handdator

Visa fullständig version : Parkeringsplats i brf, turordningsregel för vem som ska ha vilken p-plats

lisaamr
2008-08-14, 09:20
Jag har precis köpt en bostadsrätt. I hyran ingår parkeringsplats. När jag flyttade in blev jag lite barnsligt förtjust över att min parkeringsplats nr 4 syns från balkongen så att jag har uppsikt över min bil. I objektsbeskrivningen från mäklaren står angett att det är nr 4 som hör till lägenheten.

När jag hälsades välkommen av ordförande i bostadsrättsföreningen informerade hon mig om att jag ska byta parkeringsplats eftersom jag är ny i föreningen. Tydligen finns det en turordningsregel som säger att de som bott längst i föreningen ska ha de närmaste parkeringsplatserna.

Alla parkeringsplatserna är likvärdiga så det är egentligen inget att bråka om, men jag undrar vad som gäller?
Får man göra så här?
Om inte annat så känns det som ett tråkigt sätt att bli välkomnad till en ny förening.

Admin
2008-08-14, 09:46
Ja, jag håller med om att det inte precis ger ett gott intryck av den förening man precis flyttat in i när styrelsen beter sig så här.

Om det står i bostadsrättsföreningens stadgar (vilket i så fall lär vara väldigt unikt) eller om det står i kontraktet för parkeringsplatsen (inte särskilt sannolikt) att det finns en dylik turordning så kan styrelsen göra detta.

Har du fått något kontrakt för parkeringsplatsen?

Alternativt om det tagits ett stämmobeslut (där styrelsen sedan missat att föra in detta i stadgar o/e kontrakt), men stämmobeslut som sedan inte fastställts någon annanstans (om de är äldre än ett år) kan i vissa fall vara tveksamma om de gäller. Det beror på hur de formulerats. Det system med stämmobeslut som funnits sedan bostadsrättens start är inte genomtänkt och har aldrig fungerat tillfredsställande. Ingen vill heller anstränga sig för att förbättra föreningarnas bestämmande- och beslutsprocesser (med undantag för vissa väl fungerande bostadsrättsföreningar).

Jag tycker du ska fråga styrelsen var denna turordningsregel står, vem som bestämt detta och när. Be sedan att få denna turordningsregel i skriftlig form i sitt originaldokument. Sannolikheten att det inte finns en dylik giltig turordningsregel är nog rätt stor.

Notera att vad mäklaren säger och skriver är av noll och intet värde.
Allt som står i en objektbeskrivning måste således kontrolleras med bostadsrättsföreningen (dess styrelse) och det som är viktigt för dig måste du få skriftligt.
En mäklare kan dessutom ljuga sig blå och riskerar ändå som regel ingenting.

Se även exempel på;
Regler för parkeringsplatser (http://hotpot.se/hsb-regler-parkering-brf.htm)