissa fall rättshaverister!
Dessa inlägg leder snarare till att göra forumet till en förlöjligandets och lite suspekt website, vilket så småningom bara leder till att det kommer att bli en klubb för inbördes beundran och tappa sin informativa roll!
Därför Ni alla otroligt kunniga och allvarligt menande medlemmar försök i stället vara konstruktiva och sakliga, släpp sandlådenivån på Era inlägg och låt oss alla få del av den viktiga kunskap Ni verkar besitta!!
Silverfisken

Admin
2008-08-30, 20:19
Detta forum är exakt så nyanserat som alla läsare vill att det ska vara.

Det är just det som är det fina med det här forumet.
Man får ha precis vilka åsikter man vill och det finns inga krav på att man måste tycka på ett viss sätt eller hålla med. Detta är ett mycket demokratiskt forum, i motsats till hur det fungerar i bostadsorganisationerna. Tycker t.ex. någon inte som jag så är denna person alltid varmt välkommen att bemöta detta.

Men det viktiga är bara att man håller sig till fakta så mycket det nu är möjligt med tanke på att bostadsområdet är låst och hemligstämplat för många. Jag gläntar lite på denna låsta dörr här, och hoppas att det får i alla fall en och annan att tänka efter så att denna zombieliknande bostadsvärld kanske så långsamt börjar vakna upp och kräva förändringar... förbättringar.

Du skriver;
I stället för att påverka de problem som är aktuella och sin egen situation i en positiv riktning så angriper de organisationer och till och med enskilda personer med namn och firma!

Om du nu har följt detta forum länge så borde du ha noterat att det fungerar exakt så som du vill att det ska fungera.
Här - om någonstans - försöker jag och alla andra påverka de problem som är aktuella i en positiv riktning. Det finns inte många sätt för medlemmar att göra detta, men här finns ett av de få (två) sätt som är tillgängliga för medlemmarna i att förbättra sin och andras boendesituation.

Jag förstår inte varför du opponerar dig mot att man angriper organisationer. Det är t.ex. väldigt, väldigt, väldigt svårt att påverka HSB - eller att få andra till att påverka HSB - utan att informera om de problem som finns inom HSB.

Jag vet sedan inte vad du tänker på när du talar om angrepp mot enskilda personer ("med namn och firma"), men om de nämnts här så får man väl gissa att de förtjänar att nämnas... ?

Silverfisken, du får väldigt gärna bemöta de synpunkter som ges i forumet ifall du är av avvikande åsikt i någon fråga, men kraften ska inte läggas på att diskutera vad som är lämpligt att säga eller ej (det leder definitivt inte till någonting konkret). Sanningen är alltid lämplig!

Jag vet inte vad du tänker på när du talar om inlägg på sandlådenivå, varför det blir väldigt svårt att bemöta detta när du talar i så allmänna termer. Jag anser inte att det existerar några sandlådeinlägg (med något litet undantag), men om någon skulle anse detta så är det naturligtvis fritt fram att tycka så.
:34:

PS.
Detta forum kan omöjligen någonsin bli en klubb för inbördes beundran, av ett speciellt skäl!
Utöver detta skäl så är detta Sveriges mest faktarika sajt om bostadsrätter. Inte ens om man slår ihop Sveriges alla andra sajter om bostadsrätter så kommer man ens i närheten till vad som ligger här (denna sajt är så mycket mer än detta forum... och de två andra forumen).

Katten Georg
2008-08-30, 21:00
Genmäle till Silverfisken

Du har helt rätt i att det finns personer med stor kunskap om bostadsrättsfrågor på detta forum. Du tycker uppenbarligen att en del inlägg är onyanserade. Det mås så vara med den saken. En del överdrifter kan säkert konstateras i ”stridens hetta” men generellt måste du nog ändå hålla med om att debatten förs på en saklig grund.

Det är nämligen så illa inom HSB Malmö som detta forum speglar.

En del personer är säkert förbittrade och ger uttryck för detta. Om du har följt debatten kring HSB Malmös behandling av brf Misteln och Admin så borde du inte vara förvånad över deras irritation, ilska, frustration mm. över det sätt som de behandlas på.

HSB Malmö traskar på i samma stil som man gjort i alla år. Här kommer ett axplock av exempel på agerade:

 Man låter bli att svara på frågor
 När man svarar så svarar man på något annat
 Man vinklar svaren
 Man försöker dölja sanningar
 Man t.o.m. ljuger folk rätt i ansiktet

Det goda undersökande arbetet är redan gjort. Det finns sedan Turning Torso – skandalen en särskild granskningsrapport som HSB Malmö fick betala nästan 2 mkr för. Den som har läst den rapporten kan konstatera att vad som sägs på dessa sidor snarare är en underdrift än en överdrift.

Resultatet blev att trots att dåvarande VD som 2 år i rad inte beviljats ansvarsfrihet skadeslös kunde gå därifrån med en pension på cirka 5 mkr mer än vad ursprungliga avtalen stipulerade.

Detta är bara några exempel på att det som sägs på dessa sidor tyvärr speglar vekligheten. Onyanserat? Nej men tyvärr sant. Verkligheten ser så illa ut. Det är medlemmarna som får betala i form av pengar, dyra tjänster, och i frustration.

Om det hade funnits spår av osanning, lögner o.d. så håller jag med dig, Silverfisken, om att man kan uppfatta en del personer som gnällspikar och rättshaverister men tyvärr är situationen sådan att man i stället för att gnälla på spiken så träffar man den mitt i/på huvudet.

Silverfisken
2008-08-30, 22:02
Hej Admin!
Sälvfallet skall Du stå upp för Din idiologi och försvara den, det högaktar jag! Det är inte Din "sajt" jag kritiserar, vilken jag tycker är av mycket hög kvalitet. Utan en del av innehållet!
Se hur Du själv svarar, Du ser inte det positiva jag skriver utan ser allt som negativ kritik. M.a.o Du läser som Fan tolkar Bibeln och det kallar jag gnällspikar!
Silverfisken

Silverfisken
2008-08-30, 22:38
Hej Georg!
Jodå jag har till viss del följt HSB:s Malmös förehavande! Har ingen avvikande åsikt i det fallet!
Möjligen så har jag ej tillräcklig kunskap i hela detta forums förehavande beroende på omfattningen, men för mig låter en del inlägg som ren svensk avundsjuka och därtill hörande förtal! Men som Admin skrev så har ju alla rätt att ha en åsikt och den uppfattningen står jag också upp för, men som sagt, att inte kunna se det onyanserade på en så stor sajt som denna verkar närmast som anmärkningsvärt!
Förbehåller mig rätten att citrera" Sanningen ligger i betraktarens ögon"
Silverfisken

Admin
2008-08-30, 23:10
Silverfisken, ursäkta om jag kanske var lite otydlig, men jag skrev inlägget i hastigheten. Jag läser definitivt inte som fan tolkar bibeln (eller den modernare verisonen; "som HSB"), men jag har svårt att hinna kommentera allt, och därför kommenterade jag bara det som jag just då fann viktigast (man behöver ju inte nödvändigtvis skriva allt på en gång).

Självfallet uppskattar jag det positiva i det du skrev !!! Jag blir glad över att du tycker så !!! Notera också kramen du fick av mig !!!

Jag vill bara (som i tidigare inlägg med fullmäktigeledamoten Pers (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=1662)) trycka på att detta forum inte ska ägnas åt kritik i generella termer av skribenterna (enligt de nästan obefintliga villkoren som alla skribenter här godkänt i samband med registreringen).

Frustrationen från medlemmar kanske lyser igenom i inläggen ibland, men det måste vara fullt tillåtet. Medlemmarna har i 100 år tryckts ner och det vore konstigt om man inte visade lite av den uppbyggda frustration och ilska som förtryck alltid resulterar i.

Vi ska kanske i stället vara glada över att det bara är ord och att det inte är med handgripligheter som vi försöker lösa problemen.
Som jag sagt till HSB många gånger; ett av de första stegen mot en lösning är information. HSB talar om öppenhet, och fastställer det t.o.m. på papper, men till dags dato så har det inte skett några större förbättringar. Någonstans måste man vara realistisk och inse att problemen inte kommer att kunna lösas förrän informationen lett till att medlemmarna börjar resa sig upp och säga ifrån på skarpen.

När du säger att du tycker att inlägg låter som "ren svensk avundsjuka" så vill jag först säga en sak;
Det är just denna form av diskussion som jag helst inte vill se i detta forum, dvs där det inte finns något att argumentera emot, eftersom ingen vet vad som åsyftas. Vi kommer alldrig att komma en cm framåt i utvecklingen i sådana ej konstruktiva diskussioner.

Sedan kan jag säga att jag själv inte läst något i forumet som kan hänföras till avundsjuka. Om du tycker detta, gå in i det aktuella ämnet och undersök.

Vad gäller förtal så existerar detta inte i mitt forum (i alla fall inte vad jag sett), och det är inget jag heller accepterar. Det räcker så bra med det förtal som HSB Malmös styrelse utsätter mig för, och jag har inte för avsikt att svara med samma mynt. Problemet är att många inte vet vad förtal är för något. Jag tror däremot att jag har ganska bra insikt i den juridiska definitionen av förtal. Bara för att man uttrycker sin ilska över något så är det inte per automatik samma som förtal.

Avslutningsvis.
Så sant som du säger. Sanningen ligger i betraktarens ögon. Just av denna anledning så försöker jag hålla mig till fakta så mycket som möjligt. Och så länge ingen motsäger vad jag skriver (det är som sagt fritt för alla att säga emot mig och alla andra i detta forum) så är det jag skriver sant.
Jag försöker göra det lätt för betraktaren att veta att i alla fall det som jag skriver är sant. Men jag har full förståelse för att mycket av det som skrivs i detta forum kan verka otroligt.

Notera också att jag har mycket stora krav på mig att hålla mig till sanningen. Skulle någon hitta det minsta osant i det jag skriver så skulle många utnyttja detta för all framtid som bevis för att det jag skriver inte är korrekt.

Silverfisken
2008-08-31, 00:15
Admin
Ingen orsak! Jag delar fullständigt Din uppfattning om HSB -En "FolkTiger" något som våra farföräldrar och vi själv tyvärr varit med om att bygga upp. Det blir näst in till omöjligt att förändra eller påverka deras policy efter som de tycks uppleva att de har "folkets stöd" efter som organisationen kan möjligen upplevas som en folkrörelse.
Därför blir många pampar i sin egen miljö och försöker sedan omsätta detta till den samhällsstruktur Du och jag känner, det är då konflikterna kommer upp till ytan.
Det är nog egentligen inget fel på organisationen HSB som sådan, utan på de personer som sitter på någon position i HSB och önskar att komma upp mot/till toppen, detta kan och bör tolkas som ett maktbegär!
Tyvärr inser inte dessa individer att de redan har slagit huvudet i kompetenstaket, utan de försöker till och med stånga sig igenom taket för att ytterligare bevisa sin egen inkompetens!

Silverfisken

Katten Georg
2008-08-31, 08:43
Till Silverfisken

Sanningen ligger i betraktarens ögon är ett bra citat som passar väl in i denna debatt. Det är nämligen utifrån betraktarens ögon, mina, som jag gör mina inlägg.

Du skriver:

Möjligen så har jag ej tillräcklig kunskap i hela detta forums förehavande beroende på omfattningen, men för mig låter en del inlägg som ren svensk avundsjuka och därtill hörande förtal.

I detta fall råkar jag ha kunskaper inhämtade från ”första parkett” . Det därför mitt förra inlägg ser ut som det gör. Tro mig jag vet vad jag talar om.

Silverfisken
2008-08-31, 09:45
Hej Georg!

Hoppas att Du ej missförstått mig!
Jag har aldrig ifrågasatt Din kunskap eller trovärdighet i våra inlägg, utan i stället delat Din uppfattning om HSB!
Silverfisken

Katten Georg
2008-08-31, 10:44
Hej Silverfisken
Bra att du delar minuppfattning om HSB. Nästa uppgift blir således att hitta vägar att förändra företaget till det som man säger att man vill vara d.v.s. öppet, demokratiskt, serviceinriktat, medlemsservice, likabehandling av medlemmar, med andra ord alla de honnörsord som HSB i form av floskler slänger ur sig titt som tätt.

Om retoriken genomfördes i praktiken skulle denna typ av forum vara överflödiga. Alltså hur gör man för att i grunden förändra en organisation som HSB Malmö eller för den delen hela HSB - rörelsen. Deras beteende är ju nedärvt sedan generationer. Man kan ju inte gärna avskeda hela organisationen.

Det finns gott om exempel på hur företagsrekonstruktioner har lyckats. Man kan om man vill, men vill man.....

Silverfisken
2008-08-31, 12:35
Hej igen
Om Du läste mitt svar till Admin så framgår det ganska tydligt vilken uppfattning jag har i denna specifika fråga.
Organisationen blir korrumperad av de tjänstemännen som beter sig som pampar utan att vara det, det är en oförskämd roll de tagit på sig själva och det på våran bekostnad, medvetet eller omedvetet -troligen det första i många fall!
Där borde man börja med att försöka bryta ned dessa personers oförmåga att se realismen i deras egna dagliga verksamhet, att vara tjänstemän och bistå medlemmarna i stället för att sätta sig själva i första rummet och oss medlemmar sist i sin agenda.
Men hur förändra dessa pampar i sitt grunläggande beteende vad avser makt och broderskap, kanske KBT-terapin vore något för dem -självinsikt är vad som behövs!
Självklart skulle naturligtvis HSB betala den notan, då trycket från oss medlemmarna är ju så väldigt hårt och brutalt -att vi vill ha vår rätt tillbaka och få utöva vårt medlemskap på demokratiska grunder.
Pressen blir ju då så enorm på dessa stackars individer som blåst upp sig och när bubblan håller på att spricka så att organisationen måste ju ta hand om och skydda dem.
Tyvärr upprepas mönstret inte bara i HSB utan även i andra sammanhang!
Silverfisken

Katten Georg
2008-08-31, 12:58
Ja makten berusar så man kan nog inte räkna med att aktuella personer tar sig själva i kragen.
Du skriver: självklart skulle naturligtvis HSB betala den notan. Men HSB är ju alla medlemmarna så till syvende och sist så blir det medlemmarna som får betala med pengar dålig service mm.
Jag håller med dig. Det är inte bara HSB som bär sig åt på detta sätt. Hela den delen av den politiska sfären är full av dylikt beteende.