handdator

Visa fullständig version : 10% av köpesumman 11 månader innan inflyttning i brf?

annapanna
2008-03-31, 21:54
Vi ska flytta in i en nybyggd lägenhet i Stockholm nästa sommar (Riksbyggen) och har precis fått information om att 10% av köpesumman ska betalas senast 11 månader innan inflyttning (då upplåtelseavtalet (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8602) ska skrivas). Jag tycker att det låter helt galet att behöva ligga ute med så mycket pengar i så lång tid. Vi betalade en s.k. bokningsavgift när vi tecknade oss för lägenheten men den visste vi liksom om. Det blir en räntekostnad på över 1000 kr/ månad i nästan ett år som vi inte hade räknat med. Har köpt nybyggt förut (JM) och då betalade vi de 10% någon månad innan inflyttning. Svägerskan som flyttar in i höst har också fått betala de 10% ca 10 månader innan.

Jag har kollat igenom alla papper vi har fått hitills och där finns inga tider nämnda.

Vad tror, vet och tycker ni om detta? Hade räkningen lika gärna kunnat komma ännu ett år tidigare? Hade det kunnat vara 20% istället för 10%? Finns det några regler? Kul att höra vad som gäller. Tack!

Francois
2008-03-31, 22:33
Har inget formellt svar. Ni kan försöka få Riksbyggen att bevisa att det står på er kontrakt att ni ska betala så mycket pengar så tidigt. Om de inte kan bevisa det, borde de ge sig.
Nån som vet om hyresnämden tar hand om sådana fall?

schrapet
2008-04-01, 10:02
Det som står i upplåtelseavtalet gäller. Jag köpte en nyproducerad Riksbyggen lägenhet 1989 och då betalade jag 50% 3 månader innan inflyttning och resderande dagarna innan inflyttningen. 50% kan tyckas vara mycket men insatserna var inte så höga då som det är idag. //SP