handdator

Visa fullständig version : Kommun köper bostadsrätt. Vad gäller?

Tobbe
2008-08-26, 10:53
I vår förening har Uppsala kommun precis köpt en bostadsrätt som varit till försäljning (helt plötsligt har de tydligen 1 miljon att spendera). Oron börjar nu sprida sig i fastigheten gällande vad den ska användas till. Medan vi i styrelsen försöker få tag på någon ansvarig på kommunen att fråga, vilket är ganska så svårt, tänkte jag höra mig för på detta forum.

Det verkar lite som om kommunen kan göra precis som dom vill.
Vad gäller? Vad har dom för skyldigheter och vad har vi för rättigheter?
Ska vi finna oss i att det blir en stökig soc-lägenhet tex?

Admin
2008-08-26, 11:05
Kommunen har rätt att köpa ett visst antal lägenheter i varje bostadsrättsförening. Det är så det fungerar och det är lagstadgat.

Jag tror att de flesta brf:ar har lägenheter som ägs av kommunen.
I t.ex. min brf tror jag kommunen äger runt sex bostadsrätter (nästan inga medlemmar känner till detta).

Lägenheterna används för att slussa in och ut folk med olika problem.

De som bor i kommunens bostadsrätter har ingen rösträtt på stämmor. Det blir lite konstigt eftersom kommunen (juridisk person) som regel aldrig utnyttjar sin rösträtt på stämmor, och därmed försämras demokratin ännu mer i bostadsrättsföreningarna. Kommunen bryr sig inte om vad som händer i föreningen (precis lika lite som de som bor i bostadsrätterna), och jag tror inte heller att det finns någon brf-styrelse som skickar information till kommunen om stämmor, kallelser eller något annat.

Kommunen har samma rättigheter och skyldigheter som vilken annan bostadsrättshavare som helst.
Om problem uppstår i en lägenhet som ägs av kommunen så måste styrelsen vända sig till kommunen för att reda ut problemen (alltså inte till dem som bor i bostadsrätterna).

Se även; Rösträtt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8627).

Se även;
Mångfald får stå tillbaka vid bostadsbrist (http://www.sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=2098810).
När Uppsala kommun nu ska försöka korta den långa kön till bostadssociala lägenheter så får integrationen stå åt sidan. Nyligen sålde kommunen en central lägenhet som använts för sociala ändamål, för att kunna köpa fler i billigare ytterområdena. Detta trots att man har som mål att bryta segregationen i de olika bostadsområdena.

Uppsala kommun äger redan idag drygt 1000 bostadsrätter. Hälften av dem ligger i tre bostadsområden, Årsta, Nyby och Sävja och bara en handfull finns i centrum. Fastighetsnämnden har därför som ett av sina mål att bryta den bostadssegregationen.
Men en av dessa få bostadssociala lägenheter som fanns i centrum på Kungsgatan 46 har nu fastighetsnämnden alltså valt att sälja. Inget större problem vad gäller att bryta segregationen i centrum menar Lars-Gunnar Karlsson.
- Huvudmålet måste vara de hundratal bostäder vi behöver ha för de människor som sover hos kompisar med madrassboenden när man kommer hit än frågan om en enskild lägenhet central i Uppsala, säger han.