handdator

Visa fullständig version : Rökning inglasad balkong/ventilation

KeiNo
2017-12-25, 14:02
Har ett sånt j*vla lustigt problem, bor i bostadsrätt, med självdrag och nyligen godkänd ovk.
Vi har ventil i vardagsrum, kök samt i badrum(stor 1:a, vardagsrum och kök vetter åt samma håll).
Förra veckan fick vi inglasade balkonger, och ventilationskåpan eller vad man ska säga hamnar då innanför på balkongen.
Och nu så är de som så att när man röker på balkongen(med öppna ventilationsfönster på inglasningen) så stinker det rök i hela lägenheten. Det luktar mindre rök när man står vid ett öppet fönster i köket(vilket är lite wierd).

Till saken är att det aldrig har varit så tidigare, förr när vi inte hade inglasat och man stod vid dörröppningen av balkongen och rökte, inte ens då luktade det rök i lägenheten, samma sak när de höll på att bygga till allt, då stod man i köksfönstret, och inte ens då luktade det i lägenheten.
Som rökare har man ju sett fram mot inglasad balkong i evigheter..

Jag undrar lite grand, kan det ha blivit nå fuffens med ventilationen iom att ventilen numera är "innanför" än "utanför" balkongen?
Finns det något man själv kan göra?(dumma svar som "sluta rök" osv undanbeds)

Tack i förhand!

Pensionär
2017-12-25, 15:54
Förra veckan fick vi inglasade balkonger, och ventilationskåpan eller vad man ska säga hamnar då innanför på balkongen.
Jag tolkar beskrivningen så.....
när man röker på balkongen(med öppna ventilationsfönster på inglasningen) så stinker det rök i hela lägenheten.

att röken från balkongen nu dras genom hela lägenheten till frånluftsdonen i lägenheten.
Det luktar mindre rök när man står vid ett öppet fönster i köket(vilket är lite wierd).
En följdriktig konsekvens enligt min tolkning av detta fel. Lägenhetens tilluft kommer nu huvudsakligen från det öppna köksfönstret.

Felet är att det öppna ventilationsfönstret hamnat -innanför- inglasningen!

Jag undrar lite grand, kan det ha blivit nå fuffens med ventilationen iom att ventilen numera är "innanför" än "utanför" balkongen?

Felet torde vara ett kvalificerat felbygge !

InteIStyrelsen
2017-12-25, 17:25
Jag tycker at det är självklart, och eftersom en inglasad balkon är inte ock ska inte vara tätt hamnar det i lägenhet, det är bara en problem om rök INTE HAMNAR I LGH :)
Föreningen få även en liten besparning på värme genom at ventilera genom inglasad balkon, gå rök inte in i lgh är nånting fel.
Om jag bajsa på toa och lukt hamnar i vardagsrum är också nånting fel i ventilationssystem :)
Frånluftsventilerna är i köket och i badrum...

https://www.nyteknik.se/energi/kapa-kostnader-med-inglasad-balkong-6424287

Naturligtvis finns mindre luftflöde på balkon och man har mindre aktivt konvektion på fasadytan skyddad av inglasning.

Ingen fel i min uppfattning, och om man öppna fönster i köket, klart om det finns inga konstiga förutsättningar i lgh gå luft vägen av minsta motstand direkt i frånluftsdon.

KeiNo
2017-12-25, 19:57
Vet inte riktigt om jag missuppfattade eller om du missuppfattade "Pensionär", men köksfönstret är numera stängt sen balkongen blev färdig, jag rökte vid köksfönstret bara under tiden de höll på att bygga balkongerna. :)

Så kort sagt så kan man säga att för undvika rök i lägenheten så är det nästan bättre att röka i köksfönstret än på balkongen numera?
Alternativt försöka få till det så man kan täppa igen ventilen i/på balkongen medan man röker?

Borättexperten
2017-12-26, 11:47
Man måste kolla hur luften rör sig så får man svaret. Om man står vid en öppen balkongdörr (utan inglasning) så smiter kall luft in nertill och röken dras ut. Står man däremot på en inglasad balkong och röker över räcket, då dras röken in på balkongen, och in i lägenheten.

M72
2018-01-19, 15:34
Köksfläkten suger i sig luft, och denna måste komma någonstansifrån. Nu kommer mycket tilluft tydligen då ifrån ventilen på balkongen. Öppna köksfönstret när du röker på balkongen, för då är tilluftsflödet så stort därifrån att luften inte kommer behövas sugas in genom ventilen på balkongen och passera hela lägenheten på samma sätt. Problem solved, du kan röka på din balkong!

Eller om det är i badrummet luften från balkongen sugs ut, då öppnar du fönstret där istället.

Förklaras utförligare här. (https://sustend.se/det-drar-ju-varfor-far-man-inte-stanga-tilluftsventilerna/)